handdator

Visa fullständig version : Ripaläger 2017



Ripa
2017-03-31, 19:30
RIPA MODELLFLYGKLUBB INBJUDER ALLA MODELLFLYGARE TILL

RIPALÄGER VECKA 29 2017

Ripa Modellflygklubb arrangerar Ripalägret med målsättning att skapa trivsel och gemenskap för landets aktiva modellflygare, och i förekommande fall deras familjer, själva flygandet kommer för många i andra hand, vilket kanske låter konstigt för elit piloter, vilka ofta flyger från morgon till kväll.

Vi går i tron, att trivseln för familjen på modellflygfältet betyder mer i den totala upplevelsen under en semestervecka, än att enbart kolla in häftiga modeller från morgon till kväll, (dessa finns ändå när vädret medger aktivt flygande ) .
Kvinnliga besökare och barn uppskattar bra toaletter och hygienutrymmen, sammantaget går vi som arrangerar Ripalägret i tron, att vi som gillar att flyga får nytta och glädje om familjen trivs, ingen ifrågasätter hur mycket vi flyger, ingen gnatar om att åka hem, ibland slipper vi t.o.m. ifrån disken.

Sedan lägerveckan 2010 har vi ”kört” med temadagar kl. 13 - 16 vilka blivit allt populärare för vare år, blivande modellflygare får ”gratis” inspiration dessa dagar, många modellflygare utan klubbtillhörighet åker långa vägar för att träffa modellflygkompisar med samma intresse.

Klubben fortsätter med samma koncept i år. Olika tema måndag - fredag, måndagskvällen kl. 18 - 21 är bokad under temat ”snurrig afton” med linkontroll, medlemmar från MFK Snobben ”styr” upp kvällens aktiviteter. Segelflygarna har framfört önskemål om att tidigarelägga sin temadag med start från morgon – förmiddag under torsdagen för att få bästa lyft, veckodagarna för övriga grenar är ännu inte klara, vi återkommer i denna tråd efterhand som dessa ”spikas”.
Veckan avslutas med öppet hus och fri flygning under lördagen

Vi hälsar naturligtvis hobbyhandlare välkomna att sälja, och visa upp sina produkter och företag under veckan.

Efter dagens flygning samlas vi i pergolan och vid lägerelden för att grilla nattamat, och ljuga lite lagom!

Traditionsenligt firar vi ”JUL(i)AFTON” med Kalle Anka, och alla vänner. Juliafton infaller i år torsdagen den 20 juli och firas med långbord i klubbens pergola, eftersom temat är dubbelbottnat är det upp till var och en att duka upp den mat man gillar bäst, trivsel och gemenskap är dock obligatoriskt.

Passa på att besöka Kiviks marknad den 17-19 juli, Tomelilla marknad den 20 juli, och Sjöbo marknad, som avslutar marknadsveckanden den 20-21 juli

Kusten från Åhus, Yngsjö, och Olseröd erbjuder kilometervis med vita sandstränder för sol och bad.

Här finns en länk till bilder från Ripaläger 2016 (http://www.ripamfk.com/bilder/Ripa16/index.htm)

Här finns information för dig som vill veta vad Ripafältet erbjuder (http://www.ripamfk.com/index.php/besoka-faltet)

55 km från Ripa ligger Autoseum med landets största Modellflygmuseum (http://modellflygnytt.se/opublicerat/museum/index.htm) och Mycket mer att titta på (http://www.autoseum.se/)

VÄLKOMNA TILL RIPA!

Frågor? Kontakta Mats Erlandsson 044-350202 0705-350202

www.ripamfk.com

Mr J
2017-03-31, 19:53
Äntligen!

Som man har väntat på det enda säkra vårtecknet... :)

Thomas
2017-03-31, 20:21
Ja, man hänger på.... som vanligt!

anpe
2017-04-01, 08:55
Härligt, inte långt kvar....

Snickarjävel´n
2017-04-04, 19:24
Härligt..........!!!!

Samma plats, samma tid och sidan om SLIS så är jag nöjd.
Kommer v28, ev helgen v27.......


Lever/syns Riparing eller får vi/behöver vi ge den en översyn inför 2017?????

AlveH
2017-04-04, 21:31
Närvaron är högst trolig.:)

Ripa
2017-04-04, 22:05
Härligt..........!!!!

Samma plats, samma tid och sidan om SLIS så är jag nöjd.
Kommer v28, ev helgen v27.......


Lever/syns Riparing eller får vi/behöver vi ge den en översyn inför 2017?????
Hej Jonny!

