handdator

Visa fullständig version : SF AeroSport 103 UltraLight 1/3 Kit



Ålänning
2017-02-15, 20:34
SF AeroSport 103 UltraLight 1/3 Kit

Har flugit RC-flyg sedan 2007 (tror detta flyg vart nummer 86) och har även byggt ett riktigt UL-flyg (SkyRanger Swift) för nåt år sedan med några andra. Hade länge planer på göra en skalamodell på den med alurör osv eftersom jag känner till varenda skruv och del på det flyget utan och innan eftersom jag stod för manual-läsandet, fördelning av vad som skulle göras, fotografering och dokumentation samt skruvat och felsökt. Men det RC-bygget gick bort.

För nåt år sedan såg jag att det nog fanns UL-RC-flyg, men mest små myggor, men för ca ett år sedan så såg jag att det fanns en RC Ultralight med rörram modell större och då ville man nog skaffa en sån. Den är inte av samma modell som Swiften, men det jag fastnade för var att den inte var täckt. Mhm... FPV?

Så japp, bestämde mig för att en sån ska jag ha och satte det på "listan att skaffa senare" eftersom jag har så många projekt på gång just nu. Men sen lade Halcon ut kitet till salu och då var det kört. :-D Tack du! Det var lite påbörjat men det gjorde inte ett dugg.

Flyget, en Super Flying Models AeroSport 103 Ultralight 1/3 blir 2390 mm i vingspann. AeroSport 103 finns i verkligheten, liknar väldigt mycket på AeroLite också, inte tittat desto närmare. Måste fundera ut färgschema. Men FPV? Jo... bort med huvet på gubben! Dit med gyrostabiliserad gimbal med FPV-kamera och styrbar i två-tre leder samt så måste ju gubben rycka i spakarna också och så behövs det ett bra instrumentbräde. Låter det skoj eller? Skalabygge förstås.

Motorvalet är förstås bränsledrivet. Metanol? Bensin? 1- eller 2-cylindrig? Elstart?

Fick hem en stor låda och det var en del delar som bredde ut sig...

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=13001

Ålänning
2017-02-17, 12:10
Riktiga flyget (AeroSport/AeroLite) verkar vara 27 fot (8,23 m). RC-flyget är 2,39m, dvs skala 1:3,4 så det är väl "1/3" då. Men gubben... en standardmåttad snubbe är väl 1,75m'isch. Dvs gubben i RC-flyget skulle vara 51 cm lång. Han är ca 41 (1,4m).

Vilka färger ska jag klä flyget i? Och med vilken klädsel-tillverkare? Blank eller matt? Ser man på originalflygen så är de färggranna och "mindre snygga". De äldre har nån matt klädsel, de nyare/uppfixade har blank klädsel. Jag är inte säker på om jag ska satsa på old look utan wheelspats, typ: http://www.bydanjohnson.com/articleart/197_1.jpg
eller satsa på något som ser modernt ut, dvs vita spats (hjulkåpor), allt kläs vitt, men slänger på någon slinga med lite färg, mycket vitt, lite färg, typ: http://i.pbase.com/u38/kerosen/upload/32381590.UltralightTL96Star.jpg
Då kan man få på tydligt svart callsign och annan text och detaljer.

Bildgooglar man på AeroSport/AeroLite 103 så ser man vilken mängd olika färgnyanser det finns. :-D Vissa ser hemska ut.

Har börjat tryna igenom metalldelarna för att bygga upp själva kroppen (nästan samtliga ramdelar nedan). Den var lite ihopmonterad när jag fick den, men nu har jag börjat "ta isär", gå igenom och skruva ihop. Nedan nedre ramdelen med pedaler och styrspak samt även vertikala ramverket med fjädrande landställ. Rätt likt när som när man byggde UL-flyg för nåt år sedan.

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=13016

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=13017

Halcon
2017-02-17, 19:08
Följer "mitt" bygge !!

Ålänning
2017-02-17, 22:31
Hehe! Det är rätt det. ;-) Gillar bygga denna!

