handdator

Visa fullständig version : äventyrskamera



lekman
2017-09-02, 10:09
Hej
Nu när det igen blivit OK att sonen tar med sej filmer från drönare till skolan för att visa kompisarna så är det ju igen aktuellt att försöka förstå sej på hur det ska funka

Han har sen tidiagare en Novax 350 och nu har den fått en gimbal med sändare, så långt allt väl, en X3-nåt, avsedd till quaden.
Tycker att det är väldigt fattigt med instruktioner hur man ska ansluta för att det ska funka som tänkt.
Gimbalen är egentligen avsedd till GoPro och vi har sen tidigare en Denver-kamera.

goPro har utsignal via USB och quadrocoptern har bara USB-kablar mot kameran

Om Denver kan man läsa, USB-input, HDMI-output. Det står oxå att man kan få livebilder via WiFi från den.

Var får jag veta mer om min kamera, Kan den ge livestream via HDMI. Kan jag använda HDMI-utgången till flygningen?

/Lars

ps: jag har nu fattat att det inte alltid är så självklart att det går att live-streama ur alla kameror, trist att det är så

KristofferR
2017-09-07, 07:24
I korthet så behöver du veta vilken modell av GoPro gimbalen är anpassad för.

Eftersom du säger USB gissar jag Hero3 eller 4 då de har USB. GoPro har en tio-pinnars mini USB och redan där brukar det "skita sig" jämfört med andra kameror som har 5-pinnars. Kontakterna ser likadana ut fysiskt.

För att få GoPron att förstå att den skall mata ut video etc finns ett motstånd mellan två av pinnarna. Skulle du ha en Möbius kamera som kör fem-pinnars skall man kortsluts pinne fyra och fem. De flesta USB sladdar har bara fyra pinnar så du kan inte ens slakta någon random sladd hemma. Det finns alltså ingen standard eller nån slags logik utan alla kör sitt race.

Denver känns inte som firman som har massa dokumentation, du får googla. :) Men video out samtidigt som man spelar in verkar kosta processorkraft så det är kanske något gopro-klonerna gärna snålar in på?

lekman
2017-09-11, 08:57
Ja, OK. Tack
Då hade jag fattat rätt i att det inte är helt självklart att det funkar med vilken kamera som helst.
Jag har sökt om kameran vi har men inte hittat nåt vettigt om just livesignal ut, samtidigt som den filmar.
Hur gimbalen ska ha signalen in i USB har jag hittat info om så om det bra gick att få ut live vid HDMI på kameran så borde det väl gå att få att funka

/Lars

daspunner
2017-09-11, 21:34
GoPro kan man ju skippa anser jag då priset är alldeles för högt att sättas på en drönare iaf. Jag har hittat en kamera jag är jäkligt nöjd med som går att ansluta via drönare/gimbal. Har exakt samma mått som GoPro Hero 3 och alla tillbehör som är till GoPro Hero 3 passar till den, till och med batterierna. Saknar display och filmar fint i 4K. Se länk nedan:

https://www.banggood.com/Hawkeye-Firefly-6s-4K-Sport-HD-DV-SONY-16M-COMS-WiFi-Stabilization-Camera-FPV-p-996349.html?rmmds=search

lekman
2017-09-16, 14:35
Jag har ännu inte fått gimbal att funka som den ska på quaden än, så det har inte varit högt fokus på detdär med kamera- Läste nånstans, men hittar inte tillbaka till det, om en billigare kamera som man rekommenderade till just den gimbalen. hoppas att jag hittar det ingen,s å jag kan jämföra med den du rekommenderar

/