handdator

Visa fullständig version : Tuning/inställningar i LibrePilot



Timmpo
2017-01-01, 16:01
Hej! fastnade för ett tag sedan för multirotor och och har byggt en 260 quad och en mindre 210

till dessa blev det Micro-cc3d och den vanliga cc3d som flygkontroller båda av dessa har förövrigt samma setup förutom firmwaren och inställningarna som medföljde firmwaren och propparna 5040 och 6040

problemet är den mindre 210an i rate mode är mkt vind känslig det värkar som den vill överkompensera för att hålla vinkeln/axeln låst och detta kompenserar man ju även själv under flygningen men vid en kraftig sidvind börjar den vobbla, samma fenomen uppstår när man gör en snabb vändning lr man dyker för att sedan kraftigt hämna dykningen, det är inte oscillation utan med kraftigt vobbel som uppstår


är en fullständig nybörjare i det här tänkte om nån kunde peka ett finger på var jag ska börja :) tack på förhand Mvh...

Zallisen
2017-01-03, 16:21
Det blir ju liote svårt att ställa PIDs efter vind. :)
Men generellt är det bara till att höja P tills den börjar oscillera i rate mode då har man kommit förl ångt så man kan sänka lite igen. sen testar man hur bra den stannar in och blir kvar i olika vinklar i rate mode när man släpper spaken efter lite roll t.ex.
Justerar I tills den stannar snabbt och stabilt utan att driva iväg. D kan förbättra stabiliteten ytterligare när man fått det så bra som möjligt på P och I som jag fattar det. Jag är inte superbra på PID-justeringar men det finns många guider på nätet.

MEN! de största bristerna du har är nog tyvärr att du bara har gamla CC3D med ganska slö processor och antagligen inte heller moderna fartreglage med OneShot. Så oavsett hur bra du ställer PIDarna kommer den nog inte bli helt stabil, framför allt inte när det blåser, det är ingen maskin.

Timmpo
2017-01-03, 18:33
jo delarna som den är byggd av är de absolut enklast billiga man kan hitta så man kanske inte ska vara så pjoskig :)