handdator

Visa fullständig version : Störningar #2!



Thomas
2016-11-25, 16:37
Idag var jag ute på fältet och skulle köra in en OS GT22-motor.
Inga problem med att starta den, men när den gick igång larmade batteriövervakaren till mottagaracken fladdra, likaså höjdrodret. Och det fladdrade betydligt mer än vad som visas i videon.
IOFS var det inte full spänning i mottagaracken, kanske beroende på gammal acke, men det verkar lite skumt att motorn/tändboxen (OS original) ska störa ut mottagaren/servona.

Är det någon som har förslag på lösning??

Klistra alufolie på brandväggen för att 'skärma av' motorn/tändboxen?
Jag SKA byta till nyinköpta servo, och jag SKA byta till ny mottagaracke.
Och jag har inte upplevt dessa problem med någon annan bensinare....


https://youtu.be/y_Uh-C99EEc

freddan_6
2016-11-25, 16:58
Är stiftet helt?

Thomas
2016-11-25, 18:06
Jadå.
Kan iofs prova med ett annat...

flygrc
2016-11-25, 18:33
Jag har haft fladder på ett skevroder , vilket påverkade batteriövervakningen.
Det var en kontakt som börjat glida ur så det blev glapp ut till servot. Det hände bara när motorn var i gång.

McRegor
2016-11-25, 19:05
Klart det fladdrar när piloten inte har styrspaken i handen...:)
Hursomhelst - vad har du för radio i kärran ?
Nån form av glappkontakt är ju helt klart möjlig.
Roger

Thomas
2016-11-25, 20:40
Allså Råger....
Piloten i kärran kan man ente lita på, han e något stelopererad.
Den andre pilåtten har bara två händer (skulle behöva fler ibland!) och EN måste hålla i kameran!

Skämt åsido, jag ska göra en "overhauling" i morron och rycka å dra i alla tåtar som finns!
Strömbrytaren KAN vara boven i dramat, den är vääääldigt lätt (läs:glapp) att slå på och av.

Radio:
Sändare JR 9XII, mottagare FrSky 7 kanal, nånting...

turbin
2016-11-25, 20:50
Hej, tror också att det är glapp nånstans, för det uppträder väl inte vid stoppad motor! Kul att se en truch comander igen. Vi var väl en 9-10 st som flög dessa maskiner med allt från 6.5kub 2taktare till 20kub 4taktare. Vi flög också med AH-Motors ombyggda 2-taktare till 4-takt.
Jag körde säkert 10 år sommar som vinter med denna mskin. Vi i MFK Skvadern.
Mvk
Matti

Jorgen
2016-11-26, 12:58
Kolla skicket på tändkabeln, tändhatten och stiftet.

JB
2016-11-26, 14:28
Tycker att det är uppenbart vad som är fel här.
När motorn går så skakar modellen och servona börjar jobba med att hålla emot skakningarna och dra då mer ström.
De syns ju tydligt på spänningsmätaren.
Så mitt tips/råd.
1. Byt ut den dåliga/slappa strömbrytaren.
2. Se till så att du har en ok acce som kan leverera ström och hålla spänningen uppe när den belastas.
3. Fundera om du skall ha en mekanisk strömbrytare eller ersätta den med en elektronisk. (finns med spännings regulator)
4. Rekommenderar punkt 3 igen.

/Jonas

Thomas
2016-11-26, 15:52
Bra tips, JB!
Jag är inne på samma linje. Nya servon och ny acke är inköpta.
Vem säljer elektroniska strömbrytare i Sverige/Europa??

JB
2016-11-27, 14:37
Hej igen Thomas

Kolla med Amir eller Thomas på www.hab.se. De vet vad de talar om. De är dessutom flitiga användare av dessa prylar.
Det säljer både "Jeti" och "Powerbox" och de har allt från enkla elektroniska brytare till de med spänningsregulator och för dubbla batterier.
Tänk på att köpa kvalitet här, blir modellen strömlös eller att du får störningar likt de som du visade på din film så är modellen slut.

/Jonas