handdator

Visa fullständig version : Hobbyking och sanningen



henke2
2017-05-07, 20:01
Jag handlar inte jätteofta på Hobbyking nu mera, men de gånger jag gör det så blir det inte rätt nu mera.

Jag har blivit lurad på pengar av deras kundtjänst (orkar inte dra en process internationellt) där de lovade mig refund tills jag returnerat varorna, sen jäklar var det annat ljud i skällan. De snodde mig på 500spänn med brott mod.

Batterier med exakt samma spec har HELT olika format.... Dem försökte få mig satt tro att utvecklingen av lipo är kontinuerligo ch att nya moderna batterier är annorlunda mot äldre. Ja, för all del men knappast med sappa spec på hemsidan och SAMMA artikelnummer!

http://i.imgur.com/raHtQv5.jpg




http://i.imgur.com/JivUnP0.jpg




http://i.imgur.com/susCtnF.jpg




http://i.imgur.com/dELlPJr.jpg

henke2
2017-05-07, 20:05
Sen det roligaste jag ville komma till här, deras nya SU35. Såg kul ut på bilden så jag beställde en sådan. $87 kostade den och var PNP, dvs plug and play.

Sälja saker billigt och till ofta rätt låg kvalitet är ju okej, men dem kan väl för tusan hålla sig till sanningen och inte luras?

"The PnP version comes with a 2212-2450KV brushless motor, 40A ESC, 9g servos and 6x4 propeller plus all assembly parts. All you require is a radio / receiver system and Lipo battery. You’ll be flying in no time."

http://i.imgur.com/Zex6rzH.jpg

Ken1
2017-05-07, 20:40
PnP hehe, undrar vad man då får när man köper en byggsats.En hög med cellplast, elektronik komponenter och färg? Luras är dem duktiga på. Jag fick exakt samma svar som dig angående ackarna.Vilket jag har lite svårt att tro. Ska se hur långt det går att dra det med deras service.��

Mjoelner
2017-05-07, 22:45
Har man betalt med kreditkort så kan man alltid kräva kreditbolaget på pengar, men även om man betalt med betalkort (dvs som nog de flesta av oss gör), så kan man reklamera kortköpet hos banken.

Det var det jag gjorde förra gången HobbyKing jävlades. Dom påstod att dom skickat sakerna, kom med olika försändelsenummer, etc, men inte fan kom grejerna (jag hade betalt för expressfrakt). Jag tom lurade ut vilken fraktfirma som det sista försändelsenumret tillhörde och skrev till dom. Fick svar att det försändelsenummer jag angivit inte fanns i systemet. Då lackade jag ur, sammanfattade all dokumentation jag hade (beställning, bekräftelser, chatloggar, etc) och reklamerade kortbetalningen hos banken. Det tog typ två månader eller nåt sånt, men sen fick jag pengarna tillbaka.

flygrc
2017-05-08, 18:18
Jag reklamerade två "Adjustable Retract and Door sequencer w/Display" Jag fick insatt pengar på HK kontot för en, nu väntar jag på svar om varför inte två som var överenskommet. Men överlag har det fungerat bra med reklamationer. Denna gången behövde jag inte ens göra någon video som visar på när det är kasst.

henke2
2017-05-08, 19:09
Har man betalt med kreditkort så kan man alltid kräva kreditbolaget på pengar, men även om man betalt med betalkort (dvs som nog de flesta av oss gör), så kan man reklamera kortköpet hos banken.

Det var det jag gjorde förra gången HobbyKing jävlades. Dom påstod att dom skickat sakerna, kom med olika försändelsenummer, etc, men inte fan kom grejerna (jag hade betalt för expressfrakt). Jag tom lurade ut vilken fraktfirma som det sista försändelsenumret tillhörde och skrev till dom. Fick svar att det försändelsenummer jag angivit inte fanns i systemet. Då lackade jag ur, sammanfattade all dokumentation jag hade (beställning, bekräftelser, chatloggar, etc) och reklamerade kortbetalningen hos banken. Det tog typ två månader eller nåt sånt, men sen fick jag pengarna tillbaka.


Jag reklamerade två "Adjustable Retract and Door sequencer w/Display" Jag fick insatt pengar på HK kontot för en, nu väntar jag på svar om varför inte två som var överenskommet. Men överlag har det fungerat bra med reklamationer. Denna gången behövde jag inte ens göra någon video som visar på när det är kasst.

Jag vill inte ha pengarna som store kredit. Jag ville dessutom ha tillbaka fraktkostnad tur och retur. Lång historia, men i korta drag beställde jag ett flygplan och fick en kartong med en tegelsten i. Det finns inte på kartan att jag lägger en spänn på att dem är oärliga. Det var väldigt tydligt att dem gjort en fuling. Jag fick pengar för modellen och frakten till mig och vart lovad pengar för returfrakten, men när jag skickat lådan så sa dem plötsligt nej.

De ljög med brått mod, lurade mig. Tyvärr tror jag inte VISA tar denna typ av problem.

Mjoelner
2017-05-08, 20:22
Jag vill inte ha pengarna som store kredit.
Reklamerar du köpet hos banken, eller kortbolaget, och det går igenom så får du reda pengar på ditt bankkonto.


Tyvärr tror jag inte VISA tar denna typ av problem.
Jag tycker du ska försöka reklamera köpet. Om du har använt kreditkort (dvs krediten på kortet) så har VISA ingen val annat än att hantera det eftersom konsumentkreditlagen kräver det. Min erfarenhet av att via banken (Swedbank) reklamera betalningen var god, dom kändes proffsiga och det var inte alls svårt. Ring och prata med din bank och se vad dom säger.

HPL
2019-05-28, 13:18
Hej!
Gammal tråd, men alltid lika aktuell!
Dom senaste 2 gångerna jag beställt från hobbyking har jag blivit blåst,
förra sommaren blåste dom mig på 5 servon för nästan 1600 spänn,
får ingen förklaring från deras kundtjänst!
Hjälpte nyligen en äldre herre att beställa en laddare, den kom enl. trackingen till Sverige
den 1 april, sedan inte ett livstecken....., kundtjänsten säger att den är levererad och att jag
har mottagit den?
Passa er för det här skitföretaget,
Peter

zeno
2019-05-28, 14:27
Hej!
Gammal tråd, men alltid lika aktuell!
Dom senaste 2 gångerna jag beställt från hobbyking har jag blivit blåst,
förra sommaren blåste dom mig på 5 servon för nästan 1600 spänn,
får ingen förklaring från deras kundtjänst!
Hjälpte nyligen en äldre herre att beställa en laddare, den kom enl. trackingen till Sverige
den 1 april, sedan inte ett livstecken....., kundtjänsten säger att den är levererad och att jag
har mottagit den?
Passa er för det här skitföretaget,
Peter

Tråkigt när sådana här grejer händer.
Men nu är det ju inte Hobbyking som sköter leveransen av paketet till dig.
Det är ju andra företag som har hand om den biten.
Tyvärr så är det Schenker som tar över frakten i Sverige ifrån Hobbyking.
Hört av dig till dom?

AM
2019-05-28, 15:59
Tyvärr verkar det som om en del fraktbolag stjäl paket.
Råkade själv ut för att ett parti LiPobatterier från Kina hamnade hos en stor hobbyaffär i Skåne. Paketet kunde spåras hit till Sverige - innan det försvann.
Trots att jag skickat bilder på innehållet - Dualsky - kunde transportföretaget inte hitta paketet. De påstod att adresslappen fallit av. De fick inte öppna paketet enligt deras regler. Men en ”privatperson” kunde köpa det och sedan sälja det vidare till en hobbyaffär!

Flyvetossen
2019-05-28, 18:36
Betal igennem PayPal, så er man sikker på at få sine penge retur, hvis varen er beskadiget eller ikke kommer frem.
PayPal beregner sig ganske få kroner i honorar, men den lille forsikrings pris er givet godt ud.

McRegor
2019-05-28, 20:49
Har haft väldigt få problem med Hobbyking men de gånger varan inte varit helt OK så har reklamationerna lösts mycket snabbt och proffsigt.
Roger

OlleG
2019-05-29, 07:04
Hej
Jag har beställt att tiotal gånger, bortsett från upp till 14 dagars leveranstid har det fungerat bra.
/OlleG

Balcke
2019-05-29, 17:33
Har haft väldigt få problem med Hobbyking men de gånger varan inte varit helt OK så har reklamationerna lösts mycket snabbt och proffsigt.
Roger

Samma här, har beställt i princip allt jag har från HK, inga problem, bra kvalitet och mycket bra hantering de få gånger jag fått reklamera något.

Dessutom leverans på max 5 arbetsdagar, varje gång.

//Rickard

Thomas
2019-05-29, 22:53
Har ALDRIG haft nåt fuffens med HK, frånsett att det tagit lite tid, men det kan man ju stå ut med, med sådana priser....

Anfra
2019-05-30, 09:34
Har bara bra erfarenheter av HK efter ca 15 beställningar. Allt från accar till småprylar har varit till belåtenhet och blivit levererat.

Ålänning
2019-05-30, 11:36
Tycker folk verkar vara nöjda överlag. Man får det man beställer helt enkelt, ibland är det sämre kvalitet men det kostade knappt nåt heller, ibland är det bättre än man trodde. Kvaliteten är ju inte top of the line, men det vet man ju när man klickar köp. Aldrig haft bråttom att få hem hobbygrejer, så några veckor hit eller dit, I dont care.

Senast jag tänkte beställa så skulle frakten gå på 235 USD och varan 180, då skippade jag HK International och har iofs inte tagit därifrån sedan dess, det blev dyrt mitt i allt från dem.

Kanske det är de lokala fraktbolagen som har sina stolpskott som ställer till det för vissa.

henke2
2019-05-30, 17:26
Kvaliteten är ju inte top of the line, men det vet man ju när man klickar köp. Aldrig haft bråttom att få hem hobbygrejer, så några veckor hit eller dit, I dont care.

Senast jag tänkte beställa så skulle frakten gå på 235 USD och varan 180, då skippade jag HK International och har iofs inte tagit därifrån sedan dess, det blev dyrt mitt i allt från dem.

Kanske det är de lokala fraktbolagen som har sina stolpskott som ställer till det för vissa.

Kvalitet är inte ett exakt mått. Kvalitet handlar om att uppfylla förväntningar. Ett lägre pris ger lägre förväntningar på produkten som trots sämre prestanda kan vara till belåtelse.



Man får det man beställer helt enkelt, ibland är det sämre kvalitet men det kostade knappt nåt heller, ibland är det bättre än man trodde.
Kanske det är de lokala fraktbolagen som har sina stolpskott som ställer till det för vissa.

Läs första inlägget samt andra inlägget och reflektera över om man får det man beställer eller om det är fraktbolaget som är boven.. :)

Ålänning
2019-05-30, 22:32
Jag ser ingen logik i det du skriver.
Jag skiljer på vara och frakt.
!?

McRegor
2019-05-31, 07:33
Håller med dig Ålänning och sen kan man ju inte döma ut en försäljningskanal p g a nån enstaka produkt eller leverans. Generellt är det som jag och andra redan skrivit inga större problem med varken produkter, leveranser eller eventuella reklamationer.
Roger

Ken1
2019-05-31, 08:55
Grejen vad Henke ville visa var just att saker och ting inte är vad dem borde vara ;-) . Alltså att Hobbyking kallar planet PNF/RTF när det helt uppenbart är en byggsats, vilket inte nämndes på deras sida. Samt ackarna är av samma kapacitet ,men vi kan se själva att något är fel. Den ena är ju betydligt större än den andra.

Betalar man för en RTF så skall ju planet man får vara RTF och inte byggsats.. Då kunde man lika gärna köpa byggsatsen för en ev billigare peng. :) En sak om Hking gör fel, men då kan dem ju i så fall rätta till det hela.

Jag har också fått den kängan att ackarna utvecklas hela tiden och det minsann inte var fel på just mitt ack. I detta fall var det en cell som var kass.. tio bilder och en video som visade det.. Men fick bara till svar att ackar utvecklas.. :) Orkade inte bråka vidare om det, då det inte var större pengar.

McRegor
2019-05-31, 09:11
Och jag har t ex fått en ack med ojämn spänning mellan cellerna vid leveransen utbytt utan vidare, Kenneth.
Sen håller jag med om att säger man att en kärra är RTF så skall den vara det också - ingen tvekan om detta. Det viktigaste vid sådana problem är dock att kunden kompenseras på ett rimligt sätt och att beskrivningen av kärran (i detta exempel) ändras.
Alla kan vi trots allt göra fel och då får man åtgärda felaktigheterna.
Roger

henke2
2019-05-31, 09:24
Hobbyking gör aldrig fel ju

bokis
2019-05-31, 18:03
Eh? Hur tänker du nu Henke? Jag följer den häringa tråden och vad jag kan se så har ingen påstått det..Jag handlar därifrån oxå och det har funkat bra även de ggr då det har varit trassel med defekter.. Min tro är: De överlever inte om de är så usla som en del här tycker,anledningen att jag handlar där är A: priserna (mycket lim blir det!) och B: Det har bara funkat.. C: Europalagren som ger rimliga leveranstider och billig frakt. Det mesta jag handlar kommer dock inte därifrån men har de vad jag vill ha så tycker jag att det funkat bra..Slutar det att funka så får jag handla från annat håll...
Och deras lagersaldo funkar utmärkt.

Cox
2019-06-01, 07:16
Jag lade en order hos HK i december 2018 och betalde för allt.
Jag har inte fått någonting ifrån dom ännu men när jag går in på deras hemsida så står det att ordern processas, skönt att veta men jag undrar lite vad det är som de skall processa i snart 6 månader... :1dontknow:

PS Jag kan bara gissa att lagersaldot var fel på någon av varorna, men det borde de ha informerat om vid det här laget tycker jag och inte bara sitta på en order som är betald.

McRegor
2019-06-01, 08:48
Cox - har aldrig råkat ut för nåt liknande men hade det hänt att ordern inte skickats efter typ 1 vecka så hade jag kontaktat HK direkt. Så lite passivitet har det nog varit även från din sida i det fallet kan man tycka även om HK givetvis också borde kontaktat dig.
Roger

Tobbepostis
2019-06-01, 10:55
Köpte en fokker D7 för ca vecka sen från HK .balsakärra med plastfilm.plugg and play. För det första fick jag blya nosen med någonstans mellan 130-150g så kärran väger närmare kilot i stället för 850g.Sen gick motorn baklänges så jag fick gå in rota för skifta 2 kablar.Och när jag hade monterat vingstötter och baldakinstötter blev vingen så j---a skev så det var bara att ta fram värmepistolen rätta till och det gick hyfsat bra
FY FAN FÖR HK
Tobbe

Kenneth E
2019-06-01, 11:33
Jag lade en order hos HK i december 2018 och betalde för allt.
Jag har inte fått någonting ifrån dom ännu men när jag går in på deras hemsida så står det att ordern processas, skönt att veta men jag undrar lite vad det är som de skall processa i snart 6 månader... :1dontknow:

PS Jag kan bara gissa att lagersaldot var fel på någon av varorna, men det borde de ha informerat om vid det här laget tycker jag och inte bara sitta på en order som är betald.Och du bara väntar utan att göra något?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Cox
2019-06-01, 12:44
Och du bara väntar utan att göra något?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Japp, enligt deras kund info så kan det ta lite tid men den som väntar på något gott osv. :)

PS. Detta är andra gången som det har hänt mig (vilket nog är ca 50% av mina beställningar) och nu "testar" jag deras kundservice...

