handdator

Visa fullständig version : Lim för spant i glasfiberkropp



Maroz
2017-02-22, 06:17
Någon som har tips på bra lim för att limma spant i glasfiberkropp?
Testat med epoxy men det lossnar om man böjer ytan.

Kroppen ser ovanligt gul ut, finns det tillverkare som gjuter i polyester?
/Martin

Thomas
2017-02-22, 06:48
Slipa lätt först, sen PU-lim!
Borde funka...

LIP
2017-02-22, 07:57
Borde funka med gjutepoxy men du bör blanda in typ microballonger så att den blir trögflytande samt att du måste slipa/matta ytan så att du får grepp i glasfibern. Beroende på hur kroppen är gjuten kan det vara en parafinlösning på ytan som försämrar vidhäftning. Det märker du om ytan känns fet.

bem
2017-02-22, 08:52
Hej,

Casco Strong Epoxy Professional (långsamhärdande 24 tim epoxy) och lite West System 403 Microfibres som är en bomullsfiber (så epoxylimmet inte rinner och fyller ut bra) skulle jag nog satsa på. Dock viktigt att rugga upp med sandpapper och torka rent med aceton i flygplanskroppen innan du limmar spanten.
Hysol (finns vit och ofärgad) kan vara nåt att kika på också, används ofta av RC jet folket när de limmar spant i jetkärrorna. Det finns lite olika nr på Hysol men jag tror 9462 el 9466 är det som används mest. Finns även mer snabbhärdande hysol.

/Bo

Matsa
2017-02-22, 14:06
Denna funkar fint:
https://www.bauhaus.se/monteringslim-pl200.html?gclid=CjwKEAiAirXFBRCQyvL279Tnx1ESJAB-G-QvdS5crRbdaV448FwgNKWBl0Gi0uU9atHQopRgweg2zhoCgb3w _wcB

Matsa...

Fyhren
2017-02-22, 14:23
Hej

Jag använder JB Weld eller BVM Aeropoxy BVM 9566 eller Hysol. Alla är mycket sega och sitter där man sätter det, rinner inte.
Dessutom har man lång tid att arbeta, och inte färdighärdat förrän efter ca 24 tim. Dock rätt dyra.

PU lim sväller upp och blir inte så snygg fog och måste slipas om man vill snygga till efteråt vilket ju oftast inte är möjligt eller bra med slipmaskin på trånga ställen om man slinter. Dessutom väldigt kladdigt, och rinner en del.

Hej
PF

Zazzu
2017-02-22, 19:22
Hej.
Som sagts slipa och tvätta med aceton. Vill man göra epoxyn segare mer trögflytande hjälper det så där med microballonger. Använd istället Tixotroperingsmedel. Thixotropic agent finns i varje välsorterat hobbyrum :sarcastic:
61808

/Ulf

Cometen
2017-02-22, 20:35
Var köper man Thixotropic agent och West System 403 Microfibres
Nisse

Daniel L
2017-02-22, 21:08
Här har ni allt som en hobby kletare kan behöva.
http://shop1.r-g.de/en/list/Fillers

JB
2017-02-23, 08:08
Torka INTE av ytan alls efter ni har slipat den, ni kommer då att stänga den den öppna epoxykedjan och risken att ni smutsar ner ytan är väldig stor, och de flesta aceton och lösningsmedel lämnar rester efter sig som gör att epoxyn inte fäster till 100%.
Alltså, slipa, blås rent med rent luft, limma. Och jag rekommenderar Hysol alla dagar i veckan.

/Jonas

Maroz
2017-02-23, 11:15
Tack för alla tips!

Thixotropic har jag tyvärr inte så jag kan inte räkna in mig som välsorterad :)
Har stött på det förr men trode det bara gjorde epoxyn "orinnig" innan härdning, visste inte att epoxyn blev flexibel även efter härdning så det får jag se till att skaffa som bra att ha.

Har sökt på Hylsol men hittar inget, söker jag däremot på numrena nämnda så landar jag hos loctite. Är hylsol gammalt begrepp/fabrikat övertaget av loctite? Och vilket nummer är mest lämpligt i så fall?

/Martin

bem
2017-02-23, 15:08
Hej
Kika på Autopartner och HAB hemsidorna, jag har sett Hysol där. Sök på ordet Hysol på deras sidor.
9466 skall nog funka.

/Bo

Zazzu
2017-02-24, 17:42
Hej.
Jag har köpt min Thixotropic agent på Lindinger. Där finns mycket bra som Epoxy, pumpar till epoxyn, väv, peelply och glasspinnar att röra med. När man köper väv därifrån kommer de på rulle så man slipper tråkiga veck.
/Ulf

NitroVein
2017-02-25, 09:07
Ett annat tips här, dom har lite allt möjligt. :)
http://www.carbix.se/

Maroz
2017-02-25, 11:21
Tack för tipsen.

Hjälper min far med ett bygge och det lutar nog åt hylsol.

Om det blir tixotroperingsmedel så blir det nog från Carbix.
De har som sagt det mesta och jag har handlat från dem för.
Lindinger har jag också testat men haft problem med att de inte skickar lipo eller vissa kemprylar.
Bla. epoxy.

/Martin