Känner de flesta som brukar bo på ”Flygraukan” och jag vet att du bodde på nr 7 i fjor, men vem SLIS är går jag bet på, vet också att ni hade en smaulänning som granne mitt emot, känner du dig himmastadd då?

Gräset har vuxit till sig på Ripa Ring, men bansträckningen syns, vi tar ett par underhållsvarv med klipparen.

Ni är välkomna v 27, men är det inte lika bra att ni kommer redan till Midsommar? :)

Mvh
Mats

hadas
2017-04-05, 04:25
Yes, snart dags igen Hääärligt. Hoppas vår plats är tillgänglig i år oxå
Med vänliga hälsnigar
SLIS

Ripa
2017-04-05, 20:24
Yes, snart dags igen Hääärligt. Hoppas vår plats är tillgänglig i år oxå
Med vänliga hälsnigar
SLIS

Lasse!

Nu vet jag att det är din husvagn, Jonny har som riktmärke till höger om sin egen på Ripa.

Vad SLIS står för, får du förklara när vi träffas.

Samma tid, samma plats, samma grannar, och ni är alltid lika välkomna!

Mvh
Mats

Snickarjävel´n
2017-04-06, 12:57
Hej Jonny!

Känner de flesta som brukar bo på ”Flygraukan” och jag vet att du bodde på nr 7 i fjor, men vem SLIS är går jag bet på, vet också att ni hade en smaulänning som granne mitt emot, känner du dig himmastadd då?

Gräset har vuxit till sig på Ripa Ring, men bansträckningen syns, vi tar ett par underhållsvarv med klipparen.

Ni är välkomna v 27, men är det inte lika bra att ni kommer redan till Midsommar? :)

Mvh
Mats

SnyggeLasseIStaffanstorp.

Samma plass bler bra.

rnermfors
2017-04-06, 19:03
Vi kommer gärna och också tidigt om det går bra.
(Trodde det var spannalasseistaffanstorp)

Med vänlig hälsning Robban och Christel

Snickarjävel´n
2017-04-06, 19:10
Vi kommer gärna och också tidigt om det går bra.
(Trodde det var spannalasseistaffanstorp)

Med vänlig hälsning Robban och Christel


De va de egentligen men min blygsamhet satte stopp:icon_pidu:

Ripa
2017-04-06, 20:15
Vi kommer gärna och också tidigt om det går bra.
(Trodde det var spannalasseistaffanstorp)

Med vänlig hälsning Robban och Christel

Lasse, och kopplingen till SLIS borde jag förstått

"Kärt barn har många namn"

Ni är lika välkomna när ni än kommer.

Mvh
Mats

MagnusStrömqvist
2017-04-07, 14:06
Hej Mats, kommer i år igen v29 mån-lör, på kortsidan samma som ifjor. Strömqvistarna, Höka klubben

Ripa
2017-04-07, 17:26
Hej Mats, kommer i år igen v29 mån-lör, på kortsidan samma som ifjor. Strömqvistarna, Höka klubben

Hej Magnus!

Tredje platsen på "Gräddhyllan" med Thomas Berggren som granne är bokad, hoppas det blev rätt så?

Ni är varmt välkomna!

Mvh
Mats

MagnusStrömqvist
2017-04-07, 18:07
Det låter rätt! Tack Mats

Thomas
2017-04-07, 19:20
Trogna grannar!!

Per P
2017-04-09, 16:29
Bästa tråden på detta forum, hoppas den fortsätter sin fina tradition tillsammans med dito meeting - årligen :lollypop:
Vår plats på änden är väl bokad typ lika länge som Mats o Tomas bokat sin plats på gräddhyllan :sarcastic:

Per H
2017-04-09, 18:40
Hej alla Ripavänner!!
Självklart kommer vi också , vet dock inte exact när men hoppas vår plats är bokad 😎
Per o Yvonne

Ripa
2017-04-09, 20:07
Bästa tråden på detta forum, hoppas den fortsätter sin fina tradition tillsammans med dito meeting - årligen :lollypop:
Vår plats på änden är väl bokad typ lika länge som Mats o Tomas bokat sin plats på gräddhyllan :sarcastic:

Hej Per!

Jag bokade upp er plats efter vårt telefonsamtal för en tid sedan, så den är säkrad.

Mvh
Mats

Ripa
2017-04-09, 20:18
Hej alla Ripavänner!!
Självklart kommer vi också , vet dock inte exact när men hoppas vår plats är bokad 😎
Per o Yvonne

Hej på er!

Självklart är platsen bokad, och vad jag hört om ditt nyvunna racingintresse, kan du träningsköra på Ripa Ring från husvagnens köksfönster :thumbup:

Snickarjävel´n
2017-04-10, 19:09
Hej på er!

