handdator

Visa fullständig version : Nybörjare som behöver hjälp och tips



Wean
2017-03-03, 12:44
Har nyss köpt 2st flygplan, det ena är komplett
det andra som är bensindriven behöver jag batteri och sändare till
vad ska jag ha?
/Wean

pgrts
2017-03-03, 13:12
Du får lägga upp foton på grejorna så att man ser motorbeteckningar.
Det finns mycket att välja på.

En dunk soppa av rätt blandning.
Kanske en handpump för att få soppan från dunken till tanken.
Om det är glödstift och inte bensin så behövs det en glödare av något slag.
En "chickenstick" och hjälp av någon som vet hur man startar och ställer in motorn.

Radio beror på din ekonomi och dina förväntningar men mest på om du har en klubb i närheten med någon som kan hjälpa dig med ett speciellt fabrikat. Alla RC-utrustningar är bra så det beror på vad man önskar och hur mycket pengar man vill lägga.

Daniel Ahlin
2017-03-03, 13:47
Om det ena planet är komplett så har du en sändare. Funkar inte den till båda?

LowPass
2017-03-03, 14:09
Bilder och beskrivningar på allt du har så kommer det här forumets medlemmar att ge dig all information du behöver. Bor du nära en klubb är det nog bästa sättet att komma igång.

McRegor
2017-03-03, 14:44
Här finns en ny sändare och mottagare till synnerligen överkomligt pris - http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/52988-Radio-KDS-AT9-Zenmuse-H3-3D-Naza-v2-helt-oanv%C3%A4nda-s%C3%A4ljes-ca-halva-nypriset%21
Roger

Wean
2017-03-03, 15:30
Om det ena planet är komplett så har du en sändare. Funkar inte den till båda?
Det lilla är ett litet nybörjarplan med safe o sånt så inte avancerat som det andra

Wean
2017-03-03, 15:36
61918619196192061921Dla boxermotor på 116cc

LowPass
2017-03-03, 16:21
Stor kärra med stor bensinare alltså. Har ingen egen kunskap mer än att då bör du ha en riktig kvalitetsradio och ackar med mera.

McRegor
2017-03-03, 17:01
Sen verkar det ju sitta en MPX-mottagare i den stora så då kanske en MPX-sändare också är lämplig.
MEN - den stora kärran skall du inte försöka dig på förrän du verkligen lärt dig flyga - och då menar jag inte att du hjälpligt kan flyga en enkel elkärra för en stor och tung bensinkärra är nåt helt annat att flyga.
MPX-sändare till salu här på Rcflyg.se - http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/53031-Multiplex-s%C3%A4ndare-s%C3%A4ljes%21
Roger

Wean
2017-03-03, 17:20
Sen verkar det ju sitta en MPX-mottagare i den stora så då kanske en MPX-sändare också är lämplig.
MEN - den stora kärran skall du inte försöka dig på förrän du verkligen lärt dig flyga - och då menar jag inte att du hjälpligt kan flyga en enkel elkärra för en stor och tung bensinkärra är nåt helt annat att flyga.
MPX-sändare till salu här på Rcflyg.se - http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/53031-Multiplex-s%C3%A4ndare-s%C3%A4ljes%21
Roger
Nä, har förstått det, men tillfället kom så var tvungen"), får väl testa lite med dubbelkommando

Wean
2017-03-03, 17:22
Sen verkar det ju sitta en MPX-mottagare i den stora så då kanske en MPX-sändare också är lämplig.
MEN - den stora kärran skall du inte försöka dig på förrän du verkligen lärt dig flyga - och då menar jag inte att du hjälpligt kan flyga en enkel elkärra för en stor och tung bensinkärra är nåt helt annat att flyga.
MPX-sändare till salu här på Rcflyg.se - http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/53031-Multiplex-s%C3%A4ndare-s%C3%A4ljes%21
Roger
Va är den stora skillnade på de radiorna som är på länken? Kan man köra ett märke på radion och annat på mottagare?

McRegor
2017-03-03, 17:26
Mitt bästa råd är att låta bli den stora kärran helt och hållet i alla fall första året för det är inte bara själva flygningen utan hela hanteringen med en stor förbränningsmotor med de problem och faror en sådan för med sig.
Sen måste du ju ha ett hyfsat stort RC-fält för att kunna flyga den kärran.
Nä - ta några steg med olika kärror innan du försöker dig på den stora.
Vad är det för kärra förresten - även det är viktigt att veta innan man ger alltför omfattande råd.
Roger

pernstig
2017-03-03, 18:23
Va är den stora skillnade på de radiorna som är på länken? Kan man köra ett märke på radion och annat på mottagare?

Nej, man kan som regel inte kombinera mottagare av ett märke med sändare av ett annat sedan vi gått över till 2,4 MHz. Tillverkarna använder nämligen olika protokoll för överföring av information.

Wean
2017-03-03, 20:38
Mitt bästa råd är att låta bli den stora kärran helt och hållet i alla fall första året för det är inte bara själva flygningen utan hela hanteringen med en stor förbränningsmotor med de problem och faror en sådan för med sig.
Sen måste du ju ha ett hyfsat stort RC-fält för att kunna flyga den kärran.
Nä - ta några steg med olika kärror innan du försöker dig på den stora.
Vad är det för kärra förresten - även det är viktigt att veta innan man ger alltför omfattande råd.
Roger

Det är en pilot yak 54


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Wean
2017-03-03, 20:42
Nej, man kan som regel inte kombinera mottagare av ett märke med sändare av ett annat sedan vi gått över till 2,4 MHz. Tillverkarna använder nämligen olika protokoll för överföring av information.

Vilket märke ska man ha? Fördelar/nackdelar med olika märken? Vad ska man leta efter?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Daniel Ahlin
2017-03-03, 21:00
Här finns ett gäng Multiplex sändare till salu.
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/53031-Multiplex-s%C3%A4ndare-s%C3%A4ljes%21

McRegor
2017-03-03, 21:36
Det är en pilot yak 54
Den maskinen kräver sin pilot så spara den ett par år och träna på andra kärror.
Roger
Roger

JonasH
2017-03-03, 22:08
Hej,
Det enklare planet, vad är det för något?
Var i landet bor du? Tänkte på om du bor nära en modellflygklubb..

SniffSwe
2017-03-03, 22:13
Sen behöver man ju inte välja radio utifrån vilken mottagare det satt i ett plan som man köpt. Så skulle jag aldrig göra :) En radio ska man trivas med i många år på många olika plan så välj en som passar dina händer och som du tror att du kommer trivas med. Ofta följer mottagare med radion, annars är det bara att skaffa en mottagare också. Får du prylar över så lägg ut en annons på det :)
Det behöver inte ens bli dyrare då det finns jättefina nya radios för runt 2500:- där mottagare ingår.

Wean
2017-03-03, 22:34
Hej,
Det enklare planet, vad är det för något?
Var i landet bor du? Tänkte på om du bor nära en modellflygklubb..
Det är en horizon e-flit appventis
bor i Mullsjö så Habo är väl närmast

Wean
2017-03-03, 22:37
Va för radio skulle ni lite mer erfarna välja? Och hur många kanaler? Och varför?

