handdator

Visa fullständig version : Min första fpv-tur med Tundran:)



JonasH
2017-02-23, 20:00
Här är mina första staplande steg i såväl fpv-flygning som filmklippare:) Har dock tjuvtränat lite fpv-flygning med en liten Combat Wing innan.

Jag lovar att gå hårdare åt med klippsaxen i nästa video.


https://youtu.be/deE1gSxh-J4

JonasH
2017-02-23, 20:13
Vtx:en är en Eachine ET526 och inget annat:)

Balcke
2017-02-23, 20:34
Grymt.

//R

Bj
2017-02-23, 21:33
Såg riktigt bra ut det där, sen såg det ut till att det gick ganska bra med sista landningen också utan några större skador.

JonasH
2017-02-24, 00:55
Inga skador i kraschen som tur var:)
Angående kraschen så tjöt sändaren och man hör att planet tjuter lite också så jag tror att det var radiolänken som gav upp. Ska titta över antennplaceringarna och kanske flytta på vtx:en.

Den har rätt så mycket elektronik i sig då den även har ett telemetripaket från LemonRX.

SniffSwe
2017-02-24, 09:27
Det verkar lite konstigt att du tappade radiolänken där när det gick så bra överallt i övrigt. Vad har du för sändare och mottagare?

JonasH
2017-02-24, 12:53
Det verkar lite konstigt att du tappade radiolänken där när det gick så bra överallt i övrigt. Vad har du för sändare och mottagare?

Ja, det var konstigt. Jag har en helt ny Spektrum DX8. Mottagaren jag använder är en LemonRX med satellitantenn och stabilisering.
Jag hittade en uppdatering till sändaren och har nu uppdaterat den.

Jag flög med en likadan mottagare men utan satellit på den lilla combat vingen och tappade då också signalen flera gånger (men inte videosignalen). Jag kopplade då in satellitantennen till den också och då blev det bra.

Men vtx:en funkar kanon och den går att ställa en på 25-200-600mA tror jag men jag har bara flugit med 25mA och det funkar riktigt bra.

SniffSwe
2017-02-24, 14:34
Hmmm, har du gjort räckviddstest, det finns väll någon sådan funktion i Spektrum. En kompis hade problem med en Futaba med kort räckvidd och det var hans antenn på sändaren som var problemet.

Piper din DX8 eller nått när man startar den? Om inte så kanske du har glapp i batteriet eller något liknande så den startar om utan att du märker det.

Masv
2017-02-24, 16:22
Kikås tippen?



Skickat från min iPhone med Tapatalk

JonasH
2017-02-24, 16:24
Kikås tippen?



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Stämmer bra.

JonasH
2017-02-24, 16:27
Har inte gjort räckviddstest. Gör det nästa gång jag åker till fältet och ska då testa med och utan vtx:en igång.

Pipet var inte ngt uppstartspip, mer som ett ihållande tjut.

Masv
2017-02-24, 16:38
Får nog ta mig dit någon dag och flyga lite fpv helikopter


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ålänning
2017-02-24, 18:07
Spektrum har inte så väldans lång räckvidd... knappt kilometern LOS om jag minns rätt. Och är nåt i vägen, som tex en människa :-) så sjunker avståndet. Det var en flygare här som flög 920 meter LOS på öppet fält ca 30 meter upp spikrakt åt ett väderstreck med sin DX8 och sen ramlade quaden rakt ner.

Annars... Låter som batteriet inte orkar leverera, ESCen stänger av motorn om och om igen? Kallt ute? Flygtid?

R_Sjostedt
2017-02-25, 07:56
Tycker inte det ser ut som signalfel, ser mer ut som att ESCn stänger av "lågvolts avstängning", samt aningen framtung. :1dontknow:
Men grymt bra fluget o landat för att va första!!! :thumbup:

JonasH
2017-02-25, 11:40
Tycker inte det ser ut som signalfel, ser mer ut som att ESCn stänger av "lågvolts avstängning", samt aningen framtung. :1dontknow:
Men grymt bra fluget o landat för att va första!!! :thumbup:

Jag flög vidare med samma ack i flera minuter direkt efter "kraschen" så jag är tveksam men det kanske är så. Ska kolla CG också.
Tack för komplimangen också, fpv är riktigt kul:) Ska nog flyga idag då vi har solsken här i Göteborg men utan kamera då sonen har lagt beslag på den och monterat den på sin skidhjälm och åkt till Åre. Hoppas att den (och han:)) kommer tillbaka i ok skick.

Ålänning
2017-02-25, 18:38
Kanske det var brownouts och att mottagaren är inställd på neutrala roder och motor av? Failsafe?

JonasH
2017-02-25, 21:31
Kanske det var brownouts och att mottagaren är inställd på neutrala roder och motor av? Failsafe?

Vad är en brownouts?

Ålänning
2017-02-26, 18:03
Att det kommer en kort eller längre spänningsdipp som gör att mottagaren inte får tillräckligt med ström. Som tex om du flyger fullgas och styr med servona samtidigt som spänningen är låg i acken... då kommer spänningen sjunka för lågt -> mottagaren startar om. Helst ska man ställa in att ESCens cutoff för motorn är högre än mottagarens lägsta drift spänning. Dvs att när motorn börjar tappa orken/stängas av/eller vad du nu har inställt på ESCen... så är det dags landa, före du tappar kontakten eller att ESCen gör en tota cutoff så servon och mottagare stängs av.