handdator

Visa fullständig version : Första plan



little_fraz
2017-04-17, 11:06
Vad tror ni om detta plan till en nybörjare som ej flugit förr
https://hobbyking.com/en_us/durafly-tundra-1300mm-pnf.html


Skickat från min iPhone med Tapatalk

uffe_46
2017-04-17, 11:25
Perfekt

Ålänning
2017-04-17, 11:30
Absolut! Men du måste kunna flyga i simulator före (inklusive landningar från bägge håll), många ggr, utan att krascha. Sen är du redo för Tundran. Snyggt är det också. Flyg är inte som RC-bilar då du drar av gasen och tar en paus. När du har tagit väder med flyget SKA du flyga och du MÅSTE landa. :-)

bem
2017-04-17, 11:44
little_fraz,
Den Tundramodellen ser ut att bli bra den, som första nybörjarkärra, om du tar hjälp an någon flygkunnig i början. Det finns andra bra nybörjarplan också men gillar du den Tundramaskinen så slå till.
Lite mer info om modellen:
https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2551011-Durafly-Tundra-PNF-Review

Annars är Multiplex EasyGlider ett bra plan att starta sina flygäventyr med. Då kan du kasta planet (utan att köra motorn) de första stapplande flygförsöken, gärna från en kulle med svagt sluttande gärde med gräs så ev. markkänningar i början blir mjuka.
Multiplex EasyGlider finns nu i ännu bättre version 4. Exempel var man kan läsa mer om den och ev. köpa den:
https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=35088
Finns även i mer komplett version med motor, fartreglage och servon:
https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=35087
Hemsida:
https://www.multiplex-rc.de/produkte/264332-rr-easyglider-4

Har du funderat vilken radio du vill ha? Eller du kanske har en radio redan?

Lycka till med flygningen sen!

/Bo

KristofferR
2017-04-17, 15:57
Har du hjälp funkar Tundran. Det är tveklöst ett välflygande plan.

Utan hjälp - Easy Star med motor "bak". Med motor och propeller i nosen blir det mycket skador när man kör ner i marken och
det slipper man då. Den är stabil men inte alltför tråkig. Den finns att köpa i en "Reciever Ready" version så kan du själv välja radio. Den är också gjord för att lätt plockas isär. Jag har sålt min nu men om barnen visar nytt intresse är det ett givet "omköp".

Det är svårare än man tror att markstarta ett plan och att flyga något som inte är självstabilt så simulator är verkligen att rekommendera.

bem
2017-04-17, 16:21
Håller med KristofferR.
En Multiplex EasyStar II med motorn bak är nog vettigast om du skall lära dig på egen hand.
Finns i Ready for Radio (RR) version med motor, fartreglage och servon. Skevroderservon kan du köpa till extra.

/Bo

little_fraz
2017-04-17, 16:23
Radio har jag redan en spektrum dx6i. Har simulator redan också Phoenix 4 nu uppgraderad till 5. 5
Hade tänkt lära mig flyga lite själv på fotbollsplanen vi har här bredvid. Tror ni en tundra kommer bli för svår?? Kommer givetvis inte försöka flyga då det blåser ute, utan mest lugna kvällar.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

bem
2017-04-17, 16:36
Hej,
Det varierar vilken fallenhet man har, en del lär sig ganska fort en del tar det längre tid för.
Nackdelen med Tundran är att den har motorn i nosen, och stå på nosen får du räkna med att du kommer att göra i början med Tundran om du skall lära dig på den modellen. Krökt propelleraxel, lossad motor ur motorfästet, propellrar som går av är sånt du kan råka ut för. Men en EasyStar II med motorn bak slipper du den problematiken.
Jag förstår att du nog tycker att Tundran kan vara läcker men jag tror faktiskt du kommer att ha större chans att lyckas med t ex först en EasyStar II och sen en Tundra.
Visserligen kan du ära dig till en viss gräns i simulatorn men i verkligheten tenderar allt att bli lite annorlunda och upplevas gå ganska snabbt. När du skall göra de första skutten finns helt enkelt inte så mycket tid att tänka, allt sker ganska fort när du väl är uppe i luften, och det är lätt det blir överbelastning i hjärnkontoret i början och du inte hinner med att styra korrekt.

/Bo

JonasH
2017-04-17, 17:16
Hej,
Jag har en Tundra och har flugit den på en fotbollsplan och det är nog inte att rekommendera. Tundran behöver mer utrymme tycker jag, speciellt om du är nybörjare. Och inte helt lätt att flyga i början. Jag tycker att du ska ska skaffa en elseglare av ngt slag, tex EasyGlidern. Det finns många andra fabrikat och prisklasser och köp ngt enkelt för du kommer att krascha och limma mycket i början. Funman är också ett bra alternativ tycker jag.
Jag hade kontaktat klubben ni har i Luleå för att prova på hur den är. Gillar du den så bli medlem. Du kommer att få mycket hjälp där är jag helt säker på.

Lycka till!

Edit: Tundran är ett fantastiskt plan som flyger mycket bra och om du köper det bör du få hjälp i början.

Ålänning
2017-04-17, 17:55
Får du hjälp kan du gå på metanol-träflyg med en gång. Förr klarade de flesta vanliga RC-flygarnybörjare av att börja med såna flyg, finns ingen orsak till att dagens nybörjare måste börja med det absolut mest simulatorbefriande flyget som finns. =) Om man inte gillar/kan datorer och vägrar flyga simulator helt eller ens lite grand, så kan en EasyStar vara lämplig som först flyg, för du kommer krascha stup i kvarten och det flyget klarar mycket, haft ett sånt. Men med för svag motor som ibland föreslås användas så är det mycket mer svårfluget än en metanol-trainer.

little_fraz
2017-04-17, 18:30
Jag har ett AXN Floater sen tidigare som jag varit upp i luften med 2ggr kanske,
köpte det beggat men tyvärr så har det gått sönder litegrann (krasch)
det ska dock tilläggas att jag provade flyga det innan jag ens testat flyga i simulator och gick bra första svängen =).
Men har kört simulator i ett år nu ungefär,
det var lite därför jag tänkte beställa mig ett tundra plan då kan jag beställa dom reservdelar som jag behöver till AXN planet också, lite delade meningar om val av plan, fick tips av några andra att helt skippa planen med skutande motor och gå direkt på funCub eller liknande plan med landningsställ och motorn fram, finns det nåt annat plan som är lättfluget ska helst finnas att köpa på hobbyking.

