handdator

Visa fullständig version : Sjukt kul helg:)



JonasH
2017-03-12, 21:11
62046

Hej,
Fick hem min första quad lagom till helgen. Det är en liten mikroquad från BG, Eachine E010S heter den.
Grymt kul och det var lättare att lära sig flyga genom fpv än los. Och sonen som är 12 tyckte att det vara precis lika roligt! Beställde totalt 4 batterier till den men det är på tok för lite:) Så fler är nu beställda samt några extramotorer.

Råkade klicka på köpknappen på en vassare också ikväll. Det blev en KingKong 90GT: http://www.gearbest.com/multi-rotor-parts/pp_605471.html
Hoppas att den är lika kul!

Nu måste jag nog köpa nya goggles också. Flyger med Quanum Cyclops nu och de är lite klumpiga (eller väldigt klumpiga). Så vad ska man välja? De flesta verkar flyga med Fatsharks men jag tycker de är dyra.
Kom gärna med tips och råd.

Nu pep laddaren precis så nu blir race här i lägenheten :)

SniffSwe
2017-03-13, 07:33
Coolt! Den där 90GT går nog riktigt bra skulle jag gissa, du får göra en liten recension av den när du fått den :)

Om du kan hitta begagnade Fatsharks typ Dominator eller Dominator V2 så är dom riktigt bra. Min kompis köpte ett par Dominator för 1600:- och vi jämförde mot mina Dominator V3. Det är i princip ingen skillnad, bildkvaliteten tyckte vi båda var något bättre i hans Dominator vilket är lite konstigt. Dominator har inte faceplate med fläkt som V3 har men om man köper till en faceplate så passar den, men den måste fästas med lim eller nått.

Det är en riktigt billig hobby, men just riktigt bra FPV-goggles kostar fortfarande sjukt mycket. Sen finns det ett problem till, det står nog inte på förrän det blir något bättre system på FPV skulle jag gissa. Kanske inte digital HD riktigt ännu, men jag skulle inte bli förvånad om det skulle dyka upp nån ny(eller eventuellt gammal) standard som alla kommer att gå över till snart. Då är det lite trist om man just skaffat ett par Fatsharks för 6000:- som dessutom blir ytters svårsålda när alla vill ha det nya :)
Men det kan komma imorgon eller det kan komma om 5 år, så mitt tips blir ändå Fatshark Dominator valfri modell, nya eller begagnade :)

JonasH
2017-03-13, 23:46
Underbart men kort...

Idag flög den ut på balkongen och givetvis tog vinden den och försvann med den:( Jag bor på fjärde våningen och kunde inte hitta den på gatan. Så nu blir det till att vänta på KingKong quaden istället.

JonasH
2017-03-13, 23:55
Coolt! Den där 90GT går nog riktigt bra skulle jag gissa, du får göra en liten recension av den när du fått den :)

Om du kan hitta begagnade Fatsharks typ Dominator eller Dominator V2 så är dom riktigt bra. Min kompis köpte ett par Dominator för 1600:- och vi jämförde mot mina Dominator V3. Det är i princip ingen skillnad, bildkvaliteten tyckte vi båda var något bättre i hans Dominator vilket är lite konstigt. Dominator har inte faceplate med fläkt som V3 har men om man köper till en faceplate så passar den, men den måste fästas med lim eller nått.

Det är en riktigt billig hobby, men just riktigt bra FPV-goggles kostar fortfarande sjukt mycket. Sen finns det ett problem till, det står nog inte på förrän det blir något bättre system på FPV skulle jag gissa. Kanske inte digital HD riktigt ännu, men jag skulle inte bli förvånad om det skulle dyka upp nån ny(eller eventuellt gammal) standard som alla kommer att gå över till snart. Då är det lite trist om man just skaffat ett par Fatsharks för 6000:- som dessutom blir ytters svårsålda när alla vill ha det nya :)
Men det kan komma imorgon eller det kan komma om 5 år, så mitt tips blir ändå Fatshark Dominator valfri modell, nya eller begagnade :)

Recension kommer så fort den kommer.

Jag tror att det blir ett par Dominator V3 eller Skyzones nya V+. Har Dominator V2 4:3 skärmar? Jag vill nog gärna köpa ett par med 16:9 för jag tror att det är det som kommer på kamerafronten. 4.3 känns så gammalt, som tjocktv:) Eller vad tror du?

Har du några tips på mottagare till Fatshark V3? Jag hittade dessa men har ingen aning om de är bra eller prisvärda: http://www.gearbest.com/fpv-system/pp_602970.html?wid=21
Jag tänkte kanske beställa från Gearbest då de lämnar 15% just nu.

