handdator

Visa fullständig version : Skapa egna dekaler



haskell
2016-12-26, 20:23
Hej,
jag håller på med ett byggprojekt där jag behöver skapa egna dekaler för siffror.
Jag har hittat ett typsnitt som jag kan använda i MSWord och skriva ut det på
'dekalpapper'. Problemet är att jag endast hittar vitt 'dekalpapper', jag skulle vilja
ha det på transparent.
Jag har sökt efter färdiga siffror på dekalark men hittar inget annat än för plastmodeller
och de skall ju blötas och föras över på underlaget.

Det teckensnitt jag vill använda är detta :

61119

Om någon vet var jag kan köpa detta 'papper' eller har någon annan bra metod så dela gärna
med er om detta.


Håkan

Thomas
2016-12-26, 20:40
Vilken skrivare ska skriva ut, bläckstråle eller laser?
Själv har jag skrivit ut på laser (dock inte detta fabrikatet), det ger bäst hållbarhet, tycker jag.

http://www.mattonbutiken.se/index/product/id/110612/AVERY_TRANSPARENTA_SJALVHAFTANDE_A4_FOR_LASERSKRIV ARE.html?prdc=L7567-25

http://www.mattonbutiken.se/index/product/id/J8567-25/AVERY_TRANSPARENT_SJALVHAFTANDE_A4_BLACKSTRALESKRI VARE.html?prdc=J8567-25

haskell
2016-12-26, 20:54
Tack Thomas,

jag har tillgång till en färglaser på arbetet så jag tänkte försöka skriva ut på den.
Får dock ut endast ca 45 mm höga siffror direkt ifrån fonten (72) men kanske kan
zooma den skrivaren. Det finns ju tjänster på nätet för att skriva ut dekaler styckevis
men jag tycker att det verkar vara i dyraste laget.


Håkan

Thomas
2016-12-26, 21:02
Kostar att ligga på topp!
Nä, dom är ju inte gratis precis, men det är 25 ark i paketet, vad jag kan se.
Kanske kan dela med någon??

I mitt "Word" (2007) skriver jag direkt i 'storleksrutan' vilken storlek jag vill ha.
Går bra upp till 1638.

haskell
2016-12-26, 21:09
Jag tänkte inte direkt på arken utan om man beställer dekaler på nätet styckevis.
Tack för tipset att skriva storleken direkt i rutan, funkar bra. Skall oxå försöka göra
ett nummer med en vit bakgrund i och svar outline på cirkeln, typ numren på pylon-
racers. Få sed vad jag kan göra. Nummer 86 är mitt nummer;)

Håkan

haskell
2017-02-08, 19:00
Har nu äntligen fått tummen ur och skrivit ut en del dekaler. Hittade genomskinligt dekalplast
på Tradera för ca 85 för 10 ark och 50 ark vitt på någon nätshop för ungefär samma pris.
Jag har både skrivit ut hemma på mi egen lilla laser samt på jobbets färglaser. Tycker att
resultatet ser bra ut. Får väl se om texten sitter kvar efter säsongen.
61599

Flygsmurfen
2017-02-09, 07:48
Hej, har du länkar till där du köpte dekalerna?
Har du uppgift på tjockleken?
Om de är för kraftiga blir det ju inte snyggt.
Trycket såg bra ut.
Vill se dem monterade :-)

// Mats W

haskell
2017-02-09, 12:23
Kommer att ta bilder när de är monterade. De genomskinliga köpte jag på Tradera under RC-flyg.

61615

Thomas
2017-02-09, 12:50
Kommer att ta bilder när de är monterade. De genomskinliga köpte jag på Tradera under RC-flyg.

61615

Men Hallå!!
Det som www.24.se (http://www.24.se) säljer är väl självhäftande fotoPAPPER??
Vinyl ska det vara!