handdator

Visa fullständig version : Hjälp med radio och batteri



Mackan
2016-11-21, 08:58
Hej, behöver hjälp med val av radio, extra batteri med laddare till:
Holybro Shuriken 180 Med Frsky XSR receiver

Jag köpte en sådan till min son i julklapp, nybörjare som man är så trodde jag att allt ingick.
försöker hitta resterande saker till ett hyfsat humant pris.
är det så att man måste ha samma märke på radio och receiver?
Den enda radiokontroll jag hittar av samma märke är FrSky ACCST Taranis X9D för runt 2000 kr
skulle helst vilja komma lite (mycket) billigare undan, men då kanske man måste byta receiver med?
Man får med ett 1300mAh 4S battery, size: 70 x 33 x 30mm, men skulle vilja ha ett extra för mer flygtid och laddare då man inte får med det. Så tips på det också.
Tacksam för all hjälp jag kan få då jag är nybörjare i ämnet.
Specifications:
- Race32 F3 32-bit flight controller with independent anti-vibration IMU
- Flight controller pre-loaded with CleanFlight
- 5.8GHz, 25mW / 600mW switchable, 40-channel video transmitter with the built-in switch and channel display
- Integrated PDB with heatsink bottom plate which is reinforced by fiberglass
- OneShot125 ESCs, 20A continuous current, 30A instantaneous current
- 1806 - 2700KV, 3mm large-shaft motors
- PAL / NTSC switchable, 800TVL camera
- 3K carbon fiber top plate with injection-molded plastic skirt and skid protection
- FrSky SBus receiver
- 180mm 4 inch propellers
- Convenient carrying case
- 1300mAh 4S battery, size: 70 x 33 x 30mm

Ted_B
2016-11-21, 16:42
Låter som ett bra köp tycker jag men kanske inget för ett mindre barn, hur gammal är han och har han flugit förut?
Är ni helt nya inom rc och quad så lär ni behöva hjälp av någon eller spendera många timmar på internet för att söka fakta.
Mottagare och radio ska vara av samma märke för att vara kompatibla (finns undantag).

https://oscarliang.com/holybro-shuriken-180/

McRegor
2016-11-21, 18:38
Det finns ju HF-moduler för FrSky som går att sätta in i en sändare som har uttag för HF-modul. Finns många äldre sändare som kan fungera bra - t ex gamla Futaba 9C. Men du behöver ju köpa en 2,4 GHz FrSky-modul dessutom.
Och som sagt - jag hoppas att sonen är relativt gammal för detta är ingen nybörjar-quad för mindre barn.
Roger

Mackan
2016-11-22, 09:51
Tack för hjälpen.
Sonen är 11 år och har flugit billigare modeller innan, ville köpa något av bättre kvalitet till honom. man kanske tagit mig vatten över huvudet.
Men det är bara att lära sig.
Funderar på att köra Flysky FS - I6 2.4G 6 Channel Transmitter och Flysky receivern som följer med, skulle det funka?
den var väldigt prisvärd, review: https://www.youtube.com/watch?v=kKgV3LhAwVo
Batterier: 2 st ZOP Power XT60 Plug 14.8V 4S 1500mAh 70C
Behöver tips på enkel och prisvärd laddadre för ovan nämnda batterier
Vad tror ni om detta?

McRegor
2016-11-22, 17:28
Problemet med dessa yngre flygare är att dom ofta är duktiga på att lära sig att flyga men sen saknar de ofta känslan för vad konsekvenserna kan bli om man har otur. Det är trots allt 4 "cirkelsågs-klingor" som kan åsamka svåra skador om oturen är framme...
Hade du inte redan beställt den med en FrSky-mottagare eller missuppfattade jag det ? I så fall måste du ersätta den medlevererade FrSky-mottagaren med en FlySky-mottagare och den bör säkert vara rätt liten.
Skall ni flyga FPV eller s k LOS (Line Of Sight) ?
Sen skall ni inte räkna med att allt är "Plug & Play" utan här måste ni läsa på och vara beradd att göra inställningar (och uppdateringar) på flight-controllern och mycket annat. Och inte minst få det att lira med en annan mottagare om ni nu skall byta system.
Roger

