handdator

Visa fullständig version : Returkostnad till T9HobbySport?



pernstig
2017-02-20, 15:38
Jag ska skicka två FrSky S8R mottagare som saknar gul och blå LED i retur till T9 i UK. Vem betalar returfrakten? I Sverige betalar ju säljaren när varan är felaktig men vad gäller UK/EU?
Och är det för övrigt någon på detta forum som har bra eller dålig erfarenhet av T9?

freddan_6
2017-02-20, 16:44
Citat från konsumenteuropa som rimligen borde ha rätt
http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/e-handel/E-handel-inom-EU/angerratt-inom-eu/

När du ångrar ett köp ska du skicka tillbaka varan till säljaren inom 14 dagar. Du får oftast betala returfrakten, men säljaren måste ha informerat om detta innan. Du bestämmer själv hur du skickar tillbaka varan. Men tänk på att du ansvarar för varan ända tills den är tillbaka hos säljaren. Be om kvitto på posten att du skickat brevet och spara en kopia av ditt brev som bevis. Du kan även skicka en rekommenderad försändelse för att ha möjlighet att spåra den.

McRegor
2017-02-20, 16:51
Fast i detta fall var det ju fel i varan och då borde rimligen säljaren stå för frakten kan man tycka...
Roger

Michael
2017-02-20, 17:46
Jag ska skicka två FrSky S8R mottagare som saknar gul och blå LED i retur till T9 i UK. Vem betalar returfrakten? I Sverige betalar ju säljaren när varan är felaktig men vad gäller UK/EU?
Och är det för övrigt någon på detta forum som har bra eller dålig erfarenhet av T9?

Varför inte göra som T9 själva skriver i sina Terms & Conditions så att de får en chans att hjälpa dig:

Faulty Goods
If there is a problem with the goods, please contact us as soon as possible by e-mail at info@t9hobbysport.com or by telephone on 07957 190845, and we will do all we can to resolve the problem. Your statutory rights are unaffected.

Vad gäller frågan om returfrakten så finns hyfsat färsk information här:
https://forum.konsumenteuropa.se/org/konsument-europa/d/trasig-vara-vem-betalar-returfrakt/

pernstig
2017-02-20, 18:24
Varför inte göra som T9 själva skriver i sina Terms & Conditions så att de får en chans att hjälpa dig:

Faulty Goods
If there is a problem with the goods, please contact us as soon as possible by e-mail at info@t9hobbysport.com or by telephone on 07957 190845, and we will do all we can to resolve the problem. Your statutory rights are unaffected.

Vad gäller frågan om returfrakten så finns hyfsat färsk information här:
https://forum.konsumenteuropa.se/org/konsument-europa/d/trasig-vara-vem-betalar-returfrakt/


Självklart har jag kontaktat T9. Efter flera mail fram och tillbaka vet jag fortfarande inte vad som gäller. Kanske har jag uttryckt mig alltför diplomatiskt men nu ska jag studera konsumenteuropa och sedan bli väldigt tydlig mot T9.

LIP
2017-02-20, 18:46
Om du har betalat via PayPal så tror jag att PayPal betalar återfrakten, jag har själv utnytjat den möjligheten och det fungerade bra.

LarsBrinck
2017-02-21, 14:35
Maila dom och fråga. Har bara godacerfarenheter av dom. Svarar fort och vet. Returnerade en x4r som la av efter över ett år. Fick en ny utan tjafs. Handlar allt mitt Taranisgodis där.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

pernstig
2017-02-21, 14:57
Maila dom och fråga. Har bara godacerfarenheter av dom. Svarar fort och vet. Returnerade en x4r som la av efter över ett år. Fick en ny utan tjafs. Handlar allt mitt Taranisgodis där.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Låter bra, hur löste han problemet med kostnadsfri returfrakt?

henke2
2017-02-21, 19:05
Jag har tvingat hobbyking att ta tillbaka en vara, samt ge tillbaka frakten åt bägge hållen. Det är en historia i sig som jag delar med mig av en annan gång.

LarsBrinck
2017-02-21, 21:17
Låter bra, hur löste han problemet med kostnadsfri returfrakt?

Jag gjorde ingen grej av det. Skicka 5g rx till UK kostar ju inte skjortan så jag betalade nog själv returfrakten. Min rx var ju dessutom över ett år gammal så jag var glad över att få en ny mot 20:- i porto.

Det är ju annorlunda när varan är defekt vid leverans. Men som sagt, maila honom och förklara problemet. Jag har världens mailsnurr med honom (Richard Bago) just nu angående väntelistor och de här försenade M9-gimbals mm och jag upplever honom som väldigt seriös och service-minded.