handdator

Visa fullständig version : Testade inomhus igen med e-flight Yak54



kenneth.eriksson.94
2016-12-18, 17:04
:stupido2:Måste berätta om en fantastisk modell från e-flight som fick mig att nytända igen på inomhusflygning e-flight Yak54. Jätte enkelt att flyga, flyger långsamt och fort om man nu vill det, hälften så stort som traditionella inomhus plan och dubbla skojfaktorn.:sarcastic:
https://www.youtube.com/watch?v=k4W4qcifw98

JonasH
2016-12-21, 01:03
Hej, blev inspirerad av modellen. Vilka ackar flyger du med? Är den stabil trots så liten spännvidd?

Kenneth E
2016-12-21, 07:30
Jag kör med original e-flite 1S150 45C, stor skillnad mellan 25C och 45C rekommenderar klart 45C. Radio minst 5 kanaler. Använder man sig av original ackar så följer det med passande kardborr band till modellen, vilket är en stor fördel.

henke2
2016-12-21, 10:52
Lite kritikerosade frågor... Vad skiljer denna från de tidigare som funnits i 5år? Den röda extran blev grön och fick gyro, sen nu 5år senare blev det en Yak med samma drivlina och allt?

Den hade behövt borstlös motor för att komma till sin rätt, har Yaken det tro? Känns som om tiden sprungit ifrån denna modell. Jag hade förväntat mig någonting med riktig vinge och kropp i samma storlek och vikt med borstlös motor.

Kenneth E
2016-12-21, 11:33
Henke, det får du fråga dem som har båda. Men riktig vinge och kropp, du vet väl att det är en lättviktskärra, varje milligram räknas och den gör sig rätt inomhus även om det går att flyga utomhus med den, men då finns det andra som är bättre lämpade, min 55% Giles t.ex..
Den duger åt mig i alla fall.

Ha en god jul


Lite kritikerosade frågor... Vad skiljer denna från de tidigare som funnits i 5år? Den röda extran blev grön och fick gyro, sen nu 5år senare blev det en Yak med samma drivlina och allt?

Den hade behövt borstlös motor för att komma till sin rätt, har Yaken det tro? Känns som om tiden sprungit ifrån denna modell. Jag hade förväntat mig någonting med riktig vinge och kropp i samma storlek och vikt med borstlös motor.

McRegor
2016-12-21, 11:49
Kanske skulle fungera om inte övriga 15 flygare i hallen samtidigt flyger 800 mm EPP-kärror...
Men knappast i den miljön, tyvärr. Även om jag gärna skulle se lite andra inomhuskärror än de vanliga. Men gärna med borstlös motor som Henke efterlyser.
Roger

Kenneth E
2016-12-21, 12:16
Kan också tycka att borstlös motor vore bäst, men det kanske finns problem med att tillverka billiga, lätta och små borstlösa motorer?
Nu fungerar den borstade/växlade motorn mycket bra, så inget jag saknar.


Kanske skulle fungera om inte övriga 15 flygare i hallen samtidigt flyger 800 mm EPP-kärror...
Men knappast i den miljön, tyvärr. Även om jag gärna skulle se lite andra inomhuskärror än de vanliga. Men gärna med borstlös motor som Henke efterlyser.
Roger

JonasH
2016-12-21, 14:48
Är det stor skillnad på att flyga med gyro än utan?

Kenneth E
2016-12-21, 15:34
Denna modell, nej, fast ibland motverkar gyrot rörelserna(den är för stabil), flyger mest utan gyro, det är roligare så.

Klart är man nybörjare så underlättar det att det finns gyro, den flyger nästan helt själv.


Är det stor skillnad på att flyga med gyro än utan?

JonasH
2016-12-21, 17:26
Denna modell, nej, fast ibland motverkar gyrot rörelserna(den är för stabil), flyger mest utan gyro, det är roligare så.

Klart är man nybörjare så underlättar det att det finns gyro, den flyger nästan helt själv.