Killenheladagen
2016-11-22, 19:25
Vågar knappt rekommendera B6AC från teknikmagasinet (500kr) som är en laddare som fungerar mkt bra för mig; folk har haft olyckor och det finns mycket kopior på denna tydligen, det enda som jag vet är att den har fungerat mkt bra i 12mån och för 500kr inkl inbyggt nätagg är den nog den bästa billigaste laddaren lokalt. Att ladda quad batterier klarar den mkt bra; skulle jag ha behov att ladda stora 5-6s accar skulle jag köpt en värre men än så länge håller den bra.

Tänk på att första gången han/du flyger kommer det vara en sjujäkla skillnad i kraft från de "billigare" modeller han flugit innan(spec med 4s som ni skall köra) så att vara lite försiktig med trotteln skulle jag bankat i skallen på han innan jag gav bort radion:)

Jag vill passa på att säga att jag tycker det är fint du investerar i grabbens fritidsintresse och vem vet kanske du köper en el flera quads till dig också i framtiden så ni kan flyga ihop:)
Mvh Gustaf

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Mackan
2016-11-22, 23:17
Problemet med dessa yngre flygare är att dom ofta är duktiga på att lära sig att flyga men sen saknar de ofta känslan för vad konsekvenserna kan bli om man har otur. Det är trots allt 4 "cirkelsågs-klingor" som kan åsamka svåra skador om oturen är framme...
Hade du inte redan beställt den med en FrSky-mottagare eller missuppfattade jag det ? I så fall måste du ersätta den medlevererade FrSky-mottagaren med en FlySky-mottagare och den bör säkert vara rätt liten.
Skall ni flyga FPV eller s k LOS (Line Of Sight) ?
Sen skall ni inte räkna med att allt är "Plug & Play" utan här måste ni läsa på och vara beradd att göra inställningar (och uppdateringar) på flight-controllern och mycket annat. Och inte minst få det att lira med en annan mottagare om ni nu skall byta system.
Roger

Jo han kommer inte att få flyga den själv, kommer alltid vara närvarande.
Det ingick en Frsky-mottagare men tänkte att det blir lite snällare mot plånboken om jag byter ut den mot FlySky eftersom jag inte hittade någon Frsky sändare under 2 tusen. FlySky FS-I6 sändare och mottagare för 400 kr kändes som rätt prisklass för mig. Men om det finns andra Frsky sändare eller andra som är komatibla tar jag hellre det.
är det väldigt mycket meck att byta system? isf kanske man får investera i en FrSky sändare.
Vi kommer flyga LOS till att börja med, sedan får vi se om intresset håller i så kan det säkert bli FPV också.


Vågar knappt rekommendera B6AC från teknikmagasinet (500kr) som är en laddare som fungerar mkt bra för mig; folk har haft olyckor och det finns mycket kopior på denna tydligen, det enda som jag vet är att den har fungerat mkt bra i 12mån och för 500kr inkl inbyggt nätagg är den nog den bästa billigaste laddaren lokalt. Att ladda quad batterier klarar den mkt bra; skulle jag ha behov att ladda stora 5-6s accar skulle jag köpt en värre men än så länge håller den bra.

Tänk på att första gången han/du flyger kommer det vara en sjujäkla skillnad i kraft från de "billigare" modeller han flugit innan(spec med 4s som ni skall köra) så att vara lite försiktig med trotteln skulle jag bankat i skallen på han innan jag gav bort radion:)

Jag vill passa på att säga att jag tycker det är fint du investerar i grabbens fritidsintresse och vem vet kanske du köper en el flera quads till dig också i framtiden så ni kan flyga ihop:)
Mvh Gustaf