McRegor
2017-03-03, 22:50
Till det "enklare" planet följde det väl med en Spektrum-radio eller ?
Är det en E-Flite Apprentice med en spännvidd på 150 cm - i så fall är det en utmärkt kärra att lära sig med.
Visst kan man absolut välja en helt annan radio än den MPX som satt i det dyrare planet men det var ju en synnerligen fin mottagare så varför byta allt ?
Men om det följde med en enklare Spektrum-radio med E-flitekärran så lär dig flyga med den - sen kan du börja fundera över vilken radio du skall ha fortsättningsvis. Det är liksom svårt att lära sig att springa innan man lärt sig att gå...:)
Roger

JonasH
2017-03-03, 23:06
Ja, börja flyg med E-Flitekärran. Den ska vara toppen att flyga med. Men du behöver ett stort fält. En fotbollsplan räcker inte. Och ta hjälp av någon som kan flyga. Annars får du förmodligen en dålig start i hobbyn och då är det lätt att ge upp. Många har Spektrumsändare och kan förmodligen då flyga lärare-elev med dig. Jag känner tyvärr inte till modellflygklubbarna i Småland men det gör säkert andra i detta forum.
Och spara den stora kärran tills du bemästrar E-fliten.

Lycka till!

McRegor
2017-03-03, 23:24
Och spara den stora kärran tills du bemästrar E-fliten.

Lycka till!
Min åsikt är att det inte räcker att kunna bemästra en Apprentice för att kunna flyga en stor Yak med 100 cc-motor. Det är en oerhört stor skillnad både i hanteringen av materialet och hur kärrorna skall och kan flygas. Men Apprentice är helt klart en bra början när man vill prova på en RC-flygkarriär.
Roger

SniffSwe
2017-03-04, 00:40
Skaffa en simulator att träna på så sparar du en del tid och pengar :)

Wean
2017-03-04, 05:19
Min åsikt är att det inte räcker att kunna bemästra en Apprentice för att kunna flyga en stor Yak med 100 cc-motor. Det är en oerhört stor skillnad både i hanteringen av materialet och hur kärrorna skall och kan flygas. Men Apprentice är helt klart en bra början när man vill prova på en RC-flygkarriär.
Roger
nä det tror inte jag heller, va bara ett tillfälle att få köpa dessa två plan riktigt förmånligt som det blev så, en simulator är också redan i bruk")

bem
2017-03-04, 06:55
Det är en pilot yak 54


Det finns olika storlek (spännvidd på vingen) på Pilots "Yak 54" - vilken är det?

73" (26%) = 185 cm
87" (30%) = 221 cm
107" (35%) = 272 cm
121" (37.5%)=307 cm
129" (40%) = 328 cm
148" (46%) = 376 cm
180" (55%) = 457 cm

http://www.pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=61


/Bo

Wean
2017-03-04, 07:19
107"


Skickat från min iPhone med Tapatalk

bem
2017-03-04, 07:38
Här finns ett gäng Multiplex sändare till salu.
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/53031-Multiplex-s%C3%A4ndare-s%C3%A4ljes%21

Wean,
Jag skulle kolla med säljaren om nån av dessa sändare har s k "flygfaser" (kallas även Conditions hos fabrikatet Futaba) då det är en mycket bra funktion som man senare kan ha stor nytta av. Det innebär i korthet att man kan växla mellan helt olika inställningar för modellen beroende på flygfas, manöver eller vad man nu skall till att göra i luften vid en viss tidpunkt.
Man kan t ex ha en flygfas med vissa inställningar för taxi och start, en helt annan för normal flygning, en tredje för landningsfasen, du kan ha en för t ex spinn osv osv. Jag använder flygfaser (Conditions) själv i mina F3A konstflygningsmaskiner och när man väl börjat använda denna funktion och förstår vad man kan göra med den så förstår man vilken bra grej det är.
Du behöver inte flygfaser, vare sig som nybörjare eller senare, men jag lovar att det är användbart och kommer att underlätta senare med med mer avancerade modeller.

Jag vet att Multiplex på senare tid kommit med flygfaser i sina Profi radio (åtminstone i deras mest påkostade) och jag ser att det var en Profi TX12 bland säljarens sändare i länken ovan.

Vad har du för budget för en helt ny (eller bättre beg.) radio?

Jag amvänder Futaba själv och det är ett beprövat fabrikat som har varit med sen hedenhös.
T ex bland de större fabrikaten Spektrum, Multiplex, Jeti, Graupner, Futaba - nån av deras "mellanklassare" kan du nog kika på om du hittar nån som ligger inom din budget.

Vilken sändare följde med din E-flite Apprentice modell?

Själv förespråkar jag mer en trappstegsliknande inlärning och även vid modellval, radio osv. Ta mindre steg och ha mindre delmål. Börja med lite enklare saker och gå stegvis mot mer avancerat.
När du lärt dig behärska din Apprentice nybörjarkärra ordentligt bör du skaffa en lite mer avancerad modell, gärna en kraschtålig och enkelt att reparera foam/EPP modell, med skevroder. Och så låter du funktion gå före utseende i början så du inte är för petig med lagningar att det skall se perfekt ut, det viktiga är att det är hållbart och att grejerna fungerar(säkert). Och ta hjälp av erfarna när du skall lära dig flyga med nybörjarplanet och senare med mer avancerad modeller, det sparar du tid och pengar på.

Jag började flyga RC på 1970-talet (1973) och när jag drar mig till minnes hade jag 3 modeller (från högvingad nybörjarmodell till lågvingad skevrodermodell) innan jag flög en s k "mulikärra" som vi kallade de mest avancerade på den tiden, det var en Mach 1 F3A kärra med en 10 cc motor. Först hade jag en Taxi (5 cc motor) högvingad nybörjarmodell, sen en Cessna högvingad skevrodermodell (7,5 cc motor), sen en Fly-Boy lågvingad skevrodermodell (10 cc motor). Hade en enklare Robbe(Futaba) 4 kanalare i de första två modellerna och sen köpte jag en mer avancerad amerikansk radio (EK logictrol) 7 kanalare till de lågvingade modellerna (och den radion hade jag i många år därefter). Men i dag är det Futaba jag använder (14MZ heter sändaren men är sen många år ute ur sortimentet, det blir 10 år i år som jag använder denna sändare och fortfarande har den fler funktioner än jag behöver och kvalitet så den har kunnat hänga med än).
Så jag, och de flesta, tragglade sig igenom ganska många modeller förr innan vi var redo för de mer avancerad lågvingade konstflygmodellerna på den tiden.
Idag kan man nog gå snabbare fram då dubbelkommando är mer utbrett och även simulatorer kan ge bra träning (men enl min erfarenhet kan simulator aldrig helt ersätta inlärning in real life).
Och glöm ej bort att man kan ju senare bygga sina modeller från byggsats, ritning eller helt efter eget huvud. Det kan vara lätt att tro att allt nuförtiden skall vara färdigbyggt från fabrik. Gillar du bygga är det kul vintersyssla.

Lycka till och välkommen till hobbyn.
/Bo

Ålänning
2017-03-04, 07:49
Futaba.

