handdator

Visa fullständig version : "egen" vinge



streber76
2017-02-13, 14:07
Hej,

Jag håller på att bygga en egen vinge som är väldigt baserad på Minirace wing som det gjordes reklam för här ett tag sen. Det är lite synd att deras projekt inte blev av för jag tyckte det var rätt lovande - säger jag utan att att veta ett skvatt om flygplan egentligen...

Hursomhelst så gillar jag att bygga grejer men det är en massa saker jag inte kan om det här - och upskattar lite hjälp av dom som kan. Har tidigare flygt lite vinge och blixler 1 - men annars flyger jag mini race quads. Nu vill jag ha en vinge som är rätt snabb och flyger stabilt o rakt. Jag och en kompis har redan skurit ut vingkärnorna i vanlig cellplast samt den rosa. Vingprofilen är S5010 10% https://www.aerodesign.de/english/profile/profile_s.htm#s5010 - den verkar rätt lovande, vingspann är 880mm. 2st 5mm kolfiberrör förbinder o förstärker vinghalvorna och tunnare lister skyddar vingens framkant, testvingen är klädd med aluminium tejp som verkar fungera bra men ser rätt fult ut.

61662
Använder en omlindad Cobra 2206 motor med jättemånga kv (7 varv istället för 10) och 3s 2200 batteri och 9g servon - totalvikten utan FPV är ca 450g. I kolfiber kroppen som är en massa kvaddade quadcopter skal egentligen sitter det en F3 styrdator med cleanflight på mestadels för telemetri hantering, men även så att den kan stabiliseras vilket är andvändbart eftersom jag startar den vertikalt rakt upp som en tintin raket.
61663

Testflög den i söndags och lade märke till att den lyfte nosen när man gasade och att den annars gärna lade sig lite i high alpha när lite eller ingen motor kraft användes. Den ålade sig även en hel del, jag misstänker att mina winglets är för små, de är ca 100mm höga och sitter längst ut på vingen. CG har jag ställt in efter att ha googlat lite och även här misstänker jag att den kanske sitter lite fel.

Har en vinge som är en annan profil på - den är mycket bulligare och tjockare och inte lika mycket svept bakåt och den flyger ... rakare... och trots att roderytorna på dom är väldigt snarlika i storlek så är den inte alls lika superkänslig i framför allt roll. Är det någon som har lite tips vad jag bör kika på för att kunna se till att denna nya vinge blir mer lättflugen så att det går att vara nära marken utan att ha hjärtat i halsgropen?

UrsaMayor
2017-02-13, 17:20
Prova att flytta fram tyngdpunkten en cm eller två och testa att ställa ner roderutslagen lite också.

streber76
2017-02-14, 13:27
Ska testa ha CG lite längre fram - man hoppas ju programmen fungerar men det känns som den är riktigt långt bak. Hur ändrar sig beteendet då och vad ska man hålla utkik efter?
61682

Åt vilket håll ska jag justera motorn så att den planet inte börjar stiga när jag lägger på gas?

karstena
2017-02-14, 15:09
Jeg antar at du gør samme fejl som jeg gjorde. Jeg har motoren fremst og gav den ca 10 grader ned, men løftet i vingen er så stor at med høj fart producerte den løft som oversteg nedove draget. Gav den 4 grader mer og nu blev det ganske bra. Jeg flyver med hale og ikke winglets.

Jeg har denne vinter har jeg haft mye sjov med at skære og bygge en del vinger med forskellige profil. Jeg har en med et profil pw1211, den fløj jeg i søndags i 12 sm. Den vejer bare 270 flyvefærdig, men tros det fløj den som en drøm og havde ingen problem med penteration. 12sm er ca 42 km/h. Det menrr jeg er hurtig og lægger man så på nogle km for penteration når man snapt 50 km/h. Ikke verst av 250 g frigolit og 20 g bly.

https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1456458-Wisel-just-the-glider-you-need

pernstig
2017-02-14, 15:12
Justera motorn så att den blåser bakåt-neråt
Prova med lite större och bakåtsvepta fenor och kolla noga att de är parallella.

larsmn
2017-02-14, 18:46
Snygg, vad har du för centralkropp?

Mina "vingar" har en tendens att brytas av längs mitten, speciellt Flitetests Arrow, med massor av förstärkning som följd.

När nosen når marken i en krash, har vingspetsarna för mycket moment kvar och allt bryts längs mittlinjen. Deras och din idé med en kraftig centralkropp är därför intressant. Om man har vingfästpunkter som lutar framåt, får man samma skyddande effekt som tyskarna. Vingen lossnar, medan fartvinden trycker fast.

streber76
2017-02-15, 15:07
Tack för alla kommentarerna. Ska testa att vinkla om motorn lite så den blåser ner nosen så att säga och lägga CG lite längre fram. Till helgen får jag nog fram en flygtur om vädret låter - FPV gear är redan monterat.

Just nu vill jag undvika vinglets som går utanför vingens bakkant eftersom jag startar den vertikalt och sticker dom ut för mycket bakåt kan planet inte stå på rumpan så att säga. Tror ni att om den fortsätter att åla att det hjälper att montera ytterligare små fenor i mitten av vingen - har sätt att vissa vingar har det så. Det viktigaste är ju såklart att den flyger så bra som möjligt i FPV o jag gör det som måste göras givetvis.

Själva kroppen är ett emax 250 quadcopterskal som är lite tillskuret för att bättre passa - det slumpade sig så att jag hade bottenplattan från en sån och lite andra diverse kolfiberbitar från maskiner som exploderat när det träffat något hårt. För tillfället sitter vingen fast med 4st tunna buntband i skalet - men tids nog tillverkar jag nog nått bättre.
61737

Jag har redan börjat montera den riktiga vingen som är i rosa cellplast - där funderar jag på att ha roder i balsa eftersom de som är i cellplast flexar lite väl mycket - tror ni det är värt det extra arbetet? Själva vingen ska kläs i oracover är det tänkt.

karstena
2017-02-15, 18:01
Skær en enkel snit i frigoen og læg et pallebånd i på højkant. Da slutter det at flækse. Eller læg en strimmel glasfiber tape på iver og undersiden.