Ramen börjar ta sig. Den är rätt... hm... stor om man jämför med GoPro'n! =)

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=13019

Ålänning
2017-02-19, 17:55
Lite mer metallskrot "fastskruvat"...

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=13024

Daniel Ahlin
2017-02-19, 18:45
Härligt med lite metall, skruv och mutter som omväxling.

Ålänning
2017-02-19, 22:44
Oja! Det var faktiskt riktigt skoj. =) Men det är nog för att det går så fort. Skulle jag dona på hela dagar i sträck skulle jag vara klar med allt snart.

Lite mer monterat. Inte så mycket kvar på själva ramen nu.
Allt är inte slutmonterat, men på plats så man får en bild av hur det blir.

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=13026

Ålänning
2017-02-20, 12:49
Några trädetaljer målade. Det lustiga var att det kom med klädsel som de tyckte man skulle klä dessa bitar med. ?! Har monterat lite mer. Fortfarande inte åtdraget, måste få koll på var allt hamnar och hur jag ska göra med resten. "Bommen" bak (5 rör) på plats (övre stagparet ska fästas högre upp på fenan). Pedaler, lexanvindruta, instrumentbräde, noskåpa (som inte ska vara orange) och diverse annat på plats. Alla metalldelar har sin plats nu, ska börja med fena och stabilisator med roder härnäst, tror jag. Sen vingarna och deras roder. Funderar på flaps.

Vad gäller motor så har jag inte kollat desto mer, det verkar vara 20-30cc bensin som gäller enligt manualen och det ska ju motsvara en metanolmotor med lite mindre volym, tex en 1.08+? Men nog borde det vara tvåcylindrig fyrtaktsmetanolare. Finns det tvåcylindriga bensinare? Det är förstås enklare med encylindrig motor, men... :-) Ju lättare motor desto bättre, detta flyg är baktungt!

Ser man på rören i ramen så undrar man ju varför de satt ett rör där gubben ska in och ut ur flyget. Det röret borde ha gått snett neråt framåt i linje med vindrutan. Sen tycker jag det verkar som gubben inte är 1/3.

Roligt bygge! =) Borde väl ha hjulbroms också. Dessa flyg flygs i USA utan flygcert så det är inte mycket krav på dem. Borde också ha lite navigationsljus, antikollisionsljus och landningsljus också. Funderar på kapa av händer och fötter på gubben och byta ut kroppen mot nåt fluffigare. Kroppen väger en hel del, likaså sätet. Om det ska vara FPV-kamera där huvet är och gubben ska hålla i styrspaken med ena handen (servostyrd styrspak) samt gasreglaget med andra så måste armar kunna röra sig lätt, samma med pedalerna för sidorodret. Måste kolla om headtracking finns med 3-axliga sensorer som går att koppla till Futaba-sändaren. Borde teoretiskt gå eftersom lärar-elev-kabeln använder fyra kanaler i samma kontakt. Men, det ska ju gå att konfigurera också. Målet är att få det att se så verkligt ut det bara går från FPV-kameran som helst ska vara i en 3-axlig gimbal som styrs av headtrackern så man kan se runt sig åt alla håll, även långt bak, långt ner, långt upp samt vrida så man kan följa horisonten som man gör på riktigt. Som om man satte en GoPro på huvet helt enkelt. Det finns mycket utrymme, instrumentbrädet är nästan 18 cm brett.

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=13027

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=13028

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=13029

Andreash
2017-02-20, 22:28
Kanske en rcgf 21cc twin

Ålänning
2017-02-20, 22:45
Den där va rätt najs! Tack för bra tips. =) Kan det gå att få en ljuddämpare per rör efter pipan? Eller tappar man massor med effekt då? Thrusten va riktigt bra också för AeroSporten, 6,2 kg. Rekommenderas 6kg.

Har även hittat metanolare: Saito 130T, OS 160 (lite stor), OS FT-120 II Gemini (vet jag att nån i USA använt på detta flyg).

