handdator

Visa fullständig version : On board glow driver



Thomas
2017-05-19, 20:12
Nån som har erfarenhet av nån bra onboard glow driver??
Funderar lite på denna: http://www.westonuk.co.uk/westonuk2_053.htm

Tips mottages tacksamt, dock inga fantasipriser....

JonasH
2017-05-19, 21:04
Hej,
Den här har jag läst bra omdömen om: http://www.justengines.co.uk/acatalog/Ignition_Systems_for_Glow_Engines.html

Thomas
2017-05-19, 21:24
Det ska vara till metanolare, fyrpluttrare....

Mjoelner
2017-05-20, 00:35
WestOn ombordglödaren finns hos AirCPro (http://aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/2FF5390750BDBD24C125798800350584?OpenDocument&CartID=386-). Just Engines har också ombordglöd (http://www.justengines.co.uk/acatalog/On_Board_Glow.html).

Båda systemen verkar kunna hantera två glödstift, dvs du borde kunna klara dig med en ombordglödare om det är till den tvåmotoriga kärran.

Thomas
2017-05-20, 10:54
AiRCPro är restnoterad...

Michael
2017-05-20, 16:05
Här är Just Engines ombordglödare:
http://www.justengines.co.uk/acatalog-cgi/sh000001.pl?WD=glow&PN=On_Board_Glow%2ehtml#ajo0203
Jag har inte själv använt denna glödare men köpt motore och delar mm. ganska många gånger de senaste åren och jag kan varmt rekommendera dem. Deras kndtjänst är på topp.

zeno
2017-05-20, 17:43
Jag har något som liknar den här (denna är nog en uppdaterad version).
http://www.ebay.com/itm/EZC-RC-ADGV2-on-board-Glow-Plug-Driver-System-for-RC-Nitro-Car-Airplane-/321726984634?hash=item4ae86c31ba:g:V8kAAOSwstxVL2s 8

Den kostade en rimlig peng och man borde kunna slänga in den på en kanal och mixa med den på trotteln på något vänster.
Jag har tyvärr inte satt mig in i det hela då jag köpte den som reserv ifall någon av mina andra ombordglödare (köpta på Full Kontroll för länge sen) skulle ge sig :)

Kenneth E
2017-05-20, 19:57
Är det fel på traditionellt nimh batteri med två mikroswich? Hur skoj som helst att tillverka.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Thomas
2017-05-20, 20:01
Du har en poäng, Kenneth!
KISS, eller hur det nu var...

Grejen är bara att få till nåt "steglöst", så att man får mer glöd ju mindre gaspådrag...
En gammeldags reostat, kanske?

Thomas
2017-05-20, 20:25
Finns det någon reostat som klarar 1,5V, 4-5A??

Kenneth E
2017-05-20, 21:00
Det sköter sig automatiskt om inte jag minns fel, vid full gas drar stiften mindre ström än vid tomgång. Du får väl ladda var 5: e flygning på 2000mAh.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Mjoelner
2017-05-21, 20:43
AiRCPro är restnoterad...
Jo jag såg det, men man kan ju alltid ringa och höra. Har man tur så kanske det inte tar så lång tid att få hem den.

Mjoelner
2017-05-21, 22:39
Annars kan man ju bygga en enkel "ombordglödare" med analog "trottelkompensering" mha ett servo med en cirkelformad "servoarm" och en microswitch, typ som på bifogad bild. Fast det finns en drös med andra sätt att dona till nåt liknande.
62775

paffe
2017-05-21, 23:11
Hej
Här finns ytterligare en variant
https://www.banggood.com/Remote-Controlled-Glow-Plug-Driver-Auto-Booster-With-Buzzer-RCD3002-p-1030062.html
Ralf

GunnarJ
2017-05-22, 00:49
Varför krångla till det? Parallellkoppla ett par vanliga mottagaraccar via en yttre strömbtrytare, som Kenneth skrev är systemet självreglerande, ju högre varvtal ju mindre ström till stiftet. Har själv med framgång använt detta de senaste åren utan problem.

Thomas
2017-05-22, 06:45
Hej
Här finns ytterligare en variant
https://www.banggood.com/Remote-Controlled-Glow-Plug-Driver-Auto-Booster-With-Buzzer-RCD3002-p-1030062.html
Ralf

Det är exakt den typen jag har provat, en till varje motor i en tvåmotorig kärra.
Funkar helt perfekt till EN motor, men det verkar som om batterikapaciteten inte räcker till för TVÅ motorer.
Jag har provat med både 4,8V och 6V acke, 6v blev en aning bättre.
Och varför ska man utnyttja MOTTAGARACKEN till glödström?? Väldans dumt...
Det blir nog nån KISS-variant istället.

