handdator

Visa fullständig version : Nazekort har låst sig! Wtf??



Killenheladagen
2016-11-24, 19:07
Hej!

Jag råkade klumpa mig när jag skulle trycka in BF 3.01 på en quad här (afroflight rev6 en naze3-klon)
Misstaget jag gjorde var att markera "NO reboot sequence" och försökte Flasha.

Kortet svarar nu inte : ingen akivitetslampa blinkar vid ipluggning av acc el usb, endast power lyser.
Normalt sett skulle jag bara bryggat bootloaderpadsen och flashat igen men det är svårt att komma åt och jag lade ett gem så de skulle kortas men utan framgång! !

Frågan är först och främst om d räcker med ett gem för att kortsluta bootloaderpadse?? Har alltid lödit över förr men nu är d svårt utan att bryta ned allt i småbitar plus att jag saknar uppsugsfläta ft.

Och om nu padsen är kortslutna med gemet vad tusan händer inget för? Hur väcker man en naze som ej går igång i bootloaderläge? ?

Tacksam för svar nu vågar jag knappt uppdatera de andra quadsen till bf 3.01 heller !!

Provat med olika usb-sladdar och olika uttag på datorn; dock samma dator.

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Killenheladagen
2016-11-25, 09:35
Löst sig!
Det verkar som man verkligen behöver löda bootloaderpadsen för att Kortet skall kortslutas där det räcker tydligen inte att hålla nåt som leder där! ...
Nåja väckte kortet men nu har jag strul med radion istället!
Den startar upp och binder men inget händer i Betaflight GUI, kan ej arma heller..
Det är afroflight rev5 - behöver jag en inverter till RX eller behöver jag mappa om den? Om sbus porten hade fått en inverterad signal hade jag väl sett en inverterad signal ist för ingenting alls.

Betaflight verkar låsa sig när jag kopplar på accen ? Tillfälligt och till jag drar ut accen om ej bf hinner time:a out!
Nån som haft detta problem ?
Mvh

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Killenheladagen
2016-11-25, 16:52
Bump

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Jorgen
2016-11-25, 18:38
jag tyckte att det var svårt att få in den i boot loader, det verkade krävas bra kontakt. Men jag har inte behövt göra det sedan första gången.

Killenheladagen
2016-11-25, 21:31
jag tyckte att det var svårt att få in den i boot loader, det verkade krävas bra kontakt. Men jag har inte behövt göra det sedan första gången.
Ja det krävdes en lödning denna gång! Fick loss den och flashade bf3.01 men radion svarar ej! Se ovan

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

tragi702
2016-11-26, 00:12
Halloj.. De vanliga naze32 korten behöver inverter.. Om det är en klon borde det vara samma.Du ser ingen inverterad signal i gui n heller.. Blir stopp i ingången för att den är.. Just inv!.
Går o bygga enkelt själv.sök på sbus inverter bildsök så finns en väldigt enkel som jag byggt flera av.oscarling har den på sin sida.
//Patrik

tragi702
2016-11-26, 00:14
https://oscarliang.com/ppm-sbus-d4r-ii-x4r-sb/

Killenheladagen
2016-11-26, 11:54
Halloj.. De vanliga naze32 korten behöver inverter.. Om det är en klon borde det vara samma.Du ser ingen inverterad signal i gui n heller.. Blir stopp i ingången för att den är.. Just inv!.
Går o bygga enkelt själv.sök på sbus inverter bildsök så finns en väldigt enkel som jag byggt flera av.oscarling har den på sin sida.
//Patrik
Ok jag får väl använda den sbus to cppm -sladden jag använde tidigare på denna hexakopter. ..

Jag håller på att försöka sätta upp en naze32 rev5 till en god vän också - han kör taranis och d4r(ppm) och vi fick ingen signal heller, inte skall det behövas nåt extra för att koppla Ppm på en rev5 naze?

Ppm input i setup och rätt mappning, behöver man göra något speciellt i taranisen för en setup med PPM och d4r? Har bara kört futabasbus o spektrumpwm på dessa med naze32 rev6, behöver lite hjälp!
Mvh Gustaf

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

tragi702
2016-11-26, 14:48
sbus-ccpm omvandlare funkar,du tappar ju en del latency från sbusen men är det ingen quad race maskin spelar det ju mindre roll.
har ingen Taranis men ska väl inte va nåt problem bara den sänder ut ppm,så den inte har default typ pcm eller annat som futaba har?.vet inte om det är samma,men på frsky modulerna får man ju ändra från telemetri till utan för att det ska funka i olika lägen för olika mottagare.
har ni bara byglat dr4 mottaren för ppm output o kopplat in på rätt pinne på naze32 rev5, ppm-pinne1/sbus-pinne4 o ställt in kortet i gui n på ppm så ska det funka.

//Patrik.

Killenheladagen
2016-11-26, 16:30
Precis; vi satte en jumper på kanaler 3 och 4 (enligt frskymanualen är osäker på stående fot) för att få ur PPM ur mottagaren och lödde signalkabeln mot första ingången efter 5v+ och jord. Ingenting hände i GUIN - alls, har alltid kört pwm och senare sbus, ppm duger bra för denna applikation men hur får jag det att fungera?
Mvh G

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

tragi702
2016-11-26, 21:48
Är mottagaren rätt bunden?,har du grönt fast sken på lysdioden?.Om du har det,och sen tar bort byglingen på mottagaren o provar med ett servo eller esc med motor på någon kanal.funkar servot eller motor då?.

Killenheladagen
2016-11-27, 11:06
Är mottagaren rätt bunden?,har du grönt fast sken på lysdioden?.Om du har det,och sen tar bort byglingen på mottagaren o provar med ett servo eller esc med motor på någon kanal.funkar servot eller motor då?.
Hej ja den är korrekt bunden och testad mot ett servo men då testar jag ju bara pwm-outputen; skall testa denna mottagaren mot en av mina egna kort och se hur det går; märkligt detta?
Tack för visat intresse återkommer när jag testat ppm mot en annat kort..
Mvh

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk