handdator

Visa fullständig version : Raketbygge..!



Ken1
2016-12-13, 14:15
Bygge av en raket..

Det verkar inte vara vanligt att raketer förekommer på forumet, än mindre i byggtrådar.
Så..jag tänkte ändra lite på det, och dela med mig utav ett relativt enkelt bygge.

Raketen är en Custom Rocketry Lamprey. (det är en gammal byggsats, och kan vara svår att få tag på..men Roffes modellflyg har kvar ett par tusen olika raketer att välja på, som han säljer. )

Nå, till bygget.

Raketen är en klassisk raket med tre fenor.
Denna typ av raket är ganska enkel att bygga, även om man är ny inom raketer eller modellbygge.
Följer man bara instruktionerna och tar det lugnt, så går det oftast rätt bra.
Att bygga en raket kan ta allt från några minuter till dagar, beroende på vilken typ av raket man bygger.

I snitt sätter jag ihop en sådan här raket på någon timme eller två, det som tar längst tid är att låta limmet att torka. :)
Med CA lim kan det gå ännu fortare att få ihop en raket, men då gäller det att tänka efter före, så man inte sitter där med tummen fastlimmad i kroppen... ;)



60975
Detta är raketen. Lamprey.
Samt de få verktyg som behövs. En kniv, lite sandpapper, linjal/vinkelhake med både tum och cm underlättar en hel del.
och vanligt vitlim är allt som behövs till detta bygge.

60976
Delarna som ingår. Lite papp, plast, balsa etc

60977
Detta är motorfästet. Här i skall så småningom motorn sitta.
Består utav ett papprör med 19mm diameter, samt två ringar och en motorkrok.
ringarnas uppgift är att centrera motorfästet i raketkroppen,samt att hålla det på plats.
Krokens är till för att motorn inte skall flyga framåt vid drift,samt förhindra motorn att flyga ut bakåt när skärmen skjuts ut.

60978
Så här ser det ut när den är limmad och klar.

60979
Lim inuti kroppsröret.
60980
Motorfästet är nu infört i kroppen, och ställs nu åt sidan för att torka ordentligt.

60981
Med denna enkla metod, markerar man var på kroppen fenorna och styrhylsan skall sitta.
Man markerar med blyerts, och drar sedan ett par paralella streck.

60982
Nu fenorna.. tre styck i 3mm balsa. Lätt och starkt!. Man vill hålla nere vikten så mycket som möjligt i baken på en raket.
Dessa är putsade med sandpapper ,samt att alla kanter utom den som skall vara fäst mot kroppen rundas av, detta för att minska luftmotståndet och således få raketen går högre. Vill man kan man också slipa en profil för ännu mindre motstånd, eller också låta kanterna vara raka. Raketen åker då givetvis något lägre upp i luften.
Fenorna skall lackas nu med CA eller vattenbaserad lack, för att få en bra grund att måla på.
Annars suger det upp färg som en svamp. :)

Fortsättning följer!.


Data: raketen kommer bli 60cm hög när den är klar, och använder sig utav Estes raketmotorer A-C.
maxhastighet ..ett par hundra km/h :)

kenneth.eriksson.94
2016-12-13, 15:24
Ser fram emot fortsättningen!��

larsmn
2016-12-13, 18:34
Har ett par byggsatser liggande sedan 60-talet, Estes. En kameraraket och en liknande den ovan. Den tredje flög bort. Var en Ingenjörsfirma Någonting (glömt namnet) som sålde. Motorerna var svårstartade, så jag fick bara upp en som omgående lade sig horisontellt när den passerat grantopparna och flög in i skogen. Var ca 1965.

I USA o Australien är detta stort, bl.a. bygger man vattenraketer som når 500 m upp. I Europa ses de som terroristvapen och lika stor risk som "drönarna". Fast man får faktiskt sända upp dem till 300 m i Sverige :sarcastic: , om man hittar några motorer vill säga :( (trodde Roffes hade stängt butiken, har han motorer ?).

I övriga Norden och Europa är skolorna med i en ESA-tävling, där eleverna bygger en "satellit" med elektronik och ett rått ägg och skall skjuta upp och ta ner dem oskadda samt mäta under flygningen. Kallas Cansat Challenge, då man använder en 33 cl alu-burk som "standardsatellit" (http://www.esa.int/Education/CanSat). De bästa får åka till Andöya SpaceCenter i Norge och sända upp sina experiment med lite större raketer.

Finns ju raketmodeller med vingar (am. luftrobottar), om man bygger en sådan, sätter på en mottagare till att styra samt kamera (så vitt jag vet har ingen begränsat rakethobbyn då de går rakt upp), undrar om den räknas som drönare eller raket ???

Ken1
2016-12-13, 18:51
Atlas AB fanns kvar en bit in på 90talet, men lades ner då ägaren dog. Kameraraket?, kan det vara en AstroCam tro från Estes?.
Rakethobbyn är stor ute i Europa, med Tyskland, England, Italien och flertal andra länder, liksom USA. Mycket större än hos oss :) Men däremot var det nytt för mig om Australien kul!
Roffe finns kvar delvis, 08-33 30 44 .

Vad gäller höjd, så är vi inte begränsade till 300meter med raketerna. Vi hade i början av 2000talet lite kampanjer i Skillingaryd där vi sköt allt från småraketer till stora saker som vägde ett par kilon. I princip hade vi då fri skotthöjd, men den var satt till 10km bara för att och området var avlyst för flyg :).
Det som gäller är vikt inkl motor, som är satt till 500gram över detta så behöver man tillstånd från transportstyrelsen, samt då lämplig mark att vara på, och då helst en bit ifrån närmaste flygplats.

r/c raketer hade varit lite skoj kanske, men hur reglerna ser ut för sådana vet jag inte, det finns ju dock radiostyrda flygplan som skjuts upp med just raketmotorer. Estes hade nån sådan, Aerotech mm.

Mina egna raketer varierar i längd från drygt 10cm upp till 145cm med vikt upp till strax över kilot för den största. :)
Sysslat med raketer till och från i snart 25 år :D

larsmn
2016-12-13, 19:48
Ingenjörfirman Atlas :) Och ja, det är en Astrocam, kom med en blankett för ansökan om flygfoto till försvaret. Kompisarna var impade så hälften hade varit var nog ;) .

Kika på vattenraketer, finns en aussie-familj som kör vatten o tryckluft på intressant sätt. Men på bilderna från deras videos så är de på möten som även inkluderar vanliga "Estes"-raketer.

Kul, trodde hobbyn var död i Sverige, med den falnande Ale Raketklubb som sista yttring. Har funderat på att försöka få tag i lite motorer och åka ut på Alvaret och pröva de två jag har samt bygga en Cansatbärare. Men en sådan kräver typ F- eller G-motorer, som jag inte sett säljas i Europa. 2/3 29 mm-motorer (Ø) i kluster. Såg en E-motor förra året som ev. gick, men har tappat bort den.

Ken1
2016-12-13, 20:19
29mm motorer får du också tag hos Roffe :D ,mina motorer köper jag mestadels från Italien (www.sierrafoxhobbies.com), men kolla med Roffe om sånt också.

Vattenraketer har jag kikat lite smått på, dock den klassiska cykelpump/flaska kombinationen. Men föredrar helt ärligt lukten och fräset från en krutare, även om vattenraketer är nog så imponerande :)

Hobbyn är väl mer eller mindre död, Ale var väl den sista klubben, forumet/hemsidan finns kvar. Men som alla andra försök så har dött ut. SAMRA som jag är medlem i, finns kvar som "Facebook-klubb" mer inriktat på information/nostalgi , men det ligger väl i groparna att ordna upp en kampanj. Tyvärr kostar ett sånt både pengar och tid, och det är pga försvarsläget runt omkring Sverige, ganska svårt att få låna fält från åtminstone militären. Men vi letar..

larsmn
2016-12-13, 20:40
:-) Vi får hoppas

Ken1
2016-12-14, 10:35
Fortsätter lite till på bygget.

60987
En fena monterad och klar. Gäller att få till det helt rakt, annars kan raketen ta en bana som man inte vill ha ;-)
Limmat med vitlim, lite lim på fenroten och på kroppen,som man låter torka och sedan smetar man på lite mer lim och monterar fenan. På så vis slipper man att balsat suger åt sig limmet och fogen blir stark.

60988
Alla tre fenor monterade och klara.. Och här ser jag att ett misstag gjorts...mer om det senare.

60989
Detta är "ankaret" för resårbandet som i sin tur binds fast i noskonen. Resårbandet tar upp en del energi, när skärmen skjuts ut ur raketen och på så vis skonar raketen. Man kan också använda bomullssnöre, eller kevlar (dessa två står emot värmen bättre än nylon t.ex.). Men har man snöre, så får man ta en längd som motsvarar minst två raketlängder. Risken är annars att snöret helt enkelt skär sönder kroppen, eller går av.


60990
Ankaret fäst ganska enkelt i kroppen med vitlim, en bit ner så att inte noskonen tar i.

60991
Detta är materialet till fallskärmen. Ett stycke mylar, lite bomullstråd och runda tejpbitar.

60994
Skärmen monteras enligt anvisning, men här frångick jag lite. Att bara lägga tråden på kanten av skärmen,och sedan lägga tejpbiten över, blir inget bra. Det hela kan lossna väldigt lätt under belastningen som blir, när skärmen åker ut.
Jag gjorde som man gör på Estes bl.a, gör hål igenom tejpen och skärmen, samt knyta fast ändarna istället. Tål betydligt mer. Nå, jag lyckades så småningom ändå ha sönder ett fäste vid test av skärmen... mylar är inget starkt material.
Ev kommer skärmen bytas ut mot en plastvariant i stället.

60992
Här kan ni se hur allt monteras på resårbandet, skärmen har jag fäst med ett lekande i nosen. Det blir enklare på så vis att byta ut skärmen, och ev trassel på trådarna minskas. Enkelt och billig lösning.

60993
Så, raketen är i princip färdig.. snabbt och enkelt bygge. Återstår lite lackering och därefter måla allt i någon färg.
Jo!, misstaget som jag skrev om, var att motorfästet hade hamnat för långt ut (bakåt), ett par centimeter.. Motorn är 7cm och skall bara sticka ut knappt en centimeter. Knipsade av en bit och böjde till eländet, varpå den helt lossnade och jag insåg att den inte var fäst någonstans i motorröret. Lite tunt CA fixade till det, borde hålla en start iaf ;) Men i annat fall får man bara fästa motorn med tejp. Enkelt, lätt och fungerar fint.

Fortsättning följer.

henke2
2016-12-14, 12:40
Är sugen på en Strix, men kan inget om raketer.... ser du på rak arm vad för motorer det är och vilka brinntider man kan förvänta sig? Har för mig det finns motorer som ger en rejäl knuff i början för att sedan brinna med mindre kraft en längre tid.

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13077042_1061657637213887_1741716940912142386_n.jp g?oh=12666e527154aa132a8ed4b1afbea571&oe=58B6ABC5


https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13407229_1090970030949314_8903468860556067703_n.jp g?oh=8857834c33a48ed31b4855238777c5db&oe=58F1ED2C



https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13419034_1090970057615978_7729141720815186213_n.jp g?oh=5898cda61c50fbb7eb86bf02eba9f58a&oe=58FA0DF3

Kenneth E
2016-12-14, 12:47
Kan det vara en Klima rocket motors D3-0, som brinner i 6 sekunder och ger 20N drag?

