handdator

Visa fullständig version : Satsa på quad för flygfoto?



kronblom
2016-12-14, 13:58
Till en början tyckte jag att DJI produkter och liknande Ready-to-run drönare med GPS verkade "tråkiga" och dyra. Med tiden så har min inställning till dessa ändrats och de verkar inte vara så "tråkiga" längre. :) Nu har jag börjat fundera på att kanske införskaffa något åt det hållet.

Dock kom ju i oktober domen om drönare och kameraövervakning och detta har nu fått mig att fundera. Jag har inga ambitioner att flyga kameradrönare i kommersiellt syfte, betyder det att det är bara att ge upp idén om att skaffa en då den aldrig kommer att få flygas "lagligt"? Kanske dumt att investera så mycket innan det har klarnat lite kring den nya "lagen".

Hur tänker ni kring detta? Ni som redan äger t ex en Phantom eller funderar på att skaffa något liknande?

McRegor
2016-12-14, 16:21
Inte för att jag äger nån men har ändå många Phantom's med ägare i bekantskapskretsen - om man säger så...:)
Som jag ser det först och främst en fotoplattform - om kvaliteten på kameran är tillräcklig. Det är inget att åka runt och lattja med a'la 250-quaddar. Å andra sidan går det knappast att få en mera kompetent och flygmässigt stabil fotoplattform till det pris en Phantom av nyare utförande betingar. Så är det en fotoplattform du är på jakt efter och anser att bildkvaliteten räcker så är det bara att leta rätt på en. Det går att hitta begagnade även av senaste modellen till riktigt OK priser...
Roger

kronblom
2016-12-14, 20:48
Jag har och flyger en del 250-quaddar så där kan jag få utlopp för behovet av snabbt och lågt flygande. :) Min tanke var mer aspekten av att kanske inte kunna använda foto-quadden när den väl är inhandlad p g a de nya förbuden. Bör jag vara orolig att jag slänger pengarna i sjön eftersom att det finns en risk att "allmänheten" ringer polisen så fort en drönare sticker upp över träden och har en "gimbal"?

Zallisen
2016-12-17, 22:48
Jag tycker fortfarande de färdigköpte GPS-makinerna för filmning e astråkiga. Varför inte göra som jag och göra en lite större FPV-racer med kameragimbal så får du både bra filmmaskin och rolig FPV samtidigt. :)

SniffSwe
2016-12-18, 00:29
När domen kom och drönar-filming visade sig vara olagligt så sade jag upp mitt UAS-tillstånd och sålde av det mesta för kommersiell filmning, jag hade ett film-projekt på gång med material från i somras och hade planerat att göra klart det nästa sommar. Jag lade ner detta, det var inte min huvudsyssla så jag tyckte det kunde kvitta. Problemet är inte bara om folk ringer polisen om man har kamera på drönaren, det är inte kul att producera något seriöst när materialet är framtaget på olagligt sätt och kan komma att ifrågasättas överallt där man visar sitt verk. Därav ser jag "kamera-drönare" som tråkigare nu än tidigare.
Så mitt tips är att du, innan du bestämmer dig, funderar på vad och varför du vill filma samt vad du vill göra med materialet.

hakank
2016-12-18, 05:57
Ser ut som om att en tillfällig lag kommer att träda i kraft redan i vår. Den skall då gälla tills 2018 och därefter följa EU's lagstiftning. Så det är absolut inte kört: http://feber.se/pryl/art/359122/justitieministern_sger_att_drn/ Vill man se debatten, som för övrigt inte var så mycket debatterande kan man se det här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/dronares-klassning-som-overvakningskameror_H41082 Orkar man se hela, som för övrigt var intressant så kan man få ett litet skratt i slutet där det konstateras att kamerorna i riksdagen också är olagliga.

kronblom
2016-12-18, 14:37
Jo jag såg "debatten" igår. Min "oro" är att lösningen som kommer komma fram gäller kommersiell filmning medan "hobby"-delen kommer fortfarande att vara förbjuden. Som jag nämnde i trådstarten så är mitt intresse inte kommersiellt utan mest ur ett privat foto/video intresse att fånga intressanta och bra bilder/video.

hakank
2016-12-18, 14:43
Debattören tog specifikt upp situationer där allmänheten kunde hjälpa till. Och lösningen/interimslagen skulle vara "bred" Tippar på att den kommer gälla samtliga. Konstigt vore det annars. Och den skulle ju dessutom gälla tills EU's lagar på området (som gäller privata och komersiella aktörer) träder i kraft.