handdator

Visa fullständig version : första flygplanet



HickeHiskelig
2016-12-01, 17:55
hej, hittills har jag byggt en racing drönare men nu har jag börjat fundera på flygplan. jag har kikat på ett speed build kit från flite test men när jag insåg att frakten var runt 55 dollar så sket det sig. bix3 verkar vara ett populärt nybörjarplan men jag är osäker på vad jag vill ha, hjälp? :)

Keffe1
2016-12-01, 17:59
Tänker du dig LOS-flygning eller FPV? Bix3 är ett mkt bra nybörjarplan som man även kan växa i och som lämpar sig väl för FPV.

När du säger att du är osäker på vad du vill ha, menar du vilket plan du vill ha eller vad du vill ha för utrustning på din bix3?

KristofferR
2016-12-01, 18:10
hej, hittills har jag byggt en racing drönare men nu har jag börjat fundera på flygplan. jag har kikat på ett speed build kit från flite test men när jag insåg att frakten var runt 55 dollar så sket det sig. bix3 verkar vara ett populärt nybörjarplan men jag är osäker på vad jag vill ha, hjälp? :)

FliteTest finns både hos svenska och EU-handlare sedan några månader tillbaka. Kommer ej ihåg vilken svensk det var men Lindinger var det i EU (Österrike)
https://www.lindinger.at/en/SwpFindologic/search?sSearch=flitetest

McRegor
2016-12-01, 18:27
FliteTest finns bl a hos Autopartner i Torshälla.
Roger

Ted_B
2016-12-01, 18:55
Och hos rcflight.

HickeHiskelig
2016-12-01, 20:10
Perfekt! Jag tycker att deras plan ser lite lockande ut. Jag är mest inne på Sea Duck och deras SE5 och DR1 WW1 plan. Keffe, Jag har Fat Shark brillor men är nog inne på LOS i första hand. Jag är både osäker på flyplan och vad som ska vara i det. Jag har en emax rs2205 CW motor över som antagligen borde gå att använda. :)

HickeHiskelig
2016-12-02, 10:31
vad tror ni om ft migthy mini corsair då? det står mellan den, sea duck och spitfire

McRegor
2016-12-02, 11:30
Skulle tro att en Bix 3 är bästa valet och speciellt i relation till kostnaden.
Roger

HickeHiskelig
2016-12-02, 16:25
Den kostar 100 dollar utan receiver sen så behövs ju 2 servon till flaps eftersom dem kommer utskärda typ?
Antar att den har relativt svag motor och inte direkt dem bästa servosen heller? är det inte lika bra att gå fullt ut med rs2205 och bra servos på FT Corsair? Det blir ju typ 700:- eftersom jag har motor redan eller är jag helt ute och seglar nu?? :)

McRegor
2016-12-02, 20:33
Är det ditt första flygplan ? I så fall har du nog bättre förutsättningar att lyckas hyfsat med en Bix än med en Corsair.
Sen finns nog ingen anledning att sätta på flaps på en nybörjarkärra för effekten är nog inte så väldigt stor på den kärran - gissar jag i alla fall.
Roger

HickeHiskelig
2016-12-02, 23:59
Yepp, det är mitt första flygplan men tycker ändå att corsair är riktigt nice och den ser ju inte så svår ut att bygga heller.

McRegor
2016-12-03, 08:42
...fast den kanske skall flygas också...:)
Roger

Ålänning
2016-12-03, 09:28
+1 på McRegor. =)
Corsair ser bra ut. Ska du bara hänga upp den, bygg! Ska du flyga den, lär dig flyga (enkla flyg) först. ;-) Gärna efter några timmar simulator. Många har provat skaffa häftigt flyg som första flyg, inte gå.

larsmn
2016-12-03, 09:44
:-) Flitetestplanen har man råd att ha oflugna, byggandet är 70% av det roliga ;-)

Nackdelen är att många av dem är lite väl baktunga. Har haft problem med ett par DIY-versioner jag gjort, Mini Sparrow (50 gr motvikt i nosen :-( ), FT Sportster (1300 mAh under motorn) och en DIY Arrow. Dock, Arrow-kitet jag byggde sist blev bättre balanserat när jag integrerade en liten 28 gr kamera. Mini Guinea behöver man lägga batteriet upp mot nosen.

HickeHiskelig
2016-12-03, 11:26
Är det svårare att flyga flygplan än drönare?

Jorgen
2016-12-03, 13:29
Det beror på vilken typ av drönare det är. Om vi tar en racequad utan stabilisering som exempel så är det ungefär lika svårt. Man måste bara komma ihåg att man inte kan stå still med ett flygplan och att det är ömtåligare.

Att jämföra med en Phantom eller annan stabiliserad farkost går inte.

En flygande vinge som tex Bonsai eller Popwing 600 verkar bra för att skola in racecopterpiloter. De tål nästan lika mycket stryk som en racecopter och de som gjort övergången har lyckats mycket bra. De har också ett enormt stort hastighetsområde, utan att nämna siffor så skulle jag säga att det går att flyga lika långsamt som en Funcub och lika snabbt som ett normalt metanolplan. Vi flyger våra med 1806 DYS quad motorer och flyger dem både FPV och LOS.

Jörgen

larsmn
2016-12-03, 13:38
RC-Factory Crack Wing är också bra nybörjaremodell, speciellt om man minskar ner elevonerna ("skevrodren") med ca 40%. Delade dem 1/3 från ytterkant och stelopererade de yttre delarna med styv tunn plast och tape. Har varit min bästa nybörjarmodell, speciellt som jag förbättrade framkanten med grillpinnar och armerad klar tape. Och lätt att laga med Biltemas superlim/accelerator efter mark- eller trädkänning. Har byggt två kit och två lite kraftigare DIY-modeller för kamera, efter formen av min första kit. De jag flyger mest med.

Ålänning
2016-12-03, 14:08
Är det svårare att flyga flygplan än drönare?
Flummig fråga.

Beror helt på. Drönare är inte bara en 4-motorig multicopter. Ett flyg kan också vara en drönare. Bara för att det är en multicopter eller flyg är det inte en drönare.

En multicopter med stabilisering (som nämnts ovan) är självstabil, det är flyg också till en viss del, för vissa modeller, men förr eller senare kommer dom också ner, precis som en multicopter. Såvida inte GPS och annat lull-lull håller dem på plats, som tex en DJI Phantom är väl det enklaste som finns att flyga, den flyger själv.

Att flyga FPV är lättare än att flyga LOS. Såvida du inte lärt dig flyga LOS först, då är FPV lite nytt.

Släpper du spakarna med en självstabiliserade multicopter så planar den ut och driver iväg av vinden.
Har den GPS hold-funktion så stannar den.
Släpper du spakarna på ett flyg så flyger det vidare, du måste styra 100%.
Har flyget stabilisering så planar det ut, och flyger vidare, du måste styra.
Har flyget GPS och annat jox så kan det till och med tex flyga runt i cirkel och du behöver inte göra nåt... hur kul nu det är.

Som svar på din fråga. Beror helt på vad det är för multicopter och vad den har för funktioner och hur den är inställd.
Detsamma med flyg. Finns flyg som är svårare och vice versa.

Var det lika lätt flyga din multicopter första gången du flög den jämfört med idag/när du lärt dig?
Beror på hur bra du kan flyga en multicopter också...

Är det svårt köra bil? =)

McRegor
2016-12-03, 14:19
Sen uppträder ju en flygmaskin och en multicopter en aning olika när man trycker högerspaken framåt eller drar den bakåt...:)
Så bara för att man kan flyga multicopter är det absolut inte säkert att man lyckas direkt med ett flygplan. Har sett flera exempel på det. Det är väldigt personligt men ett bra tips kan ju vara att inte överskatta sina egna färdigheter innan man testat och vet.
Så välj en flygmaskin som är hyggligt självstabil och inte har några hyss för sig om man t ex flyger lite för sakta och svänger samtidigt. Skulle tro att en Bixler kan fungera bra men givetvis finns det mängder av andra kärror också. Sen är frågan om du flyger ifrån ett riktigt RC-fält eller inte - har du ett fält så kan du ju välja en kärra med hjulställ annars är nog en kärra typ Bixler lämpligare.
Här är en kärra byggd efter samma koncept som Bixler men aningen mindre (tror jag) och komplett med nybörjarradio, enkel laddare och ett batteri - http://www.hobbyequipment.se/flygplan/tillverkare/fms/rtf/easy-trainer/fms-easy-trainer-1280mm-rtf-vit.html?gclid=CjwKEAiA94nCBRDxismumrL83icSJAAeeET QGU5Xt2KECdEI37bA7ajfne_DyOL6KSONAcGEW68DBBoCZ2nw_ wcB
Har sett ett par såna på fältet och dom har fungerat bra.
Roger

HickeHiskelig
2016-12-03, 14:31
Flummig fråga.

Beror helt på. Drönare är inte bara en 4-motorig multicopter. Ett flyg kan också vara en drönare. Bara för att det är en multicopter eller flyg är det inte en drönare.

En multicopter med stabilisering (som nämnts ovan) är självstabil, det är flyg också till en viss del, för vissa modeller, men förr eller senare kommer dom också ner, precis som en multicopter. Såvida inte GPS och annat lull-lull håller dem på plats, som tex en DJI Phantom är väl det enklaste som finns att flyga, den flyger själv.

Att flyga FPV är lättare än att flyga LOS. Såvida du inte lärt dig flyga LOS först, då är FPV lite nytt.

Släpper du spakarna med en självstabiliserade multicopter så planar den ut och driver iväg av vinden.
Har den GPS hold-funktion så stannar den.
Släpper du spakarna på ett flyg så flyger det vidare, du måste styra 100%.
Har flyget stabilisering så planar det ut, och flyger vidare, du måste styra.
Har flyget GPS och annat jox så kan det till och med tex flyga runt i cirkel och du behöver inte göra nåt... hur kul nu det är.

Som svar på din fråga. Beror helt på vad det är för multicopter och vad den har för funktioner och hur den är inställd.
Detsamma med flyg. Finns flyg som är svårare och vice versa.

Var det lika lätt flyga din multicopter första gången du flög den jämfört med idag/när du lärt dig?
Beror på hur bra du kan flyga en multicopter också...

Är det svårt köra bil? =)

Min racing quad var inte svår att flyga första gången men det berodde på att jag har flygit quads innan jag byggde den. Första gången någonsin kommer jag inte ens ihåg :P
Men jag känner mig ganska ohype på att beställa bix3 arf för 120 dollar + 15 dollar frakt när jag kan bygga t.ex. Ft corsair för 700. När planet sedan blir mosat kan jag bygga ett nytt och använda samma komponenter bara?

Jorgen
2016-12-03, 14:43
Ja, det går att flytta vidare till nästa FT modell.

Jörgen

HickeHiskelig
2016-12-03, 14:46
Sen uppträder ju en flygmaskin och en multicopter en aning olika när man trycker högerspaken framåt eller drar den bakåt...:)
Så bara för att man kan flyga multicopter är det absolut inte säkert att man lyckas direkt med ett flygplan. Har sett flera exempel på det. Det är väldigt personligt men ett bra tips kan ju vara att inte överskatta sina egna färdigheter innan man testat och vet.
Så välj en flygmaskin som är hyggligt självstabil och inte har några hyss för sig om man t ex flyger lite för sakta och svänger samtidigt. Skulle tro att en Bixler kan fungera bra men givetvis finns det mängder av andra kärror också. Sen är frågan om du flyger ifrån ett riktigt RC-fält eller inte - har du ett fält så kan du ju välja en kärra med hjulställ annars är nog en kärra typ Bixler lämpligare.
Här är en kärra byggd efter samma koncept som Bixler men aningen mindre (tror jag) och komplett med nybörjarradio, enkel laddare och ett batteri - http://www.hobbyequipment.se/flygplan/tillverkare/fms/rtf/easy-trainer/fms-easy-trainer-1280mm-rtf-vit.html?gclid=CjwKEAiA94nCBRDxismumrL83icSJAAeeET QGU5Xt2KECdEI37bA7ajfne_DyOL6KSONAcGEW68DBBoCZ2nw_ wcB
Har sett ett par såna på fältet och dom har fungerat bra.
Roger

Jag har redan en helt okej radio och laddare, skulle kanske ha nämnt det tidigare:) jag bor bredvid en stor åker, en kort promenad till närmaste fotbollsplan som brukar vara tom och fem minuter ifrån ett flygfält :)

UlfHedlund
2016-12-03, 19:10
Kan av egen erfarenhet inte rekommendera FT Corsair som första plan, knappt alls faktiskt. Ser fin ut men är fruktansvärt baktung vilket gör att den flyger illa. Flyger inte särskilt bra även om cg justeras...
Men Flitetest har ju många andra riktigt fina och lättflugna plan så du har mycket annat att välja på. Om du absolut vill ha ett WW2-plan så är deras Mustang mycket bättre än Corsair. Men allra bäst som första plan är nog något av deras 3-kanalers miniplan. Mitt första plan var Mini Sportster. Mycket stabilt och skoj.

