handdator

Visa fullständig version : Nytt projekt. Sopwith Pup 1:4



kay.krut
2017-07-10, 10:47
Så kom det ett paket med posten, en vecka efter beställning. Snabba ryck från Mick Reeves. Nu är höstens byggkvällar räddade och ett nytt "Östersundsprojekt" snart uppe på byggbrädan. Det lär komma lite bilder då o då under byggets gång.

Kay krut

kjni
2017-07-10, 10:58
Fint! Ser fram mot byggtråd under hösten/vintern och så förstås premiären nästa sommar!

MVH
Kjell

AlveH
2017-07-10, 11:00
Så kom det ett paket med posten, en vecka efter beställning. Snabba ryck från Mick Reeves. Nu är höstens byggkvällar räddade och ett nytt "Östersundsprojekt" snart uppe på byggbrädan. Det lär komma lite bilder då o då under byggets gång.

Kay krut

Ser ut att vara en såndäringa ARB byggsats.:confused:

kay.krut
2017-07-26, 14:08
Så har jag kommit lite på vägen.

Eftersom det är en Mick reeves-materialsats så finns det ingen byggbeskrivning utan man får använda ritningen tillsammans med lite funderingar här o där. I övrigt finns det inte mycket att invända mot, alla bitar till vingarna är t ex buntade ihop och övriga delar mycket bra numrerade. Inget för en nybörjare men borde ge en något erfaren byggare en trevlig utmaning. Förra modellen, Sopwith Camel, skapade inga som helst problem och så här långt så ser det lovande ut med denna också. Lite hårdlödning i dag under tiden som limmet torkar på kroppen. Stålrör av fin kvalitet, inga tunga pianotrådar här inte.

Vi hörs!
Kay krut

kjni
2017-07-26, 15:34
Snyggt Kay!

/Kjell

patternmaster
2017-07-26, 18:13
Va? Höstens byggkvällar räddade? Då får hr Olson nog dra ner på tempot lite, hehe.....
Snyggt som vanligt annars, Kay!

/Lars

Ålänning
2017-07-26, 21:15
Trevlig kärra. =) Ska följas. Fort går det också. Vad hårdlöder du med för grejer?

kay.krut
2017-07-27, 10:40
Jag använder grejorna på bilden.
En gammal trotjänare Gasol/propan, ren silverlod samt flussmedel i pulverform för att slippa allt kladd med fluss på ställen där jag inte vill ha det!
Delarna som ska sammanfogas, värmer jag upp till mörkröd färg, värmer lodet lite i spetsen så att flussmedlet fastnar och sätter lodet mot lödstället. Flussmedlet och lodet smälter genast och jobbet är nästan färdigt. Återstår bara rengöringen som för många tycks vara en pina men nej, lägg bara delarna i vatten och låt vattnet göra grovjobbet. Sedan putsar man lite med t ex fin stålull och jobbet är klart.
Flussmedlet, för silverlödning, kan man köpa (beställa) hos en välsorterad järnhandel och silverlod finns hos www.airmedia.se eller hos www.mickreevesmodels.co.uk Beställ inte silverlod hos järnhandeln för då lär du bli utfattig, ca 7-8000 per förpackning. Kolla i stället på nämnda adresser där du kan köpa stängerna styckevis, en bra service för övrigt.
Det finns silverlod som är belagt med flussmedel, färdigt att använda, hos bland annat Jula men jag vill själv dosera mängden fluss. Annars kan det ibland bli lite för mycket av den varan, så grejerna var för sig funkar bäst för mig.
Kay krut

kay.krut
2017-09-16, 19:08
Hej i stugorna!

Tyvärr är jag ingen hovfotograf och har heller inga ambitioner på det yrket. Därför blir det snålt med bilder på mitt projekt.
Jag har för vana att hänga upp delarna efter hand som jag bygger dem på en av hyllorna i bygglokalen och till dags dato har jag kommit så här långt i bygget. Klädseln är införskaffad (Solartex) och motor samt elektronik ligger prydligt och väntar på installation. Förebilden blir som bilden nedan.
Kay krut

Thomas
2017-09-16, 19:17
Trycker genast på "Gilla-knappen"!

mrfxcoupe
2017-09-21, 09:11
Kul att följa Kaj. Din Camel vart riktigt fin. Tror denna Pup blir lika fin.. :-)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

kay.krut
2017-09-21, 11:06
Ja, det är min förhoppning att den ska matcha Camelen som för övrigt flyger bättre nu när tyngdpunkten har fått ny hemvist. Den var ju lite bakis vid premiären.
Jag har klurat lite på vajersträckare till Pupen, det är ju i vanliga fall ett he...te att montera ett biplan med alla vajrar och stag. Nu blir det inga justeringar, bara två diskar att spänna. Jag har samma system på Tiger Mothen och den är en dröm att jobba med. Den tar ungefär fem minuter att montera. Jag lägger nog ut ett par bilder på systemet vad det lider.
Tills dess, sköt om er.
Kay krut

kjni
2017-09-21, 12:56
Alla tummar upp! Och i kväll kanske jag kan få se den IRL. Ska bli trevligt.

Hälsningar
Kjell

kay.krut
2017-09-21, 15:48
kjell, ni är hjärtligt välkomna och naturligtvis ska vi ta en tur ner i skräpkammaren, ostädad som den är.

Kay krut

kay.krut
2017-09-25, 11:43
Ja så kom han äntligen.
Kjell Nilsson eller " KJNI " som alla känner honom som, var på besök på Malmö Radioflygsällskaps fält Kvarnlanda i går eftermiddag. Hans första kommentar när han såg vårt fält var " Jesses, en golfgreen" Så vi kan nog vara lite stolta över våra "greenkeepers" som håller fältet i så fint skick.
Kay krut

Thomas
2017-09-25, 14:07
Synda att vi missade varandra.....

kay.krut
2017-10-03, 17:08
Hej go´ vänner!

Det blir inte uppdaterat så ofta här ifrån "Bröderna Olsons källare" men lite blir det emellanåt. Så här kommer lite bilder.
Vingarna "sydda" och i stort sett klara för klädsel. Jag lackar först alla kontaktytor som ska kläs, med vattenburen klarlack. Sedan "syr" jag mellan knappnålarna och lackar sedan fast tråden. Därefter skär jag försiktigt av resttråden och vingen är klar för kläder. Denna klarlack fungerar utmärkt som ersättare för andra häftprodukter som t ex Balsalock m fl. Jag har använt det de senaste åren med gott resultat. Trots detta så ska du alltid prova först innan du kletar ner en hel modell och sedan misslyckas för att du använt fel lack eller beklädnadsmaterial.

Kay krut

kjni
2017-10-05, 18:57
Som framgår tidigare i tråden hade jag möjligheten att besöka vännerna Kay och Annakarin för ett tag sedan. Den egentliga orsaken att ta sig från Östersund ner till Skåne var ett "arbetsläger" för att hjälpa dotter och måg med köksrenovering. Lyckades dock får lite ledigt och kunde tillbringa en trevlig kväll med Kay och Annakarin och också göra ett kort besök på MRFSs fält som imponerade med "greenkvalitet" på depåområde och bana. En helt annan växtzon än vi är vana med.

Det ingick också ett studiebesök i Herr Olssons källare där 2 hobbyrum inspekterades. Mycket fint att skåda och inte bara Cubbar som man kanske skulle kunna vänta sig...det fanns både båtar, mopeder och en varierande flora av flygplan. Allt mycket välordnat vilket nog var tvingande nödvändigt med tanke på antalet modeller och rummens totala volym.

Följ med på en liten rundvandring i en rutinerad och skicklig byggares arbetsmiljö:

(tyvärr lyckas jag inte rotera bilder på högkant - detta har fungerat förut men inte nu...nå´n som kan förklara hur man gör? Bilderna är rätt roterade i andra program men inte i forumet...så ni får tillsvidare luta lite på huvudet vid ett par av bilderna)

http://www.dokumenta.se/modellflyg/kay/besok/IMG_2215.jpeg

"Il maestro" himself framför det nu pågående byggprojektet. Mycket fint detaljarbete!

http://www.dokumenta.se/modellflyg/kay/besok/IMG_2217.jpeg

Några bilder på den vajerspänningsanordning som figurerat tidigare i denna tråd. Gör riggningsarbetet av en äldre dubbeldäckare när det blir flygdags till en fröjd. Kommer att stjäla den här idén! Vajrarna läggs i hakarna och så sträcks och låses vajrarna genom att skruva ihop på det räfflade hjulet. På bilderna en pianotråd istf vajer bara för att visa principen.

http://www.dokumenta.se/modellflyg/kay/besok/IMG_2218.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/kay/besok/IMG_2219.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/kay/besok/IMG_2222.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/kay/besok/IMG_2223.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/kay/besok/IMG_2224.jpeg

Principen kan ju användas även utanför dubbeldäckarsfären, t ex för att spänna ihop vingarna på en seglare eller annan kärra. Vinsten kanske dock störst där vajrar håller ihop hela härligheten.

http://www.dokumenta.se/modellflyg/kay/besok/IMG_2227.jpeg

Ett smakprov på ordning och reda ....

http://www.dokumenta.se/modellflyg/kay/besok/IMG_2228.jpeg

...som är nödvändigt om allt skall få plats.

http://www.dokumenta.se/modellflyg/kay/besok/IMG_2229.jpeg

Det fanns också båtar av olika slag och även en del "friggo"....

http://www.dokumenta.se/modellflyg/kay/besok/IMG_2230.jpeg

Vackrast av allt är i alla fall flygplan från tiden då det var dubbla vingar och rund motorkåpa...

http://www.dokumenta.se/modellflyg/kay/besok/IMG_2231.jpeg

...och mycket vajrar!

http://www.dokumenta.se/modellflyg/kay/besok/IMG_2232.jpeg

Snart kommer det att finnas ännu en skön modell - när trådens Sopwith Pup blir klar...men innan dess vill vi se mer poster från arbetes gång!

http://www.dokumenta.se/modellflyg/kay/besok/IMG_2233.jpeg

Stort tack för en trevlig kväll!

Mvh
Kjell Nilsson

Thomas
2017-10-05, 19:11
Nu är det ett bra tag sen jag var på besök hos Herr K. Olson, och många modeller har tillkommit sen dess, men kan bara instämma i Kjells superlativer!
En ren och skär fröjd att komma ner i Mästers lekrum.

"Green-flygfältet", alltså MRFS' Kvarnlanda, är ett MYYYCKET trevligt premiärfält!
Här vill vi se skapelserna puttra runt....

Thomas
2017-10-05, 19:16
Det där med vajerspännaren, är det ett fäste med mutter på ena sidan och "frihjulande" fäste på andra sidan??
I så fall är vi två som stjäl idén!

Hur låses muttern så att den inte gängar upp sig??

kjni
2017-10-05, 19:53
Det där med vajerspännaren, är det ett fäste med mutter på ena sidan och "frihjulande" fäste på andra sidan??
I så fall är vi två som stjäl idén!

Hur låses muttern så att den inte gängar upp sig??

Ja, det är en fast mutter på ena sidans krok och så en gängad stång med det räfflade hjulet fast på stången och så frihjulande fäste på andra sidans krok. Om jag fattade rätt är det räfflade hjulet satt i position så att det låser mot den fasta muttern när vajrarna är lagom sträckta. Hela arrangemanget är flytande i sidled så att båda vajrarna får samma spännkraft. Krokarnas utformning gör att öppningen där vajern förs in i slackat läge stängs när man börjat sträcka vajrarna. Mycket klurigt!