Jag har tittat på liknande laddare, en SKYRC iMAX B6AC V2 för ca 500 kr. verkar vara runt den prisklassen för en hyffsad laddare. Jo vi får flyga försiktigt tills flygvanan sitter.
Det kanske slutar med att jag flyger mer än grabben, verkar grymt roligt :icon_winkle:
Verkar bli en dyr julklapp när allt är inhandlat, får kanske bli till mig själv också :icon_lol:

McRegor
2016-11-23, 08:01
Nja - det behöver inte alls vara "mycket meck" men allt beror ju på ens egna kunskaper och hur mottagaren kopplas till flightcontrollern. Enklast är ju om mottagarna har SBus el motsvarande för då krävs bara en enda "sladd". Verkar inte som mottagaren som följer med sändaren har det dock - men även det brukar vara lösbart även om det innebär flera sladdar vilket blir lite trängre. Missa inte att beställa sändaren som "Mode 2" för det är det vi använder i bl a Sverige (= gas på vänster spak).
Roger

Killenheladagen
2016-11-23, 17:50
Mycket bra att du skrev det McRegor!! Det är lätt att missa en sån grej som mode2-radio!

Vill också passa på att rekommendera sbus - i framtiden kommer ni ändå förmodligen bara använda sbus så det är lika bra att göra d på en gång.

Födelarna med sbus (nån får gärna rätta mig el lägga till info ) är att det är ett exakt protokoll som talar om exakt hur det skall vara för escarna istället för pwm (en sladd per kanal) som är flera gånger långsammare i överföringstid el vad jag ska kalla det - resultatet blir en quad som styrs och känns mycket exakt i kontrollerna - jag tycker jag upplever en viss skillnad från pwm med sbus.
Att en sladd kör alla kanaler är ju också en enorm fördel på en trång farkost som en 180-quad !!

Flsky- kallar sitt sbus för Ibus el nåt sånt, kolla upp det!


Om du ändå skall köpa en B6AC så gör det på teknikmagasinet istället- du får en ny i handen om den skulle gå sönder ! För samma pris samt att d känns som risken för en kopia är mindre från teknikmagasinet (?)

Mycket nöje!! Min dotter är 12v men är alldeles säker på att hon blir en quadflygare av rang:) dagen hon flyger cirklar runt mig är väl mitt jobb SM pappa klart i princip:)


Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

McRegor
2016-11-23, 19:23
Lämplig FlySky-mottagare för quad ser det ut som - http://www.banggood.com/Flysky-FS-A8S-2_4G-8CH-Mini-Receiver-with-PPM-i-BUS-SBUS-Output-p-1092861.html?rmmds=home-mid-recommendations
Och det fanns flera på Banggood...
Roger

Ålänning
2016-11-24, 17:52
Lite OT...


Mycket nöje!! Min dotter är 12v men är alldeles säker på att hon blir en quadflygare av rang:) dagen hon flyger cirklar runt mig är väl mitt jobb SM pappa klart i princip:)
En bekant till mig fick en dotter förut... han är motorintresserad så han köpte en gocart åt henne, dvs långt före hon ens kunde veta vad det var. =) Men men... i år ca 15 år senare började hon köra folkrace. :-D Så din teori kan mycket väl slå in.

Killenheladagen
2016-11-24, 17:58
Lite OT...


En bekant till mig fick en dotter förut... han är motorintresserad så han köpte en gocart åt henne, dvs långt före hon ens kunde veta vad det var. =) Men men... i år ca 15 år senare började hon köra folkrace. :-D Så din teori kan mycket väl slå in.
Bra OT! Jag tänker att något som erbjuder så mycket som den här hobbyn om man går all in s a s är mkt bra för en liten flicka, allt från att bygga cellplast till att löda småkort och ingå i en gemenskap tror jag är bra grejer.

Man får väl också vara noga att lyssna på barnet i fråga som kanske inte alls tycker det är roligt , vem vet? Hon kanske tycker om hästar el nåt istället:(

Hittills verkar hon iaf tycka mina lysande LEDs på quadarna och mina TXar är jätteroliga - bygger på det därifån;)
Ha d bäst
Mvh Gustaf

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk