handdator

Visa fullständig version : Sbus och pwm samtidigt



Corpze
2017-02-21, 08:31
Någon här som kör Sbus och pwm samtidigt på nåt bygge?
Kör sbus till min Naza och tänkte köra pwm till navigationsljus samt landningsställ.


Radion är en Radiolink AT9S och mottagaren en RD9S


Navigationsljusen funkar som de ska via pwm tillsammans med nazan i sbus. Men landningsställen vill inte röra på sig.


Är det bara signal som funkar via pwm samtidigt och inte några större laster? Landningsställen skall ligga på ca 43mA


Mvh

SniffSwe
2017-02-21, 09:33
Hur matas mottagaren med ström? Det är det som avgör hur mycket last du kan lägga på den.

Corpze
2017-02-21, 09:35
Det är bara sbus-kabeln från nazan inkopplad - det kanske inte räcker? Den kanske inte ger någon ström alls mer än att det räcker för att driva mottagaren?

SniffSwe
2017-02-21, 10:15
Det kan vara så, om man inte har en lite kraftigare UBEC eller liknande så ska man helst undvika att driva för mycket utrustning som servon och liknande från mottagaren :)

Corpze
2017-02-21, 10:41
Kan man med en ubec ta in ström på vilken kanal som helst på mottagaren? (Antar att man måste "offra" en kanal då?)

McRegor
2017-02-21, 11:39
Y-kabel gör väl att du slipper offra nåt...
Sen kanske du inte skall mata mottagaren ifrån flera håll samtidigt - det brukar sällan vara optimalt.
Kan du inte ta ur Sbus-anslutningen och mata in ström från annat håll den vägen för att se om det fungerar då ?
Roger

Corpze
2017-02-22, 06:42
Nu förstår jag inte riktigt hus du menar.
jag måste mata med ström, Sbus räcker tydligen inte enligt flera som kör sbus och pwm samtidigt. Men om jag inte har i sbuskabeln blir det svårt att köra quaden. Eller menar du som test?

SniffSwe
2017-02-22, 10:12
Roger menar sannolikt att du ska testa det för att se om det fungerar då. Om det funkar så vet du sedan att det är matningen i SBUS:en som är för klen.
Om du sedan ska mata det från UBEC eller liknande så måste du vidta åtgärder för att inte mata från två källor, samt att du inte matar med för hög spänning någonstans. Jag vet att vissa FlightControllers är specade för Max 5,1 V och om du då matar mottagaren med 6 V UBEC så kanske inte FC:n tål det. Men det varierar så du måste läsa på om just dina prylar.

Corpze
2017-02-22, 10:21
Ok, tack för förklaringen, misstänkte att det va så som du förklarade.
ett annat tips jag fick var att klippa +5v kabeln i sbus-kabeln då Nazan har extern strömmatning, vad tror ni om det?
nu har jag beställt Hobbywings 5/6v Ubec från Rcflight iaf.

SniffSwe
2017-02-22, 10:26
Ja att klippa kabeln är en åtgärd som kan funka. Ibland kan man istället mata FC:n från mottagaren, men jag har ingen koll på Naza så jag vet inte vad som är lämpligt :)

McRegor
2017-02-22, 10:46
Jo - tanken var att göra en test först med annan strömkälla via Sbus-kontakten på mottagaren så att du skulle kunna verifiera att landningsställen fungerar via pwm.
Roger

Corpze
2017-02-22, 11:31
De funkar fint med en spektrum AR6200 mottagare iaf, den kör pwm tror jag.

McRegor
2017-02-22, 11:47
Fast hur allt fungerar med en Spektrum-mottagare är ju rätt ointressant när det är en Radiolink-mottagare du har problem med så det är den mottagaren du måste testa med. Anslut nån form av lämplig spänningskälla (5 V) till Sbus-kontakten och testa sen med navigationsljusen och ställen anslutna.
Roger

Corpze
2017-02-22, 13:14
Ja det förstår jag :) men jag kollade med den så att ställen fungerar som de ska.
Jag kommer att testa så fort jag får min Ubec :)

McRegor
2017-02-22, 13:56
Har du t ex inget fartreglage med BEC liggandes - i så fall kan du ju driva mottagaren med detta om du vill testa direkt.
Nåja - beställde du ifrån RC Flight igår så kanske det ligger i brevlådan idag...:)
Roger

Corpze
2017-02-22, 14:01
Nej tyvärr köra jag utan bec, beställde från rcflight idag, så kanske imorn med lite tur :)

Corpze
2017-02-23, 19:29
Ok, nu är en Ubec inkopplad till min R9DS, så nu har jag ström så det räcker.
Men inte fick jag igång landningsställen för det :-(
Jag har de kopplade med en Y-kabel till ch9 i sbusmode på mottagaren och i Radion har jag switch D mappad till ch9
Helt dött.

jag provade att koppla ena stället direkt utan Y-kabel men det gick inte heller, jag provade att vända på signal/jord ifall jag kopplat fel, men icke...
Vad gör jag för fel?