Skickat via Tapatalk

HickeHiskelig
2016-12-03, 19:24
Jo mini sportster skulle jag kunna tänka mig men måste ju hålla mig till autopartners utbud av ft plan isåfall... Men mustang finns där. annars finns en ft tiny trainer också. Tror du att 1300mah 3s skulle funka i mustangen? Då kan jag använda samma batterier som till min quad.

HickeHiskelig
2016-12-03, 19:41
Jo mini sportster skulle jag kunna tänka mig men måste ju hålla mig till autopartners utbud av ft plan isåfall... Men mustang finns där. annars finns en ft tiny trainer också. Tror du att 1300mah 3s skulle funka i mustangen? Då kan jag använda samma batterier som till min quad.

KristofferR
2016-12-03, 23:59
:-) Flitetestplanen har man råd att ha oflugna, byggandet är 70% av det roliga ;-)



😊

Till trådskaparen: Om budgeten är viktig titta på Axn floater Jet. Inte perfekt men jag tror den flyger skjortan av FT-modellerna. Den är också lätt nog att tåla lite stryk.

https://hobbyking.com/en_us/axn-floater-jet-glider-epo-1127mm-pnf.html

Jag älskar att titta på FliteTest och vet att det för Josh är viktigt att en "airframe" inte kostar mer än typ 5 dollar och det är väldigt personligt vad man tycker är kul att bygga och flyga med. För mig som är hangflygare blev det i hang-avsnittet väldigt uppenbart att de har helt andra förväntningar och behov än vad jag har på flygprestanda. Sen är de både bättre piloter och byggare än jag är.

Det finns gott om välflygande billiga plan. Min Multiplex Funglider flyger löjligt bra ut lådan och kostar ca 1500, radio och ack tillkommer. Min Phoenix 1600 flyger också bra men krävde lite mods och klurande men den kostar 450-600 "tom" beroende på HK:s priser. Båda är lite mer "andra plan" dock.

Men om du vet att byggandet är viktigt så bygg!! :)

HickeHiskelig
2016-12-04, 00:19
Jo budgeten är ganska viktig eftersom jag är 15 och betalar allt själv men jag letar mer bang for the buck än billigaste planet. Jag tror att jag kommer önska mig mustangen i julklapp och sen om byggandet går som det ska så beställer jag servon, escar osv...
Vad tror du om det? Sen så känns det ju riktigt bra när man har byggt något som fungerar som det ska:)

HickeHiskelig
2016-12-04, 00:32
Kan av egen erfarenhet inte rekommendera FT Corsair som första plan, knappt alls faktiskt. Ser fin ut men är fruktansvärt baktung vilket gör att den flyger illa. Flyger inte särskilt bra även om cg justeras...
Men Flitetest har ju många andra riktigt fina och lättflugna plan så du har mycket annat att välja på. Om du absolut vill ha ett WW2-plan så är deras Mustang mycket bättre än Corsair. Men allra bäst som första plan är nog något av deras 3-kanalers miniplan. Mitt första plan var Mini Sportster. Mycket stabilt och skoj.

Skickat via Tapatalk

Syftade du på ft mighty mini mustang eller bara ft mustang?

HickeHiskelig
2016-12-04, 01:14
Kan av egen erfarenhet inte rekommendera FT Corsair som första plan, knappt alls faktiskt. Ser fin ut men är fruktansvärt baktung vilket gör att den flyger illa. Flyger inte särskilt bra även om cg justeras...
Men Flitetest har ju många andra riktigt fina och lättflugna plan så du har mycket annat att välja på. Om du absolut vill ha ett WW2-plan så är deras Mustang mycket bättre än Corsair. Men allra bäst som första plan är nog något av deras 3-kanalers miniplan. Mitt första plan var Mini Sportster. Mycket stabilt och skoj.

Skickat via Tapatalk

Syftade du på ft mighty mini mustang eller bara ft mustang?

UlfHedlund
2016-12-04, 08:03
Jo mini sportster skulle jag kunna tänka mig men måste ju hålla mig till autopartners utbud av ft plan isåfall... Men mustang finns där. annars finns en ft tiny trainer också. Tror du att 1300mah 3s skulle funka i mustangen? Då kan jag använda samma batterier som till min quad.
Om du menar Mini Mustang får det inte plats, det är för stort. Jag använder Zippy Compact 3S 500 mAh och Gens Ace 2S 800 mAh, större än så blir för trångt och kanske även för tungt.

Skickat via Tapatalk

UlfHedlund
2016-12-04, 08:23
Syftade du på ft mighty mini mustang eller bara ft mustang?
Mini Mustang.

Skickat via Tapatalk

UlfHedlund
2016-12-04, 08:29
Även om FT Mini Mustang flyger bra så är det nog inte deras bästa nybörjarplan. Jag har själv tyckt att det varit lite enklare att bygga deras lite större plan i "swappable series" och få dem att flyga bra.
Kolla t.ex in FT Sportster. Även om jag inte byggt just den själv tror jag den är enklare att flyga än Mini Mustang.

Skickat via Tapatalk

McRegor
2016-12-04, 09:03
Skall man generalisera väldigt mycket så är lite större kärror, kanske från typ 1 m spännvidd och uppåt, enklare att både bygga och flyga än mindre kärror. En av orsakerna är att dessa oftast inte är lika kritiska viktmässigt vilket underlättar för nybörjar-byggare och nybörjar-flygare. Sen bör man ju som nybörjar-flygare välja en kärra som ger en bra förutsättningar att lyckas och ofta innebär detta att man inte skall välja skala-liknande kärror. Tror helt klart mera på Kristoffers förslag än på FT-modellerna för dig som är nybörjare både på att bygga och att flyga. FT Explorer är väl den som påminner mest om andra lämpliga nybörjar-kärror men prismässigt blir det säkert inte dyrare att köpa t ex en Axn Floater Jet om du räknar ihop allt som behövs innan du är i luften. Och sannolikheten att t ex Axn Floater Jet flyger bättre är nog rätt hög...
Roger

Ålänning
2016-12-04, 10:09
Om budgeten bestämmer så är det väl klokare satsa på något du verkligen kan få ut lite flygtid på än att köpa nya mer svårflugna snabba flyg stup i kvarten (kostar?) för att du inte hunnit lära dig flyga. FliteTest-flygen verkar dock vara enkla och billiga så det spelar väl ingen roll om du mosar dem lite nu och då. Snabba små flyg så försvinner fort "ur bild" och måste flygas aktivt.

Tips 1: Köp det flyg du vill ha! =) Det gör de flesta, sen anpassar de sig.
Tips 2: Lyssna på folk om du vill spara pengar och tid och få ut mer av hobbyn och framför allt, stanna kvar.

HickeHiskelig
2016-12-04, 10:40
Så att bygga ett flite test sportster med vingspan på 990 låter inte alltför vrickat då eller? :D

McRegor
2016-12-04, 11:20
Svårt att säga hur den fungerar för en nybörjare men är det låga kostnader per flygminut du är ute efter så tror jag inte på att bygga en sån. Som jag och andra redan sagt - köp nåt i EPO som man vet fungerar bra. Tror inte ens att det blir dyrare initialt.
Sen kan du bygga nåt annat under tiden du lär dig flyga. Personligen förstår jag inte riktigt vad det är som lockar med FT-modellerna - i alla fall inte till de priser som gäller för byggsatserna här i Sverige. Bygger man själv av mer eller mindre överblivet material så kanske det är en annan sak men det finns ju massor av välflygande EPO/EPP-modeller att köpa till högst överkomliga priser.
Roger

HickeHiskelig
2016-12-04, 13:47
Okej, verkar som om ft planen fick en feg diss. Då får det väl bli en arf trainer då antar jag... Jag har radio och laddare så ett rtf är inte ett alternativ. Finns det något okej arf plan i sverige som man kan få till julklapp så slipper jag köpa det själv? :) eller nåt epp plan då...

Jorgen
2016-12-04, 14:50
Hej,

AXN Floater jet nämndes tidigare. Den går bra att laga även efter sjukt hårda crasher. https://hobbyking.com/en_us/floater-jet-epo-arf.html. Priset är svårt att slå och den flyger mycket bra. Du bör gärna ha lite mer plats än en fotbollsplan i början.

Jörgen

HickeHiskelig
2016-12-04, 15:25
Skulle Min Emax Rs2205 CW motor funka till den tror du?

Keffe1
2016-12-04, 16:17
Ett alternativ som inte nämnts här är ju faktiskt att bygga en kärra själv. Det lär man sig en hel del på också. Köp några sjok 6 mm depron och ett kolfiberrör från t ex autopartner. Sedan kan du köpa elektronik från hk euro så blir inte frakten så dyr.

