handdator

Visa fullständig version : Mitt första quadbygge



JonasH
2017-04-21, 19:05
Hej,
Har nu fastnat i quadträsket:) Flyger annars plan i olika skepnader men har även blivit med en mikroquad för inomhus (E010S) samt en lite större (Kingkong 90GT). Det är riktigt kul att flyga dem, trots att jag fortfarande är på nybörjarstadiet.

Tänkte här skapa en liten byggtråd på min "riktiga" racequad som jag håller på att bygga så sakteliga. Den får ta sin lilla tid då jag har fullt upp med de mindre quadarna.

Detta har det blivit hittills:

- En ram av SniffSwe här på forumet som mäter ca 220mm tror jag.
- 4st motorer, kopior av Emax. Lustigt att det finns kopior på kinesiska tillverkare:)
- Fpvkamera (HS1177)
- Vtx, Eachine ET-526 eller kanske en ImersionRC. På ET-526 kan man välja uteffekt, Immersionrc är på 200mW.
- Aomway(kopia)antenn som jag tyvärr blev lurad på här i säljforumet:( Trodde de var äkta såklart men upptäckte när jag fick dem att de inte var det. Hoppas att den och de andra antennerna som jag köpte funkar.

62497

JonasH
2017-04-21, 19:28
Beställde flight controller idag. Det blev Betaflights nya egna BetaflightF3 med inbyggd OSD & PDB. Nu saknas "bara" 4st ESC, en massa propellrar, ackar och batteristraps. Säkert fler prylar men det är det jag kommer på nu.

62498

Hoppsan_84
2017-04-21, 19:31
Har samma FC. Nöjd än så länge men jag har bara flugit typ 2 accar.

JonasH
2017-04-21, 19:35
Har samma FC. Nöjd än så länge men jag har bara flugit typ 2 accar.

Kul! Flyger du med stock PIDs?
Jag beställde idag från FPVmodels så det kommer väl ta en stund innan jag får den.

SniffSwe
2017-04-21, 20:22
Grymt! :)

En fråga, hur ser man på Aomway antennerna om dom är äkta eller kopia? Jag visste inte att det fanns kopior

JonasH
2017-04-21, 20:57
Grymt! :)

En fråga, hur ser man på Aomway antennerna om dom är äkta eller kopia? Jag visste inte att det fanns kopior

Under själva antennspröten står det Aomway på de äkta.

62500

Hoppsan_84
2017-04-22, 07:22
Kul! Flyger du med stock PIDs?
Jag beställde idag från FPVmodels så det kommer väl ta en stund innan jag får den.

Jag beställde mina från FPVmodels den första. Dom skickades den 17,de och landade i Stockholm i går så jag får dom nog på måndag. Köpte två på Skånehobby som jag fick dagen efter eftersom jag inte orkade vänta.

Flyger inte med stock PID men dom funkade rätt bra för mig.

uffe_46
2017-04-22, 08:13
Din antenner kommer säkert att funka, ser väldigt lika ut på bilden, så skillnaden är säkert minimal, den stora skillnaden är prislappen :)




Ps Får säkert på nöten av någon antenn nörd :sarcastic:DS

Ålänning
2017-04-22, 08:51
Ps Får säkert på nöten av någon antenn nörd :sarcastic:DS
Det är väl bra om folk köper riktiga grejerna också ibland så att de som kopierar har nåt att kopiera. :-P Fin balansgång där.

McRegor
2017-04-22, 10:43
Jag beställde mina från FPVmodels den första. Dom skickades den 17,de och landade i Stockholm i går så jag får dom nog på måndag. Köpte två på Skånehobby som jag fick dagen efter eftersom jag inte orkade vänta.

Flyger inte med stock PID men dom funkade rätt bra för mig.
Känns som att Nordpost infört nya försenings-rutiner på "gratisfrakten" ifrån Kina - även om man betalt för tracking-tjänsten. Förr tog det typ ett par dagar att få grejorna efter att de ankommit vårt land och då fungerade trackingen hela tiden. Numera skippar Postnord att uppdatera trackingen och senast denna vecka fick jag ett litet paket (brev) direkt till brevlådan men det hade då varit i vårt land under 1 vecka.
Roger

JonasH
2017-04-22, 11:30
Jag hade gärna beställt från Skånehobby men deras frakt är för dyr tycker jag (69kr) då jag inte hade något annat som jag behövde från dem. Och jag har ingen brådska just nu.

SniffSwe
2017-04-22, 17:49
Under själva antennspröten står det Aomway på de äkta. Okej, då har jag äkta :) men kopiorna funkar nog lika bra skulle jag tro, även om man inte kan vara säker.
Vilka ESC:er och accar tänkte du köra med?

JonasH
2017-04-22, 18:07
Okej, då har jag äkta :) men kopiorna funkar nog lika bra skulle jag tro, även om man inte kan vara säker.
Vilka ESC:er och accar tänkte du köra med?

Jag vet inte ännu vilka esc:er. Vill inte lägga för mycket på dem då det säkert blir många krascher i början.
Har tittat på dessa:http://www.banggood.com/4PCS-Racerstar-Labs-28A-28amp-2-5S-Dshot600-Ready-ESC-BLHeli_S-16_5-BB2-Supports-Dshot300-Dshot150-p-1139329.html?rmmds=cart

Eller dessa: http://www.banggood.com/4-PCS-Racerstar-RS30A-Lite-30A-Blheli_S-BB1-2-4S-Brushless-ESC-for-FPV-Racer-p-1101000.html?rmmds=cart

Har du några tips?

Jag tänkte dessa ackar: http://www.mbs-rcmodels.se/lipo/tattu-4s-14-8v-1300mah-75c-150c/
Blir de ok tror du?