Hoppas Kay bistår med ytterligare detaljer om jag fattat fel.

Mvh
Kjell

kjni
2017-10-05, 22:18
(tyvärr lyckas jag inte rotera bilder på högkant - detta har fungerat förut men inte nu...nå´n som kan förklara hur man gör? Bilderna är rätt roterade i andra program men inte i forumet...så ni får tillsvidare luta lite på huvudet vid ett par av bilderna)


Hittat förklaringen: http://www.fishin.com/forums2/showthread.php/112994-Photos-posted-sideways

Bilder tagna med iPhone märks beroende på läget av telefonen men forumets programvara kan inte läsa denna information utan bilden publiceras som om telefonen alltid är i "landskapsläge". Om man först öppnar bilden i ett annat bildredigeringsprogram och sparar om den verkar det fungera.

/Kjell

kay.krut
2017-10-06, 08:18
Ja, det är en fast mutter på ena sidans krok och så en gängad stång med det räfflade hjulet fast på stången och så frihjulande fäste på andra sidans krok. Om jag fattade rätt är det räfflade hjulet satt i position så att det låser mot den fasta muttern när vajrarna är lagom sträckta. Hela arrangemanget är flytande i sidled så att båda vajrarna får samma spännkraft. Krokarnas utformning gör att öppningen där vajern förs in i slackat läge stängs när man börjat sträcka vajrarna. Mycket klurigt!

Hoppas Kay bistår med ytterligare detaljer om jag fattat fel.

Mvh
Kjell

Jo, det är helt rätt Kjell, när hjulet är i ändposition och låst så justerar jag vajrarna till rätt spänning och låser dem fast för gott. Sedan är all framtida justering gjord. Nu är det bara att haka fast vajrarna och spänna hjulet till ändläge och riggningen är färdig. Mycket enklare när man står på fältet och vill flyga, inte bara montera och justera. Fördelen är att det alltid blir samma spänning på vajrarna varje gång.

Tack Kjell för den något förskönande bilden av mina lagerlokaler (hobbyrum) som ju för tillfället rymmer lite väl mycket alster.
Det var skoj att du och Ulla fick lite tid över för ett besök hos oss. Det är alltid trevligt med lite ombyte och här hos oss är alla välkomna, oavsett intresse.
Thomas, du är välkommen ner till Svedala och studera spännaren i närbild. Bara slå en pling innan så ordnar det sig.

kay.krut
2017-10-07, 13:10
Hej igen!


Lite småplock i verksta´n i går kväll.
Gav spryglar och andra fästpunkter en sista dos med klarlack, sedan är det dags för beklädnad.

Jag har provat med saxsprintar som gångjärn på ett par modeller och det utföll till belåtenhet så det blir samma på den här modellen, se bild. De är enkla att montera och kräver egentligen bara en enkel borrjigg för ett lyckat resultat. Borra, sätt in, vinkla benen och prova. Blir det inte helt bra så gör ett nytt försök vid sidan om. När alla sprintarna är på plats så klipp av benen och säkra med en droppe ca-lim. Dra sedan ut pianotråden och jobba vidare med ditt projekt. Svårare än så är det inte, om man nu ska citera en ökänd reklamsnutt!

Så i kväll blir det nog lite beklädnadsarbete. Jag återkommer med rapport vad det lider.

Kay krut

kay.krut
2017-10-10, 11:32
Ännu en bit på vägen.
Vingarna klädda och kroppen har fått några stygn här o där. Kåpan har fått en del nitar och "motorrenoveringen" är påbörjad.

Vi hörs
Kay krut

mrfxcoupe
2017-10-10, 11:39
Mycket snyggt Kaj.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Wedde63
2017-10-10, 13:06
Sanslöst bra :applouse:
//Anders

Sweeper
2017-10-15, 13:20
Jag kan bara hålla med de övriga. Snyggt jobbat! :)


Göran

bem
2017-10-15, 14:39
Så "sött" med de små stygnen för klädseln. Såna små detaljer höjer verkligen wow-faktorn på en sån här skalamodell.
Lite syslöjd är nog rätt kul ändå?

/Bo

Robert_s
2017-10-15, 19:54
Wow va läckert det blir! Hur är Reevs ritningar/ byggsatser att bygga? Har kollat på det ett par gånger men har aldrig träffat någon som har byggt något från han.

kay.krut
2017-10-16, 14:43
Mick Reeves ritningar är väldigt fina, så även hans materialsatser. Dock vänder dom sig till den något erfarne byggaren då en del detaljer inte är helt utförligt beskrivna på ritningarna. Detta är inga som helst problem och har man bara lite slutledningsförmåga så blir resultatet verkligen bra.
Detaljerna som följer med, t ex kåpor, vantskruvar, metalldelar osv är av hög kvalitet. Trädetaljerna är fint laserskurna och passar som hand i hanske. Den ypperligt fint lasertskurna plattan av rostfritt, med alla fästen och andra smådetaljer, förenklar bygget avsevärt. Allt trämaterial är av mycket hög kvalitet och är rakt och fint, utan knastar och sprickor.
Jag kan rekommendera hans alster utan tvekan eftersom jag har byggt ett par av dem. Priset för hans byggsatser/materialsatser är förhållandevis lågt med tanke på den fina kvaliteten.

Kay krut

kay.krut
2017-10-25, 15:02
Hej igen!

