handdator

Visa fullständig version : Byta till skidor på e-flite Carbon Cub Z



Bj
2016-11-30, 02:16
Liten video när jag byter från hjul till skidor på min Carbon Cub Z och lite flygande efteråt. Carbon Cub'n var lika roligt och bekvämt att flyga med skidor som den är med hjul, så det blir en hel del flygande denna vinteren ja med min Carbon Cub.

Hoppas ni tycker om videon.


https://youtu.be/_eCcHXpev0Y

Glöm inte att prenumerera på min kanal....................... ;)

JonasH
2016-12-08, 21:11
Hej!
Ser ut som trevlig modell och jag har precis beställt en själv:-)
Jag undrar vad det är för skidor du har satt på den?

JonasH
2016-12-08, 21:13
Hej igen,
Ser att jag svarade på fel inlägg. Jag menade Durafly Tundra som du väl också satte på skidor?

Bj
2016-12-08, 22:22
Hej.

Kommer en video med Tunderan nu i kväll.

Här är länkar till dom skidor jag har använd.

Skidor till Tundran:
https://hobbyking.com/en_us/undercarriage-snow-skis-for-model-airplane.html

Skidor till Carbon Cub Z:
https://hobbyking.com/en_us/quanum-rc-snow-ski-270mm-25-60plus-size.html

JonasH
2016-12-08, 23:04
Tack!

Och videon såg härlig ut:-)

Bj
2016-12-08, 23:48
Glömde att skriva det, men om du köper dom svarta skidorna för att ha på en Tundra behöver du också några större stoppringar då dom som följer med är allt för små. Jag hade som tur va några liggande i mitt lilla förråd av delar.

Lägger med en länk här till några som borde passa:
https://hobbyking.com/en_us/landing-gear-wheel-stop-set-collar-8x3-1mm-10pcs.html

McRegor
2016-12-09, 10:02
Kan säga att dom större skidorna fungerar alldeles utmärkt på Tundran och dom är klart stabilare så personligen skulle jag helt klart välja dom. Är man villig att betala mera på den lokala affären så har ju Du-Bro motsvarande skidor men även då är det definitivt den större/kraftigare skidan som man skall välja. Har dessa på en liten Mini Ultra Stick (1 m spv) och det fungerar alldeles utmärkt sen många år tillbaka.
Roger

Bj
2016-12-09, 22:30
Kan säga att dom större skidorna fungerar alldeles utmärkt på Tundran och dom är klart stabilare så personligen skulle jag helt klart välja dom. Är man villig att betala mera på den lokala affären så har ju Du-Bro motsvarande skidor men även då är det definitivt den större/kraftigare skidan som man skall välja. Har dessa på en liten Mini Ultra Stick (1 m spv) och det fungerar alldeles utmärkt sen många år tillbaka.
Roger

Har dom större vita på Cuben och har 2 par till liggande som också skall användas, dock har jag det ena paret som en liten backup till att sätta på Tundraen. Enda nackdelen med att gå från dom svarta till dom vita är att vikten går från just under 50g till drygt 250g. Tundraen klarar fint av dom extra 200g, men känner skillnad i flygegenskaperna när jag lägger på lite extra vikt på planet så som när jag släpper fallskärmshoppare. Gränsen där går vid 3 gubbar, sen blir det tungt att flyga. Har haft 5 gubbar som max och då fick man jobba för att få upp planet på lite höjd samt stora svängar.

Har Du-Bro också och som normalt har dom en hög kvalitet, dock lite kortare än dom vita skidorna. Har ingen bra konklusjon på vilken typ av skida du borde välja då alle dessa 3 fungerar utmärk på Tundraen, men om risken är stor för några hårda landningar vill jag nog gått för dom vita eller Du-Bro då dessa har en helt annan typ av kvalitet och holdbarhet.

McRegor
2016-12-09, 23:30
Jo - Du-Bro's största skida är lite mindre än de vita HK-skidorna och de fungerar som sagt bra. Dock avsevärt dyrare men just nu är det inte så lätt att få tag i HKs vita och Du-Bro-skidorna är ju som sagt väldigt dyra. Såg att Östersunds modellhobby har andra skidor i olika storlekar och till vettiga priser men har aldrig sett dessa i verkligheten.
Roger

Bj
2016-12-12, 14:28
Jo - Du-Bro's största skida är lite mindre än de vita HK-skidorna och de fungerar som sagt bra. Dock avsevärt dyrare men just nu är det inte så lätt att få tag i HKs vita och Du-Bro-skidorna är ju som sagt väldigt dyra. Såg att Östersunds modellhobby har andra skidor i olika storlekar och till vettiga priser men har aldrig sett dessa i verkligheten.
Roger

Slå en signal till Kenneth på Modellhobby och kolla med honom, underbar att handla med och han säger eksakt hur dom är i kvalitet om man undrar. Priserna var det igen att säga på, men svårt att säga hur dom är ut från bilderna.