handdator

Visa fullständig version : Winglets i framtiden?



dunker
2017-07-22, 21:52
Hur kommer winglets att se ut i framtiden?
Nå'n som vet var jag kan hitta mer information om detta?
Ett exempel: Se bifogad bild...

Phastey
2017-07-23, 00:19
http://web.mit.edu/16.62X/www/Bennett_David_622.pdf

specifikt kring sk. "Winggrids". Tydligen experimentellt i syfte att minska induced drag

Ålänning
2017-07-23, 10:50
Tror inte på det där... en mjuk form på vingspetsen skapar en mjuk fin virvel efter vingspetsen. Om man tar bort den på ett mjukt fint sätt så borde det minska detta inducerade motståndet bäst. Att ha en massa vassa kanter och jox gör det bara oredigt. Varför testar dom inte knivskarpa vingspetsar som blir tunnare och tunnare? =) Då blir lyftkraften mindre och mindre.

SniffSwe
2017-07-23, 11:10
Om man kollar Figure.2 i MIT-dokumentet så ser det ganska missvisande ut. Det ser ut som att genom att montera Wingtip-device så "sugs" alla tryckskillnader ut till spetsen och blir jättesmå vortex istället för att en del sprids ut längs bakkanten.

henke2
2017-07-23, 11:18
På mitt förra jobb utvecklade vi fläktlösningar. Vi hade konsulter för tusentals kronor i timmen som räknade och simulerade. Sen på min inrådan även en kille som livnär sig på att porta topplock till Amazoner och har så gjort i många år. Gissa vem som vann!

Som ålänning säger så kommer man väldigt långt genom att göra någonting snyggt. Winglets kom och winglets försvann?

http://www.boeing.com/resources/boeingdotcom/commercial/787/family/assets/images/787-9-specs-bg.jpg

dunker
2017-07-23, 11:57
Naturen har ju haft mycket längre tid att utveckla t.ex. fåglarnas flygegenskaper.
Se bif. bild med citatet: "Wingtipfjädrar i fåglar är aerodynamiskt effektiva på grund av deras torsionsflexibilitet"

flygrc
2017-07-25, 14:50
Naturen har ju haft mycket längre tid att utveckla t.ex. fåglarnas flygegenskaper.
Se bif. bild med citatet: "Wingtipfjädrar i fåglar är aerodynamiskt effektiva på grund av deras torsionsflexibilitet"

Naturen optimerar bara det som slumpas in, inget som säger att det inte finns bättre lösningar.

daspunner
2017-09-16, 01:11
Naturen slumpar?!! Naturliga urvalet då?