handdator

Visa fullständig version : 3D-printerprogram?



Ålänning
2017-01-23, 23:24
Hej,

Är det någon standard gällande filtyperna och skrivare samt program?
Jag har använt TinkerCAD som är väldigt enkelt och räcker till småsaker och det blev STL- samt OBJ-filer som sedan skrivits ut med nån MakerBot (en firma).

1. Vilka program finns det? Gratis? Rekommenderas? Vanligast?
2. STL och OBJ som gäller?
3. Vilka skrivare klarar vad?

Om jag köper en skrivare så vill jag inte hamna på att köpa AutoDesk 3Dtjosan...

SniffSwe
2017-01-24, 00:56
Fusion 360 för CAD - Gratis och jättebra
Simplify3D för beredning - Kostar men är väldigt bra, annars finns det väll gratis alternativ som de olika skrivartillverkarna har

STL funkar och är i princip standard

UndCon
2017-01-24, 01:04
Sketchup funkar rätt OK till det med för design av objekt
RepetierHost för att styra skrivaren


För att underlätta modellerandet köpte jag en Connexion 3dMouse.

flunk
2017-01-24, 10:50
Jag använder Sketchup för design och har jobbat med Cura, Mattercontrol och Repetier-Host för utskrift.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

UndCon
2017-01-24, 11:45
Jag kör även med OctoPrint som kör på en Raspberry PI

Det gör att jag kan starta skrivaren från jobbet eller var jag nu är och behöver starta en utskrift.

SniffSwe
2017-01-24, 12:00
Om jag köper en skrivare så vill jag inte hamna på att köpa AutoDesk 3Dtjosan... Fusion 360 är visserligen AutoDesk 3Dtjosan, men det kostar gratis :)

Om du köper skrivare så finns det massor med olika gratis program och färdiga STL-filer så du behöver inte oroa dig för att det kommer kosta massor :)

flunk
2017-01-24, 13:36
...OctoPrint som kör på en Raspberry PI...

Det ska jag också sätta upp, i kombination med en kamera. Då kan man även övervaka och eventuellt avbryta utskrifter som inte blir bra, var man än är.


Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

Ålänning
2017-01-24, 19:57
Ok, så man behöver inte oroa sig för att köpa "fel sorts 3D-printer" och sen höra här: "Jaså du köpte en sån??? Då kan du bara använda följande specialprogram: blablabla och du måste ha specialfilament och det tar ca 400 h lära sig osv". Ja det skena iväg där... :-D Jag vill inte ha en till hobby, jag vill ha nåt enkelt eftersom det mesta jag gör inte är så krävande, än. TinkerCAD räcker väl rätt långt då antar jag. Men provar gärna mer.

henke2
2017-01-24, 20:22
Det ska jag också sätta upp, i kombination med en kamera. Då kan man även övervaka och eventuellt avbryta utskrifter som inte blir bra, var man än är.


Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

Ivilketlägevillnifjärrstartaprintern?isammavevaund rarjagvarförspaceintefunkarannatän om man skriver in ett tecken bakom promten?X

SniffSwe
2017-01-24, 20:28
Ok, så man behöver inte oroa sig för att köpa "fel sorts 3D-printer" och sen höra här: "Jaså du köpte en sån??? Då kan du bara använda följande specialprogram: blablabla och du måste ha specialfilament och det tar ca 400 h lära sig osv". Ja det skena iväg där... :-D Jag vill inte ha en till hobby, jag vill ha nåt enkelt eftersom det mesta jag gör inte är så krävande, än. Då är mitt tips, köp ingen 3D-printer :)

flunk
2017-01-24, 21:19
Då är mitt tips, köp ingen 3D-printer :)
Hahaha... Sant.

Jag råder ändå att skaffa en, det är kul!

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

flunk
2017-01-24, 21:21
Ivilketlägevillnifjärrstartaprintern?

Kanske inte starta för min del, men övervakning och stoppmöjlighet är rätt så nice.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

UndCon
2017-01-24, 23:44
Fjärrstyrning av skrivaren är otroligt smidigt om man vet att ett jobb kommer ta flera timmar. Jag tycker inte om att köra skrivaren på natten så då startar jag den via OctoPi för att spara in några timmars väntetid. Kameran gör ju att man kan kolla till den då och då och avbryta om det går snett.

3d-skrivare är tyvärr inget som bara funkar out of the box - det krävs en hel del pyssel för att få det bra.

henke2
2017-01-26, 11:46
Fjärrstyrning av skrivaren är otroligt smidigt om man vet att ett jobb kommer ta flera timmar. Jag tycker inte om att köra skrivaren på natten så då startar jag den via OctoPi för att spara in några timmars väntetid. Kameran gör ju att man kan kolla till den då och då och avbryta om det går snett.

3d-skrivare är tyvärr inget som bara funkar out of the box - det krävs en hel del pyssel för att få det bra.

Jag fattar fortfarande inte men målade upp ett eget scanario. Man sitter på lunchen och ritar en bit och kan då slå på printern 4h tidigare än om man väntat till man kom hem.

UndCon
2017-01-26, 14:12
Exakt så ja - du startar skrivaren och laddar upp en fil via din webbläsare så kör du igång.

Ålänning
2017-01-26, 18:23
Har ni nåt exempel på hur länge en del kan ta att printa? Skiljer förstås på hur stor delen är samt upplösning och fyllnad samt skrivarmodell... men nåt exempel har ni säkert?

flunk
2017-01-26, 18:26
Från 15 minuter till 18 timmar... 😂

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

flunk
2017-01-26, 18:29
Tycker att det oftast tar "lagom" lång tid. Tiden är av mindre betydelse så länge utskriften inte går fel. Det är så tillfredsställande att kunna rita upp något som sen växer fram i printern.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

KaptenGnissel
2017-01-27, 08:05
Skulle jag köpa printer idag skulle det nog bli en Prusa i3. Har överlägset flest användare och fiffiga lösningar.
Jag har två st . En Vertex K840å och en kinaklon av Prusan som är helt under isen men är ett tweak-projekt för ombyggnad och skall sedan säljas när den blir användbar.
I övrigt, Fusion 360 och Simplify 3D som nämns ovan. Bergsäker kombination.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Ålänning
2018-12-08, 10:36
Hej, igen...
Har vant mig med TinkerCAD och spottat ut ett drös utskrifter i olika storlekar på min FlashForge Inventor 2017. Riktigt nöjd med skrivaren! Men funderade på skaffa nåt hävare program. Fortfarande Fusion 360, Simplify3D, Sketchup som gäller nu 2018?
/MickeM

Danne1700
2018-12-08, 18:44
Fusion 360 blir bara bättre och bättre.
Jag använder en enkel Flashforge Finder från Clas Olsson. Billig, enkel och funkar nästan jämt. Lite liten (140x140x140) men man kan alltid limma ihop flera delar och 99% av pryttlarna får plats med råge.

Ålänning
2018-12-08, 21:12
Skoj! Ska ladda ner Fusion 360 och se vad det är, såg att det är trial.

Danne1700
2018-12-09, 07:27
Nejdå, om du är student eller hobbyist dvs inte använder kommersiellt över nån viss summa så är det helt gratis utan begränsning i tid.

uffe_46
2018-12-11, 06:48
Kolla gärna på dessa videos https://www.youtube.com/watch?v=A5bc9c3S12g&list=PL40d7srwyc_Ow4aaOGXlP2idPGwD7ruKg

Ålänning
2018-12-11, 18:09
Hobbydiot är jag så det passar perfekt. =) Tack för infot. Och länken. Behövs för att snabbare komma igång. Blir julhelgspynjande.