handdator

Visa fullständig version : RC-krigsfartyg?



SniffSwe
2017-03-12, 15:43
Finns det någon i Sverige som säljer radiostyrda modeller av krigsfartyg och liknande i ca 1,5 meters-klassen? Jag är bara ute efter skala-modeller och inte efter såna som skjuter på varann :) Eller om det går att skjuta med den är det ju ingen nackdel ^^

Matsa
2017-03-12, 16:09
Det finns det!
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=4452&p=aquacraft-fletcher-class-german-navy-1593-mm

Matsa...

SniffSwe
2017-03-12, 17:34
Tänk att jag missat den! Riktigt fin men kanske lite i överkant prismässigt, jag hade gärna sett en byggsats för lite billigare pris :)
Finns det fler?

Ken1
2017-03-12, 17:39
Olle på Hobbyborgen tar hem Graupners båtar också. Där finns ett par fina, men kostar också :)
www.hobbyborgen.se

Ålänning
2017-03-12, 18:27
Jag samlade förut lite länkar till platser som säljer byggsatser, kanske nån där är det du söker eller kan moddas:
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=58&t=12376

bem
2017-03-12, 22:15
Hej,
Om du kan tänka dig bygga efter ritning kan ju en T42 motortorpedbåt som svenska flottan hade en gång i tiden kanske vara nåt?
Jag har ritning (på SEMO's T42 byggsats) som jag nog kan skala upp till skrovlängd 1,5 meter om du är intresserad.

/Bo

SniffSwe
2017-03-13, 13:40
Tack för alla länkar och tips. Blev nu nästan lite osäker på vad jag vill ha :/ Först tänkte jag att jag skulle ha ett stort krigsfartyg, men det finns så många olika typer av båtar så jag blev lite obestämd. En käck bogserbåt skulle ju också vara trevligt vid bryggan :)

bem: Tack för erbjudandet :) Dock har jag nästan slopat tanken på att bygga helt från början pga att jag har lite för många projekt redan. Så jag är nästan mer inne på en färdig båt nu, alternativt en med lite lagom mycket jobb på :)

SniffSwe
2017-03-16, 08:01
Jag hittade denna men det var väldigt knapphändig information: http://3fhobbyservice.jetshop.se/battleship-tirpitz-p-1553-c-258.aspx

Har även sökt på nätet men inte riktigt hittat någon info om vad som ingår och hur mycket jobb som återstår på den :/
Det är lämplig storlek och pris(om det ingår en del prylar).

Kenneth E
2017-03-16, 08:46
Fräck, men för liten för att köra i öppen damm, den är helt enkelt för liten då vattnet slår över däck vid minsta våg. Jag har haft en Bismark i samma storlek. Det knappt att skala 1:150 är stor nog.

SniffSwe
2017-03-17, 14:37
Hmmm...så man ska ha större än 1,2 meter alltså? Det beror väll på vädret också, eller vadå öppen damm?

Kenneth E
2017-03-17, 15:07
Som jag skrev, vid minsta våg går den över däck då skalan är så liten vilket innebär att vatten frigången är bara typ 1 cm. Det räcker med att en annan båt kör om dig så riskerar du blir sänkt om inte båten är tät. Öppen damm, kanske skall beskrivas med större damm med vågor istället.

Som sagt min erfarenhet, nu bygger jag istället en stor bogserare, men har alltid velat ha en stor s.k. Battleship.

SniffSwe
2017-03-17, 16:07
Hmmm...det tål att tänkas på. Då jag tänkt köra på en havsfjärd så har jag räknat med att båten ska vara/göras tät för blöt kommer den ju att bli. Men det är sant att ett battleship är ju ganska känslig för vågor då det är långt och smalt.

Jag är ganska obestämd på vad jag vill ha just nu, nån typ av båt men svänger mellan alla möjliga varianter. Det får ju inte vara lätt att sänka den för jag vill inte krångla utan bara mysa på bryggan :)

rep
2017-03-18, 15:04
Jag hittade denna men det var väldigt knapphändig information: http://3fhobbyservice.jetshop.se/battleship-tirpitz-p-1553-c-258.aspx

Har även sökt på nätet men inte riktigt hittat någon info om vad som ingår och hur mycket jobb som återstår på den :/
Det är lämplig storlek och pris(om det ingår en del prylar).
t
Det är en klassisk byggsats. Troligtvis avser priset endast byggsatsen utan beslagsats. Den brukar säljas separat. Byggsatsen måste även kompletteras med RC-prylar, motorer, färg och lim.
Har en komplett byggsats med beslagsats. (Lägg ett bud:))
Några bilder på byggsatsen:
621376213862139


Det är några timmars jobb innan sjösättning!

Det finns färdiga modeller att köpa. Men fundera på vad du vill ha. Att köra en färdig skalabåt är inte så fantastiskt roligt. Den stora behållningen är att bygga den.

SniffSwe
2017-03-18, 17:05
rep: Vad är det för material i skrovet? Vakumformad plast och inte glasfiber alltså?

Kenneth E
2017-03-18, 17:48
Har skickat pm