Självklart är platsen bokad, och vad jag hört om ditt nyvunna racingintresse, kan du träningsköra på Ripa Ring från husvagnens köksfönster :thumbup:


Vem vill stå parkerad så nära Ripa Ring när Per ska köra monstret?:stupido2::sarcastic:

Thomas
2017-04-10, 19:47
Vi får nog sätta fångstnät a la hangarfartyg runt Gräddhyllan...

Ripa
2017-04-10, 20:08
Vi får nog sätta fångstnät a la hangarfartyg runt Gräddhyllan...

Som klubb är vi dåligt insatta i säkerhetsfrågor för RC bilar, frågan är om dessa hanteras genom Transportstyrelsens vägtrafikavdelning,

i annat fall kan vi kanske få en hobbyhandlare som sysslar med ”näthandel” att hjälpa till med

inhägnad av Ripa Ring.:crazy_pilot:

Flygtoken
2017-06-04, 21:40
Kommer det något program för veckan på denna tråd?

Ripa
2017-06-04, 22:08
Sedan lägerveckan 2010 har Klubben ”kört” med temadagar kl. 13 – 16, blivande modellflygare får ”gratis” inspiration dessa dagar, många modellflygare utan klubbtillhörighet åker långa vägar för att träffa modellflygkompisar med samma intresse.

De olika temadagarna för årets läger är planerat enligt nedan, de olika grenarna har företräde till fältet för uppvisningar, demo m.m. under den avsatta tema-tiden, optimal flygverksamhet samordnas via depåvärden, pågår ingen temaaktivitet är fältet öppet för fri flygning.

Måndag: ELFLYG alla kategorier
Måndagskvällen kl. 18 - 21 är bokad under temat ”snurrig afton” med linkontroll, medlemmar från MFK Snobben ”styr” upp kvällens aktiviteter.

Tisdag: IMAC – stora aerobaticmodeller

Onsdag: SKALAFLYG - WARBIRDS, många flygplansmodeller kan räknas i detta tema, dessutom med stor bredd.

Torsdag: SEGELFLYG - alla kategorier. Segelflygarna har framfört önskemål om att tidigarelägga sin temadag med start från tidig morgon – förmiddag under torsdagen för att få bästa lyft.

Fredag: HELIKOPTER -DRÖNARE- MULTICOPTERS-MULTIROTOR

Veckan avslutas med öppet hus och fri flygning under lördagen

Mvh
Mats
www.ripamfk.com

Snickarjävel´n
2017-07-04, 13:26
Nu är det nära, så pass att vagnen håller på att packas för att vara klar för avfärd tills helgen. En vecka innan skadar väl aldrig :icon_pidu:

Mr J
2017-07-04, 16:41
Nu är det nära, så pass att vagnen håller på att packas för att vara klar för avfärd tills helgen. En vecka innan skadar väl aldrig :icon_pidu:

Va! Har du varit hemma emellan? :sarcastic:

Snickarjävel´n
2017-07-04, 18:05
Ja jag fuskade lite..... maten tog slut :sarcastic:

AlveH
2017-07-08, 16:26
Närvaron är högst trolig.:)
Hoppas det finns plats för ett "tält med möjlighet till EL-anslutning"
söndag till söndag vecka 29.

Ripa
2017-07-08, 17:13
Hej Alve!

Plats har vi bokat åt dig sedan länge, elanslutning finns men uttaget av ström är begränsat under Ripaveckan.
Klubbens huvudsäkringar räcker inte till för uppvärmning av tält och husvagnar.

Mvh
Mats

Thomas
2017-07-08, 21:02
Hoppas det finns plats för ett "tält med möjlighet till EL-anslutning"
söndag till söndag vecka 29.

Har du köpt elektrisk filt??

AlveH
2017-07-09, 13:32
Har du köpt elektrisk filt??
Nä!
Värmedyna har jag men den får stanna hemma, brukligt är att annat
smärtstillande med fördel medtages till Ripa.:crazy_pilot:

Ripa
2017-07-16, 08:03
Klubbens aktiva bild och nyhetsreporter Patrik Gertsson är som vanligt flitig, han uppdaterar med text och nya bilder
http://modellflygnytt.se/opublicerat/ripa2017/index.htm#12

flygrc
2017-07-16, 21:49
https://www.youtube.com/watch?v=8JveZ8K5WlM

Ripa
2017-07-18, 07:32
Måndagen bjöd inte på sitt bästa väder, friska vindar under dagen, som lugnade sig när kvällens program, en " Snurrig afton" med linflyg stod på programmet, Patrik har på nytt varit flitig och uppdaterat veckans händelser med nya bilder, även lokaltidningen besökte kvällen, vilket gett ett reportage i dagens tidning.

http://modellflygnytt.se/opublicerat/ripa2017/index.htm#17

http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/snurrig-afton-pa-ripafaltet/

AM
2017-07-18, 10:22
Utomordentligt bra bilder och bra artikel i Kristianstadbladet. Bra jobbat!