Apprentice flyger väl så gott som själv nästan med sina max-vinklar åt olika håll, inget man lär sig flyga med, bara svänga, så att säga. Men en väldigt bra nybörjarmodell för att komma över tröskeln. Den har olika flyglägen så du kan testa switcha om till annat mer avancerat läge och sen switcha tillbaks när du blir skakis eller nåt börjar gå åt skogen. När du kan starta, flyga, landa Apprentice utan hjälpmedel, då är du redo för nästa modell. Och det är inte på långa vägar ett 100cc-bensinflyg för herrejösses!!! Det är som att gå från Brio Lära-gå-vagn till top fuel dragster... nästan. Men resan dit är hur skoj som helst! :-D

bem
2017-03-04, 08:05
107"



107 tum spännvidd, 272 cm, är en stor modell. Spar den till senare och sätt i kvalitetsprylar i den (om det inte redan sitter det i den). Ta hälp av någon erfaren flygare som har stora bensinmodeller liknande din Yak 54 och be att få råd om servon osv samt senare inspektera det du monterar så allt ser bra och säkert ut.

Följde det med motor? Om ja vilket fabrikat och modellbeteckning?

Bereoende på dina mål kanske det kan vara realistikst att du kan åtminstone prova på din Yak 54 senare till sommaren om du ligger i idogt med träning på din Apprentice och därefter en större lågvingad skervrodermodell. Men du bör behärska flygningens konst ganska rejält innan du bör flyga en så stor Yak 54 helt på egen hand senare.
Mer realistiskt kanske kan vara att först nästa sommar ge din stora Yak 54 luftdopet.
Det är stora grejer med mycket rörelseenergi så man måste kunna flyga säkert innan man tar upp nåt sådant i luften själv. Tips är väl att åka till ett litet större gräsfält, en fullskalaflygplats med lite trafik, de första flygningarna med den stora Yak 54 senare så du har bra med landningsyta i början.

/Bo

Wean
2017-03-04, 08:07
Wean,
Jag skulle kolla med säljaren om nån av dessa sändare har s k "flygfaser" (kallas även Conditions hos fabrikatet Futaba) då det är en mycket bra funktion som man senare kan ha stor nytta av. Det innebär i korthet att man kan växla mellan helt olika inställningar för modellen beroende på flygfas, manöver eller vad man nu skall till att göra i luften vid en viss tidpunkt.
Man kan t ex ha en flygfas med vissa inställningar för taxi och start, en helt annan för normal flygning, en tredje för landningsfasen, du kan ha en för t ex spinn osv osv. Jag använder flygfaser (Conditions) själv i mina F3A konstflygningsmaskiner och när man väl börjat använda denna funktion och förstår vad man kan göra med den så förstår man vilken bra grej det är.
Du behöver inte flygfaser, vare sig som nybörjare eller senare, men jag lovar att det är användbart och kommer att underlätta senare med med mer avancerade modeller.

Jag vet att Multiplex på senare tid kommit med flygfaser i sina Profi radio (åtminstone i deras mest påkostade) och jag ser att det var en Profi TX12 bland säljarens sändare i länken ovan.

Vad har du för budget för en helt ny (eller bättre beg.) radio?

Jag amvänder Futaba själv och det är ett beprövat fabrikat som har varit med sen hedenhös.
T ex bland de större fabrikaten Spektrum, Multiplex, Jeti, Graupner, Futaba - nån av deras "mellanklassare" kan du nog kika på om du hittar nån som ligger inom din budget.

Vilken sändare följde med din E-flite Apprentice modell?

Själv förespråkar jag mer en trappstegsliknande inlärning och även vid modellval, radio osv. Ta mindre steg och ha mindre delmål. Börja med lite enklare saker och gå stegvis mot mer avancerat.
När du lärt dig behärska din Apprentice nybörjarkärra ordentligt bör du skaffa en lite mer avancerad modell, gärna en kraschtålig och enkelt att reparera foam/EPP modell, med skevroder. Och så låter du funktion gå före utseende i början så du inte är för petig med lagningar att det skall se perfekt ut, det viktiga är att det är hållbart och att grejerna fungerar(säkert). Och ta hjälp av erfarna när du skall lära dig flyga med nybörjarplanet och senare med mer avancerad modeller, det sparar du tid och pengar på.

Jag började flyga RC på 1970-talet (1973) och när jag drar mig till minnes hade jag 4 modeller (från högvingad nybörjarmodell till lågvingad skevrodermodell) innan jag flög en s k "mulikärra" som vi kallade de mest avancerade på den tiden, det var en Mach 1 F3A kärra med en 10 cc motor. Så jag, och de flesta, tragglade sig igenom ganska många modeller innan vi var redo för de mest avancerad modellerna på den tiden.
Idag kan man nog gå snabbare fram då dubbelkommando är mer utbrett och även simulatorer kan ge bra träning (men enl min erfarenhet kan simulator aldrig helt ersätta inlärning in real life).
Och glöm ej bort att man kan ju senare bygga sin modeller från byggsats, ritning eller helt efter eget huvud. Det kan vara lätt att tro att allt nuförtiden skall vara färdigbyggt från fabrik. Gillar du bygga är det kul vintersyssla.

Lycka till och välkommen till hobbyn.
/Bo

Tack för mycket information[emoji2] radio kan väl lägga runt 5000 klassen, ser helst bättre begagnad då man kan få mycket för pengarna, möjligt vis futaba då en jag vet använder sig av det så möjligheten för dubbelkommando kanske finns, skickar med en bild på medföljande radio, så enkelt förklarat är conditions att radion förprogrammerat att planet ska uppföra sig på ett speciellt sätt för att underlätta en speciell manöver? Är det bara radion som styr conditions eller är det mottagaren med?
Vill även veta vad jag måste ha för batteri till tändning och hur batterierna ska laddas.
Även om jag inte kan flyga med yaken så vill jag att det ska vara startklart, vet inte vad kontakten till batterierna heter6192561925



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Wean
2017-03-04, 08:08
Tack för mycket information[emoji2] radio kan väl lägga runt 5000 klassen, ser helst bättre begagnad då man kan få mycket för pengarna, möjligt vis futaba då en jag vet använder sig av det så möjligheten för dubbelkommando kanske finns, skickar med en bild på medföljande radio, så enkelt förklarat är conditions att radion förprogrammerat att planet ska uppföra sig på ett speciellt sätt för att underlätta en speciell manöver? Är det bara radion som styr conditions eller är det mottagaren med?
Vill även veta vad jag måste ha för batteri till tändning och hur batterierna ska laddas.
Även om jag inte kan flyga med yaken så vill jag att det ska vara startklart, vet inte vad kontakten till batterierna heter6192561925



Skickat från min iPhone med Tapatalk

61926



Skickat från min iPhone med Tapatalk

bem
2017-03-04, 09:19
Hej,

Spektrum DXe radion du har till din Apprentice:

https://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdId=SPMR1000

Den funkar förstås genom nybörjarstadiet med din Apprentice och kan nog fungera för en nästa mer avancerad modell också.
DXe radion som har 6 kanaler och kan programmeras via Spektrum appen i mobiltelefon eller Spekrum programmet for PC. Det kan nog funka OK trots att det är lite ovanligt sätt att göra inställningar i radion.
En liten nackdel med sändaren är att den har lösa 1,5 volt alkaline batterier, men ser du bara till att ha koll på dessa så de ej laddas ur för mycket och byter i tid kan det nog funka. Annars är alltid att föredra att sändaren har ett laddbart ackpack (ofta NiMh, LiPo eller Lion nuförtiden). Men du kan använda t ex 2100 mAh laddbara (4 st) NiMh batterier om du vil i den sändaren.
Radion har begränsade möjligheter till inställningar, men det är ju en nybörjarradio så då behövs det sällan att man skall göra några mer avancerade inställningar i radion.