Jag är en sk återfallsmodellflygare och har nästan inte flugit ngt på ca 15 år därför undrar jag. Eller ska jag skaffa en som har ca 800mm spännnvidd istället? Tänkte flyga i en gymnastikhall genom klubben.

McRegor
2016-12-21, 19:05
Om du skall flyga samtidigt som andra flyger sina 800 mm EPP-kärror så tycker jag absolut att du också skall välja an sån. Flyger du alltid ensam i hallen så kan du säkert välja denna lilla men det finns massor av välflygande "vanliga" inomhuskärror. Bygg lätt - med lätt utrustning. Och limma allt med UHU Por - endera "våtlimning" eller när det passar bättre kontaktlimning.
Roger

henke2
2016-12-21, 19:52
Jag är en sk återfallsmodellflygare och har nästan inte flugit ngt på ca 15 år därför undrar jag. Eller ska jag skaffa en som har ca 800mm spännnvidd istället? Tänkte flyga i en gymnastikhall genom klubben.

Denna lilla flyger jättebra men är påtagligt trött. Går du upp i storlek så välj med omsorg. Det finns modeller som ser snarlika ut där den ena är helt oduglig medan den andra är riktigt bra. Titta på RC Factorys crackmodeller i "normal" storlek, inte mini-varianterna. Dem är riktigt bra, Crack Yak tex.

McRegor
2016-12-21, 20:20
Crack Yak Lite - numera en gammal konstruktion men brukar fungera bra. Techone Extra 300 i 10 mm EPP - stabil men ändå välflygande - om det är många som flyger samtidigt...:) Motor - t ex Tiger 2204, 10A fartreglage, servon runt 5 g samt lätt mottagare - typ 3 g. Slutligen 2S300-ackar brukar räcka bra.
Är det inte så tätt med maskiner i hallen så går det ju att köpa nåt lättare/skörare - t ex RC Factorys "super lite"-serie. Eller Hackers senaste i lite tunnare EPP.
Roger

Kenneth E
2016-12-21, 20:24
Trött, nej det tycker jag inte, tvärtom, den är mycket rapp och snabb om man vill bränna batteritid, det var en annan som hade Extran som fanns tidigare och den var inte alls så rapp sa han, nästa gång skulle han också prova 45C batteri. Jag testade även 25C batteri och det var ingen höjdare, stor skillnad mot 45C. Den lilla drar utan problem ut en hovring med god marginal, med 25C lyfter den sakta, skall man flyga gör det med bra batterier, först då vet man. Flyger man i gympasal så tycker jag att 80+cm spv är för stora, man liksom bara svänger hela tiden, med den lilla Yaken får man flyga det var det som jag tyckte var så bra och kul.
Visst när jag provade en 60g tävlingsmodell så var det annat, den gled fram och flög alla manövrar i långsam rörelse, snabb nej, men vändbar. Här behöver man bygga en låda och allt där till.

Till den lilla Yak 54 kommer en låda med modellen där du förvarar allt utom radio och har mycket glädje i låg- som hög fart. Det är min erfarenhet som äger en sådan, dock endast gjort 8 flygningar och är min erfarenhet.

Jag flyger inte för att krascha eller krocka med andra, efter det får man i regel bygga ny modell. Tycker i och för sig att flyga med modeller tyngre än 100g är taskigt mot andra flyg i hallen som blir pulveriserade av det planet som är gjort för att krascha när det kommer som en raket i luften.

God Jul på er alla



Denna lilla flyger jättebra men är påtagligt trött. Går du upp i storlek så välj med omsorg. Det finns modeller som ser snarlika ut där den ena är helt oduglig medan den andra är riktigt bra. Titta på RC Factorys crackmodeller i "normal" storlek, inte mini-varianterna. Dem är riktigt bra, Crack Yak tex.

McRegor
2016-12-21, 20:29
Denna lilla Yak är säkert kul men hos oss, där det inte alltför sällan är typ 10-talet flygare eller flera samtidigt, skulle jag inte vilja chansa med en såpass skör kärra. Den blir bara en munsbit för proppen på en konventionell inomhuskärra.
Men kan man flyga ensam som du gör i filmen så är det ju lite enklare och mindre risk.
Roger

Kenneth E
2016-12-21, 21:04
Du har rätt, gäller att planera flygningen.


