handdator

Visa fullständig version : Hjälp med adapter batteri och esc!



Eastwood
2017-07-29, 17:16
Är ny inom hobbyn och jag har äntligen börjat sätta ihop min Super Sky Surfer tillsammans med sonen.
Igår dök det upp ett paket med batterier och laddare från HobbyKing, så långt allt väl.
Jag märkte dock alldeles nyss då vi skulle koppla på batteriet att det hade fel kontakter gentemot vår esc... se bild.
Är det någon som vet var jag kan få tag på en adapter??
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170729/1efd13436461395f05ebef1539936cc7.jpg

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk

lizzy
2017-07-29, 17:23
hej
mitt förslag är att du löder nya kontakter
själv kör jag med 3,5mm , samma som xt60 förresten
bra om man har en "röd tråd" vad gäller sina kontakter för laddning och esc
blir en riktig soppa om man blandar olika kontakter och man har till slut en hel påse med adaptrar :-)

McRegor
2017-07-29, 18:19
Den ena kontakten (från fartreglaget) är en s k T-kontakt som egentligen heter Deans och mitt förslag är att du kör med en motsvarande hon-kontakt på batteriet. Det är en mycket vanlig kontakt-typ tillsammans med den s k XT60-kontakten. Om bara Deans-kontakten är tillverkad med bra precision så är den minst lika bra som XT60.
När du byter kontakt på batteriet så var väldigt försiktig så du inte får en kortslutning för det kan bli förödande. Tag en sladd åt gången och sätt ihop en han och honkontakt när du skall löda så riskerar du inte att kontaktstiften kantrar om/när den omgivande plasten blir varm. Sen skall du givetvis isolera lödpunkten med lämplig krympslang och se till att det stift du löder först har fått sin krympslang över lödpunkten innan du löder nästa kontaktstift - allt för att minimera risken för kortslutning.
Skall ni börja elflyga så är det mer eller mindre ett krav att kunna löda så det är bara att träna om ni inte är vana - men träna på nåt annat än att löda acken.
Roger

pernstig
2017-07-29, 18:36
Förutom att jag instämmer med föregående talare vill jag avråda från adapter. En sådan medför ytterligare två kontaktytor och fyra lödförbindelser. Ju färre desto bättre.

Eastwood
2017-07-29, 19:04
Tack för tipsen och råden. Det slumpade sig så att jag hittade XT60 par på Tradera nyss som jag köpte. Byter på både batteri och esc. Lödvana finnes då jag pysslade med HIFI i mina yngre år.

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk

McRegor
2017-07-29, 22:28
Tänk bara på att absolut inte orsaka en kortslutning för då kan det gå väldigt illa, tyvärr.
Det är mycket stora strömstyrkor som släpps loss om det blir kortis i ett LiPo-batteri.
Lycka till !
Roger

andWho
2017-07-30, 14:13
Tänk bara på att absolut inte orsaka en kortslutning för då kan det gå väldigt illa, tyvärr.
Det är mycket stora strömstyrkor som släpps loss om det blir kortis i ett LiPo-batteri.
Lycka till !
Roger
Och trixet är alltså att bara löda om EN (1) batterikabel och kontakt-hylsa i taget. Ha alltid bara en o-isolerad sladd på arbetsbänken. ALLTID, utan undantag. Gäller både balanskontakten och stora kontakten.
/A

Eastwood
2017-07-30, 20:15
Jag förstår precis och kommer att göra exakt på det viset. Kommer för säkerhets skull fästa kablar som inte skall lödas med eltejp vid bordsskivan. Jag är rätt van vid säkerhetstänk då jag även jagar samt handladdar. Fortfarande alla fingrar kvar;-)

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk