handdator

Visa fullständig version : Avvikelse från hovringsvarvtal?



Ålänning
2017-01-17, 22:23
Jag och mina frågor... :-P

Det sägs ju att en bra tumregel är att multicoptern ska hovra vid throttle-stickan på 50% (i mitten).
Då har multicoptern behaglig respons uppåt och neråt.

Ex 1: Har man byggt så att stickan är på bara 1/4 så varvar motorerna långsammare och allt känns instabilt. När man gasar så sticker multin iväg som en raket. Svår att sjunka med. Inget för en stum kamera såvida inte det är vindstilla och man står och hovrar.

Ex 2: Och har man byggt så att man har stickan på 3/4 så känns allt tungt och motorerna varvar en hel del. Dessutom när man släpper lite på gasen så ramlar multin som en sten och när man ska stiga så segar det vettlöst. Annars väldigt stabil.

Frågan min... hur mycket kan man gå ner från 50% för att hålla sig inom en bra range som är säker? Ju lägre, desto sämre. Men pratar vi om att gå ner till 45%? Eller till 30? Funkar 25? Osv.

Jag funderar på byta proppar till större proppar med bibehållen eller lägre stigning (som ger lägre varvtal också) för att få mer flygtid.

Jag labbade förut på en DJI F450 (min första quad) med olika proppar mm. Men då tänkte jag inte på det där med halvgas eller visste om att det är 50% som är väldigt bra utgångspunkt. Jag bara testade och försökte förstå.

Jag började med 3S och 10x4.5". Den hovrade väldigt oroligt men den sköt i höjden som en raket! Tex vid 3:20
https://www.youtube.com/watch?v=lMPWdsrhLS4
Batteritiden var det inget fel på. Den minns jag inte, tyvärr.
Bytte till 10x3.8" och det vart bättre, men inte så stor skillnad.
Bytte till 9x4.7" och nu vart det skillnad! Räcker för test-behovet, men superstabil? Njae.
Bytte till 8x4.5" och 4S-LiPo... NU vart den stabil!!! Och flygtiden vart en fjärdedel av vad det var i början...

Exempel:
Quaden väger 1325 g
- Prop 1-alternativet ger lyftkraft på 1325 g totalt vid 50% throttle. Perfekt! Stabil men för kort flygtid.
- Nästa storlek i prop som jag vill ha, prop 2, ger lyftkraft på 1875 vid 50% throttle.

Jag måste alltså minska throttlen för att komma ner de 550 gram till 1325, dvs minska från 50% till 29,3% (1875-1325)/1875.

Kommer det gå? Eller kommer den bli så vobblig att den riskerar tippa över? Kommer den kunna sjunka i nån vettig hastighet? Kommer den vara stabil vid hovring?

Eller är enda sättet att öka på med LiPo för att nå den nya vikten 1875 gram och ändå få längre flygtid. Får man ens längre flygtid om man gjort så?

Sen kommer man ju in på det där med att minskad stigning är lättare för motorerna så de drar mindre ström och flygtiden blir längre, men minskar man diametern så drar propellern mer ström för att de måste varva mer. Osv...

Det måste hur som helst finnas ett användbart spann runt 50% som är OK att vara inom?

Kenneth E
2017-01-18, 07:37
Har du inte funderat på att varför man använder sig av 50% som riktmärke.
Säg att du flyger manuellt på 2/5 gas och slår över till auto, då tror systemet att du vill ner om du inte flyttar stickan omgående och tvärt om. Ganska obehagligt kan jag säga då jag har en lättviktare som är ganska obehaglig att flyga pga detta.
Att den är ostabil tycker jag inte.

Jorgen
2017-01-18, 12:33
Det verkar som om trottelutslaget som man skickar till fartreglaget är någorlunda proprtionerlig mot utspänningen om man ser på specifikationsblad till RC motorer. Så det är kanske inte så stor skillnad som från 50% till 29% i ditt fall. Jag skulle gissa på att det blir närmare 50*(sqrt(29/50))=38%. Det ger den ungefärliga effektförändringen, men sedan blir motor och propeller mindre effektiva med högre effektuttag också, Så kanske 35% i praktiken då det blir tvärtom med minskat effektuttag.

Men ecalc.ch kan hjälpa dig med det här, jag tror att det ger relevanta värden så länge man jämför på samma motor. Sedan ger jag inte så mycket för de faktiska effekttuttagen eller dragkrafterna som presenteras.

Jörgen

Ålänning
2017-01-18, 15:09
I detta fall och de flesta jag håller på med numera så flyger jag inte alls. Slår på auto med en gång. Multin startar, flyger och landar själv. Sändaren rörs inte ens, den ligger på bordet. =) Men jag förstår vad du menar Kenneth!! Har märkt av märkligheter när jag testat förut med andra multis. Har ju vetat varför, men tänkte inte på det nu.

Jorgen, kloka ord där med. Måste väga grejerna och kolla upp samt testflyga lite. Gäller inte en liten quad i detta fall utan något större tyngre som väger massa mer... så jag vill veta vad jag håller på med. =) Och slippa köpa stora propellrar bara för att testa. Men det hör ju till utvecklingen... fast det är intressant veta varför också. ;-)

38% låter inte så farligt.