handdator

Visa fullständig version : Brinnande fartreglage



Jorgen
2017-06-01, 11:38
Jag tyckte att det här dokumentet kortfattat och tydligt förklarar vad som gör att fartreglagen inte mår bra av långa anslutningsledningar. https://www.pololu.com/docs/0J16.

Dokumentet berör mest keramiska kondensatorer, som de som används i mycket små kraftfulla fartreglage.

Strömpulserna och oscillationen blir givetvis värst när man slår på strömmen men vid varje påslag och avslag av en fas så får du en puls som också måste dämpas, då det sker tusentals gånger per minut när man flyger så kan det också bli väldigt destruktivt om fartreglaget har otillräckliga eller olämpliga kondensatorer.

Jörgen

lizzy
2017-06-01, 12:15
hej

pratar vi om batterikablarna och vad anses som långa om vi pratar någon måttenhet :-)

Fredrik_W
2017-06-01, 13:38
"...då det sker tusentals gånger per minut"

En liten rättelse där - det sker tusentals gånger PER SEKUND! Så ja, det kan vara väldigt, väldigt destruktivt för fartreglaget.


// Fredrik W

Jorgen
2017-06-01, 14:54
Ja, det är batterikablarna som bör hållas någorlunda korta. I manualen till vanliga fartreglage har jag ibland sett max 150mm mellan batteri och fartreglage. Då räknas både kabeln på batteriet och den på fartreglaget, så det uppfattas absolut inte som långa kablar. Det verkar dock finnas ganska stora marginaler för vanliga fartreglage.

På en quad med de väldigt små reglagen som bara har keramiska kondensatorer så är nog egentligen alla kablar för långa för att det skall vara bra. Det är nog bara att hålla det så kort som någonsin är möjligt, men det som är ok för ett reglage med en elektrolytkondensator är helt klart för långt för ett reglage med enbart keramiska kondensatorer.

Jag tyckte mest att förklaringarna och bilderna var bra och lätta att ta till sig av.

Jörgen

Ålänning
2017-06-03, 20:02
Jag använder Castle Creations CapPack på kablaget mellan ackar och ESC. :-)