SniffSwe
2017-02-23, 21:35
Du kan inte använda kanal 9 till landningstället om kanal 9 är konfigurerad att vara SBUS-port. Du kör SBUS till din NAZA så du måste sätta landningstället på en annan kanal. Förslagsvis kanal 8 :)

Edit: Nu tror jag att jag förstår din original-fråga. Svaret är, nej man kan inte köra SBUS och PWM samtidigt på samma kanal. Däremot kan du köra SBUS på en kanal, i ditt fall 9, och PWM på övriga kanaler.

Corpze
2017-02-23, 21:59
Har testat lite mer...
kanal 8,9 och 10 fungerar fint via PWM samtidigt som sbus pratar med Nazan, testade nyss med mina navigations-ljus.
det spelar heller ingen roll om jag kör mottagaren i sbus eller pwm-läge, ställen fungerar inte ändå.
så, det enda jag har kvar att utesluta är att dra 5v direkt till servomotorerna i ställen och enbart skicka signal från mottagaren. För när jag testat ikväll så verkar radion och mottagaren fungera hur fint som helst med min led-controller...
frågan är, hur Matar man +5v lämpligast till motorerna?

SniffSwe
2017-02-23, 22:07
Sätter du servokontakten åt rätt håll? Kan du visa en bild på hur du har kopplat?

Du borde inte koppla mer nu utan börja mäta istället. Mät vad du har för spänning vid landningställen.

Corpze
2017-02-23, 22:40
Japp, jag har testat att vända på kontakten också, men visste redan innan att den var rätt isatt, ingen skillnad mao.
jag skall mäta upp när jag har lite mer tid :)

Corpze
2017-02-24, 08:16
Testade med polarens Spektrum Dx6i och körde ström från ubecen in i den och kopplade in ställen, de funkade inte där heller nu.
Jag råkade koppla strömmatningen till Nazan fel för två veckor sedan, FC, mottagare och alla annan elektronik klarade sig, men kanske tog ställen stryk? Är de känsliga för fel polaritet? :stupido2:

Får nog ta och riva isär allt och testa var för sig...
Precis när man fått ihop allt...

SniffSwe
2017-02-24, 09:21
Vad är det för ställ? Kan du skicka en länk?

Corpze
2017-02-24, 11:38
Det är två st sådana här;
https://hobbyking.com/en_us/tarot-small-electric-retractable-landing-gear-group-set.html/?___store=en_us

SniffSwe
2017-02-24, 12:27
Beror lite på hur du kopplade strömmaningen fel, det kan absolut skada elektroniken. Dock brukar en servokontakt som vänds fel inte orsaka problem, men om du råkat sätta + på fel ställe så kan det gå sönder saker.

Om du hade ställen ihopkopplade med Y-kabel när du kopplade fel och båda ställen slutade fungera då så är dom nog trasiga :/

Corpze
2017-03-09, 07:39
Kan bekräfta att mina servon blev förstörda när jag kopplade fel på strömmodulen till min Naza FC.
Således gick den felaktiga ström genom strömmodulen, genom Naza'n, genom min radiomottagare och ut till mina två landningsställservon. Inget har tagit stryk förutom servomotorerna.
Kan någon förklara hur?
Hursomhelst så fungerar det fint än så länge. Det som är kvar är att montera dem samt koppla ihop dem med Y-kabel.

SniffSwe
2017-03-09, 10:01
Förmodligen för att de andra prylarna har back-dioder och opto-kopplare på portarna som skydd(mer påkostad elektronik har oftast det) och vissa komponenter tål helt enkelt backström. Sen om man kopplar + och - tvärt om på tex. en mottagare så går strömmen inte nödvändigtvis igenom mottagaren eftersom den har i princip en +skena och en -skena så strömmen skickas bara vidare oavsett hur man kopplar.