handdator

Visa fullständig version : Hjälp med Horus



Stig Johansson
2017-08-02, 14:58
Hej

Kan jag få hjälp att lösa mitt problem med att få till lite dykroder samtidigt som jag påverkar "regel" L1 med flaps

Radion är en Horus med FrSkys egen programvara.

Har kört fast och kommer inte vidare

Stig

McRegor
2017-08-02, 19:19
Jag kör flaps via switch och då kan man fixa det. Har inte testat ditt behov så tyvärr inga tips därvidlag.
Roger

Stig Johansson
2017-08-02, 20:12
Hur har du lagt flaps och hur får du till dykrodret
Har kört fast och hamnat i en återvändsgränd med mina tankar

Stig

McRegor
2017-08-02, 20:51
Beskrev detta tidigare i Horus-tråden - http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/52092-FrSky-HORUS?p=420358&viewfull=1#post420358
Roger

McRegor
2017-08-02, 20:59
...och för den som vågar så finns ju en ny firmware-version till Horus (1.4.01) som bl a släpper loss 9 olika flight modes även för motorplan. Men det finns tydligen lite bekymmer - bl a uppfattade jag det som att man inte kunde migrera gamla modelldefinitioner - i så fall illa i mina ögon...
Roger

Stig Johansson
2017-08-02, 21:03
Tack Roger

Jag börjar om från början igen i morgon så kanske jag får till det.
Såg också att man nu släppt beta versionen av 1.4.01 idag men det är nog bäst att vänta lite. Senaste uppgraderingen jag gjorde (1.3) var jag lite för snabb att göra och hela radion blev Kinesisk. Som tur var kunde jag ladda en äldre uppdatering och fick tillbaka rätt text igen. FrSky fixade det efter några dagar men det såg väldigt jobbigt ut med Kinesisk text.

Stig

Stig Johansson
2017-08-03, 21:07
Tack igen Roger.

Jag gjorde på samma sätt som du beskrivit tidigare. Funkar perfekt. Enkelt när man väl vet lösningen.

Stig

McRegor
2017-08-03, 23:10
Så lite så, Stig. Saknar dock ett "flaps-program" a'la t ex Spektrum där man kan ställa in höjdroder-offset samt ändra hastigheten på berörda servon om man så vill.
Roger

Gasman
2017-08-04, 07:59
Skiljer sig 'orginal'-mjukvaran i Horus mycket från OpenTX? För där mixar man ju enkelt in den funktionen...

McRegor
2017-08-04, 09:16
Kort svar Mange - Jo !
FrTx är mera som konventionella sändar-OS - alltså funktionerna finns redan från början. Sen finns det likheter i vissa detaljer men som jag uppfattat det så är ju OpenTX betydligt flexiblare men kräver samtidigt lite mera innan man ens kan få igång sin första modell. Det är mestadels rätt enkelt i FrTx. Får väl se hur fortsättningen blir. Visar det sig att man måste skapa om alla modelldefinitioner för att kunna uppdatera FrTx när det kommer nya versioner så kanske man får bita i det sura äpplet och återgå till OpenTX...:)
Sen är det ju inte jämt så "enkelt" att fixa funktioner i OpenTX heller även om erfarna OpenTX-användare säger så - i alla fall inte för den med begränsad erfarenhet av den programvaran.
Roger