handdator

Visa fullständig version : Köptips Tx-acc för Futaba



SniffSwe
2017-03-15, 08:03
Dom som har Futaba-radio med 6V-acc vet att en original-acc kostar runt 500:- och dessutom har lite andra mått än vad som är vanligast för tex. mottagar-accar.
Jag letade länge efter en lite billigare acc och hittade tillslut en väldigt billig här: http://www.hobbycity.se/product.php?id_product=5092

Jag köpte en och har använt den ett tag och den fungerar utmärkt så jag köpte hela lagret(2 st men det låter roligare ^^) därför är det inte i lager nu men jag antar att dom får in fler för när jag köpte den första var det bara 1 st i lagret(så jag rensade lagret då också ^^)

Och innan någon säger det, ja det finns massa andra märken som är billigare än Futaba där det följer med batterier :P

McRegor
2017-03-15, 09:25
Det är givetvis enklast att köpa färdiga men det är väl standardceller som döljer sig bakom krympplasten så om inte annat kan du ju löda ihop din egen ack. Jag har t ex under många års tid kört mina lite större Futabor (med 9,6 V ack) på Lidl's NiMh-ackar med låg självurladdning genom att löda ihop ett passande paket.
Sen undrar jag lite över varför du behöver flera ackar - räcker det inte med en i sändaren ?
Roger

SniffSwe
2017-03-15, 12:46
Det är faktiskt inte den vanliga AA-storleken utan dessa är 3mm grövre och 6mm kortare än vanliga AA-batterier. Det är därför det inte är så lätt att bygga egna.

Jag har 3 st sändare, så det är därför ^^ Jag har dock ett original-batteri i en så jag har ett extra nu mest för säkerhets skull :)

McRegor
2017-03-15, 16:32
Men rimligen borde det ändå vara nån form av "standard-cell" även om det inte är AA utan nån lite ovanligare variant. Exakt vilka mått är det på cellerna? Det finns ju ett antal andra cylindriska celler förutom AA.
Annars kan du få tag i en färdig ack till vettigt pris här - http://www.hobbyfabriken.se/sv/ni-mh-batterier/1791-futaba-txrx-nimh-batteri-6v-1800mah.html
Roger

SniffSwe
2017-03-15, 17:00
Jo, det är klart att det är en cell som finns att få tag på, men inte på Lidl och liknande. Dom är 42x17mm
Men detta var bara som ett köptips. Dom kostar 83:- inkl moms i Sverige vilket gör att i alla fall jag inte ens bryr mig om att fundera på att bygga eget acc-paket :)

Hobbyfabriken verkar ha samma acc för 150:- vilket inte är dyrt heller :)

McRegor
2017-03-15, 18:20
Jo - 83 kr är ju billigare än 150 kr men den med lägsta priset hade den ju inte i lager trots allt.
Jag missuppfattade nog trådens syfte för jag trodde att du behövde ytterligare en ack - trots trådens rubrik...:)
Roger

SniffSwe
2017-03-15, 22:11
Aha, ja det var bara som ett tips från mig till andra Futaba-ägare som söker accar, jag har själv de accar som jag behöver :)

Jag antar att Hobbycity får in dom i lager snart igen :)