handdator

Visa fullständig version : viper jet från Hobbyking



Andreash
2017-04-01, 13:18
Hej råkade inpulsköpa denna var ett pris jag inte kunde motstå .Har inte hunnit kolla så noga ännu men det ska sitta en mad trust 70mm 11 bladig fläkt i och Turnigy 100A esc metallservo och elställ.Allt är nytt och ofluget .Detta är min första edf vad har ni för erfarenheter av denna lättflugen svårflugen bra första edf?.Mitt ¨första intryck tung .Tacksam för svar http://www.modelflying.co.uk/sites/3/images/member_albums/29189/407523.jpg (http://www.google.no/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi3nsjKm4PTAhUC_iwKHXnHCCgQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.modelflying.co.uk%2Fforums%2F postings.asp%3Fth%3D75781&bvm=bv.151325232,d.bGg&psig=AFQjCNHgl9G5mMJCH8dwuT0SMtnjK9Go7g&ust=1491134644862525)

NickeL
2017-04-01, 13:48
Vet att en i klubben släpade ut en sån till fältet, och den vägde nog 5kg flygklar... Testade att kasta samt ramp men den var helt enkelt alldeles för tung för att kunna flyga, så mitt råd är nog försöka hålla vikten nere ordentligt.

//Nicke

Andreash
2017-04-01, 16:53
Ja den känns tung får försöka hålla vikten nere

NickeL
2017-04-01, 17:51
Kanske kan vara en idé att skippa infällbara ställ till en början och buklanda med den.

//Nicke

flygrc
2017-04-01, 18:17
Jag har också uppmärksamma den kärran, ser ju jättefin ut.
Fast YT klipp på den är tyvärr flera klipp...

pernstig
2017-04-01, 18:55
Jag hittar inte modellen på HobbyKing, kan man få en länk?

Andreash
2017-04-01, 21:14
Tyvärr så tror jag dom har slutat sälja den på hobbyking hittar den inte jag heller har tittat på den för några års en .Tänkte ochså på det med ställen hade varit kul å ha dom men det kanske bara är dumt .Lite synd på vikten för det är en jäkla snygg model och väldigt snyggt byggd .Antar att det går åt en del ström ochså vore ju kul med några min flygtid antar att jag får köra med 6 celler tacksam för alla tankar och idéer så man har dom bästa förutsättningarna

Andreash
2017-04-01, 21:24
Vägde kärran den hamnade på 1880g utan mottagare ,batteri och ett servo kanske inte så tung ändå vad tror ni är en rimlig flygvikt med batteri utan att den ska bli för jävlig att flyga

NickeL
2017-04-01, 21:38
2500g flygklar då kanske... beroende på batteri känns väl som det bör vara flygbart men håll hög fart..
andra modeller med 70mm fläkt som jag har erfarenhet av brukar väl ha en flygvikt på ca hälften, dvs typ 1,1-1,4kg startklara.

//Nicke

Andreash
2017-04-01, 22:17
Ajajaj känns inte riktigt bra kan bli en utmaning de här☺

henke2
2017-04-01, 22:46
Utmaning var namnet. Ja tar inte i dessa med tång, men sen är jag inte facit. Men kolla på tuben och på div forum för tyngdpunkt och utslag samt vad folk tycker om den.

Daniel Ahlin
2017-04-01, 22:59
Jag har tomahawks viperjet med 70 fläkt, den väger 1400g med 5cells 3300mAh batteri. Det är precis vad jag klarar av att handkasta. Kanske ska tilläggas att jag inte handkastar modeller så ofta.
Katapult är nog säkraste startmetoden.

NickeL
2017-04-02, 00:41
Ajajaj känns inte riktigt bra kan bli en utmaning de här☺ Kasta hårt :sarcastic:

//Nicke

pernstig
2017-04-02, 06:37
Min Super Scorpion (Roc Hobby) väger 1200 g, handstartas och flyger 4 minuter med 70 mm fläkt och 4S 2200. Är lite sugen på något större med retracts och klaff men tyvärr består klubbens bana av gräs.

Andreash
2017-04-02, 06:43
Antingen får jag plocka av allt som går ställ flaps mm å prova eller så får jag väl ställa den i hyllan för den är fin å se på:)Och sätta fläkten i någon frigolitkärra :)

Daniel Ahlin
2017-04-02, 07:07
Det finns nog lika många videos på youtube när den faktiskt flyger som när den krashar, kanske är piloten som är den stora skillnaden.

lizzy
2017-04-02, 08:30
frugan din som förmodligen åsså är fin, hänger hon i taket?upp me kärran i luften.bära eller brista :-)
Antingen får jag plocka av allt som går ställ flaps mm å prova eller så får jag väl ställa den i hyllan för den är fin å se på:)Och sätta fläkten i någon frigolitkärra :)

NickeL
2017-04-02, 08:46
skit i retracts, flaps och sånt "onödigt" tills du testflugit...

//Nicke

Ålänning
2017-04-02, 09:07
Det där med att tolka flyg från YouTube-klipp ska man passa sig för.

Många lägger inte ut en vanlig flygning för den anses av proffsen vara "för tråkiga att se på". De som kraschar så lägger ofta ut den. Om många exemplar sålts så finns det desto fler krascher att se. Ju fler nybörjare som köper nåt, desto mer ökar chansen att flygen får dålig kritik.

Jag har ingen större EDF-vana, pga brist på asfaltfält (har bara 160m gräs). Men av att se på krasch-filmerna som jag ögnade igenom kraschögonblicken så kan jag tolka det som att:
1. Vissa är inte alls vana med snabba flyg och oroar sig för hur de ska kunna landa... tills orken tar slut i acken
2. Flyger när det är mulet och grått ute så de ser inte modellen som mitt i allt är långt borta
3. Försöker få upp flyget före rätt hastighet uppnåtts
4. Försöker glidflyga på "tomgång" över fältet
5. Försöker landa med på tok för låg hastighet
6. För klen bungee och försöker stiga för att få ... fart?
7. För klen bungee och ... ja.
8. För klen setup!
9. Tappar kontakten
10. Håller ej koll på flygtiden
11. Skevroderutslag a la insane
12. Glömt CG
13. Osv...

Så för att slippa ovan, fundera ut vad som behövs för att få flyget att flyga.
Jag har sett flera filmer där den flyger fint också. :-D

Andreash
2017-04-02, 10:59
Ja har alltid haft den inställningen att planen ska flygas och är man noga med ovannämda saker så har det iallafal gått bra med det mesta jag flygit är väl bara att få upp skiten i luften å se hur det går:)Blir nog jag som får hänga i taket snart om det kommer hem fler plan bilar eller båtar:).Funderar på om jag ska montera några enkla fasta ställ efter som jag kan starta på asvalt

henke2
2017-04-02, 19:28
Håller med ålänning idag. Man måste kolla mängder för att hitta den röda tråden. Sen vet jag helt säkert att det skiljer mellan dessa modeller. Alltså individerna. Vissa är spikraka andra är skeva. Är dem krokiga på fel håll så blir det klippbenäget medan om man har tur och den är rak eller böjd åt rätt håll samt med en lätt setup av god kvalitet så flyger det lysande. Exemplet är ju filmen där de handkastar modellen riktigt uselt men ändå blir det en jättefin start och flygning. Sen filmen där han först försöker med en dålig acke för att sedan komma upp i luften så ser det tvärt om ut som att den inte flyger under 150kph typ.

Som sagt inget för mig, men met lite eftertanke och mätande så funkar det bevisligen. Men det finns ju även nya fina prylar där man slipper tänka så mycket.