handdator

Visa fullständig version : Gängor på stativfästets skruv?



Ålänning
2017-07-10, 18:55
Vad är det för märkliga dimensioner på dessa skruvar man skruvar in i kameror för att fästa kameran på ett stativ?
Jag har träffat på två olika dimensioner och vissa skruvar är även så korta att de knappt håller i kameran, eller så är de så djupa att man måste ha distanser. Annars kan det gå som det gick för syrrans son och hans Sony-kamera (eller om det var Panasonic) som hade öppet hål. Han skruvade in skruven och knäckte nåt där inne så kameran tog skada så den inte gick att använda.

Roade mig nyss med att bygga en kamera. Dubbelreflex-fundering, nåt kit jag kom över och allt blir kanoners, men blev tvungen att fästa muttern med lim för att det glappa för mycket, visade sig sen att det var fel gängning på medföljande kines-mutter.

SniffSwe
2017-07-10, 18:58
Alla kameror jag har haft har haft vanlig UNC 1/4"-gänga
Läste nu att större kameror även kan ha UNC 3/8"

uffe_46
2017-07-11, 16:52
En bit ner på sidan finns det olika adapter för stativ http://www.fotofyndet.se/kamerastativ

Ålänning
2017-07-11, 17:18
Jajustså, det fanns två olika format. Typiskt.

De där adaptrarna undrar jag när man ska använda... =) Har man fel gänga så vill man i adaptern ha hål i ena änden och skruv med annan dimension i andra. :-Å

Tackar!

McRegor
2017-07-11, 19:18
Det är nog mest 1/4" som används idag.
Roger

kay.krut
2017-07-12, 13:49
Stativgänga är normalt 1/4" -20 (20 varv /tum) Dvs den är grovgängad, till skillnad från finare gängor som t ex 1/4" -24 eller 1/4" -28 osv.

Kay krut