handdator

Visa fullständig version : Utmaning för Open Tx!



pernstig
2017-07-25, 21:59
Jag har en modell med klaffar och infällbara ställ. Båda manövreras med samma omkopplare (SA via flightmodes).
SA↑ "Normal" klaffläge upp och ställ upp
SA- "Klaff1" klaffläge1 och ställ ner
SA↓ "Klaff2" klaffläge2 och ställ ner
Det fungerar bra om klaffar och ställ ändrar lägen samtidigt man jag vill åstadkomma fördröjningar så att:
Vid start:
Före start SA- "Klaff1" och ställ ner.
Efter lättning: SA↑ "Normal" ställ upp direkt men klaffläge upp fördröjt 3 sekunder.
Före landning: SA↓ "Klaff2" klaffläge2 direkt men ställ ner fördröjt 3 sekunder.

Egna försök har lett till konstiga ”biverkningar”
Använder Taranis E med Open Tx 2.1.9

Hela programmet för modellen är omfattande men här är mixarna som har att göra med min utmaning men utan de önskade fördröjningarna.
63197
Eller ladda ner en eepe fil:
https://www.dropbox.com/s/ylyhuxg7zroev0p/St%C3%A4ll-Klaff%20delay_X.eepe?dl=0

KristofferR
2017-07-25, 22:57
Piece of cake.

Skapa en virtuell (logical) switch för SA och !SA
gör en för varje kontrollytorna. stoppa in delayer och låt dem styra ställ och klaffar

http://open-txu.org/home/continuing-education/logical-switch-functions/

uffe_46
2017-07-26, 15:06
Jag brukar kör efter kiss principen (keep it stupid simple) , det här inte klart man principen ska funka.

Använd replace istället för Add

Använd delay up och down i stället för fade in och fade out i flight mode


Jag använder 2.2 så du kan inte använda min otx fil , men kolla skärm dumparna

63208


63209

pernstig
2017-07-26, 20:22
Fade in/out använder jag för att klaffarna ska ändra lägen långsamt och inte med ett ryck. Jag har ju dykkompensering också och med fade in/out så går den in i samma tempo. Men det kanske går att göra det via "slow" i mixern istället. Ska prova när jag får tid.

pernstig
2017-07-28, 14:37
Nu har jag kommit på en lösning som fungerar. Den bygger på flera flight modes som som var och en tar hand om de tänkbara lägena varav fm1 och fm3 är fördröjda:
fm0: Klaffläge 1 med hjul ner
fm1: Klaffläge 2 med hjul ner
fm2: Klaffläge 2 med hjul upp
fm3: Klaffläge 0 med hjul upp
fm4: Klaffläge 1 med hjul upp
Alla flight modes har fade in/out 1 sekund så att klaffarna rör sig långsamt.
LS 1-4 styr flygfasena med fördröjning på LS1 och LS3.
LS 5 (med LS7 och 8 som hjälp) är normalt motorsäkring men i exemplet förhindras att hjulen fälls upp när man står på marken. Osäkras genom att ställa Thr i minimum, SA i mittläge och blippa SH. Säkras genom att blippa SH.

63217
63218

"Allt går att göra med OpenTx"
Återstår att modifiera det verkliga modellprogrammet :)