handdator

Visa fullständig version : Propeller som kan backa?



jazzer73
2017-01-19, 19:26
Håller på att bygga en s.k. airboat, ska användas som betesbåt till fiske.
Den kommer drivas med elmotor och flygplanspropeller. Hade varit väldigt bra om det gick att backa med den, finns det någon typ av propeller som ger ett någorlunda luftflöde åt "fel" håll ? Vet att jag måste använda fartreglage till bil om det ska gå att backa.
Ställbara propellerblad är knappast något alternativ eftersom nyckelordet för byggprojektet är "bugdet" :)

McRegor
2017-01-19, 19:34
Nädå - det finns fartreglage till flygplan som man kan ställa om rotationsriktningen på via en extra kanal. Levereras numera med Durafly Tundra så Hobbyking har reglaget - https://hobbyking.com/en_us/turnigy-seaplane-40a-brushless-esc-w-reverse-function.html
Tanken är att man skall kunna backa kärran när man kör på sjön om man t ex drivit in i vassen - gissar jag.
Roger

pgrts
2017-01-19, 21:11
Nädå - det finns fartreglage till flygplan..
Roger
Din elaking! Det blev ju ett impulsköp till Cuben direkt :-)

McRegor
2017-01-19, 22:06
Din elaking! Det blev ju ett impulsköp till Cuben direkt :-)
Ja - egentligen så tipsade jag ju bara om detta fartreglage för att reta dig lite, Patrik...
Och det lyckades ju...:)
Roger

jazzer73
2017-01-20, 09:30
Ok, smart ju. Men om jag använder ett bilfartreglage spar jag en kanal, och kanske lite pengar också :)
Men proppen då, antar att några funkar bättre till detta än andra?

jazzer73
2017-01-20, 09:34
Ok, kollade reglaget nu, dyrt var det ju inte. Men proppen då som sagt?

McRegor
2017-01-20, 09:44
Proppen är givetvis effektivare när den roterar åt rätt håll men det kan väl inte vara nåt avgörande problem i din applikation...
Roger

JonasH
2017-01-20, 10:13
Hej,
Jag har en Tundra och har använt funktionen att kunna backa planet på vatten och det fungerar utmärkt. Har en vanlig APC elpropeller.

SniffSwe
2017-01-20, 10:24
Det finns propellrar till quadcopter som funkar åt båda hållen, dom kallas ofta 3D-propeller. Det är så att man kan flyga upp och ner genom att motorn vänder håll. Det finns även ESC för quadcopter med 3D funktion för att kunna köra motorn åt båda hållen.

jazzer73
2017-01-20, 12:29
Tack för all input. Läste lite om Turnigy reglaget på Hobbyking, verkar som en del har haft problem att få det fungera, är det något ni har märkt? Vad skulle fördelen/nackdelen med att använda ett vanligt bil fartreglage vara jämförd med Turnigy reglaget?
McRegor, nej, det är inga krav på hastighet i bygget. Möjligen kan det vara bra att kunna bromsa relativt fort när jag är på väg in i vassen... :)

JonasH
2017-01-20, 12:39
Tack för all input. Läste lite om Turnigy reglaget på Hobbyking, verkar som en del har haft problem att få det fungera, är det något ni har märkt? Vad skulle fördelen/nackdelen med att använda ett vanligt bil fartreglage vara jämförd med Turnigy reglaget?
McRegor, nej, det är inga krav på hastighet i bygget. Möjligen kan det vara bra att kunna bromsa relativt fort när jag är på väg in i vassen... :)

Jag har inte haft något problem men motorn måste vara avstängd någon sekund innan man kan skifta till back. Så om du vill kunna bromsa fortare ska du nog välja ett annat reglage. Det finns fartreglage som har reverse och då får du använda höjdkanalen istället.

JonasH
2017-01-20, 12:41
Läs mer här: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/52596-Hur-fixa-omställbar-propellerrotation-%28fram-back%29?highlight=tundra

jazzer73
2017-01-20, 12:44
Hittade dessa quad propeller
https://www.graupner.com/Multicopter-C-PROP-5-x-3-Inch-2-Pair-Red/1348.5X3/
5X3
Vad är passande motorstorlek? Eftersom detta som sagt är ett båtbygge, och hastighet inte kritiskt, så tänker jag mig någon form av standard (borst) motor.

McRegor
2017-01-20, 16:05
Fartreglagen vi talat om är för borstlösa motorer och inte för borstade. Och idag är det borstlöst som är "standard".
Måste du absolut ha omedelbar backfunktion så är nog reglage för multikoptrar och som har denna funktion att föredra.
Roger

pgrts
2017-01-20, 17:43
Jag tror inte att det behöver vara några speciella propellrar för att backa en airboat.
Vanliga propellrar har förvisso lite sämre verkningsgrad år fel håll men inte sämre än att jag sett många flyga med proppen åt fel håll och bara klagat på att det känts lite segt.
Borstlöst är nog det minst problematiska i dag när i stort sett allt är av den tekniken.
Att hitta grejor och eventuella reservdelar till gamla borstade saker är nog betydligt svårare.

Vad är det för storlek på airboat?

SniffSwe
2017-01-20, 19:09
Jag trodde att den skulle gå lika bra åt båda hållen för att slippa vända men om man bara backar ibland så är det bättre med en vanlig propeller skulle jag tro.

pgrts
2017-01-20, 19:50
Airboats brukar vara rätt så tvära i baken så det kan nog vara bra med begränsad kraft om man inte ska tippa baklänges.
Dessutom så är det väl luftroder som gäller och det är knappast effektivt på fel sida proppen.
Med hyfsad storlek skulle det vara kul att se om den klarar lite klen vass.

turbin
2017-01-21, 18:50
Med all respekt vad jazzer 73 säger om budjet. Varför inte en stjärtrotor från en Hkp av den mindre storleken. Som vissa innomhusflygare använder till våfflorna . Då kan man köra på konstantvarv på motorn och reglera fart och åkriktning sekundsnabbt, som vissa turbopropp kärror som typ Saab 340, Saab 2000, Tp 84 (Hercules 130) Motor finns ju och ett litet servo behövs för reglering av bladvinkeln.
:stupido2:

jazzer73
2017-01-27, 15:12
Många intressanta idéer, stjärtrotoridéen tar jag med mig till senare byggen, intressant!
Airboaten (som alltså ska funka som en sk betesbåt till fiske) kommer ha två motorer, och styras med dem genom Vmixer. Alltså inget luftroder. Hittade mtroniks reglage som har reverse utan att man behöver hålla pinnen i neutralläge först.
Motorvalet föll på två borstade motorer i 400 storlek, en Graupner speed 400 6v kopia. Nu är alla delar beställd, återkommer med rapport och bild när jag ser hur (eller om...) allting funkar. Propeller blev apc från 400speed serien, ska testa med 4,75x4,75 och 6x4, så får vi se vad som funkar bäst. Misstänker att 4,75x4,75 reverserar snabbare. Och ja, de kommer sitta så långt åt sidan som möjligt, för att ge max moment i styrningen. De kommer även sitta mittskeps i längdaksen, så den inte tippar.

McRegor
2017-01-27, 16:07
Vill du ha nån som helst livslängd på borstade 400-motorer så belasta dom inte för mycket och håll dig till 2S-batterier om du skall köra med LiPo. Visst är det enklare att backa med borstade motorer - där finns det ju många reglage som fungerar.
Behöver du hyfsat med kraft så är nog borstlöst och lite större proppar klart att föredra.
Roger

jazzer73
2017-01-27, 16:43
Bra råd! Det är inte i överkant med 2s Lipo, 7,4 v? Motor är klassat 6v, men har drivspänning 2,4-7,2 v

freddan_6
2017-01-28, 12:16
Det beror ju på vilken propeller du väljer. 6x4 ger nog för hög ström, du får mäta strömmen för att veta.

jazzer73
2017-03-14, 00:28
Så, nu börjar betesbåten ta form. I morgon dags för testsegling i trädgårdsdammen. Någon vacker syn är den än så länge inte, men när alla sladdar kommer på plats hjälper det. Och det är nog funktion före form här.
Än så länge är själva betesfunktionen inte på plats, ska först testa flytförmåga etc...
Flottörer är 75 mm avloppsrör fyllda med fogskum, ramen till "skrovet" är 25 mm pvc rör.
Avloppsrören kommer bytas ut mot mer skrovliknande träbyggen med glasfiber, men rören är smidigt för att kolla hur mycket flytkraft som behövs.
Än en gång, tack för alla tips, lägger en tråd i "båtar" för alla som är intresserat i att följa hur det går. Grymt kul har det varit, och kommer bli, har aldrig byggd något radiostyrd innan.

6205962060

Daniel Ahlin
2017-03-14, 08:05
Klassiskt på båtar är annars att man kan snurra propellern, ungefär som ett vindkraftverk. Då går det att styra åt alla håll med full effekt.