UlfHedlund
2016-12-04, 16:57
Svårt att säga hur den fungerar för en nybörjare men är det låga kostnader per flygminut du är ute efter så tror jag inte på att bygga en sån. Som jag och andra redan sagt - köp nåt i EPO som man vet fungerar bra. Tror inte ens att det blir dyrare initialt.
Sen kan du bygga nåt annat under tiden du lär dig flyga. Personligen förstår jag inte riktigt vad det är som lockar med FT-modellerna - i alla fall inte till de priser som gäller för byggsatserna här i Sverige. Bygger man själv av mer eller mindre överblivet material så kanske det är en annan sak men det finns ju massor av välflygande EPO/EPP-modeller att köpa till högst överkomliga priser.
Roger
Flitetest-planen går ju att scratchbygga genom att köpa deras skivor och skära ut egna delar. Då blir de riktigt prisvärda.
Men för nybörjarplan som ska tåla krascher håller jag med om att det finns många bättre alternativ, i EPP eller liknande skumplast. De har fördelen att ofta kunna lagas på 1 minut i fält med lite snabblim.

Skickat via Tapatalk

Ålänning
2016-12-04, 17:14
Dessutom kan EPO/EPP/Elapor osv återställas om man tömmer hett vatten på det.
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=19&t=13112

Keffe1
2016-12-04, 18:56
Sant. Jag tänkte väl främst på kostnadsaspekten, att det sannolikt är billigaste sättet att få till något som går att flyga.

Jorgen
2016-12-04, 21:27
Skulle Min Emax Rs2205 CW motor funka till den tror du?

Det tror jag, jag kör en 2206 coptermotor på min. Men det är lite pilligt att montera den på just den här modellen. Men det ingår en motor i priset på 52$ från EU lagret och jag bytte bara då jag använde den med autopilot och ville ha en helt vibrationsfri motor.

Det är också viktigt att alltid välja EU lagret när det går, snabbare frakt och ingen risk för extrakostnader.

Jörgen

HickeHiskelig
2016-12-04, 22:07
Verkar finnas nas två olika arf, en med motor och en utan. Sen så finns pnf version också

McRegor
2016-12-04, 22:22
En sak att tänka på... När man limmar så flexibla material som EPP och EPO så välj då ett lim med ungefär samma egenskaper - i praktiken talar vi om UHU Por. CA-lim ger mestadels hårda fogar och det skall man undvika när man limmar flexibla material.
Roger

Jorgen
2016-12-04, 22:36
Det har du rätt i! När jag köpte så hade de bara versionen med motor i EU lagret och jag kollade inte tillräckligt noga nu. Jag skulle köpt den utan motor då du redan har en mycket bättre motor. Om de redan limmat fast motorfästet på den versionen också så behöver du få loss det för att montera motorn, en coptermotor måste skruvas fast bakifrån innan man limmar in motorfästet på det här planet.

Om du har väldigt gott om plats och friska ögon så är det otroligt lättfluget.

RCModelReviews har ett par byggvideos för det här planet, i de så limmas vingröret fast och vingen kan inte demonteras. Det är kanske inte optimalt för dig då jag antar att du får ta dig till fältet med tvåhjuling i ett par år till.

https://www.youtube.com/watch?v=pU_IEdTDOq0

Jag använder de här servona i allt som inte kräver hög prestanda: https://hobbyking.com/en_us/hxt900-micro-servo-1-6kg-0-12sec-9g.html

Var bor du?

Jörgen

HickeHiskelig
2016-12-05, 06:03
Jag bor i storvik bredvid sandviken

HickeHiskelig
2016-12-05, 13:35
Är det bara servon som jag behöver isåfall? Eller hur är ddt med push rods, control horns och y servo kabel?

Jorgen
2016-12-05, 23:49
Om du har en mottagare med minst fem kanaler så behöver du ingen Y kabel, men du kommer att behöva ett par korta förlängningar. Jag kan inte ge dig en exakt längd, men kanske 30cm. Om du ser på RCModelReviews byggvideo så nämner han kanske rätt längd. Alla stötstänger och annan hårdvara finns med i paketet. Du behöver givetvis ett fartreglage på ca 20A. Om du har ett fartreglage till en racecopter så har det nog ingen BEC eller kanske en som bara är på 0.5A. Det är i minsta laget för fyra servon, 2A skulle jag nog säga att är minimum men 3A är bättre.

Jörgen

HickeHiskelig
2016-12-06, 06:41
Går flapparna in som aileron??

McRegor
2016-12-06, 07:09
Strunta i flaps - det är inget du behöver när du är nybörjare och flyger en nybörjarkärra. Det är bara mera att hålla reda på och trimma in kärran efter. Och skall dessa fungera bra så måste dom också vara bra konstruerade vilket de sällan är - i alla fall på denna typ av kärra.
Roger

HickeHiskelig
2016-12-06, 09:31
Okej

HickeHiskelig
2016-12-06, 10:28
Vad är det för proppar som gäller för en sån?