McRegor
2017-04-17, 18:57
Håller med JonasH att du skall avvakta med Tundran till dess du kan flyga riktigt och starta och landa utan problem för det är trots allt en kärra som skall flygas och ingen direkt nybörjarkärra- och den är inte heller byggd för att klara nybörjarens alla misstag. Dessutom är konstruktionen med bl a kontaktsystemet mellan vinge och kropp inte "idiot-säkert" utan det är bra om man har erfarenhet och kan kolla eller modifiera detta. Vi har flera exempel på dålig kontakt i detta kontaktsystem. För den som kan flyga är det dock en rolig kärra med tämligen extrema STOL-egenskaper via de väldigt effektiva klaffarna men klaffar är också nåt man som absolut nybörjare bör undvika - det är bara ytterligare en sak att tänka på. Och har du kraschat med en AxnFloater så lär du garanterat göra detta med en Tundra och då blir det mera svårreparerat.
Vill du ha en lite mindre men tålig kärra som trots allt ser ut ungefär som ett motorplan så är Funman mycket bättre och den kan du utan alltför stora risker träna starter och landningar med och säkert också på en fotbollsplan.
Slutligen - eftersom du har en klubb på orten så är nog det bästa tipset att besöka dom och få lite handgripliga råd på plats.
Roger

little_fraz
2017-04-17, 19:09
absolut ska kontakta min lokala klubb.
men hade varit fint att ha ett plan och bara gå ner till fotbollsplanen och öva flyga.
som sagt kraschen var innan jag testat simulator ens,
men får kanske tänka om igen isåfall ska kolla lite närmare på funman planet.

McRegor
2017-04-17, 19:23
Jo, undvik Tundran som inte är nån nybörjar-kärra trots ett snällt utseende. Jättetrevlig när man kan flyga men detta att kunna flyga är nog å andra sidan en förutsättning. Jag har personligen an annan kärra som fanns lite före Tundran nämligen Parkzone Sport Cub - http://www.mft.nu/?ProdID=356112
En mycket snäll kärra och i det utförande som jag länkat till har den dessutom en Spektrum-mottagare med inbyggd stabilisering vilket säkert är bra för en nybörjare - men även bra när man är mera kunnig men vill ha en lite stabilare kärra när det blåser. Ingen kunskap dock om hur väl den motstår en nybörjares misshandel eftersom min trots ett par, tre års flitig användning inte varit med om nåt dramatiskt. Påminner lite om Tundran även i flygegenskaperna men jag tror faktisk att denna är ännu mera förlåtande - kanske för att den är lättare. Och det är en av de få kärror jag personligen skulle behålla om jag var tvungen att göra mig av med alla utom 2-3 st...:)
Men jag är rätt övertygad om att en Funman klarar misshandel mycket bättre efter att ha sett en sån på fältet under flera år och även med nybörjare bakom spakarna..:)
Roger

Balcke
2017-04-17, 21:25
finns det nåt annat plan som är lättfluget ska helst finnas att köpa på hobbyking.

Kolla på denna, gjord i epp och därmed hur tålig som helst.

https://hobbyking.com/en_us/sport-king-epp-805mm-pnf.html

//Rickard

KristofferR
2017-04-17, 22:06
Både Funman och Easy Star fyller en fotbollsplan rätt lätt. Haft båda. På "min"plan träffade jag en annan flygare för ett par månader sedan, han flög en Hobbyking Breeze 1400. Nu var han iofs skicklig nog att klämma ett aerobaticprogram på låg höjd men det planet flög mycket fint

https://hobbyking.com/en_us/hobbykingr-tm-breeze-glider-w-optional-flaps-epo-1400mm-pnf.html

Men.... om du behöver delar, köp en till AXN och nöt ut dem....

little_fraz
2017-04-18, 13:23
ringde till RCFlight idag och han rekomenderade mig att köpa denna
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=3720
funkade bra att även ha på mindre ytor.
kollade på lite videor och det såg faktiskt lite roligt ut.
hur är dessa att flyga??
om man bemästrar en sån kan man gå på ett lite svårare plan efter denna då eller??

Fluf
2017-04-18, 14:35
Vingar är roliga men kan vara vädligt kittliga och inte alls självstabiliserande som man vill ha i en förstakärra.

AXN Glider, Bixler 1.1 eller Multiplex Easyglider är absolut att rekommendera för nybörjare. Handstartade, buklandar på alla underlag, propeller och motor är skyddat, frigoliten tål en massa stryk, lagas med lite tejp och smältlim, självstabiliserande och behagliga att flyga även för erfarna piloter.

Skulle absolut föreslå en sådan som förstamodell :)

Min första var en Bixler, och nu har jag byggt en ny Bixler till fästmön för att hon ska komma igång på säsongen. Kan flyga busigt om man drar på, men är mycket snälla och flyter ner på lågfart.

little_fraz
2017-04-18, 14:59
Ett AXN glider plan har jag redan tyvärr lite trasig så kanske beställer delar till det, men grejen med det planet är väl att det behöver lite mer plats än en fotbollsplan,
en flygande vinge hörde jag skulle vara ganska vind tålig och gå bra att flyga på mindre fält med.
sen är den väl väldigt krasch tålig också =)
frågan är bara om man kan hantera en vinge kan man då hantera en "hobbyking Tundra" som nästa plan eller vad tror ni??

Balcke
2017-04-18, 15:17
Jag började för 2 år sedan med en Bixler 2 efter lite simulator träning. När jag kände att jag med full kontroll varje gång kunde landa min Bixler inom 5 m från mig själv gick jag vidare till ett svårare plan. Fortsatte ändå att flyga med min Bixler och satte på servon till flapsen i syfte att lära mig hur flaps fungerar i praktiken.

Nu cirka 5-6 plan senare av olika typer (WarBird, Sport, 3D) känner jag att jag vill ha en Tundra.

//Rickard

SniffSwe
2017-04-18, 15:48
Jag lärde mig flyga på en fotbollsplan med skog runt, var väldigt svårt tills jag fick tag på en Poison från Hobbyträ, först då insåg jag hur stor en fotbollsplan är att flyga på, i höjdled ^^

McRegor
2017-04-18, 16:24
Visserligen är en Zorro-vinge relativt lättflugen för en som kan flyga (har en själv) men ändå inget jag skulle rekommendera för en nybörjare. Du har som sagt fått bättre rekommendationer i denna tråd.
Funderar du på en lätt Vinge så kan du hellre köpa en vanlig, enkel inomhuskärra i EPP - den styr du i alla fall med alla roder och utrymmet på fotbollsplanen räcker utan vidare till - och den är tålig. Dessa har dock ingen som helst självstabilitet. Men steget ifrån en lätt Vinge eller inomhusare till en större och tyngre utomhuskärra som faktiskt måste flygas "på riktigt" är rätt stort. Men med t ex en inomhusare så tvingas du ju i alla fall att lära dig att flyga med alla roder vilket inte är fy skam.
Roger

JonasH
2017-04-18, 18:09
Hej igen,
Jag har (också) en Zorro och jag tycker att den kräver större yta än en fotbollsplan samt att den inte är så lättflugen som tex Funman eller andra högvingade trainerplan.

Jag tycker att du ska fortsätta med din AXN Glider och gå med i klubben på din ort. Eller hitta ett större öppet fält någonstans.

Sedan kan jag tipsa om LemonRX mottagarna som passar Spektrum. Speciellt de med stabilisering är riktigt bra när man är nybörjare. Kanske till din nästa modell?
http://www.lemon-rx.com/index.php?route=product/product&path=76&product_id=107

little_fraz
2017-04-18, 18:25
många olika bud, jag kommer nog göra som du säger och beställa lite delar till mitt AXN plan och köra på det tills det är helt slut, sen kanske jag kan ta nästa steg till ett plan man kan lyfta från marken med.
kanske håller utkik efter ett funman plan på prylmarknaden ist för att köpa ett nytt.
tackar allihopa,


Hej igen,
Jag har (också) en Zorro och jag tycker att den kräver större yta än en fotbollsplan samt att den inte är så lättflugen som tex Funman eller andra högvingade trainerplan.

Jag tycker att du ska fortsätta med din AXN Glider och gå med i klubben på din ort. Eller hitta ett större öppet fält någonstans.

Sedan kan jag tipsa om LemonRX mottagarna som passar Spektrum. Speciellt de med stabilisering är riktigt bra när man är nybörjare. Kanske till din nästa modell?
http://www.lemon-rx.com/index.php?route=product/product&path=76&product_id=107

pgrts
2017-04-18, 19:41
Att Ställa en fråga på ett forum innebär att man får många olika svar så klart.
Ofta är svaren inte alls anpassade till frågan - här att det ska vara ett litet plan som kan flygas på en liten plats.
Zorro som rekommenderades av RC-flight är med sin flygvikt på 250 gram rimligen helt rätt för ett litet fält under förutsättning att man svänger en hel del. Inget plan klarar att landa från hög höjd på liten plats men en vinge kan man lätt flyga en meter över marken och landa i lite fart utan problem.
Det är rätt teknik som gäller så fort man har begränsningar. Att cirkla ner en vinge från 100 meters höjd är ingen konst om man bara vill.
Du har även fått rekommendationen om Apprentice som är ett utomordentligt trevligt plan.
Det planet finns även i en mindre variant - http://www.mft.nu/?ProdID=397391
Jag har själv ett par plan med Safe men har aldrig provat att använda de finesserna.
Däremot är stabilisering inbyggt och kan nog inte väljas bort, men det är inget hinder.
En fördel med HobbyZone / Parkzone är att MFT säger sig ha alla reservdelar så man är inte körd om det skulle gå åt pipan någon gång. Det är betydligt enklare att få en reservdel snabbt från en leverantör som har lager i Sverige än att kanske vänta på en container från Kina. En annan fördel med HobbyZone / Parkzone BNF eller RTF är att jag aldrig haft något plan där det inte från början varit rätt trimmat så att man inte har behövt bekymra sig för otäcka egenskaper.

Min erfarenhet är att man inte kan jämföra dagens knappvana och spelvana ungdomar med den traditionella tänkta nybörjaren som kör en större "40-kärra" med dubbelkommando.

Ålänning
2017-04-18, 19:43
Sen är ju frågan.. tänker du fastna i friggoträsket (EPP/EPO/osv) eller tänker du flyga nåt annat? Som tex träflyg? Metanolflyg? Bensinflyg? Se till att flyget har skevroder, sidoroder och höjdroder så du har ett flyg att lära dig flyga med. Det är lättare starta från marken med noshjul än handkasta. Men visst, det finns superenkla kastflyg också. Obs! Allt är lättare när man kan det. När jag tänker tillbaks så var första metanolflyget mycket lättare att starta med jämfört med EasyStar och alla andra EPO/EPP-flyg. Sporrhjul är inte passligt för nybörjare. EPO/EPP-flyg beter sig som drakar i luften, minsta vind så beter det sig inte som ett flyg helt och hållet mer. Större flyg (trä?) och med lite annan tyngd så flyger mycket mer flyglikt. Vill du flyga eller har du flygintresse? :-)

Balcke
2017-04-18, 20:19
Sen är ju frågan.. tänker du fastna i friggoträsket (EPP/EPO/osv) eller tänker du flyga nåt annat? Som tex träflyg? Metanolflyg? Bensinflyg? Se till att flyget har skevroder, sidoroder och höjdroder så du har ett flyg att lära dig flyga med. Det är lättare starta från marken med noshjul än handkasta. Men visst, det finns superenkla kastflyg också. Obs! Allt är lättare när man kan det. När jag tänker tillbaks så var första metanolflyget mycket lättare att starta med jämfört med EasyStar och alla andra EPO/EPP-flyg. Sporrhjul är inte passligt för nybörjare. EPO/EPP-flyg beter sig som drakar i luften, minsta vind så beter det sig inte som ett flyg helt och hållet mer. Större flyg (trä?) och med lite annan tyngd så flyger mycket mer flyglikt. Vill du flyga eller har du flygintresse? :-)

Du får ursäkta Ålänningen, men i mitt synsätt tillhör ditt resonemang forntiden (1800-talet). Nutiden är el och moderna mtrl som tex epp/epo. Skall vi få nya som börjar med denna hobby måste vi inse att utvecklingen gått framåt mot nya bättre/andra material och nya moderna miljövänliga motorer + datorer och simulatorer i både iPhone och paddor. Att sträva bakåt och rekommendera forntid är i mina ögon helt fel.