Men frågan är vilken nästa modell efter Apprentice du bör välja och om DXe radion då är lämplig.

Din budget för en ny radio skulle räcka till en ny Spektrum DX8 G2 (gen 2) svart eller en DX9 Black edition, om du skulle vilja fortsätta med Spektrum. Spektrum radio är hyfsat lätta att programmera.
Jag har en enklare äldre Spektrum DX6i jag använt till några inomhusflygplan men throttelspaken funkar inte längre på den så kvaliteten är väl sisådär på den radion och den säljs inte längre.

Om du skall leta begagnad radio så kan det kanske dyka upp nån Futaba 18SZ i framtiden för rimlig peng (men de koster en del idag nya, dubbelt mer än din budget).
http://www.minicars.se/sv/artiklar/t18sz-radio-set-r7008sb-mottagare-fasstest.html
http://www.futabarc.com/systems/futk9510.html
http://www.rc.futaba.co.jp/english/propo/air.html
http://www.ripmax.com/Item.aspx?ItemID=P-CB18SZ/LEU&Category=060-010-110

Du kommer säkert få rekommendationer att kika på FrSky Taranis X9D Plus då det är mycket kapabel radio men knappast för nybörjare. Men den är mycket prisvärd.
http://www.autopartner.se/elektronik/sandare/frsky/frsky-taranis-x9d
http://airmedia.se/produkt/frsky-taranis-x9d-plus-816-kanals-sandare-med-telemetri/

Finns även den nyare Frsky Horus X12S
http://www.autopartner.se/elektronik/sandare/frsky/frsky-horus-x12s
http://airmedia.se/produkt/frsky-x12s-1632-kanalers-sandare/

Och det finns Frsky Taranis X9E:
http://airmedia.se/produkt/frsky-taranis-x9e-16-kanalers-sandare/

Hur det är med serice på Spektrum och Frsky radio (om det ens finns i Sverige) har jag ingen aning om, men i Sverige finns utmärkt service på Futaba om/när man behöver. Kaj Johansson och hans firma RC Service i Västerås som sköter den sen många år.

Ny Graupner MZ-24 Pro (12 kanaler) ligger inom din budget (den har flygfaser). Hobbyborgen i Sverige har sålt Graupner prylar sen urminnes tider så de har lång erfarenhet av detta fabrikat.


/Bo

McRegor
2017-03-04, 09:27
Som jag redan nämnt - kör igång med din Apprentice och använd stabiliseringsfunktionerna i början så slipper du reparera. Men så småningom får du koppla ur dessa för att lära dig flyga "på riktigt".
Som bl a BEM också påpekat så behöver du säkert erfarenhet av ett par maskiner till och eftersom den stora Yak:en har förbränningsmotor så är det nog inte fel att i alla fall en av dessa kärror också har en sån om än betydligt mindre. Det är bra att lära sig grunderna i hur man hanterar sådana innan man drar igång med en såpass stor maskin som din Yak.
Och radiovalet till Yak:en kan du nog avvakta med ett bra tag - din Spektrum fungerar bra till i alla fall din första kärra och med ett litet tillbehör så kan du programmera om den via mobilen och lagra olika modeller där likaså så att du kan flyga flera kärror med radion. Tror inte den har inbyggt modellminne men det kan du av allt att döma komma förbi genom att spara konfigurationen från sändaren till PC eller mobil och den ladda in den när du skall byta modell. Kanske inte det allra enklaste sättet men det skall tydligen gå - https://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdId=SPM1000
Den mottagare som sitter i din Yak är tydligen en sån här - http://www.autopartner.se/elektronik/mottagare-5/multiplex/mottagare-rx-9-dr-pro-m-link
Det är nog en väldigt kompetent mottagare så även om en enda mottagare inte skall styra radiovalet så skulle jag personligen ändå fundera på en MPX-radio. Att tänka på är dock att skall du flyga dubbelkommando så måste sändarna passa ihop vilket brukar vara enklast om båda är av samma märke men även då kan det vara bekymmer om sändarna är av olika generationer så det bör kollas om du har det behovet. Skall du köpa en ny MPX-sändare så kan ju denna vara ett intressant alternativ - http://www.autopartner.se/elektronik/sandare/multiplex/multiplex-cockpit-sx-9-tx-set
Roger
Edit: BEM och jag skrev tydligen delvis samma saker samtidigt...:)

bem
2017-03-04, 09:49
Den Multiplex Cockpit SX9 (9 kanaler) som Roger länkade till är nog en vettig sändare, den har 3 flygfaser för flygplan vilket du säkert kommer att få nytta av senare.
Då får du användning för din fina Multiplexmottagare i Yak 54 också.
Multiplex har väldigt mycket tillbehör till sina radio och mycket telemitrisensorer.
Telemetri betyder att data från planet kan skickas ner till sändaren och presenteras på skärmen och eller via ljud/pip/röst - det är mycket användbart sen kommer du att upptäcka och säkerhetshöjande. Jag använder det själv med min Futaba radio (via en extern telemetribox) och har strömsenor i mina större eldrivna plan så att jag har koll på LiPo drivaccen i planen så jag får larm (i display och via röst samt vibration) vid viss förbrukad mAh och viss låg spänningsnivå.

Service på Multiplex sköts i Sverige genom Orbo (som har funnits sen slutet 1960-talet)
http://www.orbo.se/

/Bo

larsmn
2017-03-04, 09:51
En stark rekommendation är att undvika Spectrum Dxe.

En iof lätt, funktionell och billig radio, vilket de flesta nybörjare söker, men med ett extremt omoget koncept. De värsta barnsjukdommarna är fixade, men den kräver en specialkabel för att koppla ihop med en smartphone eller platta, en mycket dyr kabel till det. Och man måste boota om den när man byter plan. Dxe kommer inte att vara speciellt smart att använda förrän de byter kabeln till en bluetoothkoppling och en app som mer påminner om hanteringen i Dx6/Dx6i, som i princip är samma sändare.

Se efter en begagnad sändare i stället, gärna en med många mottagarleverantörer, som just Dx6/Dx7 (skall vara DXMS versionen, inte den gamla DXM2), lär dig med den och byt upp dig med tiden. Fördelen är att iom att både OrangeRX som LemonRX producerar billiga mottagare, så har man råd med att skaffa/bygga fler flygplan när man vill pröva annat. Och bygga är lätt. Och vill man ha avancerade mottagare, så gör Spektrum själva sådana.

Wean
2017-03-04, 10:13
Gärna så proffsig radio som möjligt MEN kunna köra den som novice och köra den utan att använda den invecklade biten.
den Futaba 18sz ser ju ut att vara bra invecklad men det verkar finnas en bokstav efter sz, vad står den för?
vilka ack ska man använda till yaken och va heter kontaktstyckena.61928

LowPass
2017-03-04, 10:42
Kontakterna ser ut som "Deans".