Denna lilla Yak är säkert kul men hos oss, där det inte alltför sällan är typ 10-talet flygare eller flera samtidigt, skulle jag inte vilja chansa med en såpass skör kärra. Den blir bara en munsbit för proppen på en konventionell inomhuskärra.
Men kan man flyga ensam som du gör i filmen så är det ju lite enklare och mindre risk.
Roger

Jorgen
2016-12-22, 01:18
Jag hittade nyligen nya kroppar och vingar som är gjorda för elektroniken från de här modellerna. Det räcker att söka på AS3XTRA på Ebay så kommer de upp. 15£ plus frakt från UK.

Jörgen

bem
2016-12-26, 12:22
Hej,
RC Factory Clik R2 är en mycket "snäll" model, som du även kan växa i. Material är EPP.
Har en sådan själv, köpt hos rcflight.
Finns lite bilder och fakta om min här:

https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2263105-Twisted-Hobbys-RC-Factory-F3P-EPP-Clik-Airframe/page27
Mina inlägg med lite bilder och fakta är:
#393
#429
#443
#444

Och kolla här vad man kan gör med 4 st Clik R2:

https://youtu.be/1GOcEkSU2OA



/Bo

McRegor
2016-12-26, 12:57
Clic är visserligen byggd av EPP men av tunn EPP - och med en hel del kolfiberstag. Men det beror som sagt på var man flyger inomhus och hur många som flyger samtidigt. Vi är som sagt många så kollisioner är ofrånkomliga även om "krockvåldet" är klart mindre numera än för nåt år sen eftersom de flesta flyger relativt sakta - trots att EPP-kärror av 10 mm EPP vilka är i stark majoritet även om det finns en och annan Clic och motsvarande lite lättare EPP-kärror. Sen flyger vi dessutom inomhuspylon vid några tillfällen per kväll och där om inte annat så behövs 10 mm-kärrorna - och helst utan kolfiberstag vilka har en förmåga att gå sönder när det blir trångt och kollisionerna uppkommer.
Men är man i stort sett ensam i hallen så är ju en Clic eller annat lättviktsbygge ett bra val - eller den lilla Yak som tråden ursprungligen handlade om. Så man får anpassa valet efter de yttre förhållandena.
Roger

Balcke
2016-12-30, 21:48
Roger - har du något tips om någon lämplig model som tål inomhuspylon?

//R

McRegor
2016-12-30, 23:37
Hej,
Vi har provat både det ena och det andra i olika storlekar och material men numera kör alla med vanliga 10 mm EPP-kärror - typ Autopartners Extra. Vissa kör dessa i standardutförande men med mindre roderutslag, andra har skurit ner kroppsprofilen och/eller minskat bl a skevroderytan. Sen gärna en Cobra 2204 i nosen med 12--15A reglage och GWS 8*6" (eller 8*4,3" - blir något snällare att flyga då). Toppa med Nanotech 2S350 65--130C - om du lyckas få tag i dom. Vill du modifiera mera så finns det en del som tyder på att en viss förlängning av kroppen kan vara positivt för stabiliteten i höjdled för det är väldigt lätt att kärran "hissar" vid t ex utgång ur en kurva. Och ju fortare kärran går - desto känsligare. Men för att börja räcker det gott med en standard 10 mm EPP-kärra (typ 800 mm spv) och lite mindre roderutslag.
Lycka till hälsar
Roger

Balcke
2017-01-02, 09:27
Tack för info Roger.

Har ett hemmabygge som skulle kunna funka, dock tyvärr inte i EPP så den är för skör. Men det finns ju 10 mm EPP att köpa, undrar om det går att skicka/frakta en sådan skiva, alla handlare har inte just 10 mm EPP utan endast 5 mm eller 6 mm.

Hur gör ni rent praktiskt när ni tävlar, kör ni i en oval (kortända till kortända) och sätter ni upp någon "markering/pylon" där det skall svängas? Hur många samtidigt i varje race? Handstart eller start från golvet?


//R

McRegor
2017-01-02, 09:56
Det gäller att få tag i tämligen styv EPP och alla skivor som säljs är inte av den sorten.
Vi kör runt 2 "pyloner" i en ovalbana. Under vanliga träningskvällar ställer vi ett par stora papperskorgar ovanpå varandra för att markera pyloner (blir väl typ 1,5 m höga) men vid KM kör vi med flaggor (flyers tror jag dom kallas) som är runt 2,5--3 m höga. Vi kör 5 varv i varje heat och max 5 flygare samtidigt - med flera ökar risken för kollisioner markant. Start från golvet, 2S-ackar, max flygvikt runt 220 g men det kollar vi inte för så allvarlig är inte denna lek. Och "mjuka" proppar - typ GWS - med proppsaver är också ett krav så inte hårda APC-proppar med fast nav.
Roger

Balcke
2017-01-06, 15:22
Nu har vi testat lite pylonliknande flygning förvisso utomhus idag då det var helt vindstilla och minus 8 grader.
Vi väntar på att ett mycket stort ridhus skall bli klart där vi tänkt flyga.

Roger - var står ni i förhållande till ovalen, står ni inne i ovalen eller utanför, samt vid kortändan eller mitt i långändan?

//Rickard

McRegor
2017-01-06, 15:51
Rickard - längs långsidan - ungefär mittpå.
Sen är det helt annorlunda i en trång hall och med 5 st på startlinjen. Och man flyger ju bara nån meter ifrån där piloterna står.
Roger

Balcke
2017-01-06, 16:49
Rickard - längs långsidan - ungefär mittpå.
Sen är det helt annorlunda i en trång hall och med 5 st på startlinjen. Och man flyger ju bara nån meter ifrån där piloterna står.
Roger

Måste väl nästan bli att man flyger över piloterna

//R

McRegor
2017-01-06, 16:54
Inte vi i alla fall - man håller sig utanför piloterna men oftast något högre - om utrymmet tillåter.
Roger

Balcke
2017-01-06, 17:01
Kolla på denna:

https://www.youtube.com/watch?v=JpX1jZQlTMY

//R

Kenneth E
2017-01-06, 17:36
Härlig fart och kul att se piloten flyger med alla roderna, i och för sig hjälpte det inte ändå för i slutet gått allting i bitar.



Kolla på denna:

https://www.youtube.com/watch?v=JpX1jZQlTMY

//R

Balcke
2017-01-22, 13:21
Nu har vi testat lite pylonracing inne i ett stort ridhus. Bäst funkade ett hemmabygge med spännvidd på 80 cm dock är mtrl inte EPP så det blir lite för skört. Men storlek och form på modellen verkar funka.

Funderar på att bygga en liknade i EPP och då helt anpassad för Pylon inomhus med tex mindre yta för skevroder.

Frågan jag har gäller sidrodret, behövs det överhuvdtaget?

61382

//Rickard

McRegor
2017-01-22, 13:28
Min åsikt är att sidorodret absolut behövs - men det är som sagt min personliga åsikt... Andra tycker säkert annorlunda men för att t ex kunna göra en snabb gir så vill jag absolut ha sidoroder.
Roger

Kenneth E
2017-01-22, 22:57
För pylon, nej.

Yaken lever fortfarande, flygning från idag, Tygelsjö.
https://www.youtube.com/watch?v=LUcoGLN4zYY

McRegor
2017-01-23, 11:00
Vi har nu flugit inomhuspylon under flera säsonger och vid varje inomhusflyg-tillfälle och samtliga av oss som flyger (rätt många) har sidoroder på kärrorna så om det är nödvändigt eller ej får man väl avgöra individuellt men så ser det i alla fall ut hos oss.
Roger

Kenneth E
2017-02-05, 18:55
Vi ryckte i spakarna idag igen och Yaken överlevde ännu en gång.
https://www.youtube.com/watch?v=MD0V-F0CGcQ