Däremot är det inget fel att hålla på med veteranflygplan i balsa med bränslelemotorer men inget man bör rekommendera till nybörjare.


//R

LowPass
2017-04-18, 20:50
Ålänning och Balcke, det ena behöver inte utesluta det andra. Det är inte antingen eldrift eller metanol, man kan njuta av båda. Och det finns nya häftiga grejer i båda läger.

Balcke
2017-04-18, 20:55
Ålänning och Balcke, det ena behöver inte utesluta det andra. Det är inte antingen eldrift eller metanol, man kan njuta av båda. Och det finns nya häftiga grejer i båda läger.

Exakt, men att rekommendera metanol och balsa till en nybörjare kan aldrig vara rätt 2017.

//R

pgrts
2017-04-18, 21:16
Och det där med sidoroder - jag har sett en hel del modellflygare som flugit i massor av år som fortfarande bara flyger med högerspaken..... Det är först med 3D och inomhusflyg man riktigt lär sig att använda alla 4 kanalerna och det har man med sig även ut när man ska flyga CUB:en på ett vettigt sätt.
Man måste ju börja någonstans och då är en vinge en jäkligt bra "simulator" - jag hade en Zagi och vissa av de nyare är nog inte alls sämre. - En vinge måste man flyga aktivt - den är inte självstabiliserande men jag har sett flera unga tämligen gröna piloter som haft ruskigt kul med den typen av plan. Liknande väldigt trevligt plan om man vill bygga av depronflak är "Bloody Micks" FUNBAT.

micaelkarlsson
2017-04-19, 08:27
Jag håller på att lära mig flyga med en bix3 från hobbyking. Men bygg först en liten 100g combat vinge i frigolit. Betydligt billigare och vansinnigt lätt att reparera vid markstötning. Den klarar av ganska avancerade krascher och om motorn skulle råka trilla av så fixar du det lätt med lite smältlim på 1 minut . Den kanske är lite svårare att flyga men när du bemästra den, kan du flyga det mesta som har vingar. Personligen tycker jag att 30 min med min lilla fina vinge på fältet, säkert skulle motsvara flera trögiga timmar vid en simulator 😁. Antingen bygger du den själv eller köper ett färdigt kit (med motor, esc, servon) för någon hundring på HK. Köp en liten armé med propellrar.

Skickat från min Bluboo Maya Max via Tapatalk

McRegor
2017-04-19, 09:26
Måste nog få motsäga dig Micael att bara för att man kan flyga en 100 g Vinge så innebär inte detta att man kan flyga det mesta som har vingar. Men en början är det absolut . Även om en Vinge inte är mitt första förslag på nybörjarkärra.
Roger

bem
2017-04-19, 11:47
Nackdelen med den flygande vingen som föreslogs är ett det kan vara lite svårare att se dess läge i luften än en traditionell modell med kropp och fena+stabilisator. Och så brukar flygande vingar vara ganska snabba vilket är en klar nackdel för en nybörjare där just tid att hinna med är en sak som är viktig i början, innan flygningen så att säga satt sig i ryggmärgen.
Om det nu stämmer som Rcflight rekommenderar, att den där RC Factory Zorro combat vingen kan funka även för nybörjare, så kan den kanske passa för just för dig att lära dig på (eller inte...).
EasyStar II eller likande modell är ett säkrare kort det tror jag de flesta håller med om.
Jag lärde mig själv flyga för en herrans massa år sen men hade hjälp av en erfaren flygare. Det tog två helger innan jag flög själv med stöd av läraren, på ett hyfsat säkert sätt. Jag tror inte jag skulle ha kunnat lära mig helt på egen hand utan att ha havererat modellen några gånger (vilket jag nu slapp). På den tiden fanns i stort sett inga frigolitplan utan det var en större 150 cm spännvidd) balsaplan byggt från byggsats med glödstiftsmotor jag lärde mig på (Graupner Taxi hette modellen).
Du vet nog själv bäst hur du tror du kan lyckas lära dig på en modell som kanske inte är så väl lämpad som nybörjarmodell, men om du inte är för ivrig och tar det väldigt försiktigt i början och verkligen går steg för steg kanske du kan lyckas lära dig på den flygande vingen eller rent av Tundran. Intresse, förståelse och fallenhet för att flyga spelar in så det är svårt att ge rekommendation så där generellt. Men för de flesta funkar nog beprövade enkla nybörjamodeller typ Multiplex EasyGlider II och motsvarande från andra tillverkare säkrast för att nå målet att kunna flyga själv inom rimlig tid.
Det är väl inte hela världen om du väljer en modell som kanske är mindre lämplig som nybörjarmodell, du lär märka ganska omgående om du inte klarar av den. Och då får du skaffa nåt mer lämpligare plan helt enkelt.
Skal bli intressant att se vilken modell du till sist väljer och varför.

/Bo

micaelkarlsson
2017-04-19, 14:03
Bra med mothugg. Skrev lite provocerande för att se respons 😁.

Men jag tycker nog ändå en flygande vinge för några hundralappar är en mycket bra början än att dra ner bix3an som kostar betydligt mer, i en åker. Nu har jag kört och limmat fast motorn flera gånger i någon månad och var ut med bix3an och det gick strålande. Har lärt mig flyga skapligt bra, på ganska kort tid.

Jag hade faktiskt en flight controller (naze32 dof10) till övers så den ena vingen kör jag faktiskt stabiliserad (på kul) och får snart en mini gps som ska på och då kan jag köra autonom flygning med den. Har även beställt en micro kamera/sändare till den, så då kanske har absolut världens minsta fpv plan på ca 170gram?