Sakta men säkert tillkommer det lite av varje på "Pupen" Alla delar är nu klädda och kärran är provmonterad. Till och med en motor har hittat till sitt nya hem, en OS 160 Gemini. Jag har även provat och mixtrat för att få tyngdpunkten rätt. Mick Reeves skriver på ritningen "Keep tail light" och det är ingen överdrift att alla WW1-kärror blir baktunga om man inte ser upp. Så redan i inledningsskedet lättade jag och bytte ut några detaljer här o där för att spara vikt i bakkroppen. Vidare så har accarna, tre stycken, fått ta plats omedelbart bakom F1 i ett eget utrymme, väl isolerat från motorvärmen. Servona har jag placerat vid framkant på undervingen och allt styrs av plastade tafsvajrar för att spara på vikt. En tung Master Classic Airscrew kommer att avsluta hela härligheten.
Nu ska jag ta lite fritt från byggrummet och syssla med piltillverkning, en annan hobby som tyvärr tar en hel del tid i anspråk. Bågskytte har alltid legat mig varmt om hjärtat så det får gärna ta lite av tiden. Dessutom kan jag ju inte bygga kärran helt färdig än för den ska ju inte provflygas förrän till Östersundsträffen 2018, tillsammans med Kjells SK50:a. Kanske kan det bli en annan kärra där emellan, vem vet.
Kay krut

kjni
2017-10-25, 15:43
Snyggt Kay! Du hinner säkert med ett gäng pilar också med det tempo du håller. Det är ju långt till sommaren och Ope.

MVH
/Kjell

kay.krut
2017-11-14, 15:26
Ja, så har det tillkommit lite detaljer sen senast jag var inne här på dagboken. En batterilåda ovanför motorn för att få tyngdpunkten någorlunda rätt. Jag vill inte använda för mycket onödig last i form av bly mm. Bygger man den som de föreskriver så blir det till att barlasta med runt 500-1000 gram i nosen!! Nej, det gillar vi inte, får se när modellen är klar hur mycket last den ska ha i kåpan.
Några plåtar här o där , lite luckor, en kåpa till kulsprutan och en del annat krims-krams och snart så kan man kalla den någorlunda färdig.
Nästa projekt är redan utsett och byggbrädan behöver rustas upp inför detta, så snart åker Puppen in i andra hobbyrummet för slutmontering.

Kay krut

mrfxcoupe
2017-11-14, 16:28
Mycket snyggt Kay. :-)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

kjni
2017-11-14, 18:46
Betyg A+

/Kjell

kay.krut
2017-11-14, 20:12
Fasen, jag har ju inte så fina maskiner som KJNI-Produkter så det får bli som det blir. Lite fusk här o där.

Kay krut

Flygsmurfen
2017-11-14, 20:22
Har du tvååå st hobbyrum??!!
Tjusigt bygge.
Skall bli kul att se i luften.

// Mats W

kay.krut
2018-05-30, 10:49
Äntligen är vi båda, tanten o jag, pensionärer på heltid. Nu gäller det att planera fritiden och försöka få ihop det så smidigt som möjligt. Naturligtvis kommer modellbygget i första hand, eller?

Så i går kväll beställde jag en ny materialsats från Mick Reeves, en Sopwith Pup 1:4. Jo, jag har ju redan en sådan maskin men det finns ju flera förebilder att ta efter så den ska nog inte bli enahanda. Leveranstid ca en månad så jag lär nog hinna städa ett av hobbyrummen och göra klart för byggstart. Tids nog återkommer jag med kort byggbeskrivning.

Kay krut

Bild från Avesta och Rembo-meetinget. Sopwith Pup, klar för start.

kay.krut
2018-06-25, 15:22
Och så kom då äntligen den efterlängtade lådan från Micke Reeves och den var, till min stora förvåning hel och fin. Så länge som inte Post Mord får lägga sig i leveranserna så löser det sig. Nu var det Best som stod för transporten och det har dom gjort med bravur. Nu ska vi först avhandla Hedeturen, sedan får vi se om det kan bli lite bygge av. Då återkommer jag med bilder på bygget.

Tills dess, ha en skön sommar.
Kay krut

kay.krut
2018-08-06, 15:38
Usch vilken hetta. Nu får det snart räcka med sommarvärme. Tur att man har ett par ostädade hobbyrum att fly till.

Jag lovade ju i inlägget ovan att jag skulle sätta in någon bild på Sopwith Pup nr 2 och så här långt har jag kommit i dag. Lite pinnar i ett hörn, ja hobbyrummet behövde städas så spjälstaketet hamnade i skamvrån så länge. Vidare, en skitig noskåpa och två timmar senare, samma kåpa men nu lite blankare. Samtidigt fick den en förstärkningsring och lite nitar.
Fortsättning följer.
Kay krut

AlveH
2018-08-06, 17:02
Undrar hur du/ni gör när ni limmar laserskurna delar.
Ibland kan det ju vara lite sot på ytorna och min undring är
om ni putsar/torkar bort det värsta innan ni stryker på lim?

kay.krut
2018-08-06, 18:34
Jag slipar lite lätt på limytorna om dom är alldeles för sotiga. Annars har jag inte gjort några större ansträngningar att förbehandla. Jag kör med Titebond -grön som är lite lösare i konsistensen och det fungerar alldeles utmärkt. Motorspant, vingsadlar osv kan kanske pocka på lite större uppmärksamhet men annars är det bara att åka. Jag har ännu inte fått några detaljer som har lossnat.

Kay krut

kay.krut
2018-08-07, 13:56
I dag har jag sysslat lite med hemsömnad men eftersom jag inte har någon vidare utbildning i "söm o tråd" så blev det lite fusk. Klädseln på en dukklädd vinge ska ju sys fast men detta tar så okristligt med tid och är dessutom pillejobb så jag gjorde som följer: Jag fäster tråd mellan spryglarna med knappnålar och en lös list i rot-och tippsprygel. Sedan fäster jag trådar med lite vikt i änden, mellan spryglarna, för att hålla nere sömtråden. Sedan penslar jag på sprygeln och tråden med lite uttunnat vitlim. När limmet torkat är det bara att skära av överflödig tråd och vips så är min sömnad klar. Hoppas att bilderna förklarar hur jag gör. Nästa steg är att klä vingen men det återkommer jag till så småningom.
Kay krut

kjni
2018-08-07, 16:34
Smart!!