Kenneth E
2019-06-01, 12:58
Japp, enligt deras kund info så kan det ta lite tid men den som väntar på något gott osv. :)

PS. Detta är andra gången som det har hänt mig (vilket nog är ca 50% av mina beställningar) och nu "testar" jag deras kundservice...Kämpa på och var bestämd.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

McRegor
2019-06-01, 17:40
Tobbepostis - men kärror med både felaktig TP p g a dålig konstruktion och skeva vingar får man ju tyvärr även ifrån betydligt mycket dyrare fabrikat - även om det i sig inte är nåt försvar.
Cox - jag har beställt väldigt många ggr ifrån HK och aldrig drabbats av nåt liknande dina problem så du måste vara en otursdrabbad kund.
Roger

Cox
2019-06-02, 08:31
Njaa, att kalla det för otur är nog lite väl naivt?

Det verkar snarast vara så att de använder sig av "lockvaror". Dvs de sätter ett löjligt lågt pris på något som de ändå inte har och kunderna beställer lite annat också när de ändå handlar. Sedan så är bara det "lilla" problem kvar med varorna som inte finns och hur/när de skall tala om detta utan att det blir alltför uppenbart vad de håller på med.

Jag har kontaktat dom nu så får vi se vad dom säger. Jag kan bara gissa att det är minst en lockvara med i min beställning som de inte har på lager och aldrig har haft för avsikt att sälja till det utlovade priset...

Tobbepostis
2019-06-02, 09:27
Köpte en fokker D7 för ca vecka sen från HK .balsakärra med plastfilm.plugg and play. För det första fick jag blya nosen med någonstans mellan 130-150g så kärran väger närmare kilot i stället för 850g.Sen gick motorn baklänges så jag fick gå in rota för skifta 2 kablar.Och när jag hade monterat vingstötter och baldakinstötter blev vingen så j---a skev så det var bara att ta fram värmepistolen rätta till och det gick hyfsat bra
FY FAN FÖR HK
Tobbe
Glömde att skriva att jag även fick lossa motorfästet
För att lägga brickor så att motorn nu är riktad till höger och neråt.nu flyger den hyfsat bra

McRegor
2019-06-02, 09:27
Cox - lagersaldo finns alltid och hittills, efter måååånga ordrar, har det alltid stämt. Och med "Backorder" så beställer man ju bara inte. Så jag håller inte med dig om detta med lockvaror och "naivitet". Ja - beställer man trots att varan är på "Backorder" så kanske man kan kallas lite naiv - i alla fall om man tror att paketet skall dyka upp inom nån vecka.
Roger

pgrts
2019-06-02, 09:57
Vissa artiklar har varit så stor omsättning på att man var tvungen att beställa backorder för att få något alls. De kom rimligt snabbt. Men jag har också varit med om mer än 6 månader på backorder. Då har jag fått mail med frågan om jag vill vänta eller byta till annat

Cox
2019-06-02, 11:07
Ja - beställer man trots att varan är på "Backorder" så kanske man kan kallas lite naiv - i alla fall om man tror att paketet skall dyka upp inom nån vecka.


Jag har inte beställt någonting på backorder, det vore ju bara dumt...

Jag har bara beställt/köpt det som finns på lager. Order har sedan varit under "processing" utan att det uppdateras till backorder eller out-of-stock. Man kan inte få något leverans besked eller cancellera ordern på sin ordersida eftersom den inte är färdig "processad".

electric mike
2019-06-02, 14:49
Jag har gjort mer än 100 beställningar från HK utan större problem. De få reklamationer jag haft har de skött föredömligt. Jag klagade t ex på att matningskabeln för en laddare ISDT SC-620 (XT60 och bananas) saknades. Efter 1 timme fick jag en refund på hela beloppet för laddaren så den blev gratis. Sen tog det mig 10 minuter att löda en egen kabel med XT60 och bananas. Man ska ha i åtanke, ang leverans av varor att det inte är HobbyKing som levererar varorna i sverige, det är Schenker och Schenker sköter sig ibland dåligt och oprofessionellt. Sen kan paketen även gå via PostNord, och de har skött sig hyfsat i mitt fall. Beroende på utlämningsställe (t ex Circle K eller ICA) kan ytterligare katastrofer pga inkompetens inträffa. I mitt fall läste ICA in fel streckkod på paketet och hävdade sen att det inte existerade. Ett telefonsamtal till PostNord support löste problemet, där PostNord kunde fastslå att paketet fanns hos den lokala ICA-butiken men att ICA läst in fel streckkod.

McRegor
2019-06-02, 17:30
Ja du Cox - då vidhåller jag att du måste haft en otrolig otur på dina 2 ordrar. Liksom electric mike så har jag beställt många gånger - säkert minst ett 50-tal - och har aldrig råkat ut för nåt liknande det du råkat ut för. Tråkigt för dig givetvis men knappast nåt frekvent förekommande.
Roger

Balcke
2019-06-02, 20:02
Hobbyking omsatte 2018 1,2 miljarder kronor.

Det innebär förmodligen över 1 miljon olika beställningar/ordrar varav några få (promille) inte blivit riktigt bra/rätt av olika anledningar.

Men, totalt finns det garanterat flera tusentals mycket nöjda kunder.

//Rickard

pernstig
2019-06-02, 20:25
61 ordrar totalt sedan 2015
därav:
57 levererade u.a.
3 reklamationer som alla skötts u.a.
1 fördröjd transport p.g.a flygbolagens restriktioner för Litiumbatterier som infördes för några år sedan.

zeno
2019-06-03, 12:34
Jag har inte beställt någonting på backorder, det vore ju bara dumt...

Jag har bara beställt/köpt det som finns på lager. Order har sedan varit under "processing" utan att det uppdateras till backorder eller out-of-stock. Man kan inte få något leverans besked eller cancellera ordern på sin ordersida eftersom den inte är färdig "processad".

Vad säger dom om ordern då när du pratat med dom?

Cox
2019-06-05, 16:54
Vad säger dom om ordern då när du pratat med dom?

Det här verkar inte vara något ovanlig alls, som jag förstår det. En av varorna som jag har betalat för finns inte på lager just nu men det kommer att finnas i lager igen närsomhelst, de har försäljaren fått konfirmerat. Det är bara det att de inte kan ge ett specifikt datum för detta.

Det känns ju jättetryggt att veta, då kan jag lugnt invänta en leverans så fort de får in varorna igen.

Om jag absolut vill så erbjuder de även att jag istället kan cancellera just de sakerna som inte råkar finnas på lager just nu. Jag får då ersättning för just de varorna som avbeställs och de skickar det som de faktiskt har på lager.

Vad tycker ni som brukar ha "tur" med era beställningar, skall man vänta eller inte?

pgrts
2019-06-05, 20:08
Antar att du inte är i tidsknipa - i så fall beställer man ju från Sverige av någon som levererar samma dag - sen är det bara postnord som kan ta tid.

McRegor
2019-06-06, 05:41
Cox - lite märklig vill jag nog ändå säga att din "inte ovanliga" situation är. Säger absolut inte att den inte kan hända men att du med din orderhistorik på ett par order råkar ut för detta så ofta är verkligen inte vanligt. Jag själv och väldigt många klubbkamrater har handlat åtskilliga gånger ifrån HK utan att råka ut för detta så lite ovanligt tror jag fortfarande att det är. Men har dom erbjudit dig återbetalning av det som inte finns i lager så är det väl bara att acceptera detta och låta livet gå vidare. Och undvika HK för ditt vidkommande med tanke på dina egna erfarenheter. Jag kommer fortsätta handla därifrån när dom har prylar som jag behöver.
Roger

Cox
2019-06-06, 08:31
Jag är nog mest sugen på att cancellera hela ordern, vet inget annat företag som skulle ta fullt betalt och sedan låtsas att processa ordern i 6 månader...

zeno
2019-06-06, 12:30
Jag är nog mest sugen på att cancellera hela ordern, vet inget annat företag som skulle ta fullt betalt och sedan låtsas att processa ordern i 6 månader...

Dom finns tyvärr både här och där. Jag hade plockat bort grejerna dom inte hade i lager, förutsatt att det inte var någon av "huvudgrejerna" du beställde.
Annars hade jag också cancellerat hela ordern och beställt ifrån annat företag.