McRegor
2017-03-04, 10:58
Men till Apprentice lär ju DXe fungera bra och den kärran kommer du nog att flyga ett bra tag. Sen kan du fundera på om du t ex skall köpa en MPX-sändare jag länkade till i mitt förra inlägg. Den verkar bara tämligen lätt-programmerad så den kommer säkert att fungera bra även för en nybörjare.
Det lär väl vara denna lilla pryl du behöver för att kunna programmera din DXe via mobilen för att kunna köra även andra modeller - http://www.mft.nu/?ProdID=397324
Roger

bem
2017-03-04, 11:04
... så enkelt förklarat är conditions att radion förprogrammerat att planet ska uppföra sig på ett speciellt sätt för att underlätta en speciell manöver? Är det bara radion som styr conditions eller är det mottagaren med?
Vill även veta vad jag måste ha för batteri till tändning och hur batterierna ska laddas.
Även om jag inte kan flyga med yaken så vill jag att det ska vara startklart, vet inte vad kontakten till batterierna heter6192561925


Flygfaser (Flight modes, Conditions):
Förr var det bara de mest avancerade och dyra radioanläggningarna som hade
denna mycket användbara finess. Nu finns den funktionen även på lite enklare och billigare radio t ex Multiplex Cockpit SX9. Det varierar även på olika fabrikat och modeller av sändare hur många flygfaser det finns. På Cockpit SX9 finns det bara 3 flygfaser, på t ex Futaba 18SZ och 18MZ finns det 8 flygfaser, finns även 8 på min Futaba 14MZ.

Flygfaser är inte att modellen skall uppföra sig på ett speciellt sätt, mer att du har ställt in vissa funktioner, roderutslag osv, i vilken ordning vissa saker skall ske tex när du slår på en brytare osv.
Exempel: Du kanske har en skalamodell som behöver extra stora roderutslag när du taxar på marken med den, då kan du ha en flygfas med extra stora utslag för taxning, du kan spärra i den flygfasen att det inte skall gå att fälla in landstället av misstag (om man skulle vilja) osv.
För take off kanske man vill ha en annan flygfas med mer normala roderutslag, det skall gå att fälla in landstället osv.
Efter take off kanske man har en flygfas ytterligare för normal flygning.
För landning kanske man behöver en speciell flygfas med lämpliga rodersutslag för detta osv.
För konstflygmaskiner, som jag använder mest, kanske man vill ha en flygfas för spinn (lite extra utslagsmöjlighet för sidoroder och höjdroder, samt visst tomgångsvarv för lämpligt propellerströmning bakåt över stabben och sidorodret), kanske en annan flygfas för stall turn med lite större sidoroderutslag och visst varv på motorn för luftström över sidorodret så det biter lite bättre i stall turnen. Kanske en annan flygfas för snap-roll som kan kräva större höjd, skev och ev sidoroderutslag än man annars vill flyga med. Man kanske vill ha en landningsfas med vissa roderutaslag, kanske lite större skev och höjdrodersutslag. Man kan även, som jag har, programmerat in en flygfas som aktiveras vid visst spakutslag t ex vid snap-roll är det användbart, om man programmerat t ex att vid 80 % skevutslag och 80 % dyk/höjd i kombination så ökar skev och roderutslagen till lite större utslag automatiskt, som kan behövas för snap-rollen (jag använder själv sådan flygfas för snap-roll).
Det finns inga begränsningar egentligen vad man kan hitta på med hjälp av flygfaser.
Jag använder 5 flygfaser i min radio för mina F3A maskiner: 1) Normal flygning. 2) Spinn. 3) Stall turn. 4) Snap-roll. 5) Landning.
Sändaren som måste ha stöd för flygfaser. Mottagaren skall bara ha tillräckligt med kanaler för att du skall kunna programmera allt i sändaren och alla kanaler man använder.

Batteri till tändningen (till bensinmotor):
Enklast om du använder en regulator som du kan ställa in spänningen på eller ger viss spänning ut som är lämpligt för det tändsystem du använder till din bensinmotor. Då kan du mata regulatorn med t ex ett tvåcells LiPo eller LiFe batteri.
T ex en sån här kan funka, som har killswitch:
http://www.autopartner.se/flygplan/bensinmotorer/tillbehor/dpsi-rcs-rv-killswitch-regulator-mpx
Ca 2000-2500 mAh 2 cell LiPo batteri kan nog vara lagom (de väger ej så mycket).
Kontakten du visar i bilden är "Deans". Finns hona och hane kontakter.

Ladda LiPo:
Du laddar ett LiPo batteri med en LiPo laddare. Oftast har inte LiPo laddare inbyggt nätaggregat (men det finns) så du behöver i så fall även ett sådant.
Du behöver väl någon laddare till din Apprentice nybörjarkärra då den är eldriven?
Kolla t ex på någon iCharger laddare, de är bra, om du ändå skall ha en laddare till LiPobatteri(erna) till din Apprentice.

/Bo

SniffSwe
2017-03-04, 11:19
va heter kontaktstyckena. Deans

Men du har redan simulator, bra nybörjarplan och fungerande radio så mitt tips är nog att bara flyga och träna på simulatorn tills du känner själv vad du vill uppgradera. Du kommer tex. inte flyga bättre med en mer avancerad radio och det är inte säkert att radion du idag tycker verkar lämplig, uppfyller dina krav om ett år.

bem: Är "conditions" verkligen ens något att nämna till en nybörjare? Det blir bara mer att hålla reda på och mer som kan gå snett :)

bem
2017-03-04, 11:39
Gärna så proffsig radio som möjligt MEN kunna köra den som novice och köra den utan att använda den invecklade biten.
den Futaba 18sz ser ju ut att vara bra invecklad men det verkar finnas en bokstav efter sz, vad står den för?


Kanske du menar T:et i T18SZ ?

Jag tror inte det betyder något, Futaba har använt T i sin Z, MZ, SG, FG, och nu i SZ serien men jag tror som sagt inte att T:et betyder nåt. Kanske Transmitter då.

T ex:
T8SG
T14SG
T14MZ
T18SZ
T18MZ /T18MZ WC (World Champion)

Sen har du olika mode på radion: mode 2 med throttle+sidoroder på vänsterspak (och skev+höjd på höger spak) är vanligast i Sverige och troligen i de flesta länder i Europa). Mode 1 är tvärt om.
Finns även mode 3 och 4 men det behöver du ej bry dig om i det läget du är i nu.

Finns även för Futaba på vissa radio en bokstav om det är en flygplansradio (A=Airplane) eller helikopterradio (H=Heli) i modellbeteckningen, t ex 14SGA resp 14SGH (switcharnas placering skiljer lite, heliversionen har ej raster på trottlespaken m.m.)

/Bo

bem
2017-03-04, 11:48
Deans

bem: Är "conditions" verkligen ens något att nämna till en nybörjare? Det blir bara mer att hålla reda på och mer som kan gå snett :)

Om man skall köpa en en ny radio för att senare även användas till mera avancerade modeller så är det bra att ha koll på om det finns flygfaser i radion eller ej, det tycker jag nog.
Jag är medveten att det blir väldigt mycket för Wean att ta in men nu har han i alla fall hört ordet och har ett hum om vad man kan använda det till. Det är många ord och dess betydelser som har med radions funktion att göra som man som nybörjare får brottas med.

Jag tycker nog Wean bara behöver koncentra sig på att få iordning sin Apprentice och förstå sig på sin DXe radio i dagsläget. Ny radio till Yak 54 är ju ingen brådska med än på ett tag.

/Bo

Wean
2017-03-04, 12:13
Det va som du skrev A airplane H heli.
borde ja kunna räkna ut själv��

Wean
2017-03-04, 12:24
Är emcotecen en regulator som sitter i maskinen?61930

McRegor
2017-03-04, 12:34
Håller nog med om att "flygfaser" inte är nåt man behöver bekymra sig om på flera år. Alla apparater har ju diual rate och det räcker långt för de flesta flygare.
Men som sagt - strunta t v i Yak'en och kör på med simulatorn och din Apprentice. Och kontakta en klubb så får du hjälp med det mesta inkl vad som behövs till din Yak.
Roger

bem
2017-03-04, 15:30
Är emcotecen en regulator som sitter i maskinen?61930

Hej,
Det finns två varianter av den Emcotec eletroniska on-off switch du visar på bilden.Du kan läsa om skillnaderna och finnesserna den har här:

http://www.rc-electronic.com/downloads/pdf/bedienungsanleitungen/Anleitung_DPSI_Micro_RCS_EN.pdf

Det borde vara en RCS RV du har - kan du se på utsidan om det står det på den?


RCS (Remote Control Switch)
RCS RV (Remote Control Switch Regulated Voltage).

RCS (Remote Control Switch):
The RCS (Remote Control Switch) is an electronically On-/Off-Switch which is actuated by remote control.
It is connected to a receiver output (e.g. throttle servo).
Switching position can be freely programmed. This switch is e.g. applicable as ignition switch for ignition systems as used for gasoline engines.
If throttle trim is at lowest, the ignition is turned off, at idle the system is turned on.
Because the switched voltage and continuous current can be up to 12 volts and up to 8 amps, respectively,
the DPSI Micro – RCS is best applicable for other consumers as well, such as illuminations, pumps and similar.
An integrated micro controller reliably monitors the battery voltage of the consumer by using an intelligent
algorism (IVM) and warns of eventual low voltage by blinking codes with an ultra bright indicator LED.
Here, 5- up to 10-cell NiCad/NiMH batteries as well as 2- up to 3cell LiIon/LiPo batteries are supported.

RCS RV (Remote Control Switch Regulated Voltage):
The DPSI Micro - RCS RV corresponds to the RCS in its functions.
Single difference is the regulated constant output voltage of 5.5 volts;
therefore, the allowable input voltage is limited to max. 8.4 volts (e.g. 2cell LiPo battery).
This is especially of interest for ignition systems of gasoline engines which must not be supplied with an unregulated voltage of e.g. 2-cell LiPo batteries, because their voltage is too high.
By using a linear regulator (not a switching one) and the galvanically separation (optically-coupled device) of both circuitries, the DPSI Micro - RCS RV does not generate any disturbances, which could influence the radio reception.
The generously dimensioned heat sink allows for high current loads of 3 amps continuous current when
using 2-cell LiPo batteries. The RCS RV also monitors the battery voltage (selectable for NiCad, NiMH,
LiIon and LiPo batteries). Errors and eventual occurring low voltage are reliably indicated by blink codes.


/Bo

jaka
2017-03-08, 17:51
Hej!
Under de 41 år jag flugit R/C (fa.. vad tiden går) så har jag både använt Futaba, JR och nu de senaste 10 åren Spektrum (DX 7 SE). Samtliga har fungerat bra och som jag ser det så spelar det ingen roll vilket märke du väljer då alla funkar lika bra.
Själv vill jag kunna hålla i radion då jag styr med tumme och pekfinger och då passar inte stora "R/C Lådor" som Multiplex.
Sen skulle jag vilja be dig att glömma bort den stora bensinaren några år innan du har lärt dig flyga ordentligt (lärt dig flyga avancerat och lärt dig handha stora förbränningsmotorer) då stora bensinkärror kräver kunskap och vana.

Något som också är nödvändigt om du vill flyga med den stora bensinaren är att gå med i en klubb där du får tillgång till stora flygytor. Det är endast ytterst små friggolitkärror som kan flygas på så små ytor som en fotbollsplan.

McRegor
2017-03-08, 20:57
Fast den föreslagna MPX-sändaren är långt ifrån nån "stor R/C-låda", Janne.
Du får nog kolla lite på vad som hänt på RC-marknaden sen du köpte din senaste radio för 10 år sedan...
F ö håller jag med dig Janne i det du skriver.
Roger

feffe
2017-03-09, 15:40
Hej Wean vi i Jönköpings rfk har träff ute på vårat fält 25 maj fältet ligger mellan Barnarp och Tenhult vid Granö du svänger
in vid miljösationen Jag och en annan Futaba 18 sz den är lätt att ställa in om du vill kan komma ut så får du se på den och vi
hjälper dig med att flyg om du vill

jaka
2017-03-09, 15:41
Hej!
Nej! Jag vet att Multiplex även har mindre sändare,men ofta förknippr man Multiplexsändare med stora schabrak, typ "korvlåda", och sådana sändare gillar inte jag, jag föredrar att hålla sändaren med bägge händerna och styra med tumme/pekfinger.Men som sagt smaken är olika. En 6kanals sändare räcker gott. Oftast använder man inte fler kanaler än fyra (skevroder, höjdroder, trottel och sidroder).

Sen hoppas jag att frågeställaren glömmer bensinaren, åtminstone 5-6 år fram i tiden och istället lär sig grunderna i R/C flyget på mindre modeller som nedan.

1. En högvingad kärra, helst en med glödstiftmotor så personen i fråga lära sig hur en förbränningsmotor fungerar och hur den ska ställas in för att gå bra, där han/hon kan lära sig flygkonstens grunder: starta, landa, flyga långsamt , några basala manövrer som looping, roll, stal-turn, använda sidoroder osv.

2. En lågvingad aerobatic trainer med glödstiftmotor så frågeställaren lär sig flyga lite snabbar kärror med alla krav det ställer på utövaren.

3. En större aerobatic kärra och framför allt bygga en modell själv, från byggsats så man lär sig hur ALLT funkar. , Inget ARF!

4. Ytterligare en aerobatick kärra...

Och så efter ett tio femtontal flygplan av skiljda slag...bensinaren.
Men allt hänger på om han/hon går med i en klubb och tar hjälp av mer erfarna flygare. Gör man inte det kan man glömma så stora modeller som en stor bensinare...och även de mindre glöstiftdrivna kärrorna.

UrsaMayor
2017-03-09, 17:36
Testa Multiplex Cockpit SX och Royal SX om du har möjlighet. De är riktigt sköna att hålla i och är flexibla i programmeringen.

Kolla även Frsky Taranis QX7 som får bra feedback på RSGroups. Mer flexibel programmering än så går knappast att hitta i dagsläget.

McRegor
2017-03-09, 17:49
Det var nog Cockpit SX9 som jag tipsade om tidigare och det är ju den nyaste/modernaste av de 2 som UrsaMajor nämner.
Taranis/OpenTX är nog lite av en vattendelare - de som gillar programmering älskar konceptet men de som vill ha nåt som snabbt fungerar rakt ur "boxen" blir säkert nöjdare med t ex en Cockpit SX - eller för all del nån av de senare Spektrum-sändarna. Inte alls lika flexibla men å andra sidan finns det färdiga funktioner för sådant som de allra flesta behöver.
Roger

Wean
2017-03-09, 18:10
Kanske du menar T:et i T18SZ ?

Jag tror inte det betyder något, Futaba har använt T i sin Z, MZ, SG, FG, och nu i SZ serien men jag tror som sagt inte att T:et betyder nåt. Kanske Transmitter då.