Har även apm och fpv på Bix3:an men som sagt, jag leker mest med vingen för den är enkel och billig att reparera 😁

Skickat från min Bluboo Maya Max via Tapatalk

Jorgen
2017-04-19, 14:31
Min erfarenhet är att de som verkligen flugit mycket simulator har mycket lätt för att flyga i verkligheten. Själv så är jag helt självlärd och första krashen kom när jag flugit ganska många gånger, det var helt enkelt att jag blev lite för självsäker. Glöm inte stänga av zoom funktionen i simulatorn, annars får du inte rätt respekt för avstånd och du kommer att krasha!

Det är väldigt mycket värt att få hjälp med att trimma in flygplanet, alla flygplan i simulatorn är perfekt intrimmade. Det underlättar om planet är det i verkligheten också de första gångerna du skall flyga själv!

Se till så att det inte blåser när du skall flyga Tundran första gången, åk till något ställe där det finns MYCKET mer plats än en fotbollsplan också de första gångerna. Tundran går senare att flyga på en yta som är rejält mycket mindre än en fotbollsplan. En AXN Floater jet är inte lämplig för en så liten yta då den tappar höjd långsamt och är ungefär dubbelt så snabb som en Tunda eller Funcub.

På ett riktigt modellflygfält eller annan yta med rak inflygning så är en AXN Floater jet mycket lättflugen efter att den är intrimmad.

Jörgen

little_fraz
2017-04-19, 16:41
Ja kommer nog köra på med min AXN Floater en stund till men är ändå sugen på ett till plan,
men vill nog kanske ha ett plan som går sakta isåfall
Funman planet är det ett långsamt flygande plan eller??
samma gäller Zorro vingen går den att flyga sakta med??
vingen är ju smidig just därför att den kostar lite och är lätt att laga.

McRegor
2017-04-19, 18:43
Funman är inte så speciellt långsam men har av det jag sett ändå fungerat bra som nybörjarkärra i det lite mindre formatet. Mycket tåligare än Tundran om du gör dumheter - vilket de flesta nybörjare brukar göra.
Roger

Ålänning
2017-04-19, 19:28
Va va! Va säger ni om metanol- och träflyg? :-D

Alla kanske inte vill hålla på med dessa småflyg? Mitt första flyg var en Thunder Tiger Trainer 60 (1850 mm vingspann med OS 60 metanolare). Heeeeelt annan nivå än dagens EPP-flyg. Svårt? Näh. Men jag var 30+ och ville inte ha ett litet frigolitflyg.

För mig är insidan också intressant, jag tänkte att det finns en chans att nybörjare också kan tycka det. Dvs inte proppfullt med skumplast utan verkligen spryglar, pinnar och grejer, vad nu allt heter. Närmare verkligheten. De flygintresserade kan tycka det är intressant, de som bara vill ploja och flyga dont give a flying f--k. Ladda, flyga, krascha, skratta, köpa nytt/limma, ladda osv...

Det är som med mycket annat. Som tex fullsize bilar. Vissa gillar nya bilar och vill inte ha att göra med 5 år gamla härkar med gammal teknik. Andra vill ha en äldre maskulin bil med charm och personlighet som man vill ta hand om i lugn takt och lära känna samt köra och kunna. Hur svårt är det att flyga ett EPP-flyg efter några ggr. =) Utmaningen försvinner snabbt. Vissa vill ha utmaningar. Men på tio år verkar det ha ändrat. För tio år sedan flög väldigt få EPP-flyg och el.

Alla nybörjare är inte 15 bast som endast känner till elscootrar, utan kan även vara 50+ och gilla förbränningsmotorer men vill lära sig flyga på bästa sätt och frågar här.

Åter till ämnet... jag rekommenderar att skaffa lite av varje vartefter så du hittar det du gillar. Prova en vinge (dom flyger lite olika). Prova ett högvingat noshjulsflyg (långsamflygande, lätta att starta och landa, snälla flygegenskaper, inga överraskningar). Prova lågvingat sporrhjulsflyg (lite mer utmaning vid start och landning, lite mer fart oftast). Pratar EPP-flyg, men det är samma med större flyg.

Det är en sak att gilla att titta på ett flyg och att flyga det. Du kanske inte gillar vingars utseende, men roliga att flyga? Ja det är dom (en ack enligt mig). Är du flygintresserad kan det vara kul att starta och landa som ett flyg samt taxa. Men det kanske är ute med hjul på flyg idag? Inte bara kasta iväg, yla runt, landa rakt ner i höga gräset. Alla är olika.

Jag har flugit högvingade, lågvingade och midvingade EPP-flyg. Nosmotor, skjutande motor och tvåmotorigt. Det som var absolut bästflygande vad gäller nybörjarkärra av alla var en E-starter. https://i.ytimg.com/vi/qLFdhnyJG5E/hqdefault.jpg Gammal men gjorde precis som man ville, det gör inte EasyStar II, den har dihedral wings. Nu säger jag inte att just det flyget är bäst, det är säkert 10 år gammalt, fanns väl före 2.4GHz kom. :-D Då när alla flög metanol. Men det liknar Funman.

Du lär nog veta vad du gillar. Vad du vill ha. Vart detta är på väg, om det blir en hobby eller bara ploj. Övergående eller bestående i decennier. Jag har flugit en hel del flyg och det är stor skillnad att flyga en lätt flaxig EPP-kärra jämfört med en tyngre stabil styv träkärra (el, metanol, bensin). Den dagen du tycker att EPP-flygandet är trist och detta med flygande inte var nåt, sluta inte, gå till nästa nivå, du missar ju det roliga. :-D Tycker jag.

Jag tycker fortfarande det är lite slött att det daltas med nybörjare idag att de ska skaffa det absolut minst krävande som finns som tex EPP-elflyg gärna med gyro och som helst kan starta, flyga och landa själv samtidigt som man filmar med mobilen och pratar med polarna medans grillen värms med en öl i handen... jämfört med att ha koll på flyget, veta vad rodrena gör, kunna tänka hur man undviker stall, kunna CG och allt och vara säker på vad som ska göras vid start för att man är påläst och flugit simulator och sedan flyger flyget dit man vill ... och råkar kanske landa lite dåligt första gången för att man är nybörjare där målet varit att verkligen känna att man kan fara hem med flyget helt.

:-D Skrev av mig lite. RC-flyg är skoj!!! Går du fel väg blir det tråkigt fort. Jag, som vissa andra, upplever att hobbyn är otroligt mycket roligare om man är fler. Oavsett alla flyger små EPP-flyg eller nåt större. Så flyg på RC-fält med andra, askul!

McRegor
2017-04-19, 19:53
Säker mångas "sanningar" i Ålänningens senaste inlägg men jag måste protestera lite mot generaliseringen av "skumvåfflor". Numera finns det EPO-kärror som är mycket styva i konstruktionen och påminner mycket om konventionellt byggda kärror i flygegenskaperna och de kan dessutom vara både stora och relativt tunga så skillnaden flygmässigt mellan välbyggda skumvåfflor och motsvarande konventionellt byggda kärror behöver inte vara speciellt stor.
Men även jag är nog av åsikten att man gärna skall börja med en kärra som man kan markstarta och som är hyggligt konventionell i uppbyggnad och utseende och där tycker jag att föreslagna Funman passar in bra om man är på jakt efter nåt lite mindre.
Roger

JonasH
2017-04-19, 20:34
Hej igen,
Om du vill ha en lite mindre vinge så verkar Bonzai från Hobbyking vara populär.
https://hobbyking.com/en_us/hobbykingr-tm-bonsai-epp-wing-600mm-arf.html

Denna motor passar bra till vingen: http://www.mbs-rcmodels.se/motorer/emax-gt-2203-1560rpmv-2s/

Fartreglage kan du köpa från HK eller MBS:
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-multistar-10a-v2-esc-with-blheli-and-2a-lbec-2-3s-v.html
http://www.mbs-rcmodels.se/fartreglage/ztw-12abec/

2 st servon behöver du:
HK: https://hobbyking.com/en_us/turnigytm-tgy-1440a-analog-servo-v2-0-8kg-0-10sec-4-4g.html
MBS: http://www.mbs-rcmodels.se/servon/emax-es9051-4-1g-0-8kg-cm-digitalt/

Och så batterier:
HK: Jag hittade inga lämpliga i deras EU-lager.
MBS: http://www.mbs-rcmodels.se/lipo/gens-ace-2s-7-4v-450mah-25c-50c/
IABRC: http://iabrc.com/index.php?route=product/product&path=64_81&product_id=331

Sedan behöver du propellrar (köp flera (kanske 5st) för de går åt i början): http://www.mbs-rcmodels.se/propellrar/gws-slow-flyer-7x6tum-18x15cm/

Så behöver du en batterikontakt till fartreglaget: http://www.mbs-rcmodels.se/kontakter/jstbec-kontakt-hane/
Och samma kontakt till din laddare.

Om du inte har någon laddare så kan jag tipsa om en bra, prisvärd sådan (jag har den själv): http://www.mbs-rcmodels.se/laddare-och-tillbehor/multiladdare-a606d-11-18v-230v-in/

Jag tror att jag fick med allt. Du kanske behöver servosladdsförlängare (http://www.mbs-rcmodels.se/kablar-servo/20-cm-jr-kontakter/) men tror inte det.

Jag flyger själv med motorn från MBS och ackar från iabrc.

Du kommer att få en vinge som väger lite och därför flyger lugnt. Den är lite mer vindkänslig än Zorron så flyg bara när det blåser lite (<3m/s). Sedan blir den mycket tystare än Zorron.

Lycka till med vad du än väljer:)

NickeL
2017-04-19, 20:48
Va va! Va säger ni om metanol- och träflyg? :-D

Alla kanske inte vill hålla på med dessa småflyg? Mitt första flyg var en Thunder Tiger Trainer 60 (1850 mm vingspann med OS 60 metanolare). Heeeeelt annan nivå än dagens EPP-flyg. Svårt? Näh. Men jag var 30+ och ville inte ha ett litet frigolitflyg.

För mig är insidan också intressant, jag tänkte att det finns en chans att nybörjare också kan tycka det. Dvs inte proppfullt med skumplast utan verkligen spryglar, pinnar och grejer, vad nu allt heter. Närmare verkligheten. De flygintresserade kan tycka det är intressant, de som bara vill ploja och flyga dont give a flying f--k. Ladda, flyga, krascha, skratta, köpa nytt/limma, ladda osv...

Det är som med mycket annat. Som tex fullsize bilar. Vissa gillar nya bilar och vill inte ha att göra med 5 år gamla härkar med gammal teknik. Andra vill ha en äldre maskulin bil med charm och personlighet som man vill ta hand om i lugn takt och lära känna samt köra och kunna. Hur svårt är det att flyga ett EPP-flyg efter några ggr. =) Utmaningen försvinner snabbt. Vissa vill ha utmaningar. Men på tio år verkar det ha ändrat. För tio år sedan flög väldigt få EPP-flyg och el.

Alla nybörjare är inte 15 bast som endast känner till elscootrar, utan kan även vara 50+ och gilla förbränningsmotorer men vill lära sig flyga på bästa sätt och frågar här.

Åter till ämnet... jag rekommenderar att skaffa lite av varje vartefter så du hittar det du gillar. Prova en vinge (dom flyger lite olika). Prova ett högvingat noshjulsflyg (långsamflygande, lätta att starta och landa, snälla flygegenskaper, inga överraskningar). Prova lågvingat sporrhjulsflyg (lite mer utmaning vid start och landning, lite mer fart oftast). Pratar EPP-flyg, men det är samma med större flyg.

Det är en sak att gilla att titta på ett flyg och att flyga det. Du kanske inte gillar vingars utseende, men roliga att flyga? Ja det är dom (en ack enligt mig). Är du flygintresserad kan det vara kul att starta och landa som ett flyg samt taxa. Men det kanske är ute med hjul på flyg idag? Inte bara kasta iväg, yla runt, landa rakt ner i höga gräset. Alla är olika.

Jag har flugit högvingade, lågvingade och midvingade EPP-flyg. Nosmotor, skjutande motor och tvåmotorigt. Det som var absolut bästflygande vad gäller nybörjarkärra av alla var en E-starter. https://i.ytimg.com/vi/qLFdhnyJG5E/hqdefault.jpg Gammal men gjorde precis som man ville, det gör inte EasyStar II, den har dihedral wings. Nu säger jag inte att just det flyget är bäst, det är säkert 10 år gammalt, fanns väl före 2.4GHz kom. :-D Då när alla flög metanol. Men det liknar Funman.

Du lär nog veta vad du gillar. Vad du vill ha. Vart detta är på väg, om det blir en hobby eller bara ploj. Övergående eller bestående i decennier. Jag har flugit en hel del flyg och det är stor skillnad att flyga en lätt flaxig EPP-kärra jämfört med en tyngre stabil styv träkärra (el, metanol, bensin). Den dagen du tycker att EPP-flygandet är trist och detta med flygande inte var nåt, sluta inte, gå till nästa nivå, du missar ju det roliga. :-D Tycker jag.

Jag tycker fortfarande det är lite slött att det daltas med nybörjare idag att de ska skaffa det absolut minst krävande som finns som tex EPP-elflyg gärna med gyro och som helst kan starta, flyga och landa själv samtidigt som man filmar med mobilen och pratar med polarna medans grillen värms med en öl i handen... jämfört med att ha koll på flyget, veta vad rodrena gör, kunna tänka hur man undviker stall, kunna CG och allt och vara säker på vad som ska göras vid start för att man är påläst och flugit simulator och sedan flyger flyget dit man vill ... och råkar kanske landa lite dåligt första gången för att man är nybörjare där målet varit att verkligen känna att man kan fara hem med flyget helt.

:-D Skrev av mig lite. RC-flyg är skoj!!! Går du fel väg blir det tråkigt fort. Jag, som vissa andra, upplever att hobbyn är otroligt mycket roligare om man är fler. Oavsett alla flyger små EPP-flyg eller nåt större. Så flyg på RC-fält med andra, askul!

Mycket negativitet riktat mot "skum" flyg...
Jag är "skolflyg-lärare" i klubben och vi kör med 2st MPX mentor, en relativt stor modell, styv med ordentlig massa, så att den ändå tål lite vind. Jag brukar även ta med min egen MPX Funcub och låta elever testflyga den. Jag tycker personligen att EPO/EPP flygplanen av de lite "seriösare" slagen är der bästa för nybörjare, lätta att laga om olyckan är framme och mycket stryktåligare än trä trainers, Calmato etc. Både mot krasher men även men även mot transportskador...

När nybörjare frågar mig vilket plan jag rekommenderar så tipsar jag allt som oftast om MPX funcub, just för att den är lagom storlek, stryktålig, lätt att flyga, men ändå går att busflyga med om man så vill.

Just my 2 cents, lycka till i valet :)

Ålänning
2017-04-19, 20:54
Säker mångas "sanningar" i Ålänningens senaste inlägg men jag måste protestera lite mot generaliseringen av "skumvåfflor". Numera finns det EPO-kärror som är mycket styva i konstruktionen och påminner mycket om konventionellt byggda kärror i flygegenskaperna och de kan dessutom vara både stora och relativt tunga så skillnaden flygmässigt mellan välbyggda skumvåfflor och motsvarande konventionellt byggda kärror behöver inte vara speciellt stor.
Justja, jag har ju en tyngre HK EPP-DC-3 som väger in på 2250 g men den är för liten och snabb för att vara jämförbar med större träflyg. Dåligt exempel iofs. Jag har även en 3,2 kg EPO-kärra, en Bormatec Maja, men det är ett UAV-flyg och den är för tung för sitt bästa den med. Dom ska väga LITE för sin storlek och det ska blåsa NOLL. =) Då flyger EPO/EPP sjukt bra, det måste jag hålla med om.

Ålänning
2017-04-19, 21:04
Mycket negativitet riktat mot "skum" flyg...
:-P

Kommer bli skitbra när så många härjar på om hur bra och dåligt allt är, med en massa förslag, trådskaparen kommer välja rätt för sitt behov. :-D

MPX Funcub förslogs väldigt ofta förut att vara en bra nybörjarkärra, säkert kort. Är bra än idag. Multplex är gjord av Elapor och är tysk kvalitet som håller sjukt bra. Trevlig att dona med. Dyrare, men BRA! Större än E-starter och vad nu den andra hette. Stort är bra. Stabilare, syns bättre, mer vindtåligt, osv. Hade glömt bort denna kärra. Absolut, denna är helt klart bästa valet i denna tråd hittills. Men glöm inte bort simulatorn.

McRegor
2017-04-20, 09:19
Fast Funcub har i vart fall tidigare haft problem med bl a motorfästet och landställen - "klassiska" problem för många Multiplex-kärror, tyvärr. Vad jag syftade på med "större och tyngre" var inte överviktiga EPO-kärror utan kärror i något större format och som faktiskt kan vara väldigt likartade konventionella kärror när det gäller flygegenskaper. Jag är inte överdrivet förtjust i EPP-flak i 1 m-klassen men "riktiga" EPO-kärror (Multiplex kallar sitt material Elapor) i lite större storlek kan vara utmärkta flygmaskiner. T ex gillar jag Parkzone Sport Cub (den större) och den maskinen är nog den jag skulle behålla längst om jag tvingades minska mitt flygplans-förråd. Liksom Parkzone T-28 Trojan. Men sånt beror ju på hur man ser på flygandet - det är ju trots allt inga 3D-kärra så de som gillar den typen av flygning skulle nog skippa båda dessa kärror. Däremot väljer jag Sport Cub "alla dagar i veckan" före t ex Funcub - och av det jag sett av Tundra så borde den också ligga högt i topplistan för de som kan flyga och vill ha en kul "buskflyg-kärra". Men det finns många andra exempel på mycket bra EPO-flygmaskiner.
Roger

KristofferR
2017-04-20, 14:18
Tycker det är skönt att det är bra drag i diskussionen med spridda åsikter. :D Jag vänder mig dock lite emot att bli kategorisk och avfärda plan helt baserat på material. Det påminner lite om ett cykelforum där man pratar om alu, stål eller kolfiberramar när det i blindtester visat sig att ingen märker nån skillnad.

