handdator

Visa fullständig version : Köpt en 1/8 buggy som inte startar



Gobbo
2016-11-12, 21:14
Hej!

Hade en metanolbil när jag var yngre, Fick ett otroligt sug av att börja köra igen. Så jag hörde av mig till min kusin som jag visste hade en bil och köpte hans. Han nämnde när jag köpte den att den inte startade och han trodde det förmodligen var något enkelt fel.

Bilen är en Hsp bazooka b1, motorn är en SH 28-p3. All elektronik fungerar som den ska. Dock så har jag försökt få igång den men den går ej att starta. Ibörjan så såg jag att det inte gick någon bränsle till förgasaren, så jag tog bort slangen och sög så att den kom ner bränsle där. Dock startar den fortfarande inte. Någon som har tips om vad det kan vara? Jag har testat skruva på tomgångsskruven med olika inställningar. Tänkte även kolla Glödstiftet, fick inte med någon nyckel tror ni det går bra att köra med vanlig hylsnyckel? :)

Matsa
2016-11-13, 02:05
Hylsnyckel funkar bra, tänk bara på att inte ta i för mycket när du drar åt stiftet.
Fabriksinställningen på både huvudnål och lågfartsnål brukar vara att de öppnas
3 varv från stängt läge.

Vart bor du? Det kan ju vara så att du blir erbjuden hjälp av mig tex. om du
bor i närheten.

Matsa...

Gobbo
2016-11-13, 16:38
Hylsnyckel funkar bra, tänk bara på att inte ta i för mycket när du drar åt stiftet.
Fabriksinställningen på både huvudnål och lågfartsnål brukar vara att de öppnas
3 varv från stängt läge.

Vart bor du? Det kan ju vara så att du blir erbjuden hjälp av mig tex. om du
bor i närheten.

Matsa...

Tack för svaret! Bor tyvärr i Västerås så det är en bit bort men tack ändå!:)
Var ut och kollade stiftet och det glödde. Dock så misstänker jag att det är något hål i slangarna. Det blir aldrig något tryck och det kommer ingen bensin i systemet. Tänkte köpa nya slangar. Spelar det någonroll vad för storlek det är på dom?

Ålänning
2016-11-13, 17:55
När du drar runt motorn, kommer det inget bränsle (metanol?) till förgasaren då? I så fall, håll för avgaspipen när du drar runt motorn med glödarn på. Till slut kommer det bränsle till motorn där det glöder som sjutton och det ska tända till. Om det ändå inte kommer bränsle till motorn så är det stopp nånstans på vägen.

Det måste även vara kompression i motorn, dvs den ska inte gå jättelätt att dra runt, ska vara lite trögt när kolven närmar sig TDC (top dead center, toppen, högst upp).

WD40 brukar funka bra att lösa upp allt som fettat fast. =) Speciellt om den stått så länge.

Sug inte, blås.

Glöder hela stiftet eller bara en liten bit längre in? Byt i så fall. Finns glöda och "glöda".

Gobbo
2016-11-13, 18:33
När du drar runt motorn, kommer det inget bränsle (metanol?) till förgasaren då? I så fall, håll för avgaspipen när du drar runt motorn med glödarn på. Till slut kommer det bränsle till motorn där det glöder som sjutton och det ska tända till. Om det ändå inte kommer bränsle till motorn så är det stopp nånstans på vägen.

Det måste även vara kompression i motorn, dvs den ska inte gå jättelätt att dra runt, ska vara lite trögt när kolven närmar sig TDC (top dead center, toppen, högst upp).

WD40 brukar funka bra att lösa upp allt som fettat fast. =) Speciellt om den stått så länge.

Sug inte, blås.

Glöder hela stiftet eller bara en liten bit längre in? Byt i så fall. Finns glöda och "glöda".

Har fått igång bilen när jag haft i metanol direkt i cylindern. Den går endast några sekunder innan den dör.
När jag håller för avgaspipan och drar så fylls slangen endast med lite metanol, stannar dock av snabbt. Därav har jag misstankar om att det ej är tätt någonstans?

Bra komp i motorn har jag, samt så glödde stiftet väldigt bra :)

Matsa
2016-11-13, 18:44
Jag tror du är inne på rätt spår att det är otätt på något/några ställen....

Kolla O-ringen i själva locket på tanken, de brukar kunna torka och bli otäta och då
blir det sämre med bränslematningen.

Kan vara bra att kolla/byta siliconslangarna de är nog ca 2mm invändigt för att sitta
bra på nipplarna.

Lycka till och håll oss uppdaterade :0)
Matsa...

freddan_6
2016-11-19, 10:17
Även o-ringen runt förgasaren har en tendens att bli bakelit på några år.

jocke1963
2016-11-20, 20:38
Lite tips: http://airmedia.se/stalla-in-motorn-ratt/