MVH
Kjell

kay.krut
2018-08-10, 08:28
Jag har fått fråga på hur jag fixat vajerspännarna så här kommer en bild på detta. Hoppas att fotot är "självförklarande"

Kay krut

kay.krut
2018-08-15, 12:34
Nej, jag har inte avsomnat. Jag har bara tagit lite ledigt i sommarvärmen men nu är bygget på gång igen. Noskåpan är inpassad, alla styrlinor är färdiga och några plåtar är förfärdigade. Jag skulle fixa en lucka i höger sidoplåt och upptäckte då att jag inte hade några små pianogångjärn. Så det blev till att tillverka själv. Lite trixigt men resultatet blev ganska bra så jag tror att jag behåller dem. I övrigt är kärran så pass färdig nu att klädselarbetet nog kan påbörjas till helgen. Ja se vad lite sommarvärme kan ställa till med. Tur att man har ett par svala hobbyrum att fly till.
Kay krut

kay.krut
2018-08-27, 17:59
Nu är hela kärran klädd, med Oratex. Jädrans skitklädsel, trots förgrundning med Balsalock och likaså behandling av överlappningarna så släpper skarvarna lite här o där. Nu har jag dock fått hyfs på´t men det var ett rent h...ete innan alla skarvar var "extralimmade" och färdigstrukna. Får se hur det håller men det verkar lösa sig. Tacka vet jag Solartex, det har aldrig svikit mig. Synd att det gick i graven.
Så till bygget. Jag har gjort lite plåtarbete, läderskott sittbrunnen och sytt lite på kroppen. Nu återstår bara att montera ihop skrället och förse den med en motor. Det blir nog en ASP 160:a boxer. Jag har lyckats bra med dessa billighetsmotorer så varför lägga ner tredubbelt när det finns alternativ.
Här är några enkla bilder.
Kay krut

Ålänning
2018-08-27, 19:29
Solartex tog jag till stora RC-UL-flyget också. Gått i graven? Har dom slutat tillverka det? Jag hade tur då. Jag valde mellan Östersund, HobbyPeople, HAB, MFT, Söders, AutoPartner och MBS Models (som har det, nån på listan har väl gått graven, om vi talar webshops). ASP 160 twin låter som nåt som skulle passa min AeroSport också... =) om det är 1.60 du pratar om, metanol?

Hur har du fått dom där mässingshålen i duken?

kay.krut
2018-08-29, 11:04
Solarfilm i England har lagt ner sin verksamhet och säljer ut allt dom har i lager. Det finns några handlare som har kvar Solarfilms produkter i lager än men det lär snart vara slut. Jag lyckades inte få tag på Solartex Antik så att det räckte till den nya Pupen. Visserligen fanns det tre rullar tvåmeters i England men nej, det blev för mycket spill då jag brukar använda tiometers rullar, så det fick bli Oratex. Som sagts ovan, jag gillar det definitivt inte men det är min åsikt och andra modellbyggare kanske gillar materialet bättre än mig.

Ja, jag har några ASP 160 4-t boxermotorer för metanoldrift. Dom har fungerat klanderfritt för mig, enda modifieringen är att jag slipat om nålarna till lite spetsigare form. Dom är lite för grova i original och gör motorn lite svårare att ställa in enligt min mening.

"Mässingshålen" i duken är små öljetter, inköpta hos Mick Reeves models i England. www.mickreevesmodels.co.uk Kolla under Accessories så hittar du tiny eyelets. Jag fick fila ner dem lite då de är aningen för långa och därmed lätt spricker när man nitar fast dem. Jag använde en M-4 spetsgängtapp för ändamålet och det fungerade alldeles utmärkt. Lite lätt tillplattning efteråt och jobbet är gjort.
Mick Reeves har mycket bra grejor för oss pillebyggare. Små träskruvar, M2 mutter och skruv, vantskruvar, mm.mm. Kolla hans hemsida och du hittar godbitar lite här o där.
Kay krut

Kameran ljuger inte, eller?
Foto: Kjell Nilsson

kay.krut
2018-08-30, 18:30
Nej, kameran ljuger inte, det är bara Kjell Nilsson (KJNI) och undertecknad som spelade lite apa på Östersunds Modellflygklubb. Modellen ovan är Kjells Balsa USA sopwith Pup, 1:3. Modellen i skymundan är min Mick Reeves Pup, 1:4.

I dag har jag gjort lite småarbeten och stoppat servon i vingarna, monterat kulsprutan och lite annat gott. Sedan gick jag på upptäcktsfärd i mitt andra hobbyrum för jag visste att jag med största sannolikhet hade en extra ASP 160:a liggandes någon- stans. Jo då, i en låda som jag lagt undan bland alla båtarna, en i stort sett ny maskin som nu ska få hedersplatsen i Puppen.
Hustrun min har vid ett tidigare tillfälle sagt att jag inte ska köpa mer grejor utan använda de jag har, ja jisses vad hon har rätt.
Kay krut

Thomas
2018-08-30, 20:29
Hustrun min har vid ett tidigare tillfälle sagt att jag inte ska köpa mer grejor utan använda de jag har, ja jisses vad hon har rätt.
Kay krut

Det där har jag också hört, det måste vara en skröna....

Men väldans grann blir kärran!