Specifikationer
Vingspann - 2390 mm
Längd - 1550 mm
Vingyta - 86,6 dm2
Vikt - 4700 g
Motor - 20-30 cc 2-takt (antar att de menar bensin, men kan även va metanol?) eller 1.20-1.70 4-takt eller 380-400KV borstlös
Propeller - 16x8"
Dragkraft - 6 kg
Ack om el - LiPo 6S 5000mAh

En av de bästa trainers nånsin gjorda står det. Åhå!

Stabbe + fena + sidoroder + bägge höjdroder är färdigbyggda när man köper flyget.
Samma med plankningen till vingarna. Vingarna var påbörjade av förra ägaren. :)

Plockade fram alla trädelar och placerade ut dem så jag kan börja limma ihop.
Inte ofta man får ett påbörjat kit fraktat med posten, det var bara några småskador, noo problem.

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=13030

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=13031

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=13032

Flyvetossen
2017-02-21, 00:25
Hejsan Ålänning.

Jeg har lige bygget en SF AeroSport 103 UltraLight 1/3 kit.
Et lille fif til hovedvingen, beplankningen er meget tynd, skær noget skum til så det passer mellem de 4 første vingeribber ved vigesamlingen. Det er meget svært at håndtere/samle vingerne med den tynde beplankning, uden skader tilfølge.
Den er ikke kun bagtung, den er meget bagtung, jeg har monteret en 30 ccm. 2takt benziner og har lagt 2x5 c-celler til tænding og modtager for at få modellen til at ballancere plus den medfølgende blyklods.

Held og lykke med bygget, kan lægge nogle billeder ind hvis du er interesseret.

Ålänning
2017-02-21, 18:30
Aha, jo skum skulle jag nog kunna lägga in där. Bra tips! Du har rätt, kommer bli lite tunt. Jag ser gärna bilder på ditt bygge.

Det där med balansering verkar knepigt. Jag tänkte inte ha servon i stjärten, de blir längre fram i flyget. Och så vill jag ha en lättare motor, din väger väl 1,1 kg? Kanske flytta fram gubben och sätet lite till.

Vet inte om jag ska ha bensin eller metanol än. Tändsystem och FPV är väl sisådär?

Jag såg att vikten för eldrivning ska hamna runt 6750 gram med LiPo, säte och pilot. Och med bensin runt 7200 gram med säte och pilot. Ska vara stora servon till skeven, men små till sidoroder och höjd. Brukar vara tvärtom.

Undrar hur den kan bli så tung... är inte mycket trä på flyget, servona väger inte mycket (130 gram). Motorn väger väl en del... men ändå. Metallburen med gubbe o allt enligt bilden ovan så väger 2,5 kg, dvs ca 2,7 kg med servon utan motor och vinge samt stabbar. Hur kan det bli 4 kg till?

Har beställt bromsar till huvudlandstället. =)

Ålänning
2017-02-23, 18:38
Har byggt vidare lite och körde nu fast... pappersrören som ska vara i vingarna som man skjuter in aluröret (28,35mm eller va det nu var) in i så var inte med (verkar ha plockats ut före paketet lämnade shopen). Löser det nog genom att använda Monokote-pappersrullar som klädseln kommer på, de har 30 mm innerdiameter. Tar inte så länge få en vinge träklar, sen nästa.

Förändringar...

1. Tänker nog ha flaps på denna som originalet. Så jag ska flytta servoplatsen man ser på bilden nedan längre ut och göra en till för flaps-servot. Är tunn plywood, var hittar man sånt? MBS? Om man ser på det lösa rodret nere på bilden så är det lika brett som nästan 7 "tomrum mellan spryglar". Flapsen verkar vara lika stora som skeven, 50/50. http://www.aerolite103ultralightaircraf ... fly-by.jpg

2. Dessutom borde man väl ha dihedral (V-form) som originalet, max 3 grader per sida ska räcka. Men, hur gör man det om man har ett alu-rör som är rakt som ska in rakt in i vingarna? Det finns inte rum att ändra om i vingarna utan att få en bula på fel ställe, per vinge. Tror ni det går att fara till nån metallfixare med röret och säga att man vill ha 6 graders vinkel på röret i mitten och de kan kapa och MIG-TIG-Svetsa-vad-det-nu-heter och få det att hålla, eller bör man få in en plywood-vinkel in i röret före? Hur skulle ni göra?

3. Ska hitta på nåt sätt att dra kablage för LEDs också. I så fall blir det en vit strobe per ving spets + röd/grön på vingspets. Originalet kanske inte har det, men det är en skoj grej bara. =) Och andra ljus... en vit rakt bak. En röd beacon upptill eller nertill. Landningslampor (det har vissa original), två st, men vet inte var de har dem, har inte kollat desto noggrannare. Dvs navigationsljus (är väl röda+gröna+vita bakåt) + antikollisionljus (strobes och beacon?) samt landningsljus en eller två "strålkastare". Det finns rörstrobes med äkta urladdning för att få blixtrandet, men dessa brukar störa rätt mycket så
det blir nog starka LEDar istället, tror jag. Med tanke på FPV.

4. Washout/Skränkning, ja det var det också. Det har nog säkert originalet också. Det är väl lite sent att göra nu, eller går det? Se bild nedan. Vingarna är ju inte så lätta att rotera och limma på plats. Men det finns säkert nåt sätt? Använda plankningen för att skränka?

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=13043

Halcon
2017-02-23, 20:59
Ang 2x alurör så har jag nån gång vid ett annat bygge gjort en stående, v-formad ply-bit som sticker in i båda rören.
Vet inte om du förstår hur jag menar ...?

Klaff verkar vara en bra ide och så har ju originalet det också, liksom V-form.

Ålänning
2017-02-24, 18:12
Vad rekommenderas för skum? Jag tänkte prova nåt nytt och inte använda skumblock som jag skär ut bitar ur. Byggskum i små flaskor? Finns det? Länge sen jag använt sånt, till annat.

Ply-V skulle ju funka bra. Antagligen så du menar. Alltså en plywood-bit som är lika lång som aluröret, men V-formad och sticker in den istället. Ska prova först fara och se om det går att få alu-röret snävt böjt eller kapat och vinklat. Måste gå att dela vingen bara.

Jag använde två st TopFlite-klädselrullar till att göra nya papp-rör. Skar upp ena röret längs med (de är större) och lät det överlappa sig själv, limmade. Sen skar jag upp andra röret och trädde på det så det överlappade vidare. Limmade med tunn CA så det smög sig bra in mellan. Kapade i två delar och filade ändorna så det blir lättare få in röret. Blir riiiktigt bra! Och lätt. Håller på fäster första röret nu.

Flyvetossen
2017-02-25, 15:14
Hej.

Jeg brugte PU-byggeskum i flasker, gør endelig ikke det med begge sider beplanket. Skummet trykker meget for hårdt, selv om jeg havde lagt vingerne sammen og spændt krysdfiner over de krumme overflader. Jeg måtte skrælle beplankningen af og slibe skummet ned i højde med vingeribberne, derefter lagde jeg 2mm. beplankning på.
Buk ikke vingerøret, så får du problemer med alustængerne der går fra alu firkantprofilet, der ligger i vingebagkanten, ud til halen, disse to rør bliver for korte, så halen får en forkert vinkel. Øjeboltenes klodser i vingen skal også flyttes for at passe til stræberne, hvis du bukker vingerøret.
Tillader mig lige at genbruge dit eget billede.
61859
Der findes noget blåt/lyserødt skum i handelen som er rimeligt trykfast, kan ikke lige huske hvad det hedder.
Ellers kan du lægge PU-skum i mellem ribberne når den ene side er beplanket, når skummet er tørt rettes det af og sidste side beplankes.

Ålänning
2017-03-25, 16:17
Har varit en hel del jobb och andra RC-projekt ett tag...

Men nu har jag vinghalvorna klara för byggskum eller fogskum, vad det nu heter. Det blev Casco Vinterskum och det är säkert inte det bästa, men det tål alla temperaturer i alla fall, som en lite större sprayflaska. Verkar vara det farligaste och giftigaste som går att få tag på efter cyanid och kemiska vapen om man läser anvisningen. Jösses! Jag trodde det var ett harmlöst skum. Giftigt hur man än gör, till och med om man tänker på det, tror jag. Hur svårt kan det vara att göra byggskum? Man måste ha skyddshandskar + skyddskläder + ögonskydd vid användning (gärna mask med gasfilter om dålig ventilation). 0,7 liter som flaskan är ger 40 liter skum. Handskarna klarar 5 minuter sen måste de slängas. Ska fylla de fyra främre utrymmena framför papprören närmast basen. Och resten lär jag väl spruta i en hög så jag kan skära ut i framtiden. Flaskan va billig, 10-12 € eller nåt sånt.

Ska sen plankas, men före plankningen ska jag klura ut om det går att skränka i nuläget (ni vet säkert?) och så va det det där med V-formen... Röret kan lösa sig, eller "röret". De där bakre rören som fästs i den där alu-balken.. det borde ju gå att flytta hålen? Har även gjort klart för flaps-servon. Vingspetsarna (ca 20 till) ska dit också.

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=13078

Flyvetossen
2019-01-24, 22:53
Hejsan.

Er dit byggeri gået i stå, eller har du opgivet det?
Min er klar til at komme i luften.

6733767338

Ålänning
2019-01-25, 21:06
Hej, oj, jag skulle fylla skum i vingarna, köpte skum, läste bruksanvisningen, sanslöst livsfarliga grejer det där, blev inte skum, hamnade i ett förråd i väntan på att jag skulle bli av med lite flyg jag inte behövde längre. Nu är Aerosporten synlig i alla fall. ;-) Bara jag får undan lite andra RC-projekt jag bygger åt en annan så blir borden lite mer lediga. Ska bli kul få detta flyg klart nån gång, skalalikt är tanken. Minns att jag köpte hjulbromsar och fick hem klädseln, tror det var en massa vitt, lite orange och sen blir det svarta detaljer. Nån ....tex-klädsel.

Flyvetossen
2019-01-25, 23:54
Pas lige på skumflaskerne, måske der står sidste lager dato på dem, visse skum produkter kan blive for gamle, så udebliver skum effekten.

Ålänning
2019-01-26, 08:43
Det är sant, ska kolla upp och se om jag får skummet fixat.
Bilder på ditt bygge? Flugit? Vilken motor vart det? Och hur löste du CG? den är rätt baktung.

Flyvetossen
2019-01-26, 09:20
Jeg har desværre ikke nogen billeder af byggeriet, kun af den færdige model. :concern:
Den har ikke været i luften, venter til sommer. :proud:
Jeg har sat en 25ccm. Turnigy benziner fra HobbyKing på.:proud: Så det bliver lidt spændende om den er stor nok. :worked_till_5am:
CG, jo det var lidt tricky, jeg lavede 2 batteripakker på hver 5 NIMH c-celler 5000 mAH og lidt bly så den blev lidt næsetung.:icon_pidu: Hellere lidt store batterier frem for dødvægt. :proud:
673486734967350

Ålänning
2019-01-26, 18:19
Ser ju bra ut! =)
Jag funderade på flytta servona från stjärten långt fram, så mycket mer kan man väl inte göra utan att lägga extravikt framtill.
Har du byggt in wash out eller V-format vingarna eller gjort något för att få ner hastigheten?

Flyvetossen
2019-01-26, 22:23
Hvis du flytter servoerne fra halen fremad, så spares der noget vægt i næsen, men så ville jeg lave wiretræk pull/push, så spares vægten af kabler/pianotråd/kabelstyr
Der er ikke bygget wash out eller V-form i vingen, V-form kan ikke anvendes så passer firkant røret ikke med vingebagkanten og de fire øverste rør der går fra firkant røret til halebom og finne bliver for korte, så haleplanet får en forkert indfalds vinkel.
Jeg tror ikke der bliver problemer med hastigheden, det bliver ren hygge/morfar flyvning.