handdator

Visa fullständig version : Spektrum + FPV = krasch?



JonasH
2017-07-11, 17:37
Hej,
Jag tog upp hobbyn för ca 6 månader sedan efter 15 års upphåll och det första jag köpte var en ny radio. Valet föll på en ny Spektrum DX8 gen2 (EU).
När jag flyger plan så fungerar radion perfekt men när jag flyger FPV verkar det som jag får sämre mottagning och jag tappar mottagningen helt vid ganska moderata avstånd, ca 100-150 meter eller så.
Det gäller både när jag flyger FPV med plan som quad. Jag flyger med Spektrum originalmottagare och LemonRX mottagare och båda fabrikaten krånglar med FPV men ok annars.

Flög quad idag och kraschade pga failsafe ca 6-8 gånger trots att jag använder Spektrums original race quad mottagare.

Någon som har liknande erfarenheter och kanske någon lösning på problemet?

Kan ni som flyger med FrSky Taranis använda den högre effekten som är tillåten i tex USA? Styrs det med vilken mjukvara man har i radion och mottagarna?

Tack på förhand:-)

Hoppsan_84
2017-07-11, 20:24
Jag hade samma problem. Mi. Lösning blev taranis. Om man väger in telemetri och luascript så är valet av radio enkelt tycker jag

theailer
2017-07-11, 20:36
Vilken frekvens har du på videosändare? Antar 5.8Ghz men skulle det mot förmodan vara 2.4Ghz så kommer den störa ut din spektrum länk.
+1 på taranis ;)
Prova att flyga modellen utan kamera och videosändare å se om det gör någon skillnad.
Så vitt jag vet så styrs effekten på taranis av mjukvara

JonasH
2017-07-11, 20:42
Vilken frekvens har du på videosändare? Antar 5.8Ghz men skulle det mot förmodan vara 2.4Ghz så kommer den störa ut din spektrum länk.
+1 på taranis ;)
Prova att flyga modellen utan kamera och videosändare å se om det gör någon skillnad.

Jag flyger med 5.8Ghz. Jag har flugit plan med och utan FPV och inga störningar utan FPV. Misstänker att Spektrum är lite känsligt när man flyger FPV. Ska testa att flyga utan fpv med quad också.

R_Sjostedt
2017-07-12, 13:38
Kanske testa en Long Range rx, den med långa antenner. Inget jag vet, bara en tanke! :stupido2:

theailer
2017-07-12, 14:37
För många år sedan var det så att spektrum avskyddes som pesten när det gällde fpv, men tycker ändå att kör du 5.8GHz på videon så bör det inte störa ut öht. Det borde vara samma räckvidd oavsett om fpv grejerna är igång eller inte, kan ju vara så att det är något fel på grejerna.

SniffSwe
2017-07-12, 20:50
Har du samma problem med flera olika VTX:er? Annars kan det ju vara din VTX som är "all over the place" på frekvensbandet av någon anledning :)

Jorgen
2017-07-12, 20:55
En i klubben hade väldiga problem med enbart flight controller och satellitmottagare. Jag vet att han nämnde att det fanns teorier om att spänningsmatningen kunde skapa problem. Det är lite underligt att de nya satellitmottagarna inte ger samma förbättring jämfört med eftermarknadsmottagare som man normalt sett får när man går från tex orange till Spektrum. Han gav vad jag vet upp och bytte till FrSky för quaddarna.

