handdator

Visa fullständig version : Lemon RX DSMX lirar inte med Spektrum DX6i.



Nordquist
2017-03-19, 20:39
Novis på det här med flyg, men hann flyga lite innan min quad fick fnatt. mottagaren är en Lemon RX DSMX. Radion är en Spektrum DX6i. Allt funkade fint till en början men då och då dog plötsligt motorerna ca en halv sekund innan dom vaknade till igen. Nu har jag bytt ut ESC:na och flight controllern till en Piko BLX men den beter sig fortfarande skumt. Om jag ger så mycket gas att den precis ska lyfta så ser man hur den röda lysdioden på Lemonmottagaren slocknar precis när motorerna lägger av och tänds igen när motorerna åter drar.
Testkörde lite till i dag och då blinkade dioden på "citronen" istället och motorerna gick ca en sekund, stannade en sekund, gick en sekund och så höll det på. Gasar jag på mera så börjar den hoppa.

Någon som har en idé om vad det är som är fel?

freddan_6
2017-03-19, 20:47
Dåligt batteri eller motor som inte går runt "lätt", t.ex för att den är sned.

Skickat från min FrSky Taranis med tapatalk

Nordquist
2017-03-19, 20:53
Dåligt batteri i radion? Jag har laddningsbara batterier i den. Har hört någonstans att de ger lite mindre kräm än vanliga batterier, får testa det. En motoraxel har fått sig en liten smäll, men den är rak från propellern och neråt så det ska inte vara någon fara med den hoppas jag.

freddan_6
2017-03-19, 20:55
Dåligt batteri i mottagaren så att den resettar så fort du gasar. Efter vad du säger låter det som att du ska byta en motor.

Nordquist
2017-03-19, 21:09
Ja, det kanske är motorn i alla fall. Jag testade med andra batterier i radion nu och det var samma problem.

larsmn
2017-03-20, 19:19
Har haft problem med en Dxe som liknar Dx6i, fick uppdatera firmware i sändaren för att mottagrna skulle fungera som de skulle. OrangeRx och LemonRx

Nordquist
2017-03-20, 20:15
Aha! Ja, jag tror inte på att det är någon av motorerna. Min Lemon verkar däremot helt död i dag. I går slocknade den röda dioden på den när quaden dog och sedan tändes den när den en sekund senare vaknade till liv. I dag är den dioden helt släkt och den vill inte prata med sändaren alls.

karstena
2017-03-21, 02:52
Det er dit flybatt som er for dårlig evt din c sor er for liten på batterierme

Nordquist
2017-03-23, 21:04
Filmade hur den beter sig om det kan vara till någon hjälp. http://homepage.lnu.se/staff/dnope/drone.mov

andWho
2017-03-23, 21:55
Glapp. Dålig strömförsörjning. Hur har du kopplat? 3.3v, 5V eller råspänning direkt från batteri? Har du mätt o kollat matningsspänningen?
/A

mikaelbe
2017-03-24, 17:34
Tror nånting drar för mycket ström. Nu är jag inte så hemma på drönare, men jag hade problem med ett trasigt servo i ett plan. Det drog för mycket ström så att mottagaren lade av. ESC:en klarade inte att mata mottagaren. Prova att koppla ur någon/några motorer mm och se om det hjälper.

Nordquist
2017-03-27, 07:48
Lite seg på att svara... Mycket annat att stå i nu så här när det blev både vår och sommar på en gång! :)
Lemon-mottagaren matas med 3,3v från flightcontrollern (Piko BLX FC). Flight Controllern är ny och quadden var exakt likadan innan bytet så vi kan nog avskriva FCn. Det enda jag inte har bytt är motorer och mottagaren. Min kollega (som byggt quadden) ska ta med sig en annan mottagare i dag så får vi se hur det går... Funkar inte detta så kan det nästan bara vara motorerna det beror på.

McRegor
2017-03-27, 09:55
Varför matar du inte mottagaren med 5 V i st f 3,3 V ? Det är nog många mottagare som inte klarar 3,3 V - vad säger specen på den modell du har ? Eller snarare tvärtom - det är nog få som klarar 3,3 V även om det säkert finns några.
Roger

JonasH
2017-03-27, 10:48
Hej,
Som Roger skriver så är nog 3,3V för lågt.
Kolla specen på Lemonrc sida (gissar på att du har denna mottagare): http://www.lemon-rx.com/index.php?route=product/product&path=70&product_id=138

McRegor
2017-03-27, 11:04
Jo - förstår inte riktigt varför man skall "pressa" mottagaren med låga matningsspänningar när de allra flesta mottagarna i grunden är anpassade till ca: 5V även om det under senare tid kommit de som klarar både lite lägre och lite högre spänning - typ den som ett 2S LiPo ligger på.
Roger

Jorgen
2017-03-27, 12:42
Det där är ju en satellitmottagare och de går på 3.3v reglerad spänning. De får reglerad spänning från enheten du kopplar in den i, en huvudmottagare eller en flight controller.

Det ser ut att vara den här på filmen: http://www.lemon-rx.com/index.php?route=product/product&product_id=109

Jörgen

McRegor
2017-03-27, 19:02
Ok - men det framgick ju inte riktigt av beskrivningen.
Roger

Nordquist
2017-04-08, 21:09
Ja, då har jag äntligen haft lite tid att testa med den andra mottagaren (även den en Lemon RX) http://www.lemon-rx.com/index.php?route=product/product&product_id=109
När jag skulle binda den till min Spektrum DX6i via Betaflight så kommer den aldrig in i "bind mode". Mottagaren ska ju börja blinka men den nya är helt stendöd (kom just att tänka på att den faktiskt KAN vara en DOA). Mätte spänningen från Flight controllern och det var 3,32 Volt. En sak jag tänkt på är om lysdioderna skulle kunna ta för mycket ström? Den ser ju ut som ett flygande discotek... ;)

Lelle
2017-04-09, 07:50
Hej.
Varför använder du inte spektrum original. Kan var så att Lemon inte trivs ihop med din sändare. Jag har en dx12:a och matar den med 5,9 volt via en Powerbox med original satelliter, och ett annat flyg med spektrums egen mottagare och satelliter och har aldrig upplevt några problem.
En tanke bara.

/L

Nordquist
2017-09-15, 14:57
Tänkte bara berätta att det här problemet löste sig när jag bytte min Lemon Rx DSMX till en Lemon Rx DSMX/DSM2 Kompatibel. sedan funkade den klockrent.