Mjoelner
2017-05-22, 07:30
Det är exakt den typen jag har provat, en till varje motor i en tvåmotorig kärra.
Funkar helt perfekt till EN motor, men det verkar som om batterikapaciteten inte räcker till för TVÅ motorer.
Jag har provat med både 4,8V och 6V acke, 6v blev en aning bättre.
Och varför ska man utnyttja MOTTAGARACKEN till glödström?? Väldans dumt...
Det blir nog nån KISS-variant istället.
Du kan troligtvis köra separat batteri till vardera ombordglödare. Separera kablarna och dra en uppsättning till mottagaren och en till drivacken. Till mottagaren behöver du bara dra jord och signalkabeln. Till drivacken drar du plus och jord.

62776

Mjoelner
2017-05-22, 13:16
Ombordglödare (https://www.aliexpress.com/w/wholesale-glow-plug-driver.html?spm=2114.01010208.0.0.ORdsjf&initiative_id=SB_20170522025022&site=glo&groupsort=1&SortType=price_asc&g=y&SearchText=glow+plug+driver) på AliExpress.

Den som heter RCD3007 kan man enligt manualen (http://www.rcflight.se/pdf/pdf.aspx?a07=724) koppla såsom jag ritat i mitt förra inlägg.

Thomas
2017-05-22, 17:53
DEN manualen tar ju en stund att studera för en elektroniknovis som jag.....
:lollypop:

kay.krut
2017-05-22, 18:23
www.southhertsmodels.co.uk

Jag har dem i alla mina modeller. Full automatik och inga problem med vare sig start eller under flygningen. Fungerar i alla väder och belastar inte någon mottagaracc.
Kay krut

Mjoelner
2017-05-22, 19:17
DEN manualen tar ju en stund att studera för en elektroniknovis som jag.....
:lollypop:
Jag vet inte om strulet du har beror på batteriet. Stiften drar väl typ 3A st vid 1,5V när du ska starta, vilket torde bli typ dryg 1A vid 5V, så 2A vid 5V för två stift är väl inte otänkbart. Frågan är vad du får för spänningsfall i acken vid den strömmen. Sen är ju frågan hur klena kablar du har fram till motorgondolerna och hur mycket spänningsfall du får i dom.

Hur som haver, jag skulle provat att koppla in dom med separat matningsspänning.

Thomas
2017-05-22, 20:41
www.southhertsmodels.co.uk (http://www.southhertsmodels.co.uk)

Jag har dem i alla mina modeller. Full automatik och inga problem med vare sig start eller under flygningen. Fungerar i alla väder och belastar inte någon mottagaracc.
Kay krut

Den verkar ju inte alls så dum, Kay.
Är det AGS-1 du har?

Thomas
2017-05-22, 20:42
Jag vet inte om strulet du har beror på batteriet. Stiften drar väl typ 3A st vid 1,5V när du ska starta, vilket torde bli typ dryg 1A vid 5V, så 2A vid 5V för två stift är väl inte otänkbart. Frågan är vad du får för spänningsfall i acken vid den strömmen. Sen är ju frågan hur klena kablar du har fram till motorgondolerna och hur mycket spänningsfall du får i dom.

Hur som haver, jag skulle provat att koppla in dom med separat matningsspänning.

Mja...
Originalkablarna är ju inte ett under av grovlek, så det kan kanske vara där det blir förluster....

Mjoelner
2017-05-22, 21:02
Mja...
Originalkablarna är ju inte ett under av grovlek, så det kan kanske vara där det blir förluster....
Jag tycker du gott kan laborera lite med dom glöddrivarna du har :)

kay.krut
2017-05-22, 21:29
Thomas!