Jorgen
2016-12-06, 15:02
Jag kör samma som till en racequad. 5-6 tum fungerar. Det var inte mycket fart med 5x3 propeller men det behövs inte heller.

Jörgen

HickeHiskelig
2016-12-06, 19:40
Okej då kör jag på 6x4,5 då

HickeHiskelig
2016-12-09, 15:06
skulle behöva en power supply till min imax b6 laddare också. tidigare har jag laddat från ett bilbatteri men det finns inte kvar längre. vad rekommenderas?? :)

Jorgen
2016-12-09, 17:16
En nätdel från en gammal dator brukar vara det mest ekonomiska.

HickeHiskelig
2016-12-09, 23:44
Njaa, en sån existerar inte här. Bara en 1000w psu från min nuvarande, :D

KristofferR
2016-12-10, 08:14
skulle behöva en power supply till min imax b6 laddare också. tidigare har jag laddat från ett bilbatteri men det finns inte kvar längre. vad rekommenderas?? :)

Jag kör en från Biltema. 220V in och 12V cigguttag. Inte så mycket effekt men räcker till B6:ans 50W. Hittar den inte på deras hemsida just nu dock.

McRegor
2016-12-10, 08:35
Kör ungefär som Kristoffer - en 12V/5A enkel powersupply från Biltema, Jula eller Classe - typ denna - http://www.clasohlson.com/se/N%C3%A4taggregat-12-V-f%C3%B6r-kylboxar/31-1567
Har fungerat under många år (dock inte exakt den länkade) och ofta klarar man sig med den laddeffekten när man laddar hemma.
Roger

pernstig
2016-12-10, 08:45
Jag kör ett datoragg från Netonnet som jag monterat osynligt och gummiupphängt under mekbordet:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/ickemodulart/mission-sg-ggp-1-0/231688.9010/
Det är nog överdimensionerat för nybörjaren men den stora fördelen med datoraggregat är att de är väldigt tysta.

McRegor
2016-12-10, 08:56
Nåja - det jag länkade till är också tyst och dessutom väldigt "transportabelt". Förvisso mycket lägre effekt men kör man inte stora LiPo-limpor så klarar man sig långt.
Beroende på hur hög inspänning laddaren tål så finns det ju också massor av spännings-adaptrar till bärbara datorer som ligger och skräpar överallt men många laddare tål ju max 18 V inspänning och numera ligger matningsspänningen till datorerna ofta nån volt högre. Men även dessa lämnar i regel minst ca: 60 W och ofta lite mera. Har också en sån adapter till en äldre HP-dator och den adaptern har också fungerat bra.
Roger

KristofferR
2016-12-10, 10:14
Jag kör ett datoragg från Netonnet som jag monterat osynligt och gummiupphängt under mekbordet:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/ickemodulart/mission-sg-ggp-1-0/231688.9010/
Det är nog överdimensionerat för nybörjaren men den stora fördelen med datoraggregat är att de är väldigt tysta.

Den var inte dålig! Bra med olika volt ut, känns som diverse annat gott skulle kunna matas. Blir jag med ordentligt hobbyrum är det en no-brainer som de säger på utrikiska.

HickeHiskelig
2016-12-10, 13:43
På min laddare så måste ju input kontakten vara en sån där rund, annars är det krokodilklämmor som gäller. Vad sägs som att köpa ett begagnat nätagg?

McRegor
2016-12-10, 17:22
Kontakter går alltid att fixa/byta så låt inte det vara nån begränsning...
Roger

KristofferR
2016-12-10, 20:59
På min laddare så måste ju input kontakten vara en sån där rund, annars är det krokodilklämmor som gäller. Vad sägs som att köpa ett begagnat nätagg?

En sak som verkligen "hjälper" är att lära sig att löda. Det spårar snabbt ur med alla olika sorters kontakter som finns.

Det finns många att välja på. Jag har valt XT60 eller MPX M6 pga att det bäst passar de ackar jag köper men det är personligt.

HickeHiskelig
2016-12-12, 21:52
Jag tror det är fixat nu. Jag hittade en gammal 12v bil ladddare som jag får prova imorgon

Jorgen
2016-12-12, 22:26
Billaddare är lite luriga. De nya smarta behöver ha ett "Supply" läge för att fungera och de äldre har normalt sett ingen eller otillräcklig "glättning". Det innebär att laddaren får en spänning som växlar mellan 0 till ca 18v hundra gånger per sekund.