Jörgen

Aner
2017-07-12, 21:43
Har haft tre olika Spektrum-radios (TX)och alla betedde sig precis likadant oavsett Rx-varianter. Oavsett om det var Spektrum original, Orange eller Lemon...
Räckvidd mellan 50 och 200 meter, sedan störtade maskinerna. Tog bort hela glädjen med hobbyn. Har fortfarande kvar min senaste DX9 men har den bara som "slav" till mitt Long-range-system (UHF).
Problemet finns därmed inte längre för min del...eller jo för min minsta maskin Aurora 90 som har DSM2. Räckvidd ca 15-30m....
Man ska väl vara försiktig med benämningar som "värdelös". Spektrum ligger ngt lägre än värdelös ändå...
Byt. Själv är jag för lat och flyger på tok för lite för att byta och allt omkring.
Det är för mig en gåta hur Spektrum kan finnas kvar på marknaden.
/A

JonasH
2017-07-12, 22:09
Jag flög idag med min andra quad och hade helt plötsligt inga problem. Höll mig inom 200 meter hela tiden dock men denna mottagare verkar betydligt bättre. Det är en Spektrum SPM4649T, http://www.mft.nu/?ProdID=396984
Den jag hade problem med igår var denna: http://www.mft.nu/?ProdID=396282

bem
2017-07-13, 09:18
Hej,
Den Spektrum mottagaren du länka till i länk nr 2 - är det en s k "fullrage" mottagare?
Det kan vara en s k parkflyer mottagare, de brukar ha ganska liten räckvidd?
Mottagaren i den 1:a länken är ju fullrange.
Den mottagaren du har räckviddsproblem med ser ut som en "satellitmottagare" - är det en sådan? Då skall man ju ha en mottagare och en el flera satelliter.

Kan det vara så enkel förklaring?

Om den lilla mottagaren är fullrage och trots detta har så dålig räckvidd så vete tusan om det kan vara fel på den mottagaren?
Har du googlat på mottagaren och sett om nån annan har liknande problem med just den?


/Bo

JonasH
2017-07-13, 13:54
Hej,
Den Spektrum mottagaren du länka till i länk nr 2 - är det en s k "fullrage" mottagare?
Det kan vara en s k parkflyer mottagare, de brukar ha ganska liten räckvidd?
Mottagaren i den 1:a länken är ju fullrange.
Den mottagaren du har räckviddsproblem med ser ut som en "satellitmottagare" - är det en sådan? Då skall man ju ha en mottagare och en el flera satelliter.

Kan det vara så enkel förklaring?

Om den lilla mottagaren är fullrage och trots detta har så dålig räckvidd så vete tusan om det kan vara fel på den mottagaren?
Har du googlat på mottagaren och sett om nån annan har liknande problem med just den?


/Bo

Hej Bo,
Båda ska vara sk full range. Jag ar gett upp och beställt en Taranis Q X7 nu. Kommer bara flyga plan med Spektrumen.

JonasH
2017-07-13, 13:57
Spektrum skriver att den bland annat har:

11ms speed with exceptional range and interference free operation



http://spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdID=SPM4648

McRegor
2017-07-13, 17:29
Jonas - du kommer nog att flyga flygplan med din Taranis också. Köp några S6R resp S8R-mottagare så har du bra fulllängs-mottagare med inbyggd stabilisering till vettigt pris. Tror att jag gav typ 250 kr/st för mina senaste S6R-mottagare ifrån Hobbyking. S6R saknar 2 kanaler och har inte heller S.bus i motsats till S8R - annars väldigt lika. Telemetri finns i båda.
Roger

Ålänning
2017-07-13, 18:01
Har en TBS Discovery med 1.3GHz-videosändare och 2.4GHz Futaba-mottagare på och som jag hade videosändarantennen förut, dvs för nära RC-mottagarantennerna hade jag 300 m räckvidd på RC-länken sen gick den i failsafe. Sändaren min har 2km max räckvidd LOS (Futaba T10CP). Flyttade om och det blev bättre. Så jo, det kan nog störa. Folk stirrar sig blint på att 35MHz går inte att flyga med, men 2.4GHz är 100% säkert. Nopp!

