handdator

Visa fullständig version : Vingen bruten - kasta?



erikfritzell
2017-07-18, 18:31
Hoppsan var det så känsligt?
Min Natrix åkte i backen med näbben först i hög fart. Vingen bröts itu.
Nästan på mitten, just där rodret börjar. Högra vingen, där piggen sitter.
Blå skumkärna.
Går detta att laga?

Tacksam för alla tips.
Erik

karstena
2017-07-18, 20:08
Ja da det der er ikke noget stort pdoblem. Lidt lim og evt en 25g glasdug med vitlim på over og underside så flyver den igen.
Den bliver ikke så fin som den var, men med lidt finjob så bliver den nästen det

erikfritzell
2017-07-18, 23:35
Menar du det? Tål den verkligen att hystas upp i luften utan att flyga isär? Jag trodde jag måste ha epoxy och kolfibertråd och glasfiberväv och en massa grejer!
Låter ju hoppingivande. Fäster vitlim ( = snickarlim, cascol, hobbylim vattenbaserat?) på den blå skumplasten?

freddan_6
2017-07-19, 07:49
Vitlim och t.ex. såna glasfiberremsor man har över gipsskivor för att täta skarven. Du måste förstås rugga upp ytan, helst avlägnsa täckplasten försiktigt, så fäster vitlim bra. Jag skulle även styva upp med nya kolfiberbalkar, minst 1x3mm. över och under, minst 25cm långa.

UndCon
2017-07-19, 07:52
Jag har en extra vinge till en Natrix - vingen överlevde - men inte kroppen :)

Vingen är fortfarande i fint skick. Det är samma som på denna bilden.

63144

Annars frågar du Kajakmannen eller Andreas Proos som byggt den.

Här är en gammal film på den.
https://www.youtube.com/watch?v=5lGHEj4hjoo

uffe_46
2017-07-19, 08:12
Min uppfattning är att glasfiber remsor till gips skivor är för glesa i väven och gör inte så mycket nytta, ett par tre lager av riktigt glasfiber väv typ denna

http://www.carbix.se/product.html/glasfibervav-163-g/m-twill-bredd-100cm?category_id=11

Och använda riktig epoxy typ denna
http://www.carbix.se/product.html/epoxy-4?category_id=25

erikfritzell
2017-07-19, 08:33
Är glasfiberväv bättre än kolfiberväv?
Funkar vitlim/ kol- eller glasfiberväv ihop eller är det epoxy som gäller där? Vitlim är ju betydligt lättsammare att hålla på med - särskilt hemma i vardagsrummet...

uffe_46
2017-07-19, 10:03
Nej glasfiberväv är inte bättre men ca 1/4 av priset, samt det är lite mer följsamt att jobba med, Epoxy härdar genom kemisk reaktion rakt igenom, medan vit genom att vattnet avdunstar, så vid tjockare lager att epoxy att fördra. Den här typen av epoxy luktar inte så farligt, så med ett öppet fönster klar man sig, man bör använda vinylhandskar utan puder från tex Biltema

McRegor
2017-07-19, 10:10
Vill minnas att man rekommenderar nitril-handskar vid all hantering av epoxi - det är tydligen det enda man kan lita på.
Men för att laminera fast glasfiber utanpå en konstruktion så borde vitlim duga - om det biter på det underliggande materialet.
Förr i världen när man skar ut vingkärnor ur frigolit och plankade dessa med t ex balsa så använde i alla fall jag vitlim och glasfiber för att sätta ihop vinghalvorna - och då gällde det lite större och tyngre metanoldrivna kärror.
Roger

erikfritzell
2017-07-19, 14:43
Tack för alla tips och hjälp!
Erik

LarsBrinck
2017-07-26, 22:35
Tack för alla tips och hjälp!
Erik
Trist att vingen gick av. Jag kan hjälpa dig laga den - det blir bäst om den baggas - hemma igen i mitten/slutet av augusti. Och köp den där vingen oxå. Hårt slitage på dlg...:)

erikfritzell
2017-08-16, 12:13
Tack Lars! Dock tog lusten att flyga över, så jag lagade själv, hmmm... kanske borde lagt band på mig. Köpte i alla fall den andra vingen, ena servot var paj men det har jag bytt nu.