Jag skulle inte våga använda en billaddare för att strömförsörja någon av mina laddare.

Det är däremot ok att ladda ett bilbatteri samtidigt som du kopplar din LiPo laddare till bilbatteriet. Bilbatteriet glättar då spänningen på samma sätt som en kondensator, men med fördelen att det också förhindra för hög spänning.

Jörgen

KristofferR
2016-12-13, 00:32
Billaddare är lite luriga. De nya smarta behöver ha ett "Supply" läge för att fungera och de äldre har normalt sett ingen eller otillräcklig "glättning". Det innebär att laddaren får en spänning som växlar mellan 0 till ca 18v hundra gånger per sekund.

Jag skulle inte våga använda en billaddare för att strömförsörja någon av mina laddare.

Det är däremot ok att ladda ett bilbatteri samtidigt som du kopplar din LiPo laddare till bilbatteriet. Bilbatteriet glättar då spänningen på samma sätt som en kondensator, men med fördelen att det också förhindra för hög spänning.

Jörgen


Håller med Jörgen helt här. Du kan köpa ett litet MC-batteri eller liknande, det räcker! Finns för några hundringar på tex Biltema. fast då kan du lika gärna köpa en strömkälla med en gång :)

HickeHiskelig
2016-12-13, 10:15
Okej då skippar jag den idén då :D

HickeHiskelig
2016-12-13, 10:25
Okej då skippar jag den idén då :D

JonasH
2016-12-15, 21:32
Hej!
Jag skulle föreslå att du köper ett MC-batteri och använder din billaddare. Du kan då ta med batteriet ut på fältet om du vill ladda. På Biltema finns det olika alternativ. 7,2A bör räcka.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Blyackumulatorer-2000018765/

mvh Jonas

McRegor
2016-12-15, 21:34
...eller helt enkelt det jag länkade till - alltså http://www.clasohlson.com/se/N%C3%A4taggregat-12-V-f%C3%B6r-kylboxar/31-1567
Roger

pernstig
2016-12-16, 07:37
Jag håller helt med Roger. Mycket bättre val än billaddare/batteri. Billig och kompakt.

HickeHiskelig
2016-12-16, 09:46
Mamma har ett gammalt mc batteri till hennes portabla häststängsel. Jag får använda det så länge.

HickeHiskelig
2016-12-27, 13:29
jag har fått hem mitt axn floater jet nu med ett turnigy 1800mah 3s batteri. servos och esc tänkte jag beställa från banggood men vilka servos ska jag köpa?

McRegor
2016-12-27, 14:32
Dessa brukar ju fungera OK - https://hobbyking.com/en_us/hxt900-micro-servo-1-6kg-0-12sec-9g.html
Billiga och sen bara strax under 3 $ för frakten från EU-lagret. Då har du grejorna på typ 1 w i st f kanske 4 w från Banggood.
Vill du ha ännu billigare så kanske också dessa fungerar - https://hobbyking.com/en_us/hobbykingtm-hk15178-analog-servo-1-4kg-0-09sec-10g.html
Eller så betalar du några kronor till per servo och beställer dessa inom Sverige - och får dom på 1--2 dagar - http://iabrc.com/index.php?route=product/product&path=63_133&product_id=368
Väl fungerande servo som jag själv har många av och alla har fungerat bra.
Roger

HickeHiskelig
2016-12-27, 15:16
okej, och esc är ju bara att ta vad som helst på 30a och som har ubec/bec...

HickeHiskelig
2016-12-27, 16:50
och hur ska jag få min emax rs 2205 motor på plats? jag tog skruvarna som följer med motorn
och satte fast motorn på den monteringsplatta som följer med. den går att sätta på flygplanet med hjälp av 4 skruvar men huvudet på skruvarna till motorn gör så att det blir en glipa mellan flygplanet och monteringsbrickan, några förslag? längre skruvar i samma dimension hade löst problemet.

HickeHiskelig
2017-01-06, 13:16
räcker det om jag använder limpistol eller måste jag ha typ uhu lim eller något annat?

Jorgen
2017-01-06, 16:58
Till motorfästet?

Skicka gärna en bild som visar vad du frågade om angående skruvarna i förra inlägget.

HickeHiskelig
2017-01-06, 20:33
nevermind det är inget problem längre, jag köpte ett sätt med en massa skruvar med små diametrar och där fanns det en bunt som passade.
lim till att limma ihop hela flygplanet. :)