handdator

Visa fullständig version : Tidig morgonflyg med min Tundra



Bj
2017-06-16, 08:55
Jag måste erkänna att jag bor på en perfekt plats med en underbar natur, att bara gå ut och flyga på morgon 05:15 medan naturen vaknar med all underbar fågelsång är ett privilegium. Flyga i soluppgången med musik av naturen laddar verkligen dom interna batterier i kroppen och ger riktig ro i själen.

Hoppas ni tycker om videon.


https://youtu.be/ksWIsO4qE-c

Thomas
2017-06-16, 11:31
Härligt!
Ingen vind eller mosquitos??

Bj
2017-06-16, 11:50
Härligt!
Ingen vind eller mosquitos??

Helt vindstilla...........men en helvetes mängd med dom där mosquitos...... :willy_nilly:

Så angående denna myggen så har jag en seriös fråga till er icke rökare. Jag har varit rökar i gott över 30 år och slutade nu 30 oktober 2016, så detta är min första sommar utan mitt trovärdiga myggmedel under flygning.

När jag flög nu på morgonen så kände jag mig som en 5 stjärnig frukostbuffe och är nog rätt så blodfattig nu i efterhand. Hur gör ni för att kunde stå i fred för myggen när ni flyger, jag var tvunget att avbryta ett par landningar då jag hade mygg i båda öron och på insidan av glasögon. Kanske montera några myggspiraler på kepsen och kanske ett fäste på sändaren med en myggspiral där också..... ;)

Men helt seriöst, har någon av er någon vettig lösning? eller är det bara att bita ihop och låssas som man kan ignorera dom?

Gasman
2017-06-16, 12:13
http://www.dan-tackel.com/Userfiles/Image/products/6561_3284_2.jpg

bem
2017-06-16, 12:24
Prova med Mygga spray (finns även som roll-on och stick):

http://www.apotea.se/mygga-original-spray-75-ml?gclid=Cj0KEQjwg47KBRDk7LSu4LTD8eEBEiQAO4O6r1oCZ XzOTQlKZNiKUO4haBs_HCxMs8N9ygNX8zRQcoQaAkIs8P8HAQ

https://www.apoteket.se/produkt/mygga-75-ml-241651/

Jag använder Mygga spray och tycker det funkar hyfsat.
Kan kanske bero på hur aggressiva myggorna är hur effektivt olika medel är.

/Bo

Thomas
2017-06-16, 13:45
Den här
http://www.apotea.se/djungelolja-40-ml?gclid=Cj0KEQjwg47KBRDk7LSu4LTD8eEBEiQAO4O6r7clj tHwFU1T5Op4DDVh7tluXJQN3eFEsNgpl1nzSKUaAvOb8P8HAQ
var ju en klassiker för en Herrans massa år sen.
Dock har väl innehållet ändrats till det sämre, nåt miljövänligt sk*t....

JonasH
2017-06-16, 16:54
Någon av dessa modeller kanske?
https://www.myggjavlar.se/thermacell/

Balcke
2017-06-17, 20:21
Blir lite sugen på en Tundra, ser ut som man kan flyga "nära" och i måttlig fart.

//Rickard

Mr J
2017-06-17, 20:46
I går när det började mörkna på Kvarnlanda så provade jag att hålla Tundran riktigt nära mig, det känns nästan som att man skulle kunna flyga den inomhus... :)

karstena
2017-06-18, 06:56
Jeg kan ikje forstå all den der klagen på myg. Man er først angasert og pasjonert flyger når man ikke lægger mærke til myggen:sarcastic::sarcastic:

McRegor
2017-06-18, 07:56
Blir lite sugen på en Tundra, ser ut som man kan flyga "nära" och i måttlig fart.
//Rickard
Tundran är utmärkt men vill du flyga långsamt och nära dig så fungerar Parkzones Sport Cub minst lika bra - http://www.mft.nu/?ProdID=356113
Tundran har lite kraftigare motorisering och lite effektivare klaffar men jag tror nästan att att som långsam glidare på små utrymmen så är nog Sport Cuben lite bättre. Det är i alla fall en av mina absoluta favoritkärror även om man kanske skulle önska lite mera kraft i drivlinan ibland. Men på det stora hela en mycket trevlig kärra med mycket harmoniska flygegenskaper och helt utan egna hyss - oavsett hur hårt man bryter runt den med alla roder aktiva. Fungerar utmärkt väl med 3S1300 men lika bra med 3S2200 om man bara råkar ha sådana ackar. Jag har klaffar på min men den fungerar i stort sett lika bra utan klaffar om man så vill.
Roger

robsan
2019-02-14, 16:06
Fungerar utmärkt väl med 3S1300 men lika bra med 3S2200 om man bara råkar ha sådana ackar.



Är det tundran du pratar om här eller den andra kärran? Jag har just skaffat mig en Tundra och funderar nu på vad jag behöver för batterier. Rekomendationen är 1300-2200 men jag vet att många använder större accar, 2700 och 3000. Vad säger Tundra-flygarna på detta forum?

Bj
2019-02-14, 16:23
Är det tundran du pratar om här eller den andra kärran? Jag har just skaffat mig en Tundra och funderar nu på vad jag behöver för batterier. Rekomendationen är 1300-2200 men jag vet att många använder större accar, 2700 och 3000. Vad säger Tundra-flygarna på detta forum?

Du kan utan problem köra med acc upp mot 3500mAh då Tundran fint klarar av den extra vikten. Jag brukar släppa fallskärms gubbar när vi har träffar och det finns barn som åskådare så att dom får springa och hämta dom. Varierar mellan 3-5 gubbar och kör då med 2750mAh utan större problem och då har jag dom på undersidan av kroppen så blir en del extra "drag" också.

McRegor
2019-02-14, 17:38
Nåja - det går även utmärkt med 3S1500 om du bara anpassar flygtiden till ackstorleken. Som vanligt så brukar lättare flygmaskiner flyga bättre - det gäller nog även Tundran. Varför lasta ner med stora batterier ? Räcker inte flygtiden så är det ju bara att landa och byta batteri.
Roger

Balsafan
2019-02-14, 18:02
Helt vindstilla...........men en helvetes mängd med dom där mosquitos...... :willy_nilly:

Så angående denna myggen så har jag en seriös fråga till er icke rökare. Jag har varit rökar i gott över 30 år och slutade nu 30 oktober 2016, så detta är min första sommar utan mitt trovärdiga myggmedel under flygning.

När jag flög nu på morgonen så kände jag mig som en 5 stjärnig frukostbuffe och är nog rätt så blodfattig nu i efterhand. Hur gör ni för att kunde stå i fred för myggen när ni flyger, jag var tvunget att avbryta ett par landningar då jag hade mygg i båda öron och på insidan av glasögon. Kanske montera några myggspiraler på kepsen och kanske ett fäste på sändaren med en myggspiral där också..... ;)

Men helt seriöst, har någon av er någon vettig lösning? eller är det bara att bita ihop och låssas som man kan ignorera dom?

Jag går ut i ett träsk när dom första myggorna kläckts och klär av mig nära nog naken och låter dom suga av mig ordentligt... resten av sommaren märker jag sen inte ens av dom. Knotten vänjer jag mig dock aldrig vid.

Bj
2019-02-14, 20:06
Nåja - det går även utmärkt med 3S1500 om du bara anpassar flygtiden till ackstorleken. Som vanligt så brukar lättare flygmaskiner flyga bättre - det gäller nog även Tundran. Varför lasta ner med stora batterier ? Räcker inte flygtiden så är det ju bara att landa och byta batteri.
Roger

Vet inte om du har en Tundra, jag har flugit min i några år nu och den tycker om lite extra vikt. 2200 och 2750 mAh som jag normalt sätt flyger med är dom som passar bäst ut från mitt sätt att flyga. När jag flyger så är det sällan jag flyger mer än 5 min. Jag använder dom mest för bra vikt, flygtiden ligger mellan 8-15 min beroende på hur man flyger. Har man en ren busflygning så max 8 min, lite kombination mellan bus och lugn så 8-10 min och men rent av lugnt mysflyg så kan man lätt flyga 12-15 min. Så normalt flyger jag två gånger per acc före dom måste laddas. Har testat mindre acc men Tundra beter sig inte lika bra då, men det är ut från mitt sätt att flyga på. Detta kan självklart vara annorlunda för en med en annan flygstil än det jag har.

McRegor
2019-02-14, 20:37
Har ingen Tundra nu men har haft. Flyger också för det mesta ca: 5 min motortid. Kompisen flyger sin Tundra till och från med 3S1500 och han klagar inte. Han har också 3S2200 och det räcker definitivt.
Skall jag vara helt ärlig så föredrar jag E-Flite Valiant 1.3 framför Tundran - den kärran flyger lite "lättare".
Roger

robsan
2019-02-14, 21:06
Tack för era synpunkter, uppskattas verkligen. Jag har funderat på Tattu 2300mAh, 45C. Har varit rädd att dom är för stora. Efter att ha läst era inlägg känner jag mig ganska säker på att det blir ett par såna. Känns ganska "lagom" utifrån erat och andras resonemang och dessutom till vettigt pris.

McRegor
2019-02-14, 21:36
Det blir säkert bra, robsan. Jag flög min Tundra med 3S2200 och det gick ju bra det också. Men min Valiant flyger jag med 3S1400 - samma som i min Parkzone Sport Cub, Durafly Hyperbipe och Multiplex Parkmaster Pro.
Roger

Fredrik_W
2019-02-15, 06:58
Tundran är utmärkt men vill du flyga långsamt och nära dig så fungerar Parkzones Sport Cub minst lika bra
Ska man jämföra Tundran mot något annat flygplan så ska man jämföra den mot E-flite´s Timber (150cm), och där vinner Timbern alla ronder - utom priset. Timbern är långsammare, större roder, effektivare klaffar och har dessutom 3DFX-stabiliseringen. Jag har haft Tundran och äger Timbern, så jag har flugit båda.

// Fredrik W

McRegor
2019-02-15, 09:14
Fast Tundran har väl en spännvidd på ca: 130 cm om man nu skall vara petig och har i mina ögon väldigt effektiva klaffar - det är nåt som särskiljer den ifrån många av Horizons modeller i motsvarande storleksklass - t ex Valiant. Men i övriga egenskaper föredrar jag t ex Valianten i den jämförelsen. Men allt beror ju på ens egna preferenser. Hursomhelst så är det väldigt många som uppskattar Tundran och den har i alla fall här i trakterna blivit betydligt populärare än Horizons motsvarande modeller.
Roger

zeno
2019-02-16, 13:35
Tundran verkar riktigt charmig, och känns som ett flygplan man alltid kan ha med sig ut till fältet.
Är rätt sugen på att införskaffa en.

Har hört att landningsstället är en svag punkt. Har någon av er haft problem eller sett en bra lösning för detta?
Inget som hindrar ett köp, men det skadar inte att vara bra förberedd.

Balcke
2019-02-16, 14:06
Har hört att landningsstället är en svag punkt. Har någon av er haft problem eller sett en bra lösning för detta?


Har flugit mycket med min Tundra och visst har jag fått böja till landningsstället efter några riktigt dåliga landningar. Men jag upplever inte att det är en svag punkt, tvärtom stället fjädrar riktigt bra. Däremot kan de mjuka hjulen bli rätt så slitna och det fastnar smått krafs från gräset i ytan på hjulen.

Extra kul är att det ingår flottörer och roder, man byter snabbt på någon minut från hjul till flottörer.

Som någon skrev, en klar favorit som alltid får följa med.

//Rickard

zeno
2019-02-16, 19:02
Har flugit mycket med min Tundra och visst har jag fått böja till landningsstället efter några riktigt dåliga landningar. Men jag upplever inte att det är en svag punkt, tvärtom stället fjädrar riktigt bra. Däremot kan de mjuka hjulen bli rätt så slitna och det fastnar smått krafs från gräset i ytan på hjulen.

Extra kul är att det ingår flottörer och roder, man byter snabbt på någon minut från hjul till flottörer.

Som någon skrev, en klar favorit som alltid får följa med.

//Rickard

Låter bra!

Bj
2019-02-16, 19:15
Tundran verkar riktigt charmig, och känns som ett flygplan man alltid kan ha med sig ut till fältet.
Är rätt sugen på att införskaffa en.

Har hört att landningsstället är en svag punkt. Har någon av er haft problem eller sett en bra lösning för detta?
Inget som hindrar ett köp, men det skadar inte att vara bra förberedd.


Tundraen är nog det planet som får allra mest flygtid pga storleken och för hur bra den flyger. Det är bara att slänga den i bilen ta med ett gäng batterier och ut för att flyga. Jag använder skidor nu på vintern och sen hjul och pontoner på sommaren, full flaps och full gas så lyfter den på under 1m och med lite träning så kan man landa den på samma yta med full flaps.

Lägger med en länk till en spellista som jag har på min Youtube kanal med alla mina Tundra videos, finns lite gott och blandat där.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLEXWg-hfXiGx-qfxIj08AY5GnJUzRPDnd