uffe_46
2017-07-14, 06:54
Jonas, välkommen i FRsky träsket, du kommer att bli jättenöjd, en liten och väldigt pris värd motagare är Frsky XM+ Micro D16 SBUS, har den i ett par och min quadar och håller på att skruva in en i en Trex 250 som jag konverterat till FBL med en kbar, Som McRegor skriver är S6R också en väldigt prisvärd motagare, flyger med den i en Parkmaster, arkomaster, Rcfactory Mustang och FTviggen. Och kom igång direkt med Opentx väldigt bra program att configurerar modellerna i, men det är en liten tröskel, inte så hög, att ta sig över, men Painless 360 har ett gäng bra videos om det programmet

Jorgen
2017-07-14, 12:41
Har en TBS Discovery med 1.3GHz-videosändare och 2.4GHz Futaba-mottagare på och som jag hade videosändarantennen förut, dvs för nära RC-mottagarantennerna hade jag 300 m räckvidd på RC-länken sen gick den i failsafe. Sändaren min har 2km max räckvidd LOS (Futaba T10CP). Flyttade om och det blev bättre. Så jo, det kan nog störa. Folk stirrar sig blint på att 35MHz går inte att flyga med, men 2.4GHz är 100% säkert. Nopp!

1.3 skall störa 2.4. Teori och praktik stämmer överens helt där. Jag har också en Discovery med 1.3GHz länk, jag provflög den med Spektrum AR8000 utan några problem. Trots att jag flög dumdristigt långt bort några gånger så gick det bra.

I teorin så skall inte 5.8 störa ut 2.4 och spektrums kompletta mottagare har jag inte hört några problem med. Men satelliterna som spänningsmatas av flight controllern verkar inte fungera något vidare.

Så frågan är om de redundanta mottagarna man får med en riktig spektrummottagare gör så enorm skillnad mot en mottagare med antennredundans eller om det är spänningsmatningen som ställer till något.

Ålänning
2017-07-15, 10:50
1.3 skall störa 2.4. Teori och praktik stämmer överens helt där. Jag har också en Discovery med 1.3GHz länk, jag provflög den med Spektrum AR8000 utan några problem. Trots att jag flög dumdristigt långt bort några gånger så gick det bra.

I teorin så skall inte 5.8 störa ut 2.4 och spektrums kompletta mottagare har jag inte hört några problem med. Men satelliterna som spänningsmatas av flight controllern verkar inte fungera något vidare.

Så frågan är om de redundanta mottagarna man får med en riktig spektrummottagare gör så enorm skillnad mot en mottagare med antennredundans eller om det är spänningsmatningen som ställer till något.

(Trådkapning här, men samma problem, typ)
Är det såå? Att 1.3GHz stör 2.4? Borde jag byta till 5.8GHz videolöänk eller skaffa LRS och behålla 1.3?

Aner
2017-07-15, 11:41
(Trådkapning här, men samma problem, typ)
Är det såå? Att 1.3GHz stör 2.4? Borde jag byta till 5.8GHz videolöänk eller skaffa LRS och behålla 1.3?

Hej
Enda vitsen med att ha 1.3GHz på videolänken är ju för att få bra räckvidd på längre och/eller skymda avstånd. 5.8 GHz är i det avseendet inte ett alternativ. Om det trots allt visar sig kunna ersätta din 1.3GHz-utrustning ska du absolut köra på det. Användandet av 1.3GHz är långt ifrån problemfritt tillsammans med övrig utrustning. Ex kommer sannolikt 1280 MHz att störa din GPS om sådan är monterad. 1360 funkar dock bättre utifrån mina erfarenheter. Det hela är väldigt mkt testa och utvärdera när det handlar om 1.3-bandet. Vissa saker funkar på en del setup:s andra gånger inte beroende på maskin och övrig utrustning om bord. 5.8GHz är mkt mer "plug n' play" i det avseendet. Har du fri sikt (LOS) har du oftast fin bildkvalitet med 5.8GHz. Man får kompensera med olika typer av antenner om räckvidden inte duger.

/Andreas