handdator

Visa fullständig version : hur liten EDF?



belzzz
2016-11-22, 22:16
Hej

Jag har inte hållt på något med edf förut men tänkte att mitt första egna bygge skulle bli en Yak-23 då jag varit lite besatt av det planet länge.
Då jag endast flugit små parkflyg (och e för lat för att släpa mig till nånstans där man kan flyga större saker) så undrar jag hur små plan som är praktiskt att bygga som EDF? då om jag förstått det lilla jag hittat på ämnet så blir det problem med thrust/weight destå mindre man går...

McRegor
2016-11-22, 22:54
Har du nåt slätt och fint fält som du kan ha som startbana för de flesta EDF-modeller brukar vilja komma upp i hyfsad fart innan dom flyger. Sen kanske inte en liten Yak-23 spontant känns som det bästa sättet att börja EDF-karriären. Men inga egna erfarenheter av den kärran...
Roger

belzzz
2016-11-22, 23:51
Well det berro ju på hur liten jag kan bygga den, bor hyffsat centralt i sthlm. Är ärligt talat mer intresserad av att bygga den än att flyga :P men det vorre kul om man kunde smyga till nån park vid non offhour, annars lär jag ge bort den till min polare i norrland.

pgrts
2016-11-23, 06:13
E-flite har en 28 mm EDF som körs på 2S 200 mAh.
En modell med den drivkällan bör kunna köras om man har en inte allt för stor yta.

henke2
2016-11-23, 09:11
Även om eflited 28mm edf är en mycket bra drivlina som ger riktigt bra prestanda till Habu 180 så hade jag siktat på större saker. En så liten flygmaskin blir extremt känslig för allt.

Bygg kring 64 eller 70mm fläkt. Redan det är en ganska liten modell och prislappen är låg.

belzzz
2016-11-24, 08:52
så vad pratar vi för vingspann på en 28 vs 64mm baserat plan?

pgrts
2016-11-24, 15:21
https://www.motionrc.com/collections/jets-and-ducted-fan/bind-n-fly-bnf

McRegor
2016-11-24, 16:12
...och då talar vi om en flygvikt på runt 75 g... Tror det blir svårt att åstadkomma om man inte är en mycket duktig "lättvikts-byggare".
Roger

belzzz
2016-11-26, 20:39
nu har jag inte koll på terminologin men jag antar att flygvikt innefattar allt... jag hittar inge info om vikten på edfn men vaddå? det e la bara skära ut allt i lämplig foam å förstärka med någon välplacerad kolfiberpinne eller två? alternativt mindre foam mer kolfiber och lämplig plastfilm?

men jag har inte byggt nått flygplan förut så jag har inga riktiga referenser för hur mkt saker å ting väger...

McRegor
2016-11-26, 23:21
Grundtipset är att vikten blir avsevärt högre än man beräknat - och speciellt om man inte byggt lätta kärror tidigare.
Så rådet är precis som från Henke - bygg större så blir det inte riktigt lika viktkänsligt.
Roger

pgrts
2016-11-27, 07:33
Ska man flyga på små ytor är det lätta byggen som gäller
https://www.youtube.com/watch?v=hxl7Bd2u_F4

https://www.youtube.com/watch?v=xDtqUg8R6Jw

belzzz
2016-11-27, 11:36
sweet! uppblåsbara flygplan, kanske man till och med har plats för den hemma.

nä men liksom den där habu 180 e ju helt i foam så... eller har dom tillgång till nå specialfoam som inte går att få tag på?

McRegor
2016-11-27, 12:42
Gjutna, "profilerade" (bl a för styvhetens skull trots tunt material) och byggda av tunt, depronliknande material - det är nog hemligheten bakom vikten. Samt extremt lätt RC-utrustning - i alla fall jämfört med mera normala prylar för t ex inomhusflyget. Knappast det man ger sig på och försöker matcha som sitt första flygplansbygge. Bygg lite större så är sannolikheten att kärran kan flyga mycket större.
Roger