handdator

Visa fullständig version : Två celler vill inte komma upp till 4.2V



Bertone
2016-12-22, 22:03
Hej
Ett av mina helt nya Multistar 4S 16000 har två celler som vägrar gå över 4V när jag laddar. Batteriet är laddat och använt en gång utan problem. Jag har försökt urladdning o sen laddning, försökt laddat dom två låga cellerna i nimh-läge. Inget fungerar.
Någon som har tips på hur jag får igång cellerna igen?
/C

Ålänning
2016-12-22, 22:48
Turnigy Multistar är inte direkt superduperkvalitet... så köp en till ack du så är den säkert bättre. ... Hm.

Jag har lärt mig att man ska ladda nya ackar med mindre än 1C första gångerna. Och man ska absolut inte dra ur dem mer än 50%. Och man ska inte dra ur några höga strömmar ur ackarna första gångerna heller. Bara myspysa lite med dem.

Multistar-ackarna med låga C-tal så är säkerligen ännu känsligare utomhus i dagens kyla.

Efter att ha sett filmen på vad som händer inuti en LiPo vid laddning och urladdning så blev man lite mer skeptisk till hur sjutton de ens fungerar när man pinar dem. :-D

Klarar laddaren av LiPo't?

Bertone
2016-12-22, 23:08
Jag har 4st sådana här batteri sedan tidigare o dom har fungerat mkt bra. Nu har jag köpt 4 till. Använder dom både till elmoped o till Storhexan.
Laddaren klarar lipo't, ja. Kan ladda max 7A, så det är alltid under 1C. Däremot drog jag ur mer än 50% vid första användningen.

Kenneth E
2016-12-23, 07:55
Jag har själv kasserat ett antal MultiStar, så problemet finns där ute. Jag köpte annat märke för den dubbla pengen och jag kan lova att jag har dubbelt så skoj, kommer tyvärr inte ihåg vilket märke det var, i alla fall på 40C. Drar ur till 80%, laddar med typ 25A, dock inte många C på 16A batteri.

freddan_6
2016-12-23, 08:45
Vad har du för laddare?

Bertone
2016-12-23, 10:35
Laddaren är en G.T.Power XDrive-607 med eFuel 30A nätaggregat

freddan_6
2016-12-23, 11:06
Det är tyvärr en billighetsladdare som har en del felrapporter på att den inte kan balansera på alla fyra kanaler. Prova att ladda på en annan kanal och se om det blir bättre. Denna laddare är inte balanserad från fabrik och man kan nog inte förvänta sig att en så billig laddare är balanserad på alla 24 kanaler (4 st 6S)

Ålänning
2016-12-23, 15:14
Jag hade en (eller om det var två/tre) ackar som en cell hade blivit lite låg på, så jag gav bort dem till en som har lite rejälare laddare och när han laddade så vart det ordning på cellerna igen.

Jorgen
2016-12-23, 18:40
Det kan hända att batterierna var obalanserade när du fick dem och att din laddare inte klarade av att balansera dem. Om du känner någon med en lite stabilare laddare så balanserar de troligtvis batteriet på några minuter för dig. Det är värt tiden att låta dem ladda ur och ladda upp batteriet en eller ett par gånger också.

Annars kan du ladda batteriet en cell åt gången med din ordinarie laddare. https://www.youtube.com/watch?v=wIbHLacozFo. Om det bara är att din laddare inte klarar av att balansera batteriet så skall det här bara behöva göras en gång.

Jörgen

Kenneth E
2016-12-23, 20:36
Mina celler svullnade och är de garanterat kassa och utom räddning.
Är de fortfarande hårda borde det gå att rädda genom balansering.

Bertone
2016-12-28, 10:44
Jag har aldrig haft problem med varken laddarens förmåga att balansera eller med kvaliteten på Multistar, men kanske har det hänt nu...
Har inte haft tid att titta vidare på detta, men kommer åtminstone testa dom andra 3 kanalerna på laddaren.

flygrc
2016-12-28, 17:01
Kan man inte mäta med multimeter om laddaren ger rätt spänning på varje cell?

Ålänning
2016-12-28, 22:28
Mina lipotestare, iR-meter och 3 laddare visar lite olika spänningar, ingen aning vilken som visar rätt. Litar inte på något märke. =)

freddan_6
2016-12-29, 06:48
Mina lipotestare, iR-meter och 3 laddare visar lite olika spänningar, ingen aning vilken som visar rätt. Litar inte på något märke. =)
Lita på den dyraste. Min fluke visar att mina iCharger är kalibrerade inom 0,005V. står det på icharger 4,21V så är det för det mesta 4,21V. Fluken blev över från jobbet och kostade några 1000-lappar. Den ska visa rätt på 0,005V

Skickat från min FrSky Taranis med tapatalk

Ålänning
2016-12-29, 18:42
Jag har en Fluke! Minns att vi hade såna i skolan också, men de måste kalibreras de också... så jag litar inte på den idag. =)

Jorgen
2016-12-29, 20:22
Även om en multimeter kan visa lite fel så kan man vara ganska säker på att den inte visar olika mycket fel mellan att du mäter på cell 1 och cell 2 på batteriet. Så om den visar 4.20 på två celler och 4.17 på den tredje så kan man vara ganska säker på att den tredje cellen är lite låg.