T ex:
T8SG
T14SG
T14MZ
T18SZ
T18MZ /T18MZ WC (World Champion)

Sen har du olika mode på radion: mode 2 med throttle+sidoroder på vänsterspak (och skev+höjd på höger spak) är vanligast i Sverige och troligen i de flesta länder i Europa). Mode 1 är tvärt om.
Finns även mode 3 och 4 men det behöver du ej bry dig om i det läget du är i nu.

Finns även för Futaba på vissa radio en bokstav om det är en flygplansradio (A=Airplane) eller helikopterradio (H=Heli) i modellbeteckningen, t ex 14SGA resp 14SGH (switcharnas placering skiljer lite, heliversionen har ej raster på trottlespaken m.m.)

/Bo
va är skillnaden på T14sg och t14mz?

bem
2017-03-10, 15:15
Hej,
Futaba T14MZ och T14SG kan man väl sammanfatta som så att att det är två olika produktfamiljer.
MZ serien är Futabas värstingserie (den senaste heter T18MZ WC idag). 14MZ är en utgången modell som slutade tillverkas för några år sen när 18MZ kom.
SG serien är en något enklare serie, t ex ingen färgskärm och ingen pekskärm, den har färre s k flygfaser (5 jämfört med 8 i 14MZ) och saknar flygfaser i Acro (men har det i Segelflyg och Heli). Har inte riktigt lika högklassiga spakar med justeringsmöjligheter. Du kan inte spela in ljud och tilldela ljud till brytare/vred osv osv.
Sen har ju 14SG en del fördelar som inte 14MZ har t ex inbyggt stöd för FASSTest telemetriprotokoll och 14SG har även stöd för FASST (utan telemetri) likt 14MZ och även S-FHSS protokollet. Det är ganska litet batteri i 14MZ sändaren så man behöver i regel två batterier om man skall flyga en hel dag (dock byter man batteriet på några sekunder).
14SG har ganska många år på nacken nu men är väl still going strong, men de flesta sneglar nog på den nyaste 18SZ om budgeten tillåter. 18MZ WC är den dyraste radion idag alla kategorier, och visserligen är den nog bra och allt det där men den har en prislapp som nog får de flesta att baxna:
http://www.minicars.se/sv/artiklar/t18mz-radio-r7008sb-fasstest-mode-2.html

Fastän jag själv har använt min 14MZ i 10 år nu så är det ingen radio jag skulle köpa om jag skulle köpa en radio idag. Det finns många bättre radio än denna numera.

Den här tabellen visar på en del som skiljer mellan 14MZ och 14SG:

http://www.futabarc.com/systems/feature-compare.html

/Bo

jaka
2017-03-10, 18:16
Hej!
Men en nybörjare behöver ju inte ha en så dyr radio! Finns ingen anledning till det, man blir inte en bättre flygare för det! Bra blir man bara genom at träna och då duger vllken 4-7 kanals 2,4 GHz radio som helst i 1500- 4000kr klassen.

bem
2017-03-10, 18:39
Så sant som det var sagt.
En nybörjare behöver inte någon sådan radio som Wean undrade över skillnaden mellan (T14MZ resp. T14SG).
Att gå steg för steg framåt är det jag rekommenderar, baserad på egen erfarenhet. Det är aldrig fel att köpa kvalitet men som nybörjare och en bra tid därefter är en lite enklare radio tillräcklig. Gör nu iordning din Apprentice Wean och se till att den är i bra skick och klar för flyging för snart är våren här och då blir det flyga av.
Det är bra du sonderar terrängen och ställer frågor men gå nu inte och köp en dyr radio än till din Yak 54 osv.
Läs på, kolla med mer erfarna, fundera och låt det smälta in så blir nog inköpet av nästa radio inte så svårt.

/Bo

Ålänning
2017-03-10, 18:57
Wean, har du för mycket pengar så du har råd köpa värsta sändaren samt tokvärsta flygen, bygga eget fält mm så har du högst troligen för lite tid också och då ska du inte skaffa dig nåt som kommer kräva massor av tid av dig för att du ska lära dig. Är du typ tonåring och har lätt för att lära dig spel och allt sånt här så kanske du lär dig snabbare. ;-D Men ... Keep it simple. Futaba T8SG på sin höjd om du vill ha kvalitet för överkomlig peng och ändå funktioner som räcker långa vägar för den knapptokiga, men finns enklare mer lämpliga för nybörjaren/tidsoptimisten. Du kanske hatar Futaba, eller hur de känns i handen. Kanske Spektrum är bättre för dig, vem vet, inte jag, vem vet.. inte du. :-D Än.

Wean
2017-03-10, 20:09
Tack för era svar, ställde frågan för att få veta om de används för helt olika endamål eller sänder på helt olika sätt osv,


Skickat från min iPhone med Tapatalk

jaka
2017-03-12, 17:37
Hej!
Alla radioapparater sen 10-15 år tillbaka sänder på 2,4GHz. Tidigare så var 35MHz bandet upplåtet enbart för R/C flyg (och är det forfarande) Bil, båt och flyg kunde också använda 40Mhz bandet och ännu längre sedan fanns bara radioapparater på 27MHz bandet /fram till slutet av sjuttiotalet).
Använder sedan ca 10 år tillbaka en DX 7SE och en DX6I (spektrum)samt en 23 år gammal JR 8 kanalare på 35MHz, se bilder nedan .
Bilderna nedan på högvingade flygplan visar hur en "nybörjarkärra" i glödstiftutförande kan se ut.
Den lågvingade konstflygkärran (En Curare) är en kärra man kan flyga efter något eller några års träning beroende hur ung man är och hur mycket man tränar. Samtliga sådana här kärror kan man glömma om man inte går med i en flygklubb. -Jo jag vet att somliga här har eget fält...:)

SniffSwe
2017-03-12, 18:27
Jag tycker överlag folk rekommenderar lite omotiverat lång träningsperiod och väl små steg när det gäller plan. Det stämde nog när jag började flyga också, men med dagens simulatorer så är det verkligen inget större problem att lära sig flyga(det är ju ingen slump att simulatorer används inom fullskalaflyg både kommersiellt och militärt).
En person som idag vill lära sig flyga och börjar med en simulator kan lära in manövrar och rörelser i ryggmärgen innan han/hon ens lyft med ett riktigt RC-plan. Simulatorn ger även träning på kanske 50 olika flygplan som beter sig olika.

Idag skulle jag säga att det handlar mer om hur insatt man är i tekniken och säkerheten. Jag tror att vi som lärde oss utan simulator även lärde oss tekniken och säkerheten långsamt och i harmoni med att vi övade upp själva flygningen.
En person som har koll på tekniken och säkerheten idag behöver inte gå igenom 10 olika flygplan under flera år innan han/hon är redo för en stor bensinare. Det kan gå snabbare.

Jag har en kompis som tränade på simulator innan han köpte sitt första plan. Jag körde dubbelkommando med honom när han flög första gångerna och han flög på en gång bättre än jag så andra flygningen fick han även landa själv, vilket han gjorde med betydligt bättre precision än jag. Då hade jag flugit massa olika plan i ca 10 år. Men jag är rätt säker på att min kompis hade fler genomförda flygningar än jag om man räknar simulatorn.

Han har nu haft två plan totalt, en 1600mm trainer(som han kunde hovra med efter bara några flygningar) och en 1400mm 3D-kärra(båda metanol) och han klagar på att det är tråkigt och vill absolut ha en stor bensinare ^^

Matsa
2017-03-12, 20:23
Helt rätt inställning!
Jag körde 55cc Mustang efter knappt ett År flygning med mindre kärror.