SniffSwe
2017-04-22, 18:20
Dom accarna kör jag med också och dom är väldigt bra. ESC-erna funkar nog vilket som i dagsläget :) Dom går sönder väldigt sällan faktiskt, men som alltid så bör du köpa 5 st så du har extra.

Flahultarn
2017-04-22, 20:11
Känns som att Nordpost infört nya försenings-rutiner på "gratisfrakten" ifrån Kina - även om man betalt för tracking-tjänsten. Förr tog det typ ett par dagar att få grejorna efter att de ankommit vårt land och då fungerade trackingen hela tiden. Numera skippar Postnord att uppdatera trackingen och senast denna vecka fick jag ett litet paket (brev) direkt till brevlådan men det hade då varit i vårt land under 1 vecka.
RogerMitt ombud upplyste mig om att "Kinabreven" numera delas ut i lådan! Officiellt sett är de rekommenderade försändelser om de har tracking men det har väl förmodligen blivit så många att de rationaliserat lite.
Har också erfarit att det tar längre tid från "Ankommit utrikesterminal för sortering" tills att de dyker upp.

McRegor
2017-04-22, 20:41
Postnord är tydligen sura på nån överenskommelse som Kina har avseende låga internationella fraktkostnader - så har det sagts mig i alla fall. Vilket mycket väl kan stämma men synd att vi kunder skall bli drabbade.
Roger

JonasH
2017-05-14, 15:59
Nu är den äntligen klar!
62727627286272962730


Jag orkade inte vänta på min Betaflight FC och hittade en här i Gbg (Tack Zoran om du läser detta!) som ville sälja en all-in-one FC. Den har PDB, OSD, BEC Current sensor och VTX:) Den var enkel att löda och passa in i quaden.
62731


Det enda som saknas nu är några brickor då propellrarna var lite tunna.

Redan sjukt nervös inför premiärturen...

Tänkte premiärflyga med några 3S 2200mA ackar jag jag har till flygplanen men får beställa några 4S 1300mA på måndag.

Är förresten antennplaceringarna till mottagaren OK? Något annat som jag kanske har missat eller kan förbättra?

JonasH
2017-05-19, 19:46
Så idag blev det av. Med skakiga ben lyfte den upp i vädret. Och den flög fantastiskt bra! Det kändes lättare att flyga den än mina små quadar. Flög både angle mode och acro:) Mina 3S 2200mA ackar fungerade mer än bra så här i början och jag kommer att flyga med dem ett tag tills jag blir lite varmare kläderna.

Det blev några krascher men den höll för alla:):) Inte ens en trasig propeller.


https://youtu.be/VquXcxJWEdk

morrow
2017-05-20, 09:45
Skoj. Såg bra ut, gissar att det är lite läskigt att ta steget upp och köra med lite större grejer. Bra att grejorna verkar vara stryktåliga. Blir att öva mycket simulator och mini quadcopter innan jag vågar mig på den större varianten. (som inte har kommit iväg från Kina än). Flög du Fvp eller vanligt?
Vilka 4S batterier blir det sedan och från vart?

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

JonasH
2017-05-20, 12:03
Skoj. Såg bra ut, gissar att det är lite läskigt att ta steget upp och köra med lite större grejer. Bra att grejorna verkar vara stryktåliga. Blir att öva mycket simulator och mini quadcopter innan jag vågar mig på den större varianten. (som inte har kommit iväg från Kina än). Flög du Fvp eller vanligt?
Vilka 4S batterier blir det sedan och från vart?

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk


Jag slog faktiskt till på 4st sådana här igår: https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=31695 Jag tror att de blir perfekta för mig ett tag nu i nybörjarstadiet.

Dessa blir det nog lite senare: http://www.mbs-rcmodels.se/lipo/tattu-4s-14-8v-1300mah-75c-150c/

morrow
2017-05-20, 13:10
Dom första var ju svårslagna om man tittar på pris, jag tar ett par av dom. Tackar för tipset.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

SniffSwe
2017-05-21, 10:31
Snyggt! :)

Men du tappar radio-signalen väldigt lätt. Är det som det såg ut, mest när du kör mot dig? I så fall är det nog för att ramen skymmer mottagar-antennen.

JonasH
2017-05-22, 21:56
Snyggt! :)

Men du tappar radio-signalen väldigt lätt. Är det som det såg ut, mest när du kör mot dig? I så fall är det nog för att ramen skymmer mottagar-antennen.

Ja, nåt fel tror jag det är. Tyvärr har jag inte rssi-varning: Jag får fundera på vad som kan vara fel och placera om antennerna.

JonasH
2017-05-22, 21:58
Är inte helt nöjd med mottagningen från vtx:en heller. Ska testa att flyga med högre effekt och även med en ny antenn. Den gamla har fått sina smällar redan:)

JonasH
2017-05-23, 22:09
Snyggt! :)

Men du tappar radio-signalen väldigt lätt. Är det som det såg ut, mest när du kör mot dig? I så fall är det nog för att ramen skymmer mottagar-antennen.

Nu har jag flyttat fram antennerna och jag monterade mottagaren precis under överdelen av ramen så att antennerna kunde komma högre upp. Hoppas att det hjälper. Nya tester imorgon:)

62790

Knut9jr
2017-08-13, 15:37
Skoj. Såg bra ut, gissar att det är lite läskigt att ta steget upp och köra med lite större grejer. Bra att grejorna verkar vara stryktåliga. Blir att öva mycket simulator och mini quadcopter innan jag vågar mig på den större varianten. (som inte har kommit iväg från Kina än). Flög du Fvp eller vanligt?
Vilka 4S batterier blir det sedan och från vart?

Skickat från min Nexus 6P via TapatalkTja.
Vad kör du med för simulator?
Mvh Rickard

Skickat från min LON-L29 via Tapatalk