handdator

Visa fullständig version : TP på en Amigo II



Balcke
2017-09-12, 15:07
Har renoverat en Graupner Amigo II från tidigt 70-tal. Saknar nu endast dekaler som skall folieskäras. Passade på att göra ett något större sidroder enligt Amigo III samt en modern elmotor fick ersätta den gamla 0,8 cc.

Har hittat gamla ritningar där det anges att TP skall ligga 11 cm från framkant. Vingen i sig är 20 cm. Är detta normalt på en seglare att TP ligger så långt bak?

//Rickard

63575

Krille
2017-09-12, 17:57
TP ska ligga strax före lyftkraftcentrum. Luftkraftcentrum ligger 25% från den aerodynamiska medelkordan. Detta går att räkna fram men eftersom din vinge ser ut att ha nästan samma korda hela vägen så kan du utan större problem utgå från att lyftkraftcentrum ligger på 25% från framkant vinge. TP skall i sin tur ligga strax framför lyftkraftcentrum ca 20% av medelkordan brukar vara ett bra värde att starta på.

Jag skulle lägga TP ca 4-5cm från framkanten

pgrts
2017-09-12, 18:09
https://outerzone.co.uk/plan_files_04/4428/Amigo_2_oz4428.pdf

Jag tror nog att Graupner har rätt på sin ritning.
Flera segelplan har TP ganska långt bak.
Med motor kanske det är aningen annorlunda. Segelplan av den typen är ofta hastighetskänsliga och kan bli "överraskande" om man flyger för snabbt.

Balcke
2017-09-12, 18:13
Både Amigo II och III har enligt ritningarna TP mycket långt bak, se nedan på bifogad bild för Amigo III vilket stämmer med din länk Patrik för Amigo II.

Men det känns konstigt

63576

//R

Thomas
2017-09-12, 20:51
Hmmmm.....
Bara en 'fundring',
Eftersom tyngdpunkten tydligen ska ligga så långt bak, så borde kärran bli väldigt baktung.
Alltså skulle då bakpartiet pressas ner.
Men stabben har ju bärande profil, alltså vill den hjälpa till att LYFTA stjärtpartiet.
Så i mina ögon ska planet ha ett idealhastighetsområde, där allting s.a.s. flyter.
Ökar hastigheten så ökar lyftkraften, men den bärande stabben tvingar ner nosen en aning.

Rätt eller fel??

pgrts
2017-09-12, 21:30
Om man kollar på ritningen på Amigo II så är det en friflygare.
Många sådana hade TP ungefär där enligt gamla ritningar.
Och så kan man ju undra hur alla gamla motorkärror med motorn precis vid vingkanten kunde flyga om TP inte låg rätt så långt bak.
Här blir ju ett problem när man bygger med helt plan stabbe i stället för originalfilen.
63577

Balcke
2017-09-13, 06:31
Om man jmf ritningarna mellan Amigo 2 och Amigo 3 ser man att på 2:an finns inga servon inritade, 2:an har också en sk termikbroms på stabben vilket bekräftar att Patrik har helt rätt i att 2:an var en friflygare. Har termikbromsen något med placeringen av TP att göra?

Däremot har 3:an servon samt fast monterad stabbe men fortfarande TP väldigt långt bak.

Mäter jag på vingen finner man den tjockaste punkten cirka 6 cm från framkant vilket ju är 30 % och stämmer med resonemanget från Krille.

Men 6 cm eller 11 cm är ganska stor skillnad.

//R

Balcke
2017-09-13, 14:33
Hmmmm.....
Bara en 'fundring',
Eftersom tyngdpunkten tydligen ska ligga så långt bak, så borde kärran bli väldigt baktung.
Alltså skulle då bakpartiet pressas ner.
Men stabben har ju bärande profil, alltså vill den hjälpa till att LYFTA stjärtpartiet.
Så i mina ögon ska planet ha ett idealhastighetsområde, där allting s.a.s. flyter.
Ökar hastigheten så ökar lyftkraften, men den bärande stabben tvingar ner nosen en aning.

Rätt eller fel??


Så här står det i Graupners egna manual till Amigo iv som har samma tp som ii och iii:

Note: the C.G. of the AMIGO IV is further aft than normal due to the lifting airfoil of the tailplane.


//R

Thomas
2017-09-13, 17:12
Då stämmer ju mitt resonemang, Rickard!

Balcke
2017-09-13, 17:38
Då stämmer ju mitt resonemang, Rickard!

Exakt, du är en klippa :-) Denna skall väl duga för lite hang? Hör av dig när vi har rätt vind.

//R

daspunner
2017-09-13, 18:04
Exakt, du är en klippa :-) Denna skall väl duga för lite hang? Hör av dig när vi har rätt vind.

//R

Nybörjarfundering: Vad är "Hang"?

/Dave

Thomas
2017-09-13, 18:12
David:
Hang är när vinden ligger på mot en kulle eller slänt, då pressas den uppåt och ger lyft!
Kolla på Tuben efter "Slope soaring"!

Rickard:
Mjae... den saknar väl skevroder?
Visst GÅR det att hanga i lättvind, men den blir nog lite 'drögig' i svängarna iom avsaknaden av skevroder.
Men försöka duger...

Balcke
2017-09-13, 18:20
Då tar vi istället min ombyggda Bixler 2 med led-belysning så kan vi "hanga" på natten:

63582

//R

Thomas
2017-09-13, 18:32
Åkäj!
Jag tar med min "Night Walrus"!

https://i.ytimg.com/vi/sQv5RXqqPi4/maxresdefault.jpg (https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiPz9Pm2KLWAhUkCZoKHYQtA1kQjRwIBw&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DsQ v5RXqqPi4&psig=AFQjCNHdSIyAwRwr1s0khBGnyKGvAoha8A&ust=1505410369380273)

Ärligt talat vore det skitkul att prova!

pgrts
2017-09-13, 20:35
http://www.rc-airplanes-simplified.com/image-files/model-glider-2.jpg
Nybörjarfundering: Vad är "Hang"?

/Dave

pgrts
2017-09-13, 20:38
Jag har en gammal kompis som för kanske 50 år sedan skulle hanga sin Amigo på Haväng.
Den hamnade i vattnet och har aldrig flugit mera.
Frågan är om man inte skulle bygga en symmetrisk stabbe med lite större sidoroder och flytta fram TP till typ där den ska ligga på Blue Phoenix.
Den kärran flyger fint på hang i lättvind utan skevroder.
/P


Exakt, du är en klippa :-) Denna skall väl duga för lite hang? Hör av dig när vi har rätt vind.

//R