Matsa...


Jag tycker överlag folk rekommenderar lite omotiverat lång träningsperiod och väl små steg när det gäller plan. Det stämde nog när jag började flyga också, men med dagens simulatorer så är det verkligen inget större problem att lära sig flyga(det är ju ingen slump att simulatorer används inom fullskalaflyg både kommersiellt och militärt).
En person som idag vill lära sig flyga och börjar med en simulator kan lära in manövrar och rörelser i ryggmärgen innan han/hon ens lyft med ett riktigt RC-plan. Simulatorn ger även träning på kanske 50 olika flygplan som beter sig olika.

Idag skulle jag säga att det handlar mer om hur insatt man är i tekniken och säkerheten. Jag tror att vi som lärde oss utan simulator även lärde oss tekniken och säkerheten långsamt och i harmoni med att vi övade upp själva flygningen.
En person som har koll på tekniken och säkerheten idag behöver inte gå igenom 10 olika flygplan under flera år innan han/hon är redo för en stor bensinare. Det kan gå snabbare.

Jag har en kompis som tränade på simulator innan han köpte sitt första plan. Jag körde dubbelkommando med honom när han flög första gångerna och han flög på en gång bättre än jag så andra flygningen fick han även landa själv, vilket han gjorde med betydligt bättre precision än jag. Då hade jag flugit massa olika plan i ca 10 år. Men jag är rätt säker på att min kompis hade fler genomförda flygningar än jag om man räknar simulatorn.

Han har nu haft två plan totalt, en 1600mm trainer(som han kunde hovra med efter bara några flygningar) och en 1400mm 3D-kärra(båda metanol) och han klagar på att det är tråkigt och vill absolut ha en stor bensinare ^^

bem
2017-03-12, 22:01
Lära sig flyga är nog en sak, som går betydligt fortare idag då det finns så mycket bra hjälpmedel för inlärning som t ex simulator, gyron osv. Dubbelkommando är ju också en fördel och har funnits väldigt många år men kanske inte är så utbrett ändå. Klubbkärror har det förstås men annars kanske ändå inte så jättevanligt.

Sen är vissa mer lättlärda och har kanske ett större intresse än andra vad gäller allt som har med radiostyrt att göra. Och yngre lära sig i regel snabbare än äldre.

Simulator är bra på många vis men det är flygning i verkligheten som ger erfarenheten hur sakerna fungerar under olika förhållanden, det ger grunden att säkert flyga olika plan i olika storlek och med olika drivkällor (glödstift, bensin el).
Att veta vad som är viktigt ang. olika saker som rör säkerheten är också nåt som tar tid. Bara en sån sak som hur man monterar alla prylarna i planet för att skall sitta fast och hålla för vibrationerna i en bensinmodell är knappast nåt man lär sig över en natt.
Den som är ivrig och vill lära sig flyga snabbt skall naturligtvis få det men för de flesta kan nog ordspråket skynda långsamt passa bra i det här sammanhanget.
När jag lärde mig flyga på en Graupner Taxi med en Enya 4 cc glödstiftmotor för länge sen som 12-årig parvel var jag väldigt ivrig och hade turen att ha vår bäste flygare i klubben som lärde mig flyga och lät mig flyga till jag nådde min gräns vid varje flygpass. På två helger kunde jag flyga min modell själv, och då menar jag hålla mig i luften utan att tappa bort mig och hjärnan gå i baklås, och starta och landa själv utan att planet havererade. Så harva jag sedan på själv en sommar och en höst.
Men jag var egentligen ingen "säker" flygare än, därtill var rutinen för liten.
Till vintern hade jag en högvingad skevrodermodell med en, på den tiden, stor motor, en 7,5 cc. Den flög jag med egenhändigt gjorda "pontoner" som skidor den vintern. På följande sommar var mitt nästa plan klart, en lågvingad skevrodermodell med en 10cc motor. Nu blev det svårare, men jag lärde mig mycket på den. Nästföljande vinter var en fullfjädrad konstfygningsmodell, en Mach 1, F3A konstflygningskärra under bygge och fram på våren kom den upp i luften. Återigen, svårare då den ju flög dit man pekade den och var inte alls självstabil. Det var ungefär i den takten man mäktade med på den tiden, allt skulle ju byggas då ARF:er knappt fanns och de som fanns stod väl knappast högst upp på listan över plan jag var intresserad av.
Jag flyger F3A än idag, nu med en ARF (de flesta bygger inte längre sina F3A maskiner, tyvärr). Fortfarande utmaningar då FAI's F3A flygprogram numera är betydligt svårare än förr i tiden. Säkerhetstänket vid flygning försöker jag ha högst upp på listan då som nu. Då det är hela tiden nytt att lära både om planen, dess utrustning och all elektronik osv är min devis fortfarande att skynda långsamt då det funkat bra i alla år för mig.
Nåväl, var och en gör som han vill och vissa kör ju med gasen i botten vad de än skall göra.
Jag skyndar långsamt vidare, det är ju bara en hobby när allt kommer omkring, som för mig och förhoppningsvis de flesta andra är avkopplande och är en källa till glädje.

/Bo

SniffSwe
2017-03-13, 05:56
Det var därför jag skrev att den som har koll på tekniken och säkerheten behöver inte den långa inlärningskurvan idag för att lära sig flyga större maskiner. Man kan ha med sig både säkerhetstänk och teknikvana från andra områden så det är inte säkert att alla som är nybörjare på modellflyg är nybörjare på alla områden.

Men jag håller absolut med om att man bör skynda långsamt om man ska lära sig nått nytt :) Och det är nog sant att vissa saknar omdöme och skulle behöva en längre inlärning.
Tex. Förra sommarn var jag på en konsert och under spelningen så flög det omkring en kamera-drönare och filmade, det var en stor hexa och ingen liten Phantom. Den flög på ett mycket märkligt sätt, hovrade över publiken hela tiden fram och tillbaka så jag tog min tjej i handen och drog iväg med henne in i ett mattält när hexan kom för nära oss. Eftersom jag själv hade kamera-drönare, UAS-tillstånd samt många års erfarenhet av RC-flyg så förstod jag ju att detta var fruktansvärt farligt oavsett hur bra eller proffsig piloten var. Efter att den landat gick jag och pratade med piloten, inte för att tillrättavisa utan för att se vad det var för typ av person. Det var en person som nyligen fått UAS-tillstånd och hade skaffat prylar för ca 60 000:- och verkade tycka att han var professionell.
Detta är förstås en sån typ av händelse som vi såklart INTE vill se! Men omdömet och säkerhetstänket här var ju bristfälligt så denna person föll inte inom mitt kriterium "säkerhetstänk" och skulle nog behövt flyga mer innan han/hon tog på sig att filma konserter. Inte för att öva på flygning, utan för att öva upp omdömet :)

Ålänning
2017-03-13, 17:52
Vissa dyker upp, köper hejvilt och uppgraderar på väldigt kort tid och sen säljer de bort och försvinner. Andra vill vara kvar i hobbyn och har ingen brådska, skaffar nytt lite nu och då och uppgraderar i sakta mak. =) Ser inget problem i att nån med huvet på skaft och vett i densamma samt brinnande intresse kan flyga bensinflyg efter år.