Jag har både enkla och dubbla. Om du kollar på Airmedias hemsida, sök på TWIGS, så hittar du dem båda. Det finns också bra anslutningar till glödstiftet som kan köpas extra. Dom här systemen är helt suveräna, du startar motorn med det. Sedan justerar det sig automatiskt efter stiftets temperatur och motstånd under hela flygningen. Med rätt inställd motor drar det obetydligt med ström men finns tillhands om det strular till sig, till exempel vid ett hastigt gaspådrag då stiftet annars kan slockna.
De här systemet har förmodligen räddat några av mina maskiner när de har snålat till sig i inflygningen.
Jag skrev för några år sedan en artikel om det här på sidan under " artiklar "Ombordglöd på gott o ont" Den finns nog kvar och kan ge lite handledning.
Håll glöden vid liv!
Kay krut

Thomas
2017-05-22, 21:32
Ok.
Tack. Kay!

jtstaffan
2017-05-22, 22:26
Sedan 1 april kan man ej beställa från AirMedia, enligt besked på hemsidan

GunnarJ
2017-05-23, 00:37
Uttryckte mig möjligen klumpigt, tanken är inte att använda mottagaracken, utan ett par separata motsvarande NiMh-celler på ca 2000mAh/styck.

kay.krut
2017-05-23, 10:33
Thomas!

Om du är intresserad av TWIGs-systemet så kan du slå en signal till Ove (Airmedia) 0416-17171. Han har några dubbel-Twigs hemma. Han har också i dag lagt undan ett till mig för framtida bruk.

Ja, på hans hemsida står det helt riktigt att man, för tillfället, inte kan beställa något. Glädjande nog så är Ove hemma igen efter en längre vistelse på sjukhus och kommer att öppna sin sida igen, även om det sker i begränsad omfattning.
Vi önskar honom god bättring.

Kay krut

Lars 41an
2019-09-10, 17:49
Hej!

Har till min Catalina köpt två ”On Board Glow System (incl Battery)” från Just Engines. Det är den ombordglöd som Mjoelner länkar till i trådens inlägg #4. Jag köpte en till vardera motorn. Batteriet är installerat tillsammans med den lilla enheten ”Glow Driver MkIV HV”. Den gröna indikator-LED i änden på den smala grå kabeln lyser när glöden är på. Glöddrivaren ger full spänning till glödstiftet vid tomgång. Spänningen avtar när gaspådraget ökas och glöden är avstängd över 1/3 gas. Detta ställer man in med en tryckknapp på Glow Driver MkIV HV.

6881668817

Bruksanvisningen visar att man kan använda EN glöddrivare till en TVÅcylindrig motor om man seriekopplar två NiMH-celler och seriekopplar glödstiften. Jag skulle INTE göra så. När en cylinder tänder men inte den andra blir det obalans. Glödstiftet som går i den arbetande cylindern blir uppvärmt och dess resistans ökar. Glödstiftet i den cylinder som inte tänder blir kallare och dess resistans minskar. Det leder till att det heta glödstiftet får nära dubbel batterispänning och bränns sönder efter några få sekunder. Köp TVÅ glöddrivare!

Glow Driver MkIV är inkopplad i trottelservots kabel och känner av PWM-signalen som går vidare till trottelservot. Den strömförsörjs från NiMH-cellen och belastar inte radio/servo-installationen. På glödsidan är systemet plus-jordat men det skall inte behöva vara någon utmaning(=problem?) Glow Driver MkIV HV kompenserar inte för att ett glödstift är "surt", alltså dränkt av för mycket drivmedel. Transfunk GD är överlägsen i det avseendet men den kräver 6V eller 12V batteri. Bruksanvisningen är en sida på bra engelska varav hälften är inkopplingsbilder. KISS!

Det är ett nöje att använda dessa glöddrivare. Jag startar radion, drar på gasen till en aning över tomgång och går på helt kort med startmotorn. Först på Ettans motor, sen på Tvåan. Båda motorerna startar villigt på lågt varv och sen kan jag gasa på och höra att motorerna varvar lika. Glöddrivarna ger ingen värme vid fullgas eller utan servosignal. Det är därför riskfritt att hantera motorerna och batterierna kan vara inkopplade hela dagen. Jag har mätt strömförbrukningen från NiMH-cellen i viloläge och den var lika med noll, eller åtminstone mindre än 10 µA(mikroampere). NiMH-cellerna är mäkta 3800 mAh och de håller spänningen bra vid belastning med en OS F-plugg.

Både Glow Driver MkIV HV och NiMH-cellen av märket Tornado utnyttjar senaste teknik så det enkla men gamla konceptet med mikroswitch och reostat kan vi glömma. Visserligen kostar en Glow Driver MkIV HV c:a 800 SEK inkl. frakt men det tycker jag att den är värd.:):)

Lars