handdator

Visa fullständig version : Flyga med drönare när det råder kraftigt magnetfält.



Rickard95
2017-03-19, 13:58
Hallå...
Har köpt en drönare för ca 4 månader sedan. (En DJI Phantom "3" 4K) Syftet var att kunna fotografera tak på järnvägsvagnar i syfte att kunna dokumentera utseendet för eventuell tillverkning i modell. Problemet jag har nu är att jag får upp varningsmeddelande där drönaren avråder från att lyfta då det råder kraftiga magnetfält så att kompass/gps inte helt säkert kan fungera tillfredsställande.
Självklart har jag inte flugit då det finns mycket fordon i anslutning till platsen som kan skadas.
Frågan jag ställer är hur pass mycket drönaren påverkas av magnetfältet. Det är ju kopiösa mängder med transformatorer och högspänningsledningar på en järnvägsstation.
Kan man flyga överhuvudtaget. Flyghöjden skall inte vara högre än ca 10-15m över mark. Jag kan se drönaren hela tiden och den bör inte komma längre bort än 40m från där jag står.
Tackar på förhand...

Mvh Rickard

Ålänning
2017-03-19, 15:28
Har du kalibrerat kompassen på plats?
Måste du använda kompassen? Går den att stänga av så du bara flyger med GPS (och barometer)?
Om inte... flyg i Atti Mode, då flyger DU och den bara stabiliserar din quad (mha accelerotmetrar och gyroskop), kräver förstås att du kan flyga lite mer aktivt och inte låta den hålla sig själv på plats.

Rickard95
2017-03-19, 19:42
Har inte hundra koll på alla funktioner. Behöver säkert som alltid läsa manualen flera gånger innan man flyger :-)
Frågan är dock om man vågar flyga utan risk att man tappar kontakten med drönaren. Det är väl det som är mitt största orosmoment. Tappar man kontakten och den inte kan hitta hem p.g.a kraftiga magnetfält så är risken stor att man skadar annans egendom. Trådar och annat som det finns gott om på denna plats underlättar ju inte en flygning med brister i kontakt/gps/kompass.

Mvh Rickard

SniffSwe
2017-03-19, 21:42
Med "kopiösa mängder med transformatorer och högspänningsledningar" skulle jag inte flyga där alls. Du kan aldrig flyga utan risk att tappa kontakten, du ska inte flyga någonstans där drönaren inte får ramla ner för det kan den göra när som helst av flera olika anledningar.
Behöver man verkligen flyga för att dokumentera järnvägsvagnar? Om du har tillträde till området måste det väll finnas lämpligare och säkrare sätt, kanske till och med enklare? Kan man göra det när vagnarna står på annan plats eller rent av göra det på likadana vagnar som står bättre till?

Om man måste flyga på störande plats så är rate-mode(vet inte ens om en Phantom kan så simpla saker ^^) säkrast eftersom det använder minst sensorer, endast gyro.

Jorgen
2017-03-19, 21:44
Alla GPS funktioner blir otillförlitliga och farliga på en multikopter när kompassen inte fungerar som den skall. Det bästa bör vara att flyga med GPS pucken urkopplad, det är nog det enklaste sättet att stänga av alla GPS funktioner. Annars vet man inte vad en failsafe kan ställa till med.

Jörgen

Kenneth E
2017-03-20, 09:01
Vad sägs om pinne med kamera?

MarkusH
2017-03-20, 17:37
Vad sägs om pinne med kamera?
Jag skulle inte rekommendera att man står med en lång pinne vid järnvägsspår för att fotografera ovan sidan på vagnar.

Ålänning
2017-03-20, 22:59
Låter som en utmaning. Behöver göras, men håll dig borta tillika. :-) Med lite eftertanke så... skippa "drönare".

JonasH
2017-03-20, 23:15
Har den inte sport-mode som Mavicen har? Då flyger man utan kompass eller satellit tror jag.

UndCon
2017-03-21, 10:55
Jag skulle göra det med en ballong och en icke elektriskt ledande lina till den.
Med 2 linor förankrade på marken kan du positionera den exakt där du vill ha den (triangulering)
Du bygger lätt en liten kamera-rigg som du kan fjärrstyra med en vanlig radio och bilden skickar du ner via FPV-länk.