JR4ever
2018-09-01, 16:33
Grabbar, jag har följt er under några år på detta forum, Kaj Krut och Kjell Nilsson på edra snygga byggen. Jag är ganska imponerad över er byggteknik och byggen.
Jag tänkte förklara vad jag brukar klä mina kärror med och det är det som kallas Ceconite eller Ceconite light.
En typ av nylonklädsel som man använder till fullskala kärror. Hyfsat billigt men vet inte priset idag.
Kräver spännlack för att sträcka klädseln. Sist jag använde det var till min 3 meters Trush Commander med en 45cc Super
Tigre. Klädseln verkar hålla i många år utan att spricka eller släpa.
Ett litet tips bara vad som går att använda som klädsel.

/Lars

Enligt leverantören:
Lättviktsduk avsedd för segelflygplan och ultralätta flygplan samt beklädnad av trästruktur. Ej certifierad.
Vikt: 1.7 oz/ft2 (55 g/m2)
Bredd: 60" (152 cm)

Ålänning
2018-09-01, 17:10
Intressant! Vad väger Ceconite (Light) per kvadratmeter? Glosstex jag kikade på förut väger 115-125 g/kvm och Solartex väger 85-98 g/kvm (blev sån senast till ett 2,3m flyg). Top Flite Monokote jag använt mycket väger bara 62-81 g/kvm.

patternmaster
2018-09-01, 17:31
Ceconite light väger ungefär 85g/m2. Spännlack ska inte användas men strykjärn däremot! Ska limmas eller lackas fast.
Sedan måste man ju lacka o måla hela härligheten. SIG:s Koverall är samma material (polyesterväv) lite tunnare och lättare bara. Jag har använt det till 1/4 Cubar o annat och tycker att det fungerar bra, men man måste tycka att det är kul att lacka o måla.

Lars

JR4ever
2018-09-01, 18:05
Vikten på Ceconite Lite är 55 gram kvadratmeter.

patternmaster
2018-09-02, 09:19
Hoppsan! Var lite för snabb i fingret där! 55g ska det vara så klart. Bra grejor, släpper inte o blir inte rynkigt med tiden.

kay.krut
2018-09-02, 11:24
Intressant läsning. Jag har använt de flesta beklädnadsmateriel under de fyrtiofem år som jag byggt mina egna modeller. Siden och Solarfilm var väl det som användes mest i begynnelsen. Under åren som följde kom det fram nya materiel och naturligtvis hängde man på trenden. Monocote, Coverite och Super Coverite, Ceconite, Solartex och Glosstex m fl, ja listan kan bli lång. Anledningen till att jag försökt undvika allt materiel som behöver lackas, målas osv är att jag bor i bostadsrätt och vill inte utsätta mina goda grannar för onödig odör som oundvikligen uppstår om jag måste använda dope och olika lacker. Solartex hade den fina egenskapen att vara förbehandlade med grundfärg i olika valörer. Ett tunt lager vattenbaserat klarlack och resultatet blev helt acceptabelt.
Det är ju trots allt inte alla modellflygare som har tillgång till egen sprutbox i lämplig lokal och då återstår det att hitta en vettig lösning. Solartex var en, i mitt tycke, utmärkt produkt och jag kommer att sakna den. Nu ryktas det att en ny produkt är i antågande som kan vara jämförlig med Solartex men det är fortfarande skrivet i stjärnorna om och när den dyker upp och vi kan ju inte sluta att bygga våra kära flygplan i väntan på det.
Jag ser i inläggen ovan att det nämns vikten på de olika fabrikaten av beklädnadsmaterial. Det kan nog vara intressant om vi bygger mindre modeller. Jag gjorde en jämförelse för en tid sedan och lackade (vattenbaserad klarlack) en stabilisator till Pupen, klädd med fel färg så den skulle ändå kläs om. Ett lager lack ökade vikten med sju gram, efter torktid var den nere på fyra. Så med de stora modeller som vi bygger i dag så är nog inte vikten på färgen av större betydelse. Jag kan ju nämna att min förra Sopwith Pup 1:4 behövde sjuhundra gram bly i noskåpan för att väga in på tyngdpunkten. Den flyger som en dröm och jag tror inte att den märkte viktökningen nämnvärt.

Kay krut

Ålänning
2018-09-02, 11:50
Jag räknade tidigare på skoj ut viktskillnaden när jag velade mellan två olika klädselsorter (de jag nämnde ovan).
Ytan på allt som skulle kläs var vinge på 2,5m x 0,5m x 2 + stjärten på 1 kvm typ... dvs = 3,5 kvm.
Det blir 3,5 x 115-125 = 402-437,5 gram för Glosstex VS Monokote som blir 3,5 x 62-81 = 217-284 g.
Så det skiljer 118-220 gram... Flyget väger ju några kilo så viken spelar knappt så stor roll här heller.
Så det som får mig att välja klädsel är de där man slipper limma de där man slipper måla eller lacka.
Samt att den är snäll/bra att lägga på med strykjärnen och värmepistolen.

JR4ever
2018-09-02, 13:06
Kay, jag håller helt med att det doftar en mindre odör när man lackar med spännlack och andra lacker med lösningsmedel.
Själv lackade jag i mitt garage då jag bor i villa med eget garage och inga grannar är då inblandade i lukterna och dofterna.
Bara madam hemma som kan ha lite tycke om detta men hon håller sig borta då.
Låter ju intressant att läsa om eventuella antågande om nya produkter för att klä sina kärror med men planerar själv nu att klä om min 1/3 Super Cub med Ceconite som nu är klädd med Solartex. Anledningen är att vingarna nu ska få ett pitotrör med hastighetsmätning via telemetri och talande dam i min radio. Nåt måste man ju uppdatera sina befintliga projekt med.