Jag har flugit balsaplan, depron, glasfiber, epp, elapor. Balsa är det jag gillar bäst att flyga då det är spänstigt och lätt. Men det är så förbaskat ömtåligt hemma och i bilen och på ryggen och om man klantar till landningen. Glasfiber är grymt på hanget i hård vind. Men det blir skrot vid en krash.

Skulle Bixler vara det enda plan jag provat i skum skulle jag avsky det. Men Funglider som också är i foam flyger briljant, liksom Dream-Flights lilla Alula.

En bra möjlighet att bilda sig en uppfattning om just Multiplex flygetyg är deras egen simulator som dessutom är gratis i basversionen (med köpversionen får man lite väder och fler flygfält så det är inget måste direkt).
Länk: https://www.multiplex-rc.de/service/downloads/multiplex/software.html

Av de plan jag själv provat - FunMan, Easy Star 2, Funcub och Funglider beter de sig ungefär som i verkligheten. Min Heron har jag inte hunnit få upp i luften.

jaka
2017-04-21, 17:13
Hej!
Tjusningen med modellflyg är för mig att vara med i en klubb,ha tillgång till ett klubbfält med banor, bygga mina flygplan själv (inte köpa) och starta planen från marken...
Är man nybörjare och vill "lära sig flyga" så är klubbtillhörighet ett måste! Att bara vara ensam och flyga på små öppna ytor som fotbollsplaner med små elkärror gör inte att man stannar länge i hobbyn.

bem
2017-04-21, 19:17
Jaka,
Att vara med i en klubb eller åtminstone träffa likasinnade och flyga lite tillsammans, snacka modellflyg (och annat) har alltid varit kul för mig också, men jag vet en del som vill hålla på mer för sig själv. Men de kan ändå ha ett genuint intresse för RC flyg.
Många bor ju en bit från närmaste klubb så det kan rent praktiskt bli svårt ibland att delta i klubbgemenskapen rent fysiskt.
Förr (jag började med radioflyg ca 1973) var i stort sett alla modellflygare som jag kände med i en klubb, men idag ser det annorlunda ut och många vill nog prova på en radiostyrd farkost utan att för den skull vara med i en klubb. De som fastnar för vårt lilla hörn av hobbyvärlden söker sig nog så småningom till likasinnade, klubb eller annan lösare samling av folk som har samma intresse.
Att bara ha en samlingspunkt som RCFF-forumet kan räcka för en del, inte ens nödvändigtvis medlemskap i RCFF även om det är bra om RC flygare går med som medlem. En del tycker mer om att sitta hemma och bygga, andra gillar själva flygningen mest och kanske är mer utåtriktade. Har man väl tagit steget att bli medlem i en klubb tror jag dock att chansen att bli kvar i hobbyn kan vara något större än att man är mer solo i sitt hobbyutövande.
Men jag tror nog folk med intresse blir kvar i hobbyn ändå oavsett om de är med i en klubb eller ej.
Ibland kan man också behöva ta en timeout och odla andra intressen, men ofta kommer vi tillbaka till vår hobby när vi får suget igen.

/Bo

Stig H.
2017-05-30, 22:22
Hejsan,
Inte den flashigaste kärran kanske, men denna Red Dragon är vad jag menar ganska enkel att manövrera och att hålla inom ytan av fotbollsplan.

62826

latjo
2017-05-31, 11:08
Skulle vilja rekomendera E-Flite Apprentice som först plan.
Håller själv på att lära mig flyga på ett sådant,mycket lättfluget,har gyro rätar upp sig själv om man flippar över gearknappen på radion(måste vara Spektrum).Allt följer med i köpet utom sändare.
Vara med i en klubb är nog ett måste för att få hjälp och stöd.

McRegor
2017-05-31, 11:17
...och t o m sändare följer med i köpet av en Apprentice - om man väljer ett sånt paket. Mycket trevlig nybörjarkärra som besparar nybörjaren en hel del reparationsarbete.
Roger

lizzy
2017-05-31, 14:26
hej på er alla flygare

skit samma vad kärran är tillverkad av

väl i luften så kan i alla fall inte jag se skillnad på materialvalet om man dundrar fram i några hundra knyck

huvudsaken är att man har kuuuul

mvh

Ålänning
2017-05-31, 18:45
skit samma vad kärran är tillverkad av

väl i luften så kan i alla fall inte jag se skillnad på materialvalet om man dundrar fram i några hundra knyck

huvudsaken är att man har kuuuul
Det är viss skillnad mellan folk och folk här, hoppas jag du förstår.

Typ 1: Vissa vill mest flyga.
De vill köpa en låda, packa upp, ladda, flyga. Woho skoj röja nöje! Slit och släng. Utövare. Användare. EPO-kärror. BNF/PNF. ARF tar för länge. Metanol är kladdigt. Bensin låter. Allt över 1 m är för stort. Får inte kosta. HobbyKing is king!

Typ 2: Vissa vill mest bygga.
Köpa en låda (kit, kanske ARF okej då). Bygga själv, skapa, utveckla, detaljer, limma, måla, såga, fila, slipa, förbättra. Hanterar försiktigt. Hobbyist! Flygintresserad. Spanter framför skum. Gärna helst skala. Trä eller nåt liknande. Pilotgubbe i flyget. Större kärror är häftigt. Det får ta tid att få det snyggt, för man ska se på flyget på marken också. Prydnad när man inte flyger. Metanol och bensinmotorer låter som det ska göra. El är lite lamt, men okej då. Tycker det är väldigt kul att pynja!

Och ja, det finns blandat däremellan...

Varför köper folk en massa olika riktiga bilar? Det räcker ju med en sort... Köp, tanka, kör. Varför krångla? ;-)

lizzy
2017-05-31, 19:15
mitt inlägg var mest på skämt

har både skum och balsa (stickor o strån) i hangaren

men med tanke på att de vindstilla dagarna börjar bli lätträknade så övergår min hangar till snabbare och tyngre kärror tyvärr

bygga däremot får jag se fram emot om jag en dag blir pensionär och får lite tid över :-)

McRegor
2017-05-31, 20:58
När man blir pensionär så vill man flyga mycket så länge som hälsan står en bi så gärna skumvåfflor - och dom finns numera i betydligt större storlek än 1 m...
Roger - pensionär