handdator

Visa fullständig version : Skulle du våga?



bem
2016-11-12, 02:24
https://www.youtube.com/watch?v=jXnJVPvAEq0


...jag skulle inte våga även om jag så fick chansen att prova.

Men det ser i alla fall häftigt ut.
En radiostyrd sån vore dock lite häftigt att prova på.
Det borde väl nån kunna snickra ihop med dagens gyro och stabiliseringssystem som används i multikoptrar och så en radiostyrd rörlig skyltdocka ovanpå och iväg?

FlyBoard Air heter prylen.
Lite mer info om den:
https://www.youtube.com/watch?v=kxEmhVuZsdU


/Bo

senmathal
2016-11-12, 06:54
https://www.youtube.com/watch?v=B-0acYe6aOQ&feature=youtu.be

/Mats

Elgstrand
2016-11-12, 07:20
http://www.guinnessworldrecords.com/news/2016/4/confirmed-franky-zapata-sets-new-farthest-hoverboard-flight-record-in-france-427011

senmathal
2016-11-12, 09:46
https://www.youtube.com/watch?v=jzhxvM56ERU

Jag har ingen aning men tycker det verkar helt osannolikt. Det finns ju en variant med en jetmotor på ryggen som fungerar. Har sett den flyga i verkligheten och det är en helt annan kraft i den och mycket kortare flygtid. Hela utrustningen är mycket större.

Varför får man inte höra ljudet av motorerna vid starten. Hur mycket tror ni det låter om ett antal små jetmotorer som orkar lyfta en fullvuxen människa rakt upp? Kolla också på hur han tar tag i brandsprutan. Ser mera ut som om dom spelar in en sekvens i star wars än att det skulle vara något som har med verkligeheten att göra.

En annan sak som ifrågasätts är varör det inte tycks finnas några privata filmer upplagda då det på en del klipp är ganska mycket folk som ser på.

/Mats

Ted_B
2016-11-12, 09:58
Oh, jag måste kolla om jag vann på eurojackpot igår, vill ha en såndär :)

Kenneth E
2016-11-12, 10:01
Det finns många filmer på tuben, och reklam i tv, borde vara sant.

senmathal
2016-11-12, 10:37
Tja kanske det är det ändå. Här finns ett reportage av någon form av nyhetskanal. https://www.youtube.com/watch?v=Ho8tE72S95c

Ja det är lurigt med internet och Yuotube. Både möjligheten att bluffa men också risken att inte bli trodd. Vem minns inte aerobatic planet som tappade vingen och lyckades landa med en vinge. Interju med piloten och allting men inte var det sant för det.

/Mats

freddan_6
2016-11-12, 12:13
Men det ser ut att bara vara två jetmotorer och inga styrbara munstycken. Om det fungerar, varför har vi 3 eller fler på våra multikoptrar?

Cometen
2016-11-12, 12:41
Jag såg på en film att det såg ut som där satt tre motorer under den också

bem
2016-11-12, 12:52
Vi får kanske vänta tills denna flygande manick gör uppvisningar i norra Europa, och vem vet i Sverige, nån gång i framtiden. Så vi får chans att se den med egna ögon (om den nu kan flyga i verkligheten som i videos:arna).

En del hävdar att manicken strider mot fysikens lagar.
Men det är väl egentligen bara lagen om aktion och reaktion som får den att hålla sig flygburen bortsett från stabiliserings- och styrsystemet.

Den flögs på Flyboard World Cup Championship i Florida 16-18 sept 2016 så det borde nog finnas en del vittnen därifrån om flygförmågan:

https://www.youtube.com/watch?v=deyMNPbaRpA

Även på Monacos F1 tävling 29 maj 2016 gjordes det tydligen uppvisningsflygning och det borde finnas många ögonvittnen därifrån också:
https://www.youtube.com/watch?v=Ztx2Wud7-hY


Tiden får väl utvisa om det så småningom kommer ut nåt flygbart på marknaden.

/Bo

bem
2016-11-12, 13:51
Enligt Zapata själv i den här videon har den 4 jetmotorer:

https://www.youtube.com/watch?v=rNKRxsNyOho

Ni som kan det här med jetmotorer, nån som känner igen remote/fjärr kontrollenheterna för jetmotorerna som visas 0:30 in i videon ovan? Jag tog en skärmbild nedan på enheterna.

Edit: verkar vara en Jet-tronik JetCat GSU enhet (Ground Support Unit) som de använder, se närbild nedan på en sådan.

/Bo

bem
2016-11-12, 14:04
Skärmbild på brädan nedan med två av yttre jetmotorerna synliga, troligen vekorstyrda.
Nån som känner igen de yttre jetmotorerna, vilket fabrikat det är?

/Bo

senmathal
2016-11-12, 14:35
På den här ser det nästan ut som om det skulle vara elmotorer på sidorna. Ungefär 30 sec in i bilden set man dom.
https://www.youtube.com/watch?v=rNKRxsNyOho

/Mats

bem
2016-11-12, 15:04
Ja, det verkar som brädan flygs med yttre motorer som är eldrivna fläktar i vissa videos, medan i andra videos är de två yttre motorerna turbiner.
I en av de senare videos från Flyboard World Cup Championship i Florida 16-18 sept 2016 så har de turbiner som yttre motorer och det syns även tydligt att de har vekorstyrning på de yttre motorerna, se 0:40 min in i videon:

https://www.youtube.com/watch?v=WQzLrvz4DKQ

/Bo

Kenneth E
2016-11-12, 17:47
Det kallas utveckling, men FAA försöker redan stoppa denna farkost.

Kenneth E
2016-11-12, 18:18
Man ser tydligt att denna brädan drivs av 6 turbiner, 4 i mitten och två till styrningen. tror handtaget är gyro känsligt. Oavsett, jag vill ha!!


Ja, det verkar som brädan flygs med yttre motorer som är eldrivna fläktar i vissa videos, medan i andra videos är de två yttre motorerna turbiner.
I en av de senare videos från Flyboard World Cup Championship i Florida 16-18 sept 2016 så har de turbiner som yttre motorer och det syns även tydligt att de har vekorstyrning på de yttre motorerna, se 0:40 min in i videon:

https://www.youtube.com/watch?v=WQzLrvz4DKQ

/Bo

Ålänning
2016-11-12, 18:39
I flera av filmerna är det fyra större turbiner i mitten och två på sidan. Och i vissa filmer är de på utsidan vinklingsbara elfläktar. Intressant konstruktion! Antar att den är inställd att vara sjävlstabil men att lutning påverkar riktning, som segway.

bem
2016-11-13, 11:34
Hej,
Som jag förstått så används handkontrollen till att "gasa" (pistolgrepps gasreglage) och även till att rotera brädan (genom att vrida handkontrollen). Kanske handkontrollen även används för framåt-bakåt styrningen?
Om man leker med tanken:
De fyra turbinerna i mitten ger huvuddelen av lyftkraften, de yttre motorerna med vekorstyrning används till att styra brädan i alla riktningar (ev. i kombination med kroppens läge)?
Den här brädan påminner väl en del principiellt om Apollo månlandaren (även månlandar träningsmodulen), som ju hade en centralt placerad motor riktad nedåt och nån form av vekorstyrning för vridning och initiera riktningsändringar för framåt/bakåt?
Del 1 av 3:
https://www.youtube.com/watch?v=eUdz1bDeSvc
Del 2 av 3:
https://www.youtube.com/watch?v=UuOTcrvEFr0
Del 3 av 3:
https://www.youtube.com/watch?v=K3hf0EIdGL4

Men nåt Segwayliknande balanssystem borde väl brädan ha också.
Man kan undra om de utvecklat helt eget balans/styrsystem eller om de använder (delvis) nåt färdigt som används i multikoptrar?

Man kan ju leka med tanken hur stor kraft de behöver ha i turbinerna för att flyga.
Om de nu har Jetcat fjärrstyrningsenheter när de startar upp turbinerna på marken så kanske de har JetCat turbinmotorer på brädan också.
JetCat har ju P400 (RX och RX-G) med 395 Newton dragkraft. Låt säga att en motor kan lyfta 40 kg för enkelhetens skull. 4 x 40 = 160 kg plus en del stöd för lyftkraften även av de yttre motorerna med vektorstyrningen. Det borde väl mer än väl räcka för att flyga brädan?
Kanske det rent av räcker med JetCat P300 (300 Newton dragkraft) för de 4 huvudmotorerna (piloten, Franky Zapata ser inte ut att vara så stor och tung, kanske ca 70-80 kg) och något mindre yttre turbiner med vektorstyrningen. Men med 6 turbiner totalt så är det inga billiga grejer bara motorerna. T ex listpris på en JetCat P400 är ca 10 000 Euro, P300 ca 6000 Euro.

Det jag tycker är lite läskigt med en sån här konstruktion är hur räddar sig piloten om elektroniken pajar eller nån motor "hackar" eller stannar? Den flygs över vatten vid uppvisningar för att man skall kunna "nödlanda" i vattnet. Antar att de har nån sorts failsafe som stänger av alla motorer vid vissa fel och så får piloten hoppas att överleva ett nedslag i vattnet?

För inte kan de väl ha nåt räddningssystem i ryggsäcken? Typ en fallskärm som skjuts ut blixtsnabbt och vecklar ut sig som räddar piloten? Som jag fattat det hela har de bara bränslet i ryggsäcken och inget annat?

/Bo

senmathal
2016-11-13, 12:42
Man ska nog inte vara allt för förvånad om myndigheterna har lite synpunkter på denna farkost.

Styrningen av farkosten är väl kanske något i likhet med den vattenjetdrivna varianten. https://www.youtube.com/watch?v=llUtBHPkWNA

/Mats

bem
2016-11-13, 13:14
Handkontrollen, se bilden.
Ca 1:35 in i denna video nedan kan man se hur Franky Zapata vrider på handkontrollen och det då rör sig i vektorstyrningen på yttre motorn vänd mot kameran.
https://www.youtube.com/watch?v=Cs0QifMOC-E

I den här videon förklarar han faktiskt hur han styr brädan:
https://www.youtube.com/watch?v=OOByUxlOfF0



Jag provade en Segway tidigare i höstas när vi hade kick-off på jobbet och det var lite läskigt i början men efter en stund kändes det som man hade nåt sånär kontroll. Tror det var en Segway i2 SE.
En Segwayliknande flygbar bräda skulle jag nog inte ställa mig på, det verkar alldeles för farligt.

/Bo

senmathal
2016-11-13, 13:52
Ja en Segway utan handtag plus att man får lägga till en dimension med höjden. Nu kör ju i och för sig ungarna omkring med Segway utan handtag så helt omöjligt kan det nog inte vara.

/Mats

bem
2016-11-13, 13:55
Nån som kan lista ut vad de använder för fabrikat på de 4 mitten turbinerna med hjälp av nedanstående bild, skärmbilden kommer från videon i föregående inlägg.

I den här euronews videon säger de att varje motor i brädan har 250 hk.
Vet ej hur man bakvägen kan räkna hur många Nm det kan bli, som ju är det man kan se i specifikationen på RC jetmotorer.

https://www.youtube.com/watch?v=OOByUxlOfF0



/Bo

Ålänning
2016-11-13, 18:04
Ser ut som Behotec?
En 180... http://www.turbinenshop.com/Behotec-JB180-Gold-Edition-Complete-S
Denna 220 är rätt kraftig: http://www.behotec.de/xtcommerce/index.php?page=product&info=313

pernstig
2016-11-13, 19:06
En Behotec 220 har alltså max dragkraft 220 N och drar 0,72 l bränsle per minut (~0,6 kg).
Tillgänglig max dragkraft med 4 st turbiner: 880 N
Piloten: 80 kg (?)
Bränsle för 10 min.: 24 kg
Utrustning: 20 kg (?)
Erforderlig min dragkraft: mg=124*9,82=1218 N
Verkar snålt men inte omöjligt.
@bem: att beräkna dragkraft med enbart utvecklad effekt som ingångsvärde är svårt.

Pekkala
2016-11-13, 22:38
Kan tänka mig att det är Jetcat P400 som används!

Ålänning
2016-11-13, 23:26
JetCat P550 Pro liknar exakt:
http://img-2.newatlas.com/franky-zapata-interview-23.JPG?auto=format%2Ccompress&ch=Width%2CDPR&fit=max&h=700&q=60&w=616&

Kolla svarta hålet med vita texten.

http://manofmany.com/wp-content/uploads/2016/05/0B2pIyx-BatQXU3JPRldQQThGOXM.jpg

bem
2016-11-13, 23:52
Ja, JetCat "Pro" verkar det vara för de har grå främre yttre kåpa.
Jag vet ej vad det är för skillnad mellan icke Pro och Pro men tydligen finns Pro i 300, 400 och 550 storlek.
Undrar om det kan vara 400 Pro för på den här sidan står det:

"The record for the longest hoverboard flight was set with a hoverboard powered by four P400-pro engines, according to a JetCat spokesperson."

http://www.designworldonline.com/reliability-concerns-drive-uav-propulsion-technologies/

(texten ovan är under bilden som visar två JetCat Pro)

/Bo

senmathal
2016-11-14, 19:55
Nu kanske vi kan få vår nyfikenhet stillad? Satt och såg på Discovery och i en trailer för programmet How it´s made skymtade en jetdriven howerboard förbi. Förhoppningsvis kommer den med i något kommande program.

/Mats

Killenheladagen
2016-11-15, 17:02
Verkar tokigt livsfarlig, jag gillar den redan:)

Föraren lär behöva ha extremt god balans; lär det inte vara svårt för jetmotorer att snabbt ändra effekt för att stabilisera en så hög rörlig TP som en man; kan vi således tro att vektormotorerna även sköter d mesta av den stabilisering som sker? Kanske därför det såg ut (och var?)som elmotorer från tidigare klipp?

Vid högre flygning lär väl piloten kunna ha fallskärm och då blir det helt plötsligt mindre farligt (om man inte sitter tokfast i brädan och motorerna har failsafe:at till full trottel. ..)

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

flygrc
2016-11-15, 18:45
Varför skulle man inte kunna balansera den själv? De har väl inte gyro i de som är vattendrivna, typ från vattenskoter/jet eller vad det heter

Jag tycker också det ser ut som den har 6 motorer.

Killenheladagen
2016-11-16, 07:39
Varför skulle man inte kunna balansera den själv? De har väl inte gyro i de som är vattendrivna, typ från vattenskoter/jet eller vad det heter

Jag tycker också det ser ut som den har 6 motorer.
Jag misstänker att det är rätt svårt att "balansera den själv": den måste vara otroligt mycket tyngre än vattenjethistorian där pumparna som jag förstår sitter på en jetski bredvid och då är det väl möjligt att kunna göra det själv men en flygande jetkärra har jag svårt att se hur man helt själv skall kunna balansera den spec bra tänk när man kommer in för landning och markeffekten tar vid -då lär det bli bambi direkt.. när det finns så bra teknik för stabilisering idag tror jag de stoppar den full av det.

Skulle vara kul med en liten ducted-fan modell av denna.?

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

bem
2016-11-16, 09:13
Jag tror nog ändå man kan likna den vid en luftens Segway:

Så här beskrivs Segway
To move forward or backward on the Segway, the rider just leans slightly forward or backward. To turn left or right, the rider turns the right handlebar forward or backward.
This balancing act is the most amazing thing about the Segway, and it is the key to its operation. To understand how this system works, it helps to consider Kamen's model for the device -- the human body.
If you stand up and lean forward, so that you are out of balance, you probably won't fall on your face. Your brain knows you are out of balance, because fluid in your inner ear shifts, so it triggers you to put your leg forward and stop the fall. If you keep leaning forward, your brain will keep putting your legs forward to kee*p you upright. Instead of falling, you walk forward, one step at a time.
The Segway does pretty much the same thing, except it has wheels instead of legs, a motor instead of muscles, a collection of microprocessors instead of a brain and a set of sophisticated tilt sensors instead of an inner-ear balancing system. Like your brain, the Segway knows when you are leaning forward. To maintain balance, it turns the wheels at just the right speed, so you move forward.
http://science.howstuffworks.com/transport/engines-equipment/ginger.htm


FlyBoard Air: analogi med Segway

Jetmotorer istället för ben och muskler, microprocessor istället för hjärna, tiltsensorer istället för innerörats balanssystem.

Det borde ju finnas i styrsystemet att brädan ej tillåts lutas mer en visst antal grader så brädan ej kan skicka iväg personen på brädan i alltför horisontella (eller vertikalt neråt) riktningar.

I videon i inlägg #20 förklarar Franky Zapata att det mesta handlar om kroppens tyngdpunkt och att det kan liknas vid att gå och att det sker intuitivt och automatiskt.