Funkar det inte pga störningar så är det ju bara att veva in linan...inget störtar pga magnetfält då även om din elektronik ombord får frispel.


En ballong går dessutom runt alla problem med lagar, övervakning och flygning i förbjudna luftrum ;)

McRegor
2017-03-21, 11:22
Sen är det säkert många bangårdar som ligger inom nån flygplats kontrollzon och då lär det inta vara populärt att flyga där - och det är det antagligen inte heller för SJ och Trafikverket eller vem som nu ansvarar för bangården. Mindre bra idé skulle jag säja.
Roger

UndCon
2017-03-21, 15:58
Exakt, det är därför en ballong är bättre :)

McRegor
2017-03-21, 16:43
Om det bara gäller att fotografera taken på vagnarna så borde det vara enklare att stå på en bro där tågen passerar under och fotografera därifrån. Eller helt enkelt leta bilder på Internet för där finns de garanterat.
Det känns lite märkligt att köpa en Phantom bara för att fota vagn-tak...
Roger

Flahultarn
2017-03-22, 15:55
Om det bara gäller att fotografera taken på vagnarna så borde det vara enklare att stå på en bro där tågen passerar under och fotografera därifrån. Eller helt enkelt leta bilder på Internet för där finns de garanterat.
Det känns lite märkligt att köpa en Phantom bara för att fota vagn-tak...
RogerDet är ju bara en behövlig ursäkt förstår du väl... :sarcastic:

McRegor
2017-03-22, 18:16
Flahultarn - du behöver väl inte vara så rakt på...:)

SniffSwe
2017-03-22, 18:36
Och nu har han ju redan köpt den så då kan han utan problem välja ett annat sätt att filma på :) Jag gör också så ^^

Kenneth E
2017-03-22, 20:20
Jag ser inga problem med att flyga på bangård har jag gjort flera gånger när X2000 kommer strax under multikoptern, då med 5.8 och 2.4 som kommunikation, dock inte DJI, men borde inte ha någon betydelse.

Kenneth E
2017-03-22, 20:23
Finns färdiga lösningar till det redan på bangården för dokumentation. Har man inte tillstånd så blir det att flyga över med fullskala och teleobjektiv, annars finns hjälp att få och man är trevlig och frågar snällt.



Jag skulle inte rekommendera att man står med en lång pinne vid järnvägsspår för att fotografera ovan sidan på vagnar.

Rickard95
2017-03-25, 09:18
Hallå...
Tackar för alla svar.
Drönaren är ju som sagt redan köpt och flugen med. Inget som man kan lämna tillbaks. Jag har ju inte gett upp helt. Gör nog ett försök idag. Hyfsat väder och inte så blåsigt. Skall prova att starta en bit ifrån och flyga lite högre.

Att ta kort från broar funkar bara om tågen praktiskt taget står still. Det är detaljerade bilder som behövs och så behövs rätt vagn också så det faller på denna punkten. Har ju ett liv också. Kan inte stå där och vänta på rätt vagn.

Selfiepinnar o.s.v är inte heller aktuellt. Då krävs ett tillstånd för att vistas på området och jag är inte heller sugen på att vifta med pinnar nära starkström i den övre skalan. Har redan sprungit omkring och tagit bilder och mätt under vagnar. Jag har redan varit i kontakt med de instanser som skulle kunna hjälpa mig och tyvärr har jag inte fått hjälp av olika själ. Ritningar har heller inte varit aktuella att släppa till en privatperson. Det är bara att gilla läget.

Jag har redan underlag för att kunna köra igång projektet men vill inte göra något halvdant som man får ångra senare. Det är 7 siffriga belopp inblandat i projektet. Finns inget utrymme för att inte göra ett väl dokumenterat jobb.

Det jag mest undrar är om jag på något vis kan tappa kontakten mellan sändare och drönare när drönaren befinner sig på max 50 meters avstånd med ovan nämnda parametrar med magnetfält o.s.v.

Mvh Rickard

Rickard95
2017-03-25, 09:26
Hallå...
Tackar för alla svar.
Drönaren är ju som sagt redan köpt och flugen med. Inget som man kan lämna tillbaks. Jag har ju inte gett upp helt. Gör nog ett försök idag. Hyfsat väder och inte så blåsigt. Skall prova att starta en bit ifrån och flyga lite högre.

