handdator

Visa fullständig version : Hur fixa omställbar propellerrotation (fram/back)



UlfHedlund
2016-12-30, 20:58
Har byggt en enkel liten svävare som jag skulle vilja kunna backa när jag kört fast. Jo det händer, den är rätt bångstyrig och går långt ifrån som på räls [emoji6]
Har en blheli ESC som kan ställas in på "bidirectional" men vad gör jag sen? Är det bara att plugga in fartreglaget i ex höjdroderkanalen (mitten = motor av, uppåt = framåt och nedåt = back) eller behöver jag mixa på nåt sätt?
Har en Spektrum DX9 radio.
Tacksam för tips!

JonasH
2016-12-30, 21:05
Hej,
På mitt fartreglage fanns en extra servosladd som jag kopplade in på en ledig kanal och valde sedan en 2-vägsbrytare på radion för den kanalen. Kan nu backa med mitt plan:-) Bra om man flyger med pontoner och tex håller på att driva in i vassen.
Har själv en DX8.

Thomas
2016-12-30, 23:47
Vad har du för radio/sändare?

UlfHedlund
2016-12-31, 08:11
Vad har du för radio/sändare?
En Spektrum DX9 sändare och Orange 6-kanals DSMX mottagare.

UlfHedlund
2016-12-31, 08:14
Hej,
På mitt fartreglage fanns en extra servosladd som jag kopplade in på en ledig kanal och valde sedan en 2-vägsbrytare på radion för den kanalen. Kan nu backa med mitt plan:-) Bra om man flyger med pontoner och tex håller på att driva in i vassen.
Har själv en DX8.
Någon sån sladd har inte mitt fartreglage utan man får programmera det och ställa det till "bidirectional".

Mvh, Ulf

McRegor
2016-12-31, 08:47
Det JonasH beskriver verkar vara det fartreglage som är monterat i nyare Durafly Tundra - och det finns att köpa separat på Hobbyking. "Reversible" på det som Ulf beskriver skulle jag tolka som att det helt enkelt kan reverseras via inställningarna i st f att man måste skifta 2 "faser" till motorn. Tror inte det fungerar att reversera under drift - men det är dock bara vad jag tror. Har inte läst på så jag vet inte. Kan ju trots allt vara möjligt eftersom reglaget väl är tänkt för användning i multicopter-sammanhang. Men enklast är nog att beställa ett sånt som sitter i Tundran och som styrs via en extra kanal.
Roger

uffe_46
2016-12-31, 09:42
Ja varför "klydda" till saker och ting, gör som tänkt i första inlägget och testa, innan du köper nytt reglage, jag tror att det funka rätt bra

UlfHedlund
2016-12-31, 12:46
Ja varför "klydda" till saker och ting, gör som tänkt i första inlägget och testa, innan du köper nytt reglage, jag tror att det funka rätt bra
Jag gjorde som jag skrev i första inlägget, fungerar precis som jag hoppades :) Viktigt med låsmutter bara så inte propellern flyger loss.

Nu skulle jag vilja ha en switch programmerad som helt kopplar från höjdroderkanalen, typ som throttle cut. Det går jag helt bet på...

McRegor
2016-12-31, 15:09
Skapa en mixer som mixar höjdkanalen med sig själv såtillvida att när du har 100 % utslag så skall det inmixade värdet vara -100 % - så att dom tar ut varandra. Så har jag "throttle cut" på mina elkärror eftersom min Futaba 10C saknar en specifik funktion för detta. Så switchen aktiverar denna mixer i sitt ena läge - i "omixat" läge fungerar det som vanligt.
Roger

UlfHedlund
2016-12-31, 17:25
Skapa en mixer som mixar höjdkanalen med sig själv såtillvida att när du har 100 % utslag så skall det inmixade värdet vara -100 % - så att dom tar ut varandra. Så har jag "throttle cut" på mina elkärror eftersom min Futaba 10C saknar en specifik funktion för detta. Så switchen aktiverar denna mixer i sitt ena läge - i "omixat" läge fungerar det som vanligt.
Roger
Briljant, fungerar perfekt. Tack!

Mvh, Ulf