Ken1
2016-12-14, 14:00
Svårt att se exakt vilken motor det är. Men påminner om Klimas, och i dessa sammanhang vill du ha en motor som inte har utskjutnings sats (för fallskärmen). D3-P (p = plugged).

Finns motorer som ger en "hästspark" i baken D3 är en av dem. En 18mm Aerotech D motorer skulle också fungera fint, då dem har lite mer fjutt än Klimas. Dessa har en en sats för skärmen, men går lätt att plocka bort. Aerotechs motorer använder sig utav gummikrut av samma typ som används i fastbränslemotorerna på de "riktiga" prylarna. Medans Klima/Estes kör nån form av svartkrut. Gummikrut har en del fördelar :))
Dessa motorer från Aerotech har en brinntid mellan 0.9-1.9 sekunder. Så det går fort att få upp raketen från moderjord.

Henrik, om du kan få reda på mer info om seglaren t.ex diameter på fästet för raketmoroten så kan man lattja än mer :)

Ken1
2016-12-14, 15:55
61000
Ett av mina andra raketprojekt, lite mer potent än den jag bygger här i tråden.
109cm lång, med en G motor når den ca 1km och toppar ca 700km/h och motorns brinntid knappt två sekunder.

61001

Här ser ni lite olika motorer.
Från vänster till höger:

Quest Micromaxx. 6mm i diameter.
Klima C motor, 18mm i diameter.
Aerotech: E15, 24mm
Resten är 29mm i diameter.
F20, G80, G75J (det är två små kurtsar i påsen, som sedan skall monteras i det röda röret.
Röret är till för vissa G motorer och H motorer (highpower). G75 är en fd Highpower och hette H75. Det krävde med andra ord licens/certifikat för att köpa den. Men, den blev efter ett par år nerklassad till en G motor, har för mig att det var pga brinntiden. Dvs den brann lite för kort för att vara klassad som en H. G80 och denna är de två idag mig veterligen kraftfullaste motorerna att köpa utan cert. :)

(Brinntid: Micromaxx 0.8 sekunder, och de övriga 1.7- 2.7 sekunder (E15).
Bränslemängd: 1gram upp till 104gram för G75). )

Ken1
2016-12-26, 18:42
Så, raketen är nu klar för att skjutas upp.
Det som jag gjort och som tyvärr inte kommit med på bilder är lackeringen. Fenorna penslades med tunt CA-lim för att som sagt förhindra att allt för mycket färg sögs upp i balsat. Detta slipas och upprepas tills man får en yta som duger. Själv är jag lite lat, så jag körde bara på med ett lager och slipade efter det.
Sedan la jag en grå grundfärg (jag använder mig utav MOTIP:s utbud av akrylbaserade sprayfärger i första hand), sedan lite slipning med fint sandpapper och följt av ett lager med vit färg. När allt torkat så kör jag på med resterande färger. Här använder jag vanlig kontorstejp typ Scotch den smala i detta fall, för att få en skarp kant mellan det röda och vita.
Noskonen är penselmålad med akrylfärg. När allt torkat, så är det dags för dekaler och då detta är vanliga vattendekaler så drog jag över med två lager av klarlack.

Under den färdiga raketen ligger nästa projekt.. I princip en likadan raket, men med tuber istället för fenor :)

61117


Elektronik! Detta är en "MAD" Magnetic Apogee Detector. Ett litet kretskort med magnetfälts detektor som används för att skjuta ut fallskärm/räddningsystem från raketer, när den når sin topphöjd. När raketer lutar åt något håll så skickas signal från enheten till en liten krutladdning helt enkelt, och skärmen skjuts ut. Oftast har motorerna "inbyggda" laddningar för att skicka ut skärmen, men ibland och då framförallt inom Highpower så saknas det, då man oftast vill använda elektronik för detta. Men går lika bra att använda med normala motorer/modellraketer som backup etc.

61118