Att ta kort från broar funkar bara om tågen praktiskt taget står still. Det är detaljerade bilder som behövs och så behövs rätt vagn också så det faller på denna punkten. Har ju ett liv också. Kan inte stå där och vänta på rätt vagn. Selfiepinnar o.s.v är inte heller aktuellt. Då krävs ett tillstånd för att vistas på området och jag är inte heller sugen på att vifta med pinnar nära starkström i den övre skalan. Har redan sprungit omkring och tagit bilder och mätt under vagnar.

Jag har redan underlag för att kunna köra igång projektet men vill inte göra något halvdant som man får ångra senare. Det är 7 siffriga belopp inblandat i projektet. Finns inget utrymme för att inte göra ett väl dokumenterat jobb.

Det jag undrar mest är om kontakten mellan drönare och sändare kan påverkas om drönaren befinner sig max 50 meter ifrån sändaren?

Mvh Rickard


Finns färdiga lösningar till det redan på bangården för dokumentation. Har man inte tillstånd så blir det att flyga över med fullskala och teleobjektiv, annars finns hjälp att få och man är trevlig och frågar snällt.

Har du någon tanke bakom detta. Någon du känner eller har du själv frågat något liknande?

SniffSwe
2017-03-25, 10:41
Det jag undrar mest är om kontakten mellan drönare och sändare kan påverkas om drönaren befinner sig max 50 meter ifrån sändaren? Svar ja, den kan tappa kontakten och få förvillade sensorer när som helst av olika anledningar. Större risk om det finns magnetfält och liknande i närheten.

Eftersom du frågar hur du ska gå tillväga så tror jag att många här inte vill att du ska råka ställa till med nått så att drönare får ännu sämre rykte. Att du lagt 7 siffriga belopp på det är ju inget argument för att ta större risker där konsekvenserna av ett misslyckande kan drabba oss andra drönarpiloter också.
Om du måste ta flygbilder så se till att göra det på ett säkert sätt. Flyg över säkert område på säkert avstånd och skaffa en kamera med zoom om det krävs. Eller anlita någon som har zoom-objektiv.

Det är mitt tips :)

Ålänning
2017-03-25, 13:32
Do not fail! Jag har lagt stora summor på min hobby och vill fortsätta med den.

Rickard95
2017-03-25, 14:29
Hallå.

Har nu varit nere och flugit. Det går att flyga men störningarna från magnetfältet gör att kontakten mellan sändare och drönare inte fungerar tillfredsställande. Bildöverföringen var katastrof och kontakt mellan sändare och drönare likaså. Gick inte att att landa med automatik. Slutade med att jag fick ta tag i drönaren som stretade i mot och dra ur batteriet...
Nu vet vi :-(

Mvh Rickard

Ålänning
2017-03-25, 16:21
Nu vet du också, vi visste före? =) Eller?

Kenneth E
2017-03-25, 17:26
Låter som något är fel på utrustningen.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk

Killenheladagen
2017-04-06, 22:33
Med "kopiösa mängder med transformatorer och högspänningsledningar" skulle jag inte flyga där alls. Du kan aldrig flyga utan risk att tappa kontakten, du ska inte flyga någonstans där drönaren inte får ramla ner för det kan den göra när som helst av flera olika anledningar.
Behöver man verkligen flyga för att dokumentera järnvägsvagnar? Om du har tillträde till området måste det väll finnas lämpligare och säkrare sätt, kanske till och med enklare? Kan man göra det när vagnarna står på annan plats eller rent av göra det på likadana vagnar som står bättre till?

Om man måste flyga på störande plats så är rate-mode(vet inte ens om en Phantom kan så simpla saker ^^) säkrast eftersom det använder minst sensorer, endast gyro.
Dji har ej acro/rate -mode det närmaste du kommer det är autolevel... ja nu har de byggt nån racequad med acro me utöver det så går det ej.

När vi menar flyga i autolevel(utan gps - där den justerar sin attityd för att vid vind t ex vara still som tusan) autolevel då håller den ej höjd eller plats utan du flyger den själv (mkt enkelt att flyga en sådan kopter i detta läge) och detta flightnmode har inte mer risk att tappa kontakten med din sändare än något annat - tror fortfarande den skulle gå in i RTH vid dylikt fel i autolevel - kolla dock upp det först för en dji kan man krascha i princip 1 gång ..

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk