handdator

Visa fullständig version : Timing på elmotorer



Masv
2017-07-04, 20:49
Hej
hur vet man vilken timing man skall ha på motorn eller hur får man reda på det ?
Martin

henke2
2017-07-05, 05:27
Hej
hur vet man vilken timing man skall ha på motorn eller hur får man reda på det ?
Martin

Man mäter hur mycket effekt man stoppar in och sedan hur mycket man får ut, justerar och gör om tills man hittat rätt kurva. Man vill hela tiden få ut så mycket som möjligt eftersom förlusten blir värme i motorn. Kurvan kommer antagligen se olika ut på olika varvtal och last, så det är mycket trixande för att hitta rätt.

Alt 2 googla och sno någon annans resultat

Alt 3 läs manualen och välj ett höftskott från tillverkaren av motor/fartreglage.

flygrc
2017-07-05, 21:26
Kan man använda autotiming på fartreglaget?

henke2
2017-07-06, 05:33
Kan man använda autotiming på fartreglaget?

Gör den fel så blir det inget bra. Sen får man själv avgöra vad risken man tar är. Flygfotograf som gillar att flyga över folk eller "bara" pengar?


https://www.youtube.com/watch?v=u700rVmCnRs

NickeL
2017-07-07, 19:20
Gör den fel så blir det inget bra. Sen får man själv avgöra vad risken man tar är. Flygfotograf som gillar att flyga över folk eller "bara" pengar?


https://www.youtube.com/watch?v=u700rVmCnRs

Står timing fel så brukar väl inte motorn gå så rent alls, hackar eller kvittrar, men däremot står PWM rate fel så riskerar man väl att överhetta esc eller motor?

Eller har jag fått det om bakfoten?

henke2
2017-07-07, 20:06
timingen funkar så att motorn går bättre eller sämre. Ju bättre desto kallare går allt. Ju sämre desto varmare bli saker och till slut så orkar inte motorn snurra.

Med automatisk timing så ändras timing hela tiden mot vad reglaget tycker är bäst. I mitt fall så flev det fel och motorn stannade.

Masv
2017-07-09, 19:25
Sänkte timingen på min tri och fick tystare och svalare motorer.
Tack för svar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

pernstig
2017-07-09, 20:39
Man mäter hur mycket effekt man stoppar in och sedan hur mycket man får ut, justerar och gör om tills man hittat rätt kurva. Man vill hela tiden få ut så mycket som möjligt eftersom förlusten blir värme i motorn. Kurvan kommer antagligen se olika ut på olika varvtal och last, så det är mycket trixande för att hitta rätt.

Alt 2 googla och sno någon annans resultat

Alt 3 läs manualen och välj ett höftskott från tillverkaren av motor/fartreglage.

Och effekt ut får man ur P=ͳ*ω där ͳ är vridmomentet och ω är vinkelhastigheten? Bara att sätta upp motorn i en momentvåg och mäta moment och varvtal alltså. Nej, alt. 2 eller 3 verkar enklare. :)

henke2
2017-07-09, 22:06
Och effekt ut får man ur P=ͳ*ω där ͳ är vridmomentet och ω är vinkelhastigheten? Bara att sätta upp motorn i en momentvåg och mäta moment och varvtal alltså. Nej, alt. 2 eller 3 verkar enklare. :)


Mäta är ganska lätt faktiskt men jag kan inte programmera reglage så bra. Bilmotorer gör jag det med dock