/Lars

kay.krut
2018-09-11, 16:24
Ja nu är snart ännu en " ARF " från Mick Reeves färdig för luftdop. Den skulle egentligen premäras på Östersundsträffen nästa år men eftersom det inte är klart var nästa träff ska vara så lär det i stället bli premiär i höst på ett fält i Skåne.

Ett par bilder på F-tyget.
Batterilådan så långt fram som det bara går. Trots det så lär det nog behövas lite bly här o där i kåpan. Det mesta plåtarbetet är gjort och nu återstår "bara" att måla en hop rundelar på vingar och kropp, lite dekaler här o där och snart kan man betrakta en färdig modell. Reeves modeller är trevliga att bygga, även om han inte vänder sig till den alldeles oerfarne nybörjaren. Många detaljer får byggaren själv klura ut och det är därför öppet för lite olika lösningar. Mina modeller har t ex min egen vajersträckarmojäng som gör monteringen på fältet till en dröm. Batterilådan är också en detalj som jag tipsade Mick om, trevlig kille förresten som ger sig tid att prata med sina kunder.

Hobbyrummet nästa.
Kay krut

kjni
2018-09-11, 18:05
Hej Kay,
Som vanligt toppkvalitet på dina byggen! Och kluriga idéer! Om du är sugen på premiär i Jämtland istället för det blåsiga Skåne så kan jag läcka lite info om nästa sommar....Östersundsträffen flyttar tillbaka till Östersund och kommer att inträffa på samma gemytliga sätt som tidigare år och platsen blir förstås Optands flygfält.

Fast du behöver inte dröja med premiären för den skull - men du måste ta med Pupen till nästa sommars träff.

Hälsningar
Kjell

kay.krut
2018-09-12, 10:46
Jäklar, nu blev jag glad, för Östersundsträffen på Ope är ju tradition och den ska vi inte sluta med. Då kan man kanske anmäla sig redan nu till 2019-års evenemang.
Tack Kjell för "läckan"
Kay krut

kay.krut
2018-09-13, 09:15
Nu börjar det tidsödande jobbet med målning av "snurrorna" Då jag inte vill använda sprayfärger och lösningsmedel i onödan så blir det penselmålning. Tyvärr så har mina 71 år satt sina spår och handen är kanske inte så säker längre men maskinen ska ju flygas med, inte stå på museum. Det blir nog bra till slut ändå.
Kay krut

rwr43
2018-09-13, 11:44
Hej Kay,
Som vanligt toppkvalitet på dina byggen! Och kluriga idéer! Om du är sugen på premiär i Jämtland istället för det blåsiga Skåne så kan jag läcka lite info om nästa sommar....Östersundsträffen flyttar tillbaka till Östersund och kommer att inträffa på samma gemytliga sätt som tidigare år och platsen blir förstås Optands flygfält.

Fast du behöver inte dröja med premiären för den skull - men du måste ta med Pupen till nästa sommars träff.

Hälsningar
Kjell

Sedär Kjell då har du ju redan svarat på min fråga jag ställde i en annan tråd......Då blir det Ope nästa år:thumbup:

kay.krut
2018-09-13, 14:19
Sakta men säkert ska väl min "ARF" få sitt luftdop. Efter två timmars idogt härjande med pensel och darrande hand, har jag nu nått så här långt. Alla emblem är målade en gång och när jag kollar dem så ser dom ganska slitna ut. Så jag behöver nog inte göra en andra målning, dom ska ju vara slitna och väderbitna. Helgens väder ser blött ut här nere så det lär jobbas mycket i
"Krutkammaren"
Robert, jag delar glädjen med dig, Östersundsträffen på Ope 2019. Det ser vi fram emot.

Kay krut

JR4ever
2018-09-13, 14:59
Snyggt målat! I alla fall inga dallrande fingrar vad jag kan se på engelska nat-beteckningn.

kay.krut
2018-09-18, 10:52
Ja, det går fort med dom där Reeves-ARF-orna. Nu är Pup nr:2 redo för provflygning och det återstår bara lite smådetaljer. Detta skulle bli ett vinterprojekt men herrn Olson kunde inte hålla fingrarna i styr. Så det får bli ett annat vinterjobb vad det lider.
Jag kan verkligen rekommendera Mick Reeves materialsatser. Dom är lite svårare än en konventionell byggsats som innehåller det mesta och då ofta med alla detaljer färdigbockade och klara, alla delar utstansade och det är i stort sett bara att limma ihop. Med en Reeves sats får man själv tänka till lite och hitta egna lösningar. Hårdlödning och viss metallbearbetningskunskap är ett plus, inte alls svårt men tar lite längre tid. Så svikta inte, köp en sats så ses vi på fältet.

Så till min nya maskin. Jag slapp undan med 400 gram bly i nosen (ursäkta alla miljönissar) och lyckades hålla vikten under åtta kilo (slutvikt 7300gram) så den lär nog flyga. Förra maskinen slutade på 8100 gram och den flyger som en dröm. Jag var ute i går och flög i sex meter/sek med den för att få lite råg i ryggen inför luftdopet av den nya så det lär nog gå bra.

Från vänster: Nya maskinen klar för provflygning.
Höger foto: Första maskinen efter gårdagens träning. Allt helt!
Lev väl,
Kay krut

Thomas
2018-09-18, 20:22
Båda två är så granna, så hälften kunde vara nog!

(Även han som sitter bakom kärran....*hmpf*!)

genland
2018-09-18, 22:05
Hej
Fantastiskt fina byggen.
Hatten av för hantverket!

Jag har själv en Mick Reeves 1/4 Pup o en Sopwith Camel 1/3 från densamme liggande orörda än så länge.
Vet inte riktigt vem jag ska börja med, men kanske ändå lutar åt kamelen eftersom jag har en lämplig
80 cc boxer Zenoah på hyllan.

Hur som helst, superfina byggen!