När det gäller praktisk felvisning på en multimeter så tycker jag att alla multimetrar verkar visa VÄLDIGT mycket mer exakta värden än vad deras datablad anger. Den Fluke 117 som jag använder till alla okritiska mätningar visar oftast exakt samma som Fluke 289 trots att den "får" visa upp till 0.02v fel på tex en LiPo cell om man tittar på databladet.

Jag brukar nöja mig med att mäta med en Cellog 8M när jag kollar hur en batteriladdare sköter sig, nu kan det säkert skilja mellan olika exemplar men de flesta verkar mycket nöjda med sina Cellog och min stämmer bra med den MYCKET dyra Fluke 289 multimetern.

Jörgen

Bertone
2016-12-30, 10:12
Jag provade en annan kanal, men resultatet blev det samma. Körde balanserad laddning på 7A i några timmar.
Två celler kommer till 3.88-3.90 och två celler stannar på 4.20. Batteriet är platt o fint.

Jorgen
2016-12-30, 11:04
Vi borde frågat hur illa det var med batteriet först ;) Det hade sparat lite tid för dig. Din laddare kan balansera med 300mA per cell, i teorin betyder det att balanseringen sker på 0.3A. En 16000mAh cell tar ett bra tag att ladda från 3.9-4.2v på den strömmen. Om vi säger att det skall in 6000mAh i batteriet så blir det 6000mAh/300mA=20 timmar. I praktiken så tar det nog mycket längre tid då den här typen av laddare (IMAX B6 kloner) brukar balansera väldigt ineffektivt.

Med en enklare Icharger med 350mA balanseringsström så skulle du kunna räkna med strax under 20 timmar då deras balansering är effektiv. Med en av de tyngre Icharger laddarna är du nere på ungefär fem-sex timmar och med en Revolectrix PL8 så tar det ungefär två timmar.

Ta en titt på den här filmen igen så ser du hur du kan lösa problemet utan en lite rejälare laddare. https://www.youtube.com/watch?v=wIbHLacozFo

Jörgen

Kenneth E
2016-12-30, 11:54
Vet inte vart mitt andra inlägg tog vägen, men tillverka en specialkabel så du kan ladda endast en cell, borde gå att ladda 1 A genom balanskabeln utan större problem, men håll dig gärna lägre.
Vissa laddare har säkerhetstimers inbyggda och det kan vara bra att kolla den om du vet hur man gör, de flesta jag sett har den satt på 6 timmar, sätt den på oändligt. Kolla under laddning din spänning så inte den överstiger 4.2v, välj gärna 4.1 och balansera på vanligt sätt där efter.

Är cellen kass går spänningen upp snabbt och gärna över 4.2 V och på så sätt lurar laddaren, för att sedan sjunka till låg nivå igen efter laddning.

Lycka till

JonasH
2016-12-30, 18:24
Vilket bra tips i videon, stort tack Jörgen mfl!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

freddan_6
2016-12-31, 10:10
Med en enklare Icharger med 350mA balanseringsström så skulle du kunna räkna med strax under 20 timmar då deras balansering är effektiv.
Jörgen
Nja så fungerar det inte. De 350mA är vad som max dras ur de/den toppade cellen/cellerna medan laddning sker. Räkna med att (huvuddelen) av balansering sker under slutet av CI-steget av laddningen, då tar den ingen tid alls. Men i verkligeheten sker balansering ända in i slutet av CV-steget så då tar det en aning längre tid.
Ett exempel; jag rättade till ett dåligt balanserat batteri på fältet (efter en billighetsladdare). Det tog 45 minuter från storage till fullladdat. Det tog 39 minuter med ett väl balanserat batteri.
Bägge var 2200mAh/6S. Laddare iCharger 208B.

Tobbepostis
2016-12-31, 10:27
Du freddan_6.Du som verkar har riktigt koll på laddarer .Nu när ni skriver om laddare undrar jag om den laddare som jag har
e.station BC6HP är en vettig laddare
MVH
Tobbe
Gott slut och ett gott nytt flyg år

freddan_6
2016-12-31, 13:37
Du freddan_6.Du som verkar har riktigt koll på laddarer .Nu när ni skriver om laddare undrar jag om den laddare som jag har
e.station BC6HP är en vettig laddare
MVH
Tobbe
Gott slut och ett gott nytt flyg år

Jag kallar mig inte expert själv, men jag har lärt mig hur min iCharger fungerar. Jag har slängt en BC6 för jag blev arg när den sabbade min 4S LiPo. Till 3S fungerade BC6 om än långsamt, speciellt långsamt för celler som är i obalans. Det beror helt på dina behov, men går du någonsin över 3S så skaffa en ny laddare, eftersom din laddare bara är balanserad på 3Celler. Den kan vara OK för 4S, den kan ge låg laddning på 4:e cellen eller den kan överladda 4:e cellen och förstöra batteriet. Min var av sista sorten.