SniffSwe
2017-03-14, 05:51
Synd på din lilla quad :( Fast flyga på balkongen på fjärde våningen när det blåser, kunde det sluta anorlunda med en så liten sak ^^

Jag har ju V3 med 16:9 och om inte jag minns fel så är den analoga signalen som används idag anpassad för 4:3 så alla 16:9-goggles stretchar egentligen ut en 4:3-signal till 16:9. När man har en 16:9-kamera så "trycks bilden ihop" av kameran, skickas som 4:3 och "sträcks" sedan ut till 16:9 i gogglesen. Mitt teknikhjärta tycker egentligen att det är fruktansvärt att betala feta pengar för ett så oproperitärt system...men jag gjorde det ändå ^^

Jag har nu vant mig med att köra med en utsträckt 4:3 bild(kör med 4:3 kamera för att se mer i höjdled) och jag tycker att det duger bra :) Men när det gäller FPV så tror jag inte personligen så mycket på 16:9. Särskilt när det gäller racing då jag skulle vilja ha en ny standard som fortfarande var 4:3 eller kanske till och med 1:1. Man kan alltid se så brett man vill med hjälp av att välja rätt lins men om man tycker sig se brett nog och istället vill se mer på höjden tex. för att inte nästa flagga ska försvinna ur bild när man accelererar, då får man problem med 16:9 eftersom enda alternativet då blir att välja ännu vidare lins och då se jättebrett. När man flyger quad så yawar man väldigt aktivt och "siktar" oftast dit man ska. Man har inte samma kontroll på pitch eftersom skillnaden i pitch mellan långsam och hög fart är stor.

Så om jag sätter nästa standard så blir det HD 1280x1280pixlar på kamera, överföring och displayer. Kopplar man in en 16:9-kamera så blir bilden 1280x720 med svart upptill och nertill :)

Jag kör med NexWave-modul för 300:-, inte diversity och har aldrig haft några problem. Inte på tävling bland andra heller :) Men diversity skadar nog inte men goggelsen blir väll mindre smidiga med två antenner :)

JonasH
2017-03-14, 12:21
Satte upp lappar i området och en granne hittade den på taket vid tvättstugan på andra sidan huset! Härligt med bra grannar!


62069

JonasH
2017-03-14, 12:33
Synd på din lilla quad :( Fast flyga på balkongen på fjärde våningen när det blåser, kunde det sluta anorlunda med en så liten sak ^^

Jag har ju V3 med 16:9 och om inte jag minns fel så är den analoga signalen som används idag anpassad för 4:3 så alla 16:9-goggles stretchar egentligen ut en 4:3-signal till 16:9. När man har en 16:9-kamera så "trycks bilden ihop" av kameran, skickas som 4:3 och "sträcks" sedan ut till 16:9 i gogglesen. Mitt teknikhjärta tycker igentligen att det är fruktansvärt att betala feta pengar för ett så oproperitärt system...men jag gjorde det ändå ^^

Jag har nu vant mig med att köra med en utsträckt 4:3 bild(kör med 4:3 kamera för att se mer i höjdled) och jag tycker att det duger bra :) Men när det gäller FPV så tror jag inte personligen så mycket på 16:9. Särskilt när det gäller racing då jag skulle vilja ha en ny standard som fortfarande var 4:3 eller kanske till och med 1:1. Man kan alltid se så brett man vill med hjälp av att välja rätt lins men om man tycker sig se brett nog och istället vill se mer på höjden tex. för att inte nästa flagga ska försvinna ur bild när man accelererar, då får man problem med 16:9 eftersom enda alternativet då blir att välja ännu vidare lins och då se jättebrett. När man flyger quad så yawar man väldigt aktivt och "siktar" oftast dit man ska. Man har inte samma kontroll på pitch eftersom skillnaden i pitch mellan långsam och hög fart är stor.

Så om jag sätter nästa standard så blir det HD 1280x1280pixlar på kamera, överföring och displayer. Kopplar man in en 16:9-kamera så blir bilden 1280x720 med svart upptill och nertill :)

Jag kör med NexWave-modul för 300:-, inte diversity och har aldrig haft några problem. Inte på tävling bland andra heller :) Men diversity skadar nog inte men goggelsen blir väll mindre smidiga med två antenner :)

Tack för tipset och har hittat rätt mottagare nu. Nu ska jag bara spara lite till så att jag får råd med dem också. Det blir soppa i en månad eller två:)

Jag fick hem en Runcam Swift 2 precis som jag nu har installerat på en vinge som jag byggt. Vilken bra bild den ger! Ska bli spännande att premiärflyga såväl vinge som kamera.
62070