Utmaningen ligger väl i att få brädan att bete sig på ett förutsebart och lämpligt sätt när man lutar sig åt olika håll på brädan.
Gasreglaget ligger i handhållna enheten liksom vridingen av brädan (vrider handkontrollen varvid vektorstyrningen på de yttre jetmotorerna vrider brädan).

Jag har för mig de säger i en video att det tog ca 4 år att utveckla FlyBoard Air så det är nog rejäla utmaningar och problem att lösa för att få den flygbar på ett "snällt" och säkert sätt.


Tänk dig en sådan här motsvarande bugg i en FlyBoard Air (som var i Segway i början):


Segway Recall
On September 14, 2006, Segway, Inc., recalled all 23,000 scooters manufactured to date because of a software glitch that can cause its wheels to reverse direction. Several riders have fallen off of their Segways and suffered injuries like broken teeth and a broken wrist. Segway is offering a free software upgrade that will fix the problem, which is available at Segway dealerships and service centers.




/Bo

bem
2016-11-16, 19:08
Stod lite om FlyBoard Air i senaste numret av Flygrevyn nr 7 2016 som jag läste idag.

/Bo

henke2
2016-11-16, 20:28
Mycket prat och rykten om denna farkost. Lustigt nog finns mig veterligen ingen käftsmäll som talar om exakt hur det ligger till.

Jag är där emot helt säker på att det är/var PBS motorer i mitten. http://www.pbsvb.com/

bem
2016-11-16, 21:13
Det är väl mycket hysh hysh, kan jag tänka mig. Mycket pengar står på spel om det blir nåt kommersiellt användbart vilket väl är troligt om än att det lär ta tid innan nåt sånt här kan sippra ner till bredare lager av användare. Det är väl stor risk att några kommer ha brutit nacken innan det här är färdigtestat och kan anses säkert. I en video om Guiness rekordet med FlyBoard Air när Franky Zapata flyger lite fram och tillbaka i fritidsbåthamnen så kan man se att han höll på att tappa balansen (ca 0:37 in i videon):
https://www.youtube.com/watch?v=_LyLhmhUSwU

Det är nog inte ens lätt för en sån som Franky Zapata att flyga FlyBoard Air fast han har lång erfarenhet av, och som utvecklat, den första FlyBoarden för vattenstråle (från vattenskoter).

Det är fascinerande med de här flygande brädorna men samtidigt lite av vansinne. Men det sa de nog i början om flygplan och helikoptrar när de kom också, och raketer när vi skulle upp i rymden på 1960-talet.
Nån måste ju gå först och ta "smällarna" i pionjärarbete.

/Bo

bem
2016-12-17, 19:11
Hej,
Jaha, då flyger Franky Zapata även över fast mark med Flyboard Air:

https://www.youtube.com/watch?v=7AMMPlZV_B4

Såvida de inte har nåt "räddningssystem" så får man ju farhågor om hur det kan sluta om de får problem men turbinerna under flygning över fast mark. Hur de vågar flyga över fast mark om de inte har nåt räddingssystem övergår mitt förstånd.

Såg även att Breitling gått in som huvudsponsor. Zapata blir väl tvungen visa upp flygbrädan mer och mer även på fast mark gissningsvis så sponsorerna får exponering.
https://www.breitling.com/en/news/details/breitling-takes-to-the-skies-with-franky-zapata-on-flyboard-air-4450
https://www.youtube.com/watch?v=ZyFKNx1LDeU


/Bo

Ålänning
2016-12-18, 18:08
Zapata har ju lärt sig flyga den där... men om fler ska lära sig så lär det börja dimpa ner folk. Tror kurvan är rätt hög på få in känslan för hur motorer och flygning fungerar. De fyra huvudmotorerna är rätt kraftiga, om en dör så ska det väl kunna landas rätt snällt med två motstående så länge som de två yttre styrmotorerna håller lite ordning.

bem
2018-11-24, 19:13
Verkar som det flygs med FlyBoard Air över fast mark och inomhus numera också på uppvisningar.
Undrar hur karl räddar sig om det skulle bli motorstopp på jetmotoerna när han har terra firma under sig och inget vatten att plaska ner i. Här en färsk video:



https://www.youtube.com/watch?v=4KPrv1X4e2w