Tobbepostis
2016-12-31, 13:44
Tack Fredrik då får jag kliva in i en iCharger 206B 20 A 300W 1-6 S är den OK?
tobbe

freddan_6
2016-12-31, 14:16
iCharger 206B räcker väl ända upp till 6S. Den är kalibrerad från fabrik på alla 6 kanalerna. Om man vill kan man kalibrera om den. Den har max ström 20A "206" betyder 20A,6S. Den kan ladda med max 300W (det är 13A vid 6S), fast bara om den matas med 18V eller mer. Det är en mycket bra laddare som räcker väldigt länge.

McRegor
2016-12-31, 15:48
Även om 206B klarar upp till 20A jämfört med 106B+ som klarar max 10A så skiljer det bara 50W i max laddeffekt så skillnaden är i praktiken inte så stor - men lite beroende på hur många celler man har i sina paket. Kör man få men "stora" celler så är ju 206B helt klart att föredra. Sen har den en till fördel och det är att den klarar inspänningar upp till 28V medan 106B+ bara klarar upp till 18V.
Roger

Jorgen
2016-12-31, 15:53
Nja så fungerar det inte. De 350mA är vad som max dras ur de/den toppade cellen/cellerna medan laddning sker. Räkna med att (huvuddelen) av balansering sker under slutet av CI-steget av laddningen, då tar den ingen tid alls. Men i verkligeheten sker balansering ända in i slutet av CV-steget så då tar det en aning längre tid.
Ett exempel; jag rättade till ett dåligt balanserat batteri på fältet (efter en billighetsladdare). Det tog 45 minuter från storage till fullladdat. Det tog 39 minuter med ett väl balanserat batteri.
Bägge var 2200mAh/6S. Laddare iCharger 208B.

Vi pratar nog om lite olika saker, precis som du säger åt tar det normalt sett nästan ingen eller ingen extra tid att balanseringsladda med en kvalitetsladdare. 350mA räcker till en extrem obalans utan att det tar extra tid. Men det här specifika fallet är mer än extremt. Vi skall ladda i ca 6000mAh i två celler och inget i de fyra andra. Om jag inte tänkt fel då så blir vår praktiska begränsning på laddströmmen hur mycket vi kan shunta förbi cellerna som inte skall laddas. DVS 350mA med tex en 208B. Men rätta mig gärna om jag tänkt fel!

Jörgen

freddan_6
2016-12-31, 16:35
Jörgen nåt sånt illa har jag inte provat, det är ju risk att de två maxladdade cellerna gör att laddaren går in i CV(Constant Voltage) på en gång och sen ska försöka dra ur med 350mAh under laddning. Om laddströmmen stannar på 350mAh så vet vi i alla fall vad laddaren gör.

JonasH
2017-01-01, 02:17
Hej Christian,
Du har fått många tips och råd ser jag och det är verkligen suveränt med detta forumet!

Jag tror dock inte det är något fel på din laddare, visserligen finns det alltid bättre men tror inte att det är ditt problem. Tror att Jörgen i ett av inläggen har din lösning genom att ladda upp de 2 cellerna som är lägre. Kolla in videon som han tipsar om: https://www.youtube.com/watch?v=wIbHLacozFo

Jag har själv en laddare av samma fabrikat och den verkar fungera utan problem men visst är en Icharger på önskelistan.

Lycka till och återkoppla gärna hur det går!

Tobbepostis
2017-01-01, 08:11
Mina största Lipo accar är 4S 3000 så det funkar bra
Tobbe

Gasman
2017-01-02, 12:30
Bara för att det är många siffror på ett digitalt mätinstrument får man inte luras att tro att noggrannheten är hög. Generellt så håller nog instrument i den lite högre prisklassen (Fluke mfl) bättre noggrannhet och långtidsstabilitet men man kan aldrig vara helt säker. Klokt vore nog att ordna ett par hyggligt exakta spänningsreferenser som man med jämna mellanrum kan kolla av sitt mätinstrument emot. Här finns kretsar som för en måttlig penning i alla fall ligger på en noggrannhet bättre än 0,1%. Kanske något för den lokala klubben att inhandla så att medlemmarna kan kolla av sina instrument. Det brukar alltid finnas någon radioamatör eller liknande som kan löda ihop en låda med några lämpliga, fasta spänningsområden.
http://www.electrokit.com/spanningreferens.c1439