MVH Kent

Mr J
2018-09-18, 22:42
Båda två är så granna, så hälften kunde vara nog!

(Även han som sitter bakom kärran....*hmpf*!)

En krutgubbe i skala 1:1? :)

kay.krut
2018-10-01, 08:55
Vingarna till ett biplan skapar ofta transportproblem. Det kvittar hur duktig flygare man är, nog fasen så skadar man förr eller senare en vinge under transporten. Därför bygger jag transportlådor till mina vingar för att om möjligt förlänga livet något för dem, värt varenda krona.
Jag gjorde en beräkning av vingbelastningen på maskinen. Båda vingarna minus 15% av den erhållna ytan. Ingen kroppsyta eller stabilisator utan bara vingarna. Jag fick då en vingbelastning på 52 gram vilket jag själv tycker är otroligt lätt. Den förra Puppen ligger på 58 gram och den flyger underbart så den här ska nog flyga fint. Nu ska vi bara ha fint väder så att det kan bli provflygning.

Ha´ de´

Kay krut

PGAstrom
2018-10-01, 16:16
Snyggt bygge Kay, ja jag undrar hur mycket modeller man skadat i transport jämte flygning. Transportskadorna ligger nog mycket på plus sidan.

Thomas
2018-10-01, 16:31
För att inte tala om dom där jä'la dörrposterna...

kay.krut
2018-10-07, 12:05
Jag gör ett försök att ladda upp en videosnutt från en blåsig afton i Trelleborg. Sopwith Pup nummer ett.

https://youtu.be/lEicLWyX0-w

Thomas
2018-10-07, 13:22
Himla tjusigt, Kay!
Mycket snygg i luften!

mrfxcoupe
2018-10-08, 11:51
Håller med Tomas. Tjusigt flyget Kaj. Ta hand om ryggen så ses vi nästa år igen på meetinget.[emoji16]

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

kay.krut
2018-10-09, 09:57
Ja, du kan ge dig fasen på att vi ska träffas igen på Ope till nästa sommar. Ryggen är betydligt bättre, båda kotorna är på väg tillbaka till sin destination och humöret är på topp. Inte mycket övrigt att önska just nu.

Filmsnutten ovan var ett tafatt försök att lägga in lite rörliga bilder i stället för bara foton. Kvaliteten på videon är usel då den är filmad med en iPhone. Vidare så var väderförhållandena lite dåliga med 5 meter/sek och mycket moln men till nästa gång ska det bli bättre.
Nu ska senaste skapelsen, nummer två, bara laddas och så återstår premiären, bara vädret tillåter men det återkommer vi till senare.

Kay krut

kay.krut
2018-10-17, 19:52
Så är då Pup nummer två provflugen med gott resultat. Ett par snäpp på höjdtrimmen och den flög som en dröm. Tyvärr så fanns det ingen lämplig filmfotograf på plats så det fick bli en stillbild på skapelsen efter flygturen.
Nu ska jag bygga en träningsmaskin under hösten, en Astro Hog från Sig så att jag har något att leka med på blåsiga dagar. Tillbaka till dåtiden med andra ord.

Kay krut

Thomas
2018-10-17, 20:19
Fem tummar upp!

kjni
2018-10-17, 20:46
Grattis! Både till premiärflygningen och till ett superbt bygge. Den är bara sååå snygg!

MVH
Kjell

PGAstrom
2018-10-18, 07:56
Grattis Kay, snygg kärra:applouse:

kay.krut
2018-10-18, 09:20
Tack ska ni ha "pågar"

Kay krut

kay.krut
2018-11-05, 12:53
Nu har jag beställt ännu en materialsats för framtida bruk och då det tar sin lilla tid att fabricera den hos tillverkaren, tog jag mig friheten att bygga en enkel träningskärra. Valet blev en Astro Hog från Sig. Mycket enkel att bygga men man får vara observant på att häcken kan bli lite tung så banta är namnet. Byggtid cirka fjorton dagar med lite annat att göra i mellanstunden. Tyvärr blev det ingen byggtråd då det gick fortare att bygga än att fotografera. Sätter dock in en bild på skapelsen så att ni ser att jag inte ligger på latsidan.

Kay krut.

bokis
2018-11-05, 13:39
Stiligt Kay!

Thomas
2018-11-05, 15:02
Tumme upp!

Ålänning
2018-11-05, 16:59
Jaså det tog bara 14 dagar eftersom du hade annat att göra också. =) Sablar va det går undan för vissa. Man borde göra mer... Looking great! Dom där flyger väl rätt så bra och snällt också.

patternmaster
2018-11-05, 20:00
Hmm, tyckte du sa att du inte skulle ha nybörjarställ....:confused:
Annars blev de ju grannt!

kay.krut
2018-11-06, 10:57
Ja Lars, jag sa ju det från början men jag är ju gift med en småländska så här kastas inget och då trepunktsställ dessutom var med i lådan så ville jag prova på nosställsflygning igen. Det är över fyrtio år sedan som jag flög med nosställ. Förresten nybörjarställ, det flyger du ju också med, eller? Men vänta du, snart får den pontoner också.
Kay krut

kay.krut
2018-11-23, 10:00
Vintern närmar sig och dagarna blir allt kortare. Vad gör man då för att dämpa ångesten och längtan efter en ny härlig vår. Jo man sätter igång med att bygga något trevligt till nästa flygsäsong. Så nu är hobbyrummet städat, ja åtminstone röjt, så att jag kan hitta byggbrädan. Alla modeller som varit i luften i år är servade och jag kan i lugn och ro invänta paketet som ska komma från England. Jag kunde liksom inte hålla mig längre så nu ska det byggas ännu en Sopwith Camel 1:4. Det lär bli redigt med premiärflygningar på Ope till nästa sommar!
Bilder kommer vad det lider.
Kay krut