handdator

Visa fullständig version : Söker lämpligt(fpv) video kit för inspektioner (med bil/tank)



rikardn
2017-07-21, 19:56
Jag skall göra lite inspektioner i trånga utrymmen framöver och tänkte mig montera en fpv/videolänk på en bil/tank/nåt rullande där jag har tilt/pan på kamerorna.

Jag vill antingen kunna köra fpv+länk eller fpv+kabel om det behövs.
Fordonet kommer köra med 2.4ghz spektrum alt puttas manuellt.

"Billigt" är bättre men vill samtidigt ha bra kvalitet på iallafall den kamera som spelar in körningen.
Det är ok att spela in på sd-kort el motsvarande i den bra kameran om jag kan köra fpv-länk på navigeringskameran.

De områden jag behöver till är på vindsutrymmen, krypgrundar, under altaner och liknande.

Skärm är att föredra då man kan konferera över ev. problem direkt.
Önskar en dvr el motsvarande som kan spela in det som syns i länken så man kan hitta där man var vid tillfället.
OSD-mojlighet är bonus. Tid, avstånd, mm

Några tips?

/Rikard

SniffSwe
2017-07-22, 10:39
Jag bygger just nu exakt en sådan apparat för exakt samma syfte :) Jag har valt Foxeer Arrow Micro(jag har dock inte fått den ännu) till mitt bygge eftersom det inte finns så mycket plats och Arrow Micro är väldigt liten och har inbyggd OSD som visar spänning och tid.

Just för inspektion så är det ju att föredra så bra bildkvalitet som möjligt och då är förmodligen det bästa att ha en HD-kamera, antingen HD-fpv system eller också en kamera som spelar in HD lokalt och skickar lägre upplösning på video-länken. GoPro Hero 3 har ju AV-ut och spelar in högupplöst video lokalt på SD-kort.

Bild-vinkeln är viktig, den måste bli tillräckligt bred så man ser vart man kör och kan undvika hinder. Det finns ofta olika linser att köpa till FPV-kameror så där hittar man nog lämplig variant. De flesta action-kameror har olika inställningar bild-vinkeln. Optisk zoom är såklart det bästa men det förutsätter att fullt ut-zoomat är tillräckligt brett för att navigera runt hinder.

När det gäller alla kameror så får man bättre bild med bra ljus så jag skulle säga att ljuset är nästan lika viktigt som själva kameran för att få bra bild. Man bör ha ljuskällor runt om kameran(ev. ring-ljus) för att undvika skugg-partier. Man bör även från styr-enheten kunna slå av/på ljuset, gärna i olika konfigurationer för att kunna anpassa ljuset efterhand och även spara batteri. Diffust utspritt ljus för att inspektera närområdet och där det är trångt, lite mer koncentrerat ljus för att kunna se längre bort och ett transport-ljus som drar lite ström.

Köra med kabel är ju det säkraste, men begränsar såklart rörelsefriheten men är det bästa om rörelsefriheten är tillräcklig för ändamålet. Trådlöst har vissa problem som man bör tänka på, man kan hamna i "radioskugga" på både RC och video-feed relativt enkelt i trånga utrymmen och man har begränsad drift-tid innan man måste tillbaka och byta batteri. Och bygger man trådlös så måste man i princip bygga två stycken för att kunna "rädda" den första ifall något händer(kör fast, tekniskt fel mm) :)

Jag bygger en liten band-driven, trådlös maskin med 5.8 video och 2.4 RC :)

Ålänning
2017-07-23, 11:55
Trevligt! Också vart sugen på detta när jag sett att det finns hobby/amatör-banddrivna "bilar" för ändamålet (perfekt för Pixhawk). Bilder? Bygge?

SniffSwe
2017-07-23, 12:21
För min del så blir det nog en tråd eller liknande om bygget när det kommit lite längre :)

rikardn
2017-07-24, 23:31
Hemkommen nyss och tack för input.

Jag hade tänkt mig en typ "platta" som man kan montera på valfritt fordon som passar för uppgiften.

Tänkte ha pan-tilt på separat sändare (eftersom jag har en sån billig 4ch extra). Då kan man köra massa ljus å kamera på separat batteri skiljt från fordonet.

Funderade även på om de billigare gamla 27mhz-bilarna "leksakerna" kan passa som bil.
De är ju såpass billiga att man kan acceptera att den slits ut/går sönder utan att bli ruinerad. Vissa är ju tråd-styrda dessutom.

De borde hantera ev. radioskuggor (plintar, bjälkar, sten mm) bättre än de med 2.4ghz.
Nackdelen är att de inte kan ha failsafe. Sätter du tex failsafe=backa lite på en 2.4ghz så borde man kunna rädda sig om man råkar köra utanför räckvidd lite.

Sen med en 5.8ghz video så borde den bli dålig innan man tappar radiolänken.

Det blir nog en separat tråd när jag fått på nytt tak på mitt uthus som jag såg taket är dåligt på.

/Rikard

rikardn
2017-07-25, 00:10
Tips: Hittade denna på Teknikmagasinet. https://www.teknikmagasinet.se/produkter/radiostyrt/bilar/nikko-veloci-trax
749kr med gummilarver.

/Rikard

SniffSwe
2017-07-25, 11:39
Innan jag bestämde mig för att bygga allt från grunden så tittade jag på denna: http://www.ebay.com/itm/DIY-T300-TANK-Chassis-Metal-Tracked-Crawler-Robotic-smart-car-YN-/272440879118?hash=item3f6ebde80e:g:zLcAAOSwA3dYH-uk

Film på en: https://www.youtube.com/watch?v=i3e4tqDD_so

Sen utrustar man den med en Arduino och lämplig motor-drivkrets så har man en ganska hyffsad plattform att bygga vidare på :)

Vad är det du har för radio? Du kanske inte behöver fler än 4-kanaler om du kör med Arduino

Ålänning
2017-07-25, 13:15
Jag söker inte, men om jag hittar så vet man aldrig... :-)
Bandvagn (som man får tag på delar till) som inte är plastig utan robust och kraftig som kan ta sig fram genom "en skog" som man kan montera gyrostabiliserad kamera ovanpå + Pixhawk.

På tal om bandvagn, råkade se denna: https://hobbyking.com/en_us/t-rex-metal-robot-tank-chassis-1pc.html?___store=en_us

rikardn
2017-07-26, 00:00
Jag har en DX6i jag flyger med. Tänkte ha till "tillbehören" mm.
Separat sändare till själva körningen.

Jag har även kikat lite på crawlers med hög markfrigång. Då kan man klättra över balkar å sten.
Stora mjuka däck.

https://www.youtube.com/watch?v=Pp6itcMt_AM

Styrning fram å bak, separat drivning fram å bak.

/Rikard

SniffSwe
2017-07-30, 23:18
Jag har en Crawler som jag kört lite FPV med förut, det funkar rätt bra :)

Varför vill du ha två sändare?

rikardn
2017-07-31, 14:43
Jag har bara flyg-sändare, har för mig att man kör bilar bäst med återfjädrande spakar.

Jag har även kikat på dessa "usb-inpektionskameror" som finns lite varstans, dock så funkar dom sämre på ställen där man måste svänga runt eftersom man får en tether efter bilen.

Ny ide, kanske får göra ett tåg-set där man "kopplar av" vagnar allteftersom man kommer längre in i utrymmena.
Mest för att det är tufft att kunna göra så :)

/Rikard

SniffSwe
2017-07-31, 18:16
Alla flygsändare jag har haft har gått att fixa återfjädrande spak på, på min nuvarande tar man bort en plast-grej så blir spaken återfjädrande. Det brukar vara gjort så för att man ska kunna ändra radion mellan mode1 och mode2.

På den band-drivna roboten jag bygger nu kommer jag ha differential-styrning så man styr och "gasar" med samma spak.

rikardn
2017-07-31, 18:23
Japp, men jag behöver plocka isär stora delar av sändaren för att fixa det.
Är enklare med en billig spak eller rattradio till bilen.

Det är endå en ny del jag tänkt börja med då jag har en hel del skog å mark kring här.

Senare på önskelistan står en subrover med antingen tether eller flytande antenn.
Finns en hel del sjöar i området förutom vänern.

/Rikard

SniffSwe
2017-08-02, 00:03
Stora delar kanske, men enligt manualen endast 6st skruvar. Jag tror att du krånglar till det genom att använda flera sändare såvida du inte ska köra dubbelkommando. För mig känns det mystiskt att du ser en finess i att köra omkring och sen byta sändare för att justera kameran, tända ljus eller liknande.

Om du vill ha en rattradio kan jag rekommendera Futaba 4PV som är den bästa radio(alla kategorier) jag har haft, och då har jag haft rätt många. Den har 4-kanaler så man har möjlighet till extra-funktioner(kamera, ljus mm) om man bygger robot, på en crawler behöver man minst 3 helst 4 kanaler.

JonasH
2017-08-02, 22:27
Hej,
Runcam Split borde kanske passa som kamera till ditt projekt?

http://shop.runcam.com/runcam-split/

mvh Jonas