Bilderna talar sitt tydliga språk. Idrott - knappast. Glädje, upplevelser och kamratskap - 100%!

pgrts
2017-07-18, 10:33
Utomordentligt bra bilder och bra artikel i Kristianstadbladet. Bra jobbat!
Bilderna talar sitt tydliga språk. Idrott - knappast. Glädje, upplevelser och kamratskap - 100%!
Nu tycker jag att du är lite orättvis mot alla oss som åker för att flyga i stället för att och spela boll :-)
Lika mycket sport som allt annat. Dans är ju sport och det var en hel del dansande på Ripa i går.

Ripa
2017-07-18, 12:39
Nu tycker jag att du är lite orättvis mot alla oss som åker för att flyga i stället för att och spela boll :-)
Lika mycket sport som allt annat. Dans är ju sport och det var en hel del dansande på Ripa i går.

Aha, nu har jag fått en bild på line-dance, har inte förstått hur man kopplar fattningen på sin danspartner innan jag såg denna bild, att de flög i valstakt syntes tydligt😀👍🎶

AM
2017-07-18, 13:07
Haha, touché Mats!

Fantastiska bilder Patrik.

Fyhren
2017-07-18, 15:18
Hej

Kan warbirddagen vara betjänt av en SAAB J21 ? Planerar komma om alla tester idag är ok.


PF

Thomas
2017-07-18, 15:47
Du är mer än välkommen!

Ripa
2017-07-18, 15:48
Hej

Kan warbirddagen vara betjänt av en SAAB J21 ? Planerar komma om alla tester idag är ok.


PF

Hej Peder!

Absolut, det är säker många som vill se din J 21.

Hoppas att alla tester går bra, du är alltid välkommen till Ripa!

Mvh
Mats

Ripa
2017-07-20, 08:11
Det finns nu många nya bilder upplagda från årets Ripaläger, stort TACK till
Patrik Gertsson och Jocke Mårtensson för bilder och länkar

http://modellflygnytt.se/opublicerat/ripa2017/

https://www.flickr.com/photos/pbjphoto/sets/72157684233169620

Mvh
Mats

MagnusStrömqvist
2017-07-22, 10:26
Tack Ripa med arrangörer för ännu ett kanontrevligt meeting! Årets höjdpunkt! Vi hade tur med vädret ända tills fredag morgon, sedan kom regnet tyvärr. Mats, jag bokar givetvis in mig m familj till nästa år!

Thomas
2017-07-22, 20:48
Hemma igen, och det mesta är uppackat från husvagn och bil.
Lika kul varje gång att komma till Ripa och träffa nya och gamla kära ansikten!
De klubbmedlemmar som gör denna vecka möjlig är värda ALL HEDER!
Nu är det bara 51 veckor till nästa...

Mr J
2017-07-23, 14:41
Ja, jag är sliten som fasen, men det är det värt!
Ett hejdundrande jättetack till dem som gör Ripalägret till en sån varm och trevlig tillställning oavsett väder.
Och självklart till Patrik som dokumenterar allt så att man har nåt värmande att titta på i vinter när det kommer snöblandat regn horisontellt...

Detta var det tionde jag är med på, det känns nästan som att det håller på att bli en vana :)

Ripa
2017-07-24, 18:28
Stort TACK till alla, som på olika sätt besökt årets Ripaläger, det är genom er uppskattning, och era glada tillrop som klubbens medlemmar får energin till planering och genomförande för detta läger.

Patrik Gertsson har uppdaterat länk nedan, och fortsätter att göra så varefter det skickas bilder och film till honom. Skickas högupplösta till patrik@pgdata.se
http://modellflygnytt.se/opublicerat/ripa2017/

Joakim Mårtensson Eslöv har lagt upp 118 bilder i denna länk
https://www.flickr.com/photos/pbjphoto/sets/72157684233169620

Stefan Nilsson har lagt upp ett gäng skarpa bilder
https://www.facebook.com/stefan.nilsson.334491/posts/10155498364580758

Det finns även ett stort antal bilder på klubbens Facebooksida
https://www.facebook.com/groups/667082800100057/

Mvh
Mats Erlandsson

Snickarjävel´n
2017-07-26, 21:47
https://www.youtube.com/watch?v=8JveZ8K